Gå til innhold

Noen som har prøvd E46 320i med 2.2 litern ?

325-Lfc
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vil nå også si at M54-B22 motoren er helt annen motor enn M52-B20 motoren. Har selv eid begge, dog i den størremodellen, 5 serie, men 320i/Ci / 520i fortjener virkelig M54-B22 motoren på 170 hestekrefter og selv med automatgir er den fortsatt sprek nok..

E46 320i med M54-B22 motoren yter 170 hk/6.100 o/min og 210 Nm/3.500 o/min. holder i massehvis.. Du vil absolutt ikke bli en sinke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... jeg er enig at denne motoren er relativt snill ja. Som med alle andre biler utnytter man ikke motoren fult ut ved vanlig kjøring, og derfor fungerer denne motoren utmerket til det, men de få gangene man virkelig vil at ting skal flytte seg, som f.eks i en forbikjøring, syns jeg denne motoren er lite tilfredsstillende uansett hvilken bil den er i. Mye hyl og lite action. 170 hester er ikke lite, og 0-100 tider er heller ikke ille, men i realiteten føler jeg at den kommer til kort.

Jeg testet en E60 520i da den først kom til norge for lenge siden, og den med manuell gear føltes faktisk relativt rask. Tror den beste kombinasjonen her er med manuell gear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... jeg er enig at denne motoren er relativt snill ja. Som med alle andre biler utnytter man ikke motoren fult ut ved vanlig kjøring, og derfor fungerer denne motoren utmerket til det, men de få gangene man virkelig vil at ting skal flytte seg, som f.eks i en forbikjøring, syns jeg denne motoren er lite tilfredsstillende uansett hvilken bil den er i. Mye hyl og lite action. 170 hester er ikke lite, og 0-100 tider er heller ikke ille, men i realiteten føler jeg at den kommer til kort.

Jeg testet en E60 520i da den først kom til norge for lenge siden, og den med manuell gear føltes faktisk relativt rask. Tror den beste kombinasjonen her er med manuell gear.

Det er klart at det er litt begrenset hva man forvente av 170 HK og 210 Nm, men som mange har vært inne på tidligere er det litt trist at man nå må opp i E90/91 325i før man kan få gleden av en rekkesekser. Det skal allikevel bli spennende å prøve den nye E90/91 320i med den oppgraderte N42B20 motoren som også har 170 HK og 210 Nm... dog er N42B20 motoren en rekkefirer... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid en 325 før. Med 192 hk i. Er derfor veldig spent på om 2.2 litern er i nærheten av 2.5 litern når det gjelder ytelser ! :D

325 har iallefall et hærlig drag ..

er det ikke 50 i forskjell på dreiemomentet der da? Det vil du garantert merke om du skal ha automat... Må legge til at det er en veldig fin motor, og den lager en veldig pen lyd. E60 520 høres skikkelig tøff ut. E39 520 også. Ingen ting å si på lyden og "smoothness'en" på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid en 325 før. Med 192 hk i. Er derfor veldig spent på om 2.2 litern er i nærheten av 2.5 litern når det gjelder ytelser ! :D

325 har iallefall et hærlig drag ..

Det har den dessverre ikke... den er svært harmonisk, men den mangler absolut draget som en 325i har. Selv M52B25 motoren i kombinasjon med f.eks E46 323i har et marginalt bedre drag en E46 320i med M54B22 motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke 50 i forskjell på dreiemomentet der da?

Nei... det er kun 35 Nm... momentet blir først OK når vi snakker om M54B30 motoren... :wink:

ja. 300nm begynner å likne på noe. I alle fall med en automat som slipper å geare ned hele tiden.

E60 med denne motoren er veldig fin i kombinasjon med manuell gear. motoren med 258-hester må jo være helt perfekt. Det er i alle fall det jeg har hørt om 630i. Ok med en motor som ikke veier så skrekkelig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, interresant debatt.

Var på bilsalongen isted (lokal BMW forhandler)

Der er det en selger med meget bra peiling, sett utfra min ståsted riktignok.

Han var ikke begeistret for M54B22, den er harmonisk ja, men ikke veldig responsiv og morsom å kjøre med, som han poengterte.

M54B25 er en helt annen klasse mht responsivitet, syns også lydbildet var helt rått i den motoren der.

Han nevnte også at E93 kom til å få N42B20 til våren, og da med 170 hk.

Er det ikke denne motoren du har ventet på Fredrik?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...