Gå til innhold

Tuningboks / chiptrimming, spennende artikkel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tuningboks / chip trimming:

Fant denne i Yrkesbil nr 13. Gjengir her deler av artikkelen som jeg mener kan være verdt å diskutere litt. Dog er denne skrevet i forbindelse med lastebilmotorer, men allikevel...

Teknikken er vel den samme for dieselbiler.

Sitat:

PÅ FEIL STED

Han (Lars-Gunnar Hedstrøm RED.ANM.),

forklarer hva trimmingen egentlig innebærer.

Innsprøytningstiden forlenges, og grenseverdiene økes for motorens røykbegrenser.

Forlengning av innsprøytningstiden er ifølge Hedstrøm en farlig vei å gå,

fordi man da ikke lenger kan holde forbrenningen av drivstoffet i stempeltoppens hulrom.

Det er her, og bare her, det er meningen at forbrenningen skal foregå, forklarer Hedstrøm

I stedet vil vil en del av forbrenningen foregå mot sylinderveggene,

med kraftig temeraturøkning og sotdannelse som resultat.

Både temperatur og trykk i forbrenningskammeret øker kraftig og gir belastningsskader i stempler, ventiler og sylindervegger.

- Vi vet at trykkøkningen gir dramatisk forkortet levetid for motorens vitale deler, siden de ikke er dimensjonert for dette trykket.

- Vi skal heller ikke glemme at den økede gassgjennomstrømningen og høyere eksostemperatur gir overbelastning av turboen,

forklarer Hedstrøm videre.

FORSØKT SELV

Scania har selv chiptrimmet noen motorer og deretter testkjørt dem i benk i motorlaboratoriet i Södertälje.

Som referansemotor kjørte de en standard motor 60.000 km.

Den chiptrimmede motoren ble kjørt under helt identiske forhold.

- Foruten at vi registrerte den kraftige økningen i trykk og temperatur,

konstaterte vi en meget rask forurensing av motoroljen.

Årsaken er selvsagt overskuddet av drivstoff i forhold til tilført luft,

og at en del av forbrenningen foregår langs den kalde sylinderveggen når stempelet er kommer for langt ned,

forklarer Lars-Gunnar Hedstrøm, utviklingsansvarlig for kontrollsystemer i Scania Powertrain.

- Dette medfører til at mengder av uforbrente partikler blir skrapt ned fra sylinderveggene av stempelringene,

slik at de ender i bunnpannen. Ikke bra, slår Hedstrøm fast.

Han forteller at oljen i den manipulerte motoren var like skitten etter 3.000 km som referansemotoren var etter 60.000 km.

Intet oljefilter i verden kan rette opp i dette, konstanterer Hedstrøm.

- Motoroljen får mer preg av å være slipepasta enn smøremiddel. Hva tror du det betyr for lagrene?

Sitat slutt.

Skrevet

Hmmm.

Bytte olje og filter ved hver 1000 km...

Spørsmålet er vel om dette gir det samme resultatet på personbilmotorer, ikke vet jeg? Men siden bl. a. Toyota selger og installerer "original" chip tunig tror jeg ikke at det er så ille som det høres ut som i sitatet over. Hva var trimmingsgraden i eksempelet over? Det er vel forskjell på hvor langt en strekker tuningen, så vidt meg bekjent går ikke forbruket opp på en diesel bil som er "normalt" chipet - så det kan vel ikke bli så forferdelig mange ekstra "udetonerte" partikler som blir dratt ned i bunnpannen av stempelringene?

Nå skal det nevnes at jeg ikke har greie på motorer og bilelektronikk men synser ut fra hva som virker logisk for meg (subjektivt)...

Skrevet

Nja... skeptisk.

Nå har ikke jeg mye teknisk peiling på motor/drivverk, men jeg har allikevel liten tro på at dette er direkte overførbart til personbiler...

Både Toyota og Saab(og sikkert flere) kan "originaltrimme" turbomotorene med garanti på merkeverksted. Og flere produsenter har jo samme motorer(eks. VAGs potetmotor 1.8T evt. 2.0TFSI) som er satt opp med forskjellig effekt i forskjellige biler.

Om drivverk er dimensjonert for oppgradet effekt er jo en anna sak, men at motoren i seg selv ikke tåler det er jeg skeptisk til.

Men på den andre siden er det vel foskjell på en "powerbooster" og orntli' chipping hvor alle parametre i motoren oppgraderes.

Skrevet

Det er riktig. Det er stor forskjell på de to vanligste trimningsmetodene for turbodieselbiler.

Metode 1

"Tuningboxer", "Powerboxer", "KCR" etc, det vil si trimming hvor kun signalene for dieselinsprøytning manipuleres, slik at dieselmengden øker. Luftmengden vil være konstant. Denne metoden benyttes kun til dieselmotorer.

Metode 2

"Ordninær chiptuning" hvor hele styresystemet omprogrammeres. Her er det mange parametere som endres, men den viktigste forskjellen fra metode 1 er at her øker man også turbotrykket. Ved å øke turbotrykket økes også luftmengden. Denne metoden benyttes blant annet til å trimme bensinmotorer (med turbo) og turbodieselmotorer. Min erfaring med trimming av turbobiler stammer fra SAAB.De leverer biler med orinaltrimming med garanti fra det sveitsiske firmaet Hirsch. En Hirschtrimmet 9-5 2.0t har 60hp mer effekt en orginalutgaven på 150hp. Denne effektøkningen får de til KUN ved omprogrammering av styreenhet. I tillegg er det verdt å nevne at f.eks. SAAB 9-3 1.8t (150hp) og SAAB 9-3 2.0t (175hp) er HELT identiske bortsett fra styreprogrammet. Hovedparameteren som er endret er turbotrykket.

I artikkelenen som refererer til Scanias test, står det:

"Foruten at vi registrerte den kraftige økningen i trykk og temperatur,

konstaterte vi en meget rask forurensing av motoroljen.

Årsaken er selvsagt overskuddet av drivstoff i forhold til tilført luft"

Dette betyr sannsynligvis at Scania har trimmet ved å øke drivstoffmengden UTEN å øke luftmengden. Det vil si at de har trimmet med metode 1.

Jeg mener derfor at resultatene fra Scanias test kun er relevante for trimming etter metode 1, som f.eks. KCR boks.

Powerboxer er jo også kalt "rykebokser", nettopp på grunn av overskudd av drivstoff som gir svart eksos i enkelte situasjoner. Dersom man trimmer "skikkelig", altså ved å øke drivstoff OG luft etter metode 2, får man ikke tilsvarende svart eksos.

Dersom man er redd for de negative konsekvensene som Scanias trimming gav, bør man trimme ved å øke luft og drivstoff i henhold til metode 2. TS-Racing trimmer etter denne metoden. Jeg kommer til å trimme min 320d der. Tidligere har jeg blant annet hatt en SAAB 9-5 2,0 turbo, som jeg fikk trimmet fra 150hp til 210hp ved omprogrammering uten noen som helst komplikasjoner i løpet av de 150'km jeg hadde bilen.

P.S. AC SCHNITZERs trimming av f.eks. BMW 320d øker kun dieselmengden, dvs de benytter metode 1 (i følge BMW forhandleren i Skien).

Skrevet

Dette er absolut en interessant tråd... og i denne tråden har vi diskutert et relatert tema. Det er uten tvil mange kvaksalvere i "chippebransjen" som dessverre utnytter vår kollektive uvitenhet på et teknisk avansert område... :roll:

Skrevet

for det første, ved å øke dieselmengde på en td motor øker man også turbotrykket,men ikke maks-trykket... og dette blir akkurate det sammen på en bensinbil..man kan ikke "justere" turbotrykk/luftmengde,men man kan justere bypass/wastegate...

en annne viktig sak å poengtere er at det ser ut som testen referer til common-rail motorer...

Skrevet

...ja - det er på DEN måten man justerer turbotrykket!! En orginal SAAB 1,8t kjører på 0.4 bar mens en chiptrimmet kjører på 1.2 bar. Så jo - man justerer turbotrykket (selvfølgelig bruker man en reguleringsventil til dette). Tuningboxer kan ikke regulere ved hjelp av ventilen, kun øke drivstoffmengde og kan dermed ikke oppnå samme turbotrykk => luftmengde.

Skrevet

Ved bruk av metode 1, vil du få svartere eksos grunnet større mengde drivstoff. men hvorfor stiller man ikke opp luftmengden når man chiper? da slipper man jo svart eksos, det brude være obligatorisk ved chiptrimming å justere blandingsforholdet diesel/luft likt som det var før man chipet.

Skrevet

men da sier vi jo det samme, icarus... mer drivstoff = mer luft fra turboen...og man kan justere maks-trykk ventilen..

ved chipping justerer man hva hjernen godtar som maks ladetrykk, deretter kan man justere overtrykksventilen slik at den faktisk gir dette trykket... det er en mekanisk/pneumatisk innretning som justerer selve trykket på de alller fleste biler..

men vi er vel egentlig enige...forøvrig skal det sies at turbotrykket (IKKE maks trykket) vil øke litt ved at man øker drivstoffmengden ved bruk av f.eks. "power box".. mer inn = mer ut= mer trubotrykk...

Skrevet

For å justere turbotrykket som dere prater på må man øke åpningstrykket på wastegate. Dette kan gjøres på tre måter;

1. Justere ned trykket fra vakuum slangen som går fra turbo og inn i nedre kammer på wastegate.

2. Bytte til sterkere fjær i wastegate

3. Øke trykket i øvre kammer på wastegate slik at fjæren får hjelp fra lufttrykket til å holde stengt litt lenger.

Søskenbarnet til muttern er en av de største importørene av chip i Norge, og jeg spurte han om denne problemstillingen som blir stilt her. Han hadde aldri hørt om et eneste motorhavari av de chippene han hadde solgt, og når han selger 50-60 chips i måneden så tror jeg det er et godt grunnlag til å si at dette ikke er spesielt skadelig for motoren.

Chipping er jo tross alt en effektivisering av motoren, og vi vet jo alle at mange motorer er strypt for å holde avgiftene nede i fra fabrikk.

Skrevet

I følge Scandia artikkelen øker de brennstoffmengen ved å forlenge innsprøtingstiden, og da er det helt logisk at resultatet ble slik. Øker både fortenning og tilført brennstoff får man en kollosal økning i sylinderens makstrykk, forsinkes tenningen sammen med økt tilførsel, stiger eksostemperaturen dramatisk.

I begge tilfeller er det også økt risiko for brennstoff nedslag på sylindervegg/stempel-topp og ringer, med økt termisk belastning på metallet som resultat. En kombinason av dette er fatal.....

Det er synd at Scandia ikke oppgir hva som er "like forhold", er de kjørt med samme belastning eller er det 100% på begge, slik at den chipede gikk med høyre moment?

Har søkt litt rundt på nettet for å prøve å finne ut hva disse billige Power boksene egentlig manipulerer på bilers brennstoffsystem, og det eneste de oppgir er å øke pumpe trykket i forhold til motorens turtall, rett og slett for å utnytte luftovrskuddet som alle nyere biler blir kjørt med for å få best mulig resultst på avgassmålinger.

Så lenge det ikke er trykkstyrte brennstoffventiler, kan jeg ikke se noen problemer dette.

Skrevet

Leste noe lignende i et tysk bilblad i fjor. De hadde analysert programvaren i diverse chip-er. Var samme resulatet, at det ble sprøytet mer diesel i motoren ved chiptuning, og siden at det alltid er luftoverskudd i turbodiesel motorer blir det alltid mer effekt. Mer diesel gir mer varme, soting etc, og det er motoren ikke dimiensjonert for. De anbefalte å ikke å chiptune en diesel uansett. Tror det var Autozeitung.

Blir vel det samme som å stappe en hel sekk med ved i et jafs i peisen, stormfyre, og så bli overrasket over pipebrann.

Bensinmotorer blir anderledes vil jeg tro, i og med at det ikke er oksygen tilgjengelig for å øke forbrenningen eller øke ytelsene kun ved å pøse på mer bensin. Må mer "intelligent" tuning til der. Tror det er mengden luft(gassspjeldet) som styrer bensinmengden på bensinmotorer, så der er det hvor mye luft som kommer inn i motoren som styrer effekten.

Skrevet

P.S. AC SCHNITZERs trimming av f.eks. BMW 320d øker kun dieselmengden, dvs de benytter metode 1 (i følge BMW forhandleren i Skien).

Ac Schnitzer suplerer/bytter ut hele motorstyringen/hjernen til bilen. Koster jo 16-20000 for en slik oppgradering, så det ville blitt verdens dyreste tuningboks i tilefelle.

Ekte AC Schnitzer er sertifisert av BMW. Det betyr i praksis at dersom du for eksempel trimmer motoren med et AC Schnitzer-sett, opprettholder du garantien på bilen din.

Er jo også noe å tenke på...

Skrevet

BalleKnalle: Jeg trodde også at AC Schnitzer bytter ut hele motorstyringen, men jeg spurte BMW konkret om dette og de sa at de kun gjør det samme som f.eks. KCR: Øker dieselmengden. BMW her i Skien skal ha 20000,- for denne tuningen til min bil Årsaken til den høye prisen er i følge BMW garantien de gir på motor drivverk, ikke selve tuningen i seg selv. AC Schnitzer OVERTAR garantien fra BMW, og tar seg derfor betalt for dette. Min kilde til dette er altså BMW her i Skien som også selger AC Schnitzer.

Har du (eller noen andre), andre kilder med konkret teknisk info om AC Schnitzer trimming, er jeg veldig interessert i å høre mer. Driver å vurderer trim til min 320d om dagen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...