Fredrik Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 jeg skriver mye rart hahaha.. er vel heller det at jeg er medfødt med IQ over skostørrelsen det er nok desverre fakta! ta og tenk litt selv da folkens.. en stasjonsvogn er tyngre enn en sedan og coupe.. sedan og coupe har 50/50 vektfordeling.. det har ikke st. vogn av BMW 3 og 5 serien.. er ikke noe jeg ikke har godt grunnlag for å si heller.. vet om folk som har hatt disse bilene på vekta hos biltilsynet og de er baktunge som jeg sier.. står til og med i tester på dinside.no dette her ... og jeg sier mye rart? sjekk selv i vognkortet dere som har BMW 3 og 5 serie st vogn. er ikke vanskelig å finne ut Nei... det er ikke fakta det du skriver. Hvis det du skriver er korrekt ville bl.a min E46 318dT ha batteriet montert foran, men det har den ikke fordi M47 motoren er tyngre enn f.eks N42 motoren. Dette er forøvrig hva BMW selv skriver om E91: "Höchste Agilität und Spurtreue verleihen dem BMW 3er Touring ein konkurrenzloses Fahrverhalten. Erreicht wird es durch die nahezu optimale Gewichtsverteilung von 50:50 auf beide Achsen. So wie perfekte Partner sich ergänzen, überzeugt die Doppelgelenk-Vorderachse aus Aluminium bei hoher Steifigkeit durch ein geringes Gewicht, während die Fünflenker-Hinterachse die Antriebskraft punktgenau auf die Strasse überträgt." Bruker du små sko ?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 Er det ikke en grunn til at BMW bruker både alu og stål når de konstruerer de nyeste modellene sine da? Tilogmed termoplast bruker de på enkelte serier.... Jo for å sikre en så god som mulig vektfordeling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 Bruker du små sko ?... Tipper han bruker disse: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 Bimmerdude: ...Vektfordeling, styring og hjuloppheng Hvordan har BMW klart det? Vel, for det første er BMW berømt for sin vilje til å prioritere 50/50 vektfordeling, noe som resulterer i biler med balansert oppførsel. For det andre har BMW satset store ressurser på å utvikle en styring som er klasseledende i et sportslig perspektiv. Ingen andre store, masseproduserte familiebiler leveres med en like direkte og presis styring som BMW 5-serie.... Bilen det er snakk om er E61 525xiAT. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peoplez Skrevet September 25, 2006 Forfatter Share Skrevet September 25, 2006 eg må si at a4en min, henger bedre på og oppfører seg bedre i skarpe svinger enn min forrige bmw.. men no er jo audien meget senka for øyeblikket, justerbart . henger på so faen, skal chippe den so snart så mulig Har no 180hk 390nm, får 220hk , 450nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 Alle nye BMWer har vektfordeling 50/50. Se i motorrommet på en 330i feks. Da vil du se at mesteparten av motoren står plassert bak forhjulene og den har lite overheng forann hjulene. En annen grunn til at de klarer denne gode vektfordelingen er langsstilte motorere og bakhjulstrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 Som andre skriver - Audi er megent pene biler, men de skulle hatt mer fokus på vektfordeling og gått bort fra forhjulstrekk Mener jeg har hørt at Audi skal begynne (eller tenker på) med bakhjulsdrift. Noen som vet noe mer om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 hehe tullinger hele gjengen her... flere av Touring modellene blant annet E39 er baktunge... Fredrik: tror du alltid hva som står i reklamen? Jeg bare sier: Tenk litt logisk da! Hvis en Coupe eller sedan har 50/50 vektfordeling hvordan kan en touring ha det når den veier 80-100 kg mer og all den vekten er bak på bilen? Er så utrolig tåpelig å diskutere når det står flere steder akkurat hvor mye de veier på for og bakaksel og det er folk som har hatt disse bilene på vekta. Jeg husker godt en eier av E39 på bmwccn forumet som hadde veid sin E39 og var veldig overrasket at den veide så mye mer bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 hehe tullinger hele gjengen her...flere av Touring modellene blant annet E39 er baktunge... Fredrik: tror du alltid hva som står i reklamen? Jeg bare sier: Tenk litt logisk da! Hvis en Coupe eller sedan har 50/50 vektfordeling hvordan kan en touring ha det når den veier 80-100 kg mer og all den vekten er bak på bilen? Er så utrolig tåpelig å diskutere når det står flere steder akkurat hvor mye de veier på for og bakaksel og det er folk som har hatt disse bilene på vekta. Jeg husker godt en eier av E39 på bmwccn forumet som hadde veid sin E39 og var veldig overrasket at den veide så mye mer bak. Nei... folk flest er ikke tullinger her inne og du bør sjekke litt data før du er så kategorisk i dine påstander. Du skal imidlertid ha honnør for ikke å kjøpe BMW´s reklame uten videre, men i denne sammenhengen har BMW´s blåruss faktisk belegg for deres ord. Et eksempel... E46 318i veier 1395 Kg mot 1470 Kg for Touringmodellen. Det vil si at vektforskjellen er 75 Kg... eller ca. 5%. Et alminnelig Vartabatteri veier ca. 20 Kg og når det monteres foran er ikke forskjellen i realiteten signifikant... forskjellen er iallefall ikke noe man behøver å ta med i betraktning til daglig. Det kan selvfølgelig også være andre forskjeller som har betydning for vektbalansen, men de tror jeg evt. er mindre viktige i denne sammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 en E46 318 har sedan har vel batteriet plassert foran? dermed kommer alle disse 75 kg ekstra på bakakselen.. BTW veier M6 54% foran.. dårlig for å være toppmodellen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 en E46 318 har sedan har vel batteriet plassert foran? dermed kommer alle disse 75 kg ekstra på bakakselen.. Såvidt jeg vet har E46 318i Touring også batteriet plassert foran så i den sammenheng er mitt eksempel typisk for fenomenet vi diskuterer. Forskjellen er mindre enn 5%... og det er uten praktisk betydning når det gjelder modellens kjøreegenskaper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Plow Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 en E46 318 har sedan har vel batteriet plassert foran? dermed kommer alle disse 75 kg ekstra på bakakselen.. BTW veier M6 54% foran.. dårlig for å være toppmodellen. Det er uansett ganske nærme 50-50, og jeg tviler på at du merker forskjell på et par prosent i den ene eller andre retningen. M6 er først og fremt en GT som er bygget for lange og raske strekninger på f.eks. autobahn. Vi kommer garantert ikke til å se 46-54 vekfordeling i nye M3 som kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 hehe jeg merker jo at det er forskjell ettersom hvor mye bensin jeg har på tanken og om reservehjulet er på plass eller ikke så jo det er merkbart. Er dere forresten klar over at Mercedes har 50/50 vektfordeling på en rekke modeller, selv om de ikke skryter like mye av det som BMW gjør? Ford Sierra hadde faktisk også bra vekfordeling. Er egentlig noe som kommer naturlig med standardrift (bakhjulsdrift) men BMW liker å reklamere for det alt det er verdt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viper Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 lenge leve torsen differensial! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 hehe jeg merker jo at det er forskjell ettersom hvor mye bensin jeg har på tanken og om reservehjulet er på plass eller ikke så jo det er merkbart. Nettopp... det er merkbart fordi balansen i utgangspunktet mer eller mindre er perfekt. Det handler om små marginer... i motsetning til temmelig store marginer når det gjelder f.eks Audi og Mercedes-Benz.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå