Gå til innhold

Din holdning til kjøp av ombygget bil?


gdf
 Share

Anbefalte innlegg

Hva mener dere om kjøp av ombygde biler (i mitt tilfelle E36 325Ci til M3)?

Vil bilen bli mindre attraktiv ved videre salg, dersom den er ombygget?

Jeg satt netopp å lekte med tanken, å kjøpe en kondemnert M3 Evo (3.2L), og flytte over alt av motor, driverk, interiør, og evt. ekstrautstyr som fungerer, de defekte delene blir erstattet med enten nytt eller brukt,

Hvordan vil dette påvirke videre salg? Vil jeg ha lettere for å selge bilen som en orginal 325, enn ombygget til M3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg spiller det ingen rolle om en bil er ombygd, så lenge det er gjort ordentlig og at alt er i orden. Jeg mener også det samme som over her at en ombygd bil ikke har samme verdi som en original. Det har jo tidligere vært mange diskusjoner om dette før, hvor mange mener at en f.eks 320i ombygd til M3 er verdt like mye som en original M3..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt.. det viktigste er at alt er gjort skikkelig. men uansett syntes jeg ikke den er verdt like mye som en orginal M3 Skal den selges så selg den som M3 ombygd fra 325... det er jo ikke en 325 når den er ombygd til M3 :)

Men den er absolut ikke en M3... og det er det de fleste dessverre ser ut til å mene den dagen bilen skal selges... :roll: ... Jeg liker personlig ikke biler som er ombygget, men det viktigste er under alle omstendigheter at arbeidet er gjort faglig akseptabelt og at sikkerheten er 100% på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alt gjort skikkelig og gjennomført og alt er godkjent vil du nok få mye mer for en ombygget M3 enn en 325. Jeg mener som de over at en ombygget bil ikke har samme verdi som en original bil og at prisen derfor bør være en del lavere enn en original bil. Bygger du om 325'n og legger på det du har kostet på den + litt i timesbetaling ligger du nok langt under pris på en original M3 og det er den prisen bilen bør legges til salgs for ;)

Nå har ikke jeg de nøyaktige tallene på hva det koster å bygge om og godkjenne en 325 til en M3, men regner med dette er en god del billigere enn å kjøpe en org M3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett så synes jeg også at det skal være skikkelig ombygd med godkjenning. En orginal M3 vil i mine øyne være verdt mer. Man merker om en bil er skikkelig ombygd da man begynner å se etter den i sømmene, se på evt dokumentasjon og danne seg et inntrykk av selger.

Enkelte ombygde biler (gjerne påkostede "entusiastbiler") er verdt mer enn en vanlig standardutgave av M3 pga av ytterligere grommere deler og gjerne profilerte selgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 325i ombygget til M3 er selvfølgelig mer verdt enn en 325i.. men det er nok ikke så lett å få så mye mer enn en 325i + prisen av en skadet M3 fra Tyskland. Får du den godkjent er det et stort pluss som også gjenspeiles i høyere pris enn ikke-godkjent.

Personlig har jeg ikke noe i mot ombygde biler, er alt byttet er det jo tross alt en identisk bil med det som trillet ut fra fabrikken som whatever det er bygd opp til, men den vil fortsatt være typegodkjent som det den er bygd fra, og den vil fortsatt hete f.eks. 325i i registeret til Biltilsynet. Derfor er det mer stas med en original utgave. Men får man en bra ombygd og godkjent E36 M3 til 150 lapper og man må ut med 250 for en original, så hadde jeg ikke nølt med å ta den ombygde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre deres meninger om dette.

Det var overaskende hvor positive dere var til ombygde biler...

Jeg personlig, kunne tenkt meg en M3, og gjerne bygget om min bil til en M3, men dersom jeg skulle komt som kjøper, så hadde jeg heller kjøpt en orginal M3 fremfor en ombygget en, selv om jeg måtte ut med 50 til 100 lapper mer...

Et annet rimeligere alternativ, er å montere kompressor.

45000 kr, noen timer med arbeid (betraktelig mindre enn å bygge om til en M3)... og voilà, 295hk på stage 1. Da er man oppe i samme klasse som en orginal M3, og denne operasjonen er også lett reverserbar.

Ville ikke dette vert bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ombygd til m3 enn 325 med kompressor ja. Spørs kanskje litt på jobbene som er gjort også.

Fordelen med en ombygget m3 er at terskelen for å modde litt videre på den blir lavere. En orginal m3 vil du jo gjerne ha mest mulig orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener personlig at ombygde biler i mange tilfeller er fy fy. Som kjøper vet man jo ofte ikke bakgrunnen for ombyggingen. Kan være en bil som er kollisjonsskadet feks, som blir ombygd til noe "tøffere". Dessuten kan det jo være så som så med fag kunnskapen til den eller de som har foretatt ombyggingen. Jeg mener at biler skal være mest mulig orginale. E-36 feks, finnes jo knapt er orginalt eksemplar igjen.. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...