Gå til innhold

Import av X5. Før/etter 1 Januar. NYTT spm 184/218 hk?

mhane
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt om jeg tolket nr. 3, men var det slik at du mente at bilen har 218 hestekrefter og at du skal chippe den eller mener du at når bilen er ferdig chippet får du 218 hestekrefter? Husk at modellen du er ute etter har 184 hestekrefter originalt. For all del, jeg tror ikke bilen blir umulig å selge, men de fleste som kjøper en sånn bil ønsker automatgir..

Vet at den har 184 hk orginalt og at jeg får ca 218 hk etter ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som leter etter 7serie eventuelt X5 med manuell? Så mhane du er ikke så overbevist om automat kassen på 730en din? Ser for meg en 740 med M5 kasse jeg. :D Er så lei sluringen på automat kasser, men dem nye er vel endel bedre enn min 93model.

Vel mener at kassen på 730d skal være dimmensjonert for større belastninger enn feks den på 530d som er dimmensjonert for i underkant av det dreiemomentet motoren leverer.(etter hva jeg har hørt) Etterhvert som jeg hørte om stadig flere havari på girkasser på 530d 525d X5 og andre bilmerker fra tyskland (har feks en bekjent som har byttet i en vw, 60 000 takk, byttet i Tyskland der de sa at dette var helt vanlig) så har jeg blitt mer skeptisk. Sluring ved kjøring med henger, mye giring også ved bruk av cruise kontroll uten henger har irritert meg litt. Særlig når jeg har kjørt 325tds med cruise controll og vet at den bilen klarte utmerket godt å holde farten selv med last og møte av en oppoverbakke uten at man måtte gire. Det er ikke selve giringen som irriterer, men det er nå den girer opp og ned flere ganger i samme bakke. Så kan du jo selvsakt bruke steptronicen, men da må du jo uansett røre på girstangen :)

Jeg har ikke chiptunet 730d'n med tanke på at jeg ikke er sikker på at girkassen vil tåle det. 530d'n min var jo frisk å rask, men som jeg sa til kjøperen av den. Bruk den med omhu, det er flere andre som har fått seg en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen går mest på langkjøring og da medfører ikke et automatgear spesielle fordeler. Tvert imot har bilen et mindre drivstofforbruk og virker mer agil enn om den hadde hatt et automatgear

Jeg føler også at man med et manuelt gear har bedre kontroll på vinterføre

Jeg har også merket meg at man har bedre kontroll på utnyttelsen av dreiemomentet med et manuelt gear hvis man skal trekke en tung henger

Her er vi helt enige, men som du selv sier "Det er åpenbart en slags naturlov at store og påkostede biler skal ha automatgear", og som både Orjan og milhouse påpeker så vil jo dette føre til økt prisfall. Spørsmålet blir hvor mye ekstra den vil tape seg om jeg har råd til å ta det tapet.

Det kanjo hende jeg har flaks og finner en "Nautilus" som absolutt vil ha manuell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok da trekke fra det manuelle giret som en bonus i salgsannonsen, og få det til å virke positivt.

...Men nå har du jo ikke kjøpt bilen engang, så det er vel noe tidlig å diskutere å selge den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå har jeg foretatt nærmere undersøkelser hos bilimportør;

Ikke noe problem å skaffe en godt utstyrt X5 med manuell fra Tyskland.

Men så har det dukket opp et nytt spørsmål.

Foreløpig har jeg sett på 184 hk utgaven. Mener X5 ble levert med den til 2002 ?? Har dermed spesifisert 2002 modell.

Det har da blitt reist spørsmål om jeg virkelig vil gå for 184 hk utgaven kontra 218 hk med tanke på fremtidig prisfall og etterspørsel.

Jeg må si jeg er usikker pga 218 hk betyr nyere og dyrere bil, så i tilegg kommer jo det økt avgift på toppen. Hovedgrunnen til at jeg ønsker 184 hesteren er jo å komme ned i pris, men hvis det virkelig vil ha så mye å si for annenhåndsverdien så bør en vell tenke seg om to ganger..?

Er 184 hk og 218 hk utgaven i prinsippet samme motor bare at BMW har "chippet" sin egen motor?

Er det noen som har prøvd de ulike variantene og har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siklet på E53 lenge!

Men jeg har totalt slått fra meg prefacelift modellen.

En viktig grunn er motoren selvsagt, og X drive, at den ser betydelig tøffere ut også er heller ikke noe minus.

Det har også vært litt "rusk" med automat kassene til denne diesel motoren her, men tror M57ND30 er forskånet for dette?

Så for min del så venter jeg litt på denne, men kommer nok ikke til å vurdere denne før neste generasjon kommer 1Q 07.

Prisene vil nok også dette litt i forbindelse med dette.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i 09/2003 ble M57D30 med 184 hestekrefter erstattet med M57ND30 som nå har 218 hestekrefter. Dvs. at denne motoren kom da X5 gikk igjennom en facelift..

Ok da blir det altså et år nyere bil hvis jeg skal gå for facelift og 218 hk utgaven kontra 2002 modellene jeg har sett på.

En viktig grunn er motoren selvsagt, og X drive, at den ser betydelig tøffere ut også er heller ikke noe minus.

Vet du hva som er forskjell på firhjulstrekk systemet før og etter 09/2003?

Det har også vært litt "rusk" med automat kassene til denne diesel motoren her, men tror M57ND30 er forskånet for dette?

Vel jeg tar ingen sjangser og kjøper manuell :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva som er forskjell på firhjulstrekk systemet før og etter 09/2003?

xDrive: (som nå er å finne i X3, X5, E90 serien, E60 serien)

Selve hjertet i xDrive systemet er multippel-plate clutchen som fordeler kraften mellom for- og bakakselen lynraskt. I ekstreme tilfeller vil for- og bakakselen kunne være fullstendig utkoblet fra hverandre. xDrive virker tett sammen med DSC (dynamisk stabilitetskontroll) systemet. Det som er spesielt med xDrive er at det er proaktivt i sin virkemåte, og tar bl.a hensyn til førerens bruk av gasspedalen, i motsetning til andre firehjulsdriftsystemer som bare responderer på hjulspinn. I praksis medfører dette et overlegent system som agerer før et hjul faktisk spinner. Det som skjer i praksis er at både styringsvinkel, akselerasjon/nedbremsing og bilens rotasjon til enhver tid overvåkes og at xDrive fordeler drivkraften basert på disse data mellom for- og bakaksel. Hvordan dette fungerer kan best forklares med noen eksempler:

1. Ved akselerasjon under normale forhold vil multippel-plate clutchen lukkes nesten fullstendig intil en hastighet på ca 20 km/t er oppnådd. Dette sikrer maksimalt grep helt i starten. Systemet vil så distribuere kraften fullstendig variabelt mellom for- og bakakselen, avhengig av kjøreforhold. Ved hastigheter over 180 km/t fordeles kraften kun til bakhjulene

2. I kurvekjøring medfører den fullstendige kraftfordelingen at bilen ikke over- eller understyrer. Når bakhjulene tenderer til å slippe i en sving, dvs. at bilen overstyrer, fordeles mer kraft til forakselen. Dette tillater bakhjulene å bygge opp mer sidekrefter, og gjennopprette veigrepet

3. Når bilen tenderer til å styre ut av en sving, dvs. at overstyring reduseres ved kraftoverføringen til forhjulene. I ekstreme situasjoner kan 100% av kraften distribueres til bakhjulene, og dersom dette ikke er nok vil DSC gripe inn, og bremse hvert hjul individuelt. Tidsforsinkelsen fra når en fører trykker på gasspedalen til kraften faktisk bygger opp er ca 200 millisekunder. Multippel-plate clutchen åpnes eller lukkes fullstendig på kun 100 millisekunder, dobbelt så raskt!

4. Dersom man har liten motorkraft, og maksimal styrevinkel som f.eks. ved lukeparkering, gir systemet kun kraft til bahjulene. På denne måten har bilen maksimal styringseffekt, uten forstyrrelser av krefter som evt. også skal drive bilen fremover

5. På glatt underlag som snø og is, hindrer kraftoverføringsfunksjonen at et hjul spinner. Dette betyr at DSC kun griper inn dersom dersom posisjonering av gassen ikke stemmer overens med hjulenes rotasjon i forhold til faktisk hastighet. Gjennom det intelligente samarbeidet mellom xDrive og DSC er fremkommeligheten forbedret ytterligere i forhold til andre firehjulsdriftsystemer.

Det geniale med systemet er ikke bare at fremkommelighet og veigrep forbedres, men at kjøredynamikk og respons også bringes opp til et høyere nivå. BMW har med xDrive forsterket det som kjennetegner våre biler ytterligere; The Ultimate Driving Machine.

Systemet som satt i pre facelift X5 og E46:

De firehjulsdrevne modellene leveres med elektroniske sikkerhetssystem som DSC (dynamisk stabilitetskontroll) og ADB (automatisk differensialbrems). DSC har sensorer som reagerer på tverrakselerasjon og regulerer motormoment og bremsetrykk på hvert enkelt hjul hvis nødvendig. ADB sørger for at drivmoment til enhver tid overføres til de hjul som har best veigrep.

Det som kjennetegner BMWs firehjulstrekksystem er dets intelligente kontrollmekanisme og balansering av kraften mellom foraksel og bakaksel på henholdsvis 38% og 62%. Slik opprettholdes de dynamiske kjøreegenskapene BMW er kjent for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...