Gå til innhold

E46 kontra E90/91 og E39 kontra E60/61


mortena
 Share

Anbefalte innlegg

Har i den siste tiden prøvekjørt endel E91 både med bensin og dieselmotor. Har også kjørt E61.

Det som slår meg når jeg kjører de nyeste modellene er hvor liten forskjellen er fra E46 til E91. Jeg ble nesten litt "skuffet" første gangen jeg kjørte nye 3-serien. De jeg har kjørt var riktignok oppsatt med runflat dekk, noe som gjør at det støyer mye i kupeen. Når jeg så satte meg inn i min E46 etter endt prøvetur, var forskjellen forsvinnende liten... Da var forskjellen vesentlig større fra E36 til E46!

Min kollega som har byttet fra E39 til E60 har de samme synspunktene rundt dette.

Dette er jo selvsagt mange ting som blir forbedret når en ny modell lanseres, men min konklusjon må bli at E46 og E39 er fantastisk gode biler!

Andre som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra 97 E39 520i med M52-B20 motoren og overgangen fra denne modellen til min 04 E60 520iA med M54-B22 motoren er en helt annen verden.. Jeg er fornøyd med min E60 på alle mulige måter og jeg syns dette er en bedre bil enn E39 - men det er kanskje fordi jeg er vant til E60 nå.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39, og E46 er bra biler, men mitt synspunkt er at de ikke er i nærheten av E90 hvertfall.

Mht støy, styring, ja alt, så er det gjort kvantesprang mht E90.

E60 har jeg ikke så mye erfaring med.

Sist gang jeg kjørte E39 føltes den som en buss ifht min E90, treg styring og i det hele tatt...

Så tror du må ta av deg E46 brillene og gi E90 og E60 en sjanse til.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39, og E46 er bra biler, men mitt synspunkt er at de ikke er i nærheten av E90 hvertfall.

Mht støy, styring, ja alt, så er det gjort kvantesprang mht E90.

E60 har jeg ikke så mye erfaring med.

Sist gang jeg kjørte E39 føltes den som en buss ifht min E90, treg styring og i det hele tatt...

Så tror du må ta av deg E46 brillene og gi E90 og E60 en sjanse til.

:roll:

Hehe.. Ja for all del! Jeg har allerede plukket meg ut en E91 320 i M-tech, så den saken er grei. Men jeg vil nok se forskjellene klarere etter flere mil på veien. Var bare min umiddelbare reaksjon at dette var jo ikke så veldig stor forskjell, liksom... Selgeren på Stenshagen sa også at dette var noe han hadde hørt før.

Det er klart at E39 er mye sedat enn både E46 og E90/91, men det er jo E60 også. Det er vel også meningen. Jeg tenkte da mer E39 kontra E60.

Må legge til at jeg ikke har eid hverken E39 eller E60. Min eneste femmer var en E34 95 530 i Touring. Ellers har det gått i 3 serier, og det kommer det til å fortsette med... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk litt av den samme følelsen... overgangen fra E46 til E90 er ikke stor på nær to kritiske punkter. Romfølelsen i E46 (spesielt Touring) er klart bedre enn i E90/91 og dynamisk er den nyere 3-serien helt klart mer moderne. Min første tanke etter å ha prøvekjørt E90 (og i særdeleshet 1-serien) var at jeg ikke liker de små sidevinduene og det faktum at frontvinduet er trukket inn i bilen så dashboardets dybde er liten. Dette minner litt om bilene på 70-tallet og virker mot sin hensikt når det gjelder romfølelsen i bilen. Hvis man kunne ha testet en 100% restaurert E36 samtidig som man tester en strøken E46 og en E90 tror jeg også at overgangen fra E36 til E46 ville virke større enn overgangen fra E46 til E90. Når det er nevnt er E90 uten tvil den beste bilen.

Det samme gjelder naturligvis for E60/61 kontra E39, men gi meg en strøken E39 540i Touring som har rikelig med gadgets så kan den nye 5-serien være så velkonstruert den bare kan for min del. E39 er en fantastisk harmonisk konstruksjon... og i tillegg er den vakker... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk litt av den samme følelsen... overgangen fra E46 til E90 er ikke stor på nær to kritiske punkter. Romfølelsen i E46 (spesielt Touring) er klart bedre enn i E90/91 og dynamisk er den nyere 3-serien helt klart mer moderne. Min første tanke etter å ha prøvekjørt E90 (og i særdeleshet 1-serien) var at jeg ikke liker de små sidevinduene og det faktum at frontvinduet er trukket inn i bilen så dashboardets dybde er liten. Dette minner litt om bilene på 70-tallet og virker mot sin hensikt når det gjelder romfølelsen i bilen. Hvis man kunne ha testet en 100% restaurert E36 samtidig som man tester en strøken E46 og en E90 tror jeg også at overgangen fra E36 til E46 ville virke større enn overgangen fra E46 til E90. Når det er nevnt er E90 uten tvil den beste bilen.

Det samme gjelder naturligvis for E60/61 kontra E39, men gi meg en strøken E39 540i Touring som har rikelig med gadgets så kan den nye 5-serien være så velkonstruert den bare kan for min del. E39 er en fantastisk harmonisk konstruksjon... og i tillegg er den vakker... :wink:

Der fikk du sagt mye av det jeg egentlig burde ha sagt, men ikke fikk formulert riktig! Er du jornualist eller?? :shock:

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er lekker, ingen tvil om det!

:wink:

Mht kjørbarhet og kjøreglede gjør og har BMW gjort en meget bra jobb opp igjennom.

Men jeg har ikke opplevd en BMW som har fått slik entusiasme og blitt lovprist slik, eller blitt motatt av presse og bil interreserte på en slik måte som den nye E90'n.

Mulig det er jeg som har E90 briller, men det tar nok tid å virkelig kjenne en ny bil, utifra at man har kjørt en bra bil i utgangspunktet lenge?

Men samtidig syns jeg det blir litt "søkt" at enkelte som kjører E46 ikke merker noe forskjell... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-serien kjenner jeg egentlig ikke så godt til, og den interesserer meg heller ikke så mye, men jeg er på en måte litt enig i det som nevnes mht E39 mot E60.

Det første jeg la merke til da jeg gikk fra en E60 (530d) til en E39 (M5) da jeg for noen uker siden var ute og prøvekjørte; var at switch-gear og slike ting føltes mye mer stabilt i E39. Spesielt blinklys og de instrumnentene til vindusvisker fjernlys etc føltes mye mer mekanisk og behagelig i de gammle BMW'ene. Selv E65 har ett billig preg over seg når man ser nøye på slike ting.

Mht støy og komfort må det sies at de nye BMW'ene er mye bedre enn de gammle, men så skulle det bare mangle også.

Og fredrik, Hvorfor i alle dager velger man en 540 over en E39 M5 ? Jeg har ikke kjørt noe særlig i E39 540, men jeg kan ikke se for meg at den skulle være noe bedre enn M5'en, Selv om M62B44 motoren er en ok motor er den ikke i nærheten av S62B50'en (ja, det var det den het, var det ikke ?) E39 M5 er min favoritt-BMW, mest fordi den er veldig morsom å kjøre, men også fordi den føles veldig komplett og velbygget. Kvalitet hele veien, og man føler det når man setter seg inn i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fredrik, Hvorfor i alle dager velger man en 540 over en E39 M5 ? Jeg har ikke kjørt noe særlig i E39 540, men jeg kan ikke se for meg at den skulle være noe bedre enn M5'en, Selv om M62B44 motoren er en ok motor er den ikke i nærheten av S62B50'en (ja, det var det den het, var det ikke ?) E39 M5 er min favoritt-BMW, mest fordi den er veldig morsom å kjøre, men også fordi den føles veldig komplett og velbygget. Kvalitet hele veien, og man føler det når man setter seg inn i bilen.

Det er mange som ganske enkelt ikke ønsker å ha en M-modell rett og slett fordi det er en M-modell. Det har intet med tekniske kvaliteter å gjøre, men derimot føler mange den image som følger med på kjøpet av en M-modell som belastende på en litt "boy-racer" aktig måte... lite voksent. Jeg kjenner faktisk folk som ikke vil bli observert levende i en BMW av samme årsak... folk som f.eks kjører Jaguar XJ8. Det er f.eks i dette markedet Alpina finner sine kunder... en Alpina E61 B5 fremstår betydelig mer sofistikert og distingvert enn en E60 M5... uten å gå nevnverdig på kompromis med ytelsene... 500 HK ved 5500 rpm og 700 Nm ved 4250 rpm sørger for det. En E39 540i Touring gir noe av det samme inntrykket... mer avbalansert og ikke så pågående... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår det du mener, men nå refererte jeg egentlig bare til E39.

I forhold til E60 M5 er faktisk E39 M5 meget anonym! Det er heller lite som avslører at det faktisk er en 5,0 liters V8 under panseret på den bilen. Så lenge man overlever den (ypperlige) Manuelle gearkassen ser jeg ingen grunn til å velge en 540, medmindre man er veldig redd for hva andre mennesker tenker om en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår det du mener, men nå refererte jeg egentlig bare til E39.

I forhold til E60 M5 er faktisk E39 M5 meget anonym! Det er heller lite som avslører at det faktisk er en 5,0 liters V8 under panseret på den bilen. Så lenge man overlever den (ypperlige) Manuelle gearkassen ser jeg ingen grunn til å velge en 540, medmindre man er veldig redd for hva andre mennesker tenker om en.

Jeg snakker om en E39 Touring og da er det 540i eller f.eks Alpina E39 B10 V8S Touring som gjelder... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med noe av samme følelsen selv, spesielt når det gjelder E46 kontra E90. Synes "opplevd kvalitetsfølelse" er høyere i E46. Dette kan ha med materialvalg, knapper, tyngde/følelse i komponenter etc å gjøre. Vanskelig å sette fingeren på, men jeg synes det er noe som mangler på nyere modeller. Samtidig mener jeg E39 og E46 har et eksepsjonelt rent og tidløst design, både innvendig og utvendig, i forhold til E60 og E90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...