Gå til innhold

Nye bilavgifter fra de rødgrønne

ioctl
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men dieselmotorer kan vel heller ikke bygges om til LPG-drift, som både forurenser mindre og er mye billigere?

Det er korrekt, vi dieseleiere må nok nøye oss med gammel frityrolje... :lol: ... Hvorfor regjeringen ikke har fremmet LPG som et alternativ er i grunnen litt merkelig... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det er flott at mange modeller faller i pris, men hvis prisen på diesel går opp, noe jeg tror den gjør, vil de pengene du sparer på bilkjøp raskt forsvinne.

Prisen på diesel hadde vel gått opp uansett, forskjellen mellom bensin og diesel har jo minket radikalt bare på få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger å samla masse engasjerte folk å få gjort noe i stedet for å bare snakke om det. Skal ikke være noe problem i dette landet da det er mange som brenner for akkurat den saken. Hvorfor er det aldri noe aksjoner, demonstrasjoner eller lignende for bilpolitikken. No må vi våkne og slutte å la kapitalister få enerett på bilene. Kunne skrevet flere sider om mine frustrasjoner og argumenter mot det helt på trynet systemet vi har, men begynner å bli kraftig lei av å bare snakke og skrive om det. http://www.bilaksjonen.no/ er et bra tiltak, men det ser ut som det bare ble en internettside og ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":3s5o4wfh]

Men er det ikke faktisk sånn at dieselmotorer forurenser MER (men da ikke CO2). Altså vil det bli MER forurensing i byene. (svevestøv osv fra dieselmotorer som er et helvette for alergikere)

Nei... en moderne common-rail dieselmotor med partikkelfilter gjør at problemet med sot og de kreftfremkallende NOX´ene er fjernet. Alle nye dieselbiler fra BMW har i dag et partikkelfilter som standard. Min gamle 2003 E46 318dT derimot er nok ikke helt miljøvennlig... og hvis vi beholder bilen kommer vi til å ettermontere et partikkelfilter.

det er mange andre biler som ikke leveres med partikkelfilter..... VW er jo mestere på å levere biler uten det. Den populære 2,0 liters dieselmoteren har ikke partikkefilter som standard, mens 1,9 litern har det. Snodige saker.

Mercedes Benz har da heller ikke partikkelfilter på alle sine biler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at folk skriver at dette er et skritt i RIKTIG retning???

Tror det er mange dieselfæns som er blindet av fordelene dieselmotorene har. Her er mine $0.02:

Trafikken står for 23% av CO2 utslippene i norge. De nye regelene vil kaskje sørge for en totalnedgang på 5-10 på sikt(og det tror jeg er optimistisk!) Allikevel vil regreringen åpne for gasskraftverk? Og værstingen er vel båttrafikken - hvorfor ikke gjøre noe der??

Neida, istedet ender vi opp med 99% dieselbiler. Mange mener diesel er så bra fordi dieselmotorer untytter drifstoffet bedre. Joda, men det krever også 25% MER råolje for å lage en liter diesel i forhold til bensin. Dieselbiler dumper ut enormt mye mere sotpartikkler og NOx - og det er dette vi kjøper oss med disse nye avgiftene. Så kommer jo dieselfolket og snakker om disse flotte nye partikkelfilterene. Joda, MEN PARTIKKELFILTER STOPPER IKKE NOX - DET BLIR HELLER MER! Det stopper større partikkler, men de mindre slipper fortsatt gjennom.

Fra http://www.dinside.no/php/art.php?id=340836

Partikkelfilter?

I tabellen har vi brukt tall uten partikkelfilter, som strengt tatt er ønskelig på dieselbiler og blir standard på de fleste etter hvert. Men med partikkelfilter hadde oppsettet blitt enda mer komplisert. For i en dieselmotor med partikkelfilter øker nemlig ofte NOx-utslippet….

Partikkelfilter hjelper dessuten ikke mot NOx, tvert i mot. Kort sagt tar partikkelfilteret seg av de grove partiklene i dieselavgassene. Men dette filteret tapper samtidig bilen for effekt, og derfor øker forbruket. Når forbruket øker, øker også NOx-utslippet. Dette er nemlig svært små partikler, som slipper gjennom partikkelfilteret.

Så vi ender opp med et forpestet nærmiljø på bekostning av god miljø PR for regjeringen!

Blir en trist fremtid for bilinteresserte, astmatikere og folk som lever nær hovedveiårene være... Eneste lyspunkt er at produsenter som Honda har bra ting på gang - men det er snakk om mange år inn i fremtiden før vi får se dieselmotorer med NOx verdier på nivå med dagens bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":17ynm7oy]

Men er det ikke faktisk sånn at dieselmotorer forurenser MER (men da ikke CO2). Altså vil det bli MER forurensing i byene. (svevestøv osv fra dieselmotorer som er et helvette for alergikere)

Nei... en moderne common-rail dieselmotor med partikkelfilter gjør at problemet med sot og de kreftfremkallende NOX´ene er fjernet. Alle nye dieselbiler fra BMW har i dag et partikkelfilter som standard. Min gamle 2003 E46 318dT derimot er nok ikke helt miljøvennlig... og hvis vi beholder bilen kommer vi til å ettermontere et partikkelfilter.

det er mange andre biler som ikke leveres med partikkelfilter..... VW er jo mestere på å levere biler uten det. Den populære 2,0 liters dieselmoteren har ikke partikkefilter som standard, mens 1,9 litern har det. Snodige saker.

Mercedes Benz har da heller ikke partikkelfilter på alle sine biler ?

Partikkelfilter eller ej. Blir vel ikke tatt hensyn til det i avgiftsbestemmelsene? Syns de har gått alt for lite inn i avgiftsgrunnlagende på de ulike bilene generelt. Istedet for å faktisk undersøke hvor skadelig den bilen er for miljøet slenger man på masse kr i avgifter, for denne bilen har jo både bensin, automat og 4x4. Latterlig. LATTERLIG! (Sorry caps - er så lei av Norge!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører folk syte hver jævla dag om avgifter og for mye skatt osv. Skjønner egentlig ikke hva problemet er, greit nok at en ny 550 koster en halv mill eller noe sånt i usa. Men de har det ikke noe bedre der på grunn av det?

Å kjøre bil er jo faktisk ikke en menneskerett, det er et valg man tar.

ioctl: Det at de åpner for gasskraftverk er jo for å skape/beholde arbeidsplasser. Da det er mye industri som krever sitt av strøm. Går da vel for det samme om gasskraftverket bygges her eller at de frakter gassen til tyskland og bygger gasskraftverket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ioctl: Det at de åpner for gasskraftverk er jo for å skape/beholde arbeidsplasser. Da det er mye industri som krever sitt av strøm. Går da vel for det samme om gasskraftverket bygges her eller at de frakter gassen til tyskland og bygger gasskraftverket der.

Så det er slik du unnskylder dem? "Om ikke vi gjør det så vil noen andre gjøre det"? Da er det rettferdiggjort? Dobbelmoralistisk kaller jeg det.

Det finnes lang mere miljøvennlige måter å utvinne energi på!

Ang. at de ikke har det bedre i USA (som er et alltid tilbakevendene argument), så har jeg kommentert det i denne tråden:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=30319

La meg få lov til å rope det ut: DU KOMMER IKKE UNNA AT BILISME ER NOE SOM ER OVERBELASTET MED AVGIFTER I NORGE! Og det skal vi lissom ikke få lov til å klage på? Tar du imot alt staten finner på med like åpne armer?? Jeg blir aldri klok på folk som mener vi ikke skal ha lov til å klage på det offentlige... Det er klart det må taes inn en viss mengde penger - men det er da lov til å forlange at det er en viss balanse i hvor disse hentes fra?

Og til sist - jeg klagde da heller ikke på avgiften(men jeg måtte svare på det der allikevel ;-) ), jeg klagde på det som kommer til å skje med miljøet vårt! Synes du det er helt ok at vi får en bilpark som består nesten utelukkende av dieselbiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ioctl: unnskylder ingen, og hvis du henviser til vindkraft for mer miljøvennlige måter å utvinne energi på, så bør du sette deg litt inn i hva dette innebærer av kostnader, både i kroner og ødeleggelse av miljø. :)

Er ikke helt fornøyd med hvordan systemet fungerer, såklart bør de kronene som betales av bilister, returneres i form av vedlikehold av veier o.l.

Men det er et ordtak som går slik: "no such thing as a free lunch"

Om f.eks frp hadde kommet til makten, og gjort som de hele tiden prater om, satt ned bensinprisen, nybilprisen osv, hadde de garantert tatt inn igjen akkurat like mye penger på andre områder.

Teknologien i dieselmotorer har utviklet seg mye de siste årene, uten at jeg har satt meg helt inn i dette. Vet bare fra prøvekjøring av diverse nye dieselbiler at til mitt bruk er det ikke noen grunn til å ikke kjøpe diesel. Da du har samme effekt, nesten halvert forbruk, og ikke nødvendigvis høyere vedlikeholdskostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...