Gå til innhold

Nye bilavgifter fra de rødgrønne

ioctl
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fy F***!! J**** møkkregjering!!! hvorfor skal det være dyrere å ha 4wd da ffs?? er jo mye sikrere det en 2wd.. skulle f*** meg vært kjølhalt hele jengen!!

Nei, FRP!!!

Som [space] sa: 4WD gjør ikke en bil sikrere. Hva får deg til å tro det?

Opplever at mange med trekk på alle fire havner i grøfta, og etterpå skjønner de ikke hvorfor, fordi deres bil "har jo bedre veigrep." Fortsatt lov å tenke.

Dersom du trodde at de ble dyrere bare fordi de har 4WD, så må jeg be deg ta en titt på en bil, med og uten firehjulstrekk og automatgir, og deretter se på vekt og CO2 utslipp. Så kanskje du skjønner hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyfaen så latterlig. Her blir vi tvunget til å kjøpe diesel. Får bare enda mer lyst på Bensin-motor jeg. Når skal folk skjønne at det er en stor deilig bensinmotor som er tingen. F.eks BMWs S62 motor som putrer av sted på 1000 rpm i byen, og som samtidig trives på høyt turtall.

Skal bli spennende å se om vi merker noen forskjell i byene, hvor utslippene i utgangspunktet merkes best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":p9g4lnzj]Er forresten prisene i den lista de nye eller gamle prisene?

Tenker på 318i vs 316 i.

Om det er de gamle prisene som står oppført der blir jo 318 billigere enn 316. :)

..eller 3000,- forskjell i 316's favør.

Vi kan jo også se på listen over de 100 som faller mest i pris. På den listen er jo BMW overrepresentert på toppen. (8 av topp 25)

Kan man ikke da trekke konklusjonen at bmw lager motorsterke, miljøvennlige biler, som vi til nå har betalt for mye for?

På toppen av den andre listen:

Porsche 911 CAB 429 5 300 000 996 132 1 306 398 310 265

Det MÅ da være feil? 911 cab til 5.300.000 ? Den skal jeg like å se...

316I kommer sannsynligvis til å utgå som modell i Norge. X3 2.0I skal slite da den blir 9495 kr dyrere enn 2.0d. Den 911 cab-en er nok en Carrera GT som gikk ut av produksjon for et par måneder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke håkon helt skjønner poenget. saken er ikke å nekte folk å kjøpe v8 bensin,men å stimulere folk til å kjøpe mer miljøvennlige biler uavhengig av drivstofftype. faktum er at personbiler bidrar unødvendig mye til forurensningen.

nå tviler jeg på at det i håkons kretser blir massiv flukt over til diesel for nå blir det bare mer status å ha bensin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke håkon helt skjønner poenget. saken er ikke å nekte folk å kjøpe v8 bensin,men å stimulere folk til å kjøpe mer miljøvennlige biler uavhengig av drivstofftype. faktum er at personbiler bidrar unødvendig mye til forurensningen.

nå tviler jeg på at det i håkons kretser blir massiv flukt over til diesel for nå blir det bare mer status å ha bensin...

Saken er at flytrafikk og skipstrafikk står for en betydelig større andel av den totale luftforurensningen enn biltrafikken.... faktisk står ikke forurensning fra landtransport (altså all landtransport) for mer enn ca. 20% av den totale luftforurensningen. Kullkraftverk er den helt store synderen... her i Danmark er det flere... og da kan man jo tenke seg hvordan danskene tolker den norske politiske debatten vedr. for/mot nogenlunde miljøvennlige gasskraftverk iom. at vi har et felles elektrisitetsmarked i Norden (Nordpool). Deretter kommer den internasjonale flytrafikken, men den blir snart forbigått av den internasjonale skipstrafikken (spesielt container og oljetrafikken) som øker dramatisk i disse dager. Hører folk flest noe om dette ?... nei... forklaringen er at det er verdensøkonomien som står på spill... og ingen ønsker ansvaret for å ha lagt hindringer i veien for den. No more - no less... !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om landtransport ikke står for mer enn 20% av den totale lufttransporten så synes jeg det er fint at vi har fått nytt avgiftssystem for biler. Greit å belønne de som velger mer miljøvennlige biler synes jeg. Mange bekker små blir en stor å som ene læreren min likte å si.

Men det er ikke tvil om at det er rom for forbedringer på andre områder som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om landtransport ikke står for mer enn 20% av den totale lufttransporten så synes jeg det er fint at vi har fått nytt avgiftssystem for biler. Greit å belønne de som velger mer miljøvennlige biler synes jeg. Mange bekker små blir en stor å som ene læreren min likte å si.

Men det er ikke tvil om at det er rom for forbedringer på andre områder som du nevner.

Jeg er ikke helt sikker, men hvis jeg sier at personbiltrafikken alene står for under 10% av den totale luftforurensningen tror jeg ikke at jeg tar helt feil. Selvfølgelig er det som du skriver viktig å sette alle kluter til for og begrense luftforurensningen, men den politiske diskusjonen virker unyansert og lite konstruktiv overfor de mange familiene som kun har et alminnelig transportbehov. Det er ikke der skoen trykker for å si det forsiktig, men det er der politikerne får mest publisitet for innsatsen... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli spennende å se om vi merker noen forskjell i byene, hvor utslippene i utgangspunktet merkes best.

Men er det ikke faktisk sånn at dieselmotorer forurenser MER (men da ikke CO2). Altså vil det bli MER forurensing i byene. (svevestøv osv fra dieselmotorer som er et helvette for alergikere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":31a9ovwj]

Men er det ikke faktisk sånn at dieselmotorer forurenser MER (men da ikke CO2). Altså vil det bli MER forurensing i byene. (svevestøv osv fra dieselmotorer som er et helvette for alergikere)

Nei... en moderne common-rail dieselmotor med partikkelfilter gjør at problemet med sot og de kreftfremkallende NOX´ene er fjernet. Alle nye dieselbiler fra BMW har i dag et partikkelfilter som standard. Min gamle 2003 E46 318dT derimot er nok ikke helt miljøvennlig... og hvis vi beholder bilen kommer vi til å ettermontere et partikkelfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra VG...

De 100 bilene som øker mest i avgift:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=305163

De 100 bilene som minker mest i avgift:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=305162

Vel det er iallefall en god del BMW modeller jeg kunne tenkt meg som er på listen over de 100 bilene som minker mest.

Så jeg er vel en av de få som ikke ser svart på dette, på tross av økt verditap på brukte dieselbiler. :)

Overformyderiet vil vi alltid ha her i Norge, så man må bare takke for at ikke alle 200 fikk økede avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...