Gjest Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Som topicen sier... Automatgir = Tiptronic på bmw? eller er tiptronic hakket over aut? mhv Stig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Det er vel ikke noe som heter Tiptronic på BMW's automatkasser, men derimot steptronic. Steptronic er tillegg for automatkasser (std. så vidt jeg vet på siste generasjoner). Med steptronic har man muligheten til i gire manuelt. Mao er det Automat eller Automat med steptronic. BMW har også en sekvensiell girkasse med navn SMG hvor det er pendler på rattet for giring og en hel annet dall.. De med SMG erfaring kan nok tilføye noe der.. E60 med automatgir og steptronic. Dette er standard på alle E60 med automatgir... Vipp stangen til venstre og den står i sport. Dra den mot + eller skyv til + og du kan selv gire.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Såvidt jeg vet så er vel det også standard på e39 også.. Altså steptronic om det er automat.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Ja det gjelder en E39.. i annonsen sto det automat gir.. men lurte på om det var forskjell som jeg nevnte over! Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Tiptronic er Audi (ja?) Steptronic er Bmw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nohr Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Tiptronic og steptronic er vel det samme bare forskjellig produsenter..eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 de aller første E39'ene ble levert med normalt automatgear, ble de ikke? BMW lanserer nu i disse dager sin nye automatkasse, noe som faktisk var på tide, for de gammle automatkassene er alt for trege. Man merker det spesielt godt om man går fra en moderne bil til en litt eldre BMW. F.eks da jeg hoppet rett fra en Audi Allroad 3,0 TDI til E60'en.. da tok det lit vel lang tid for den å geare. Enda mer åpenbart blir det om man tester en bil med DSG-kasse. Automat i BMW er silkemykt og behagelig, men noen rask gearskift vil du aldri få. Steptronic er stort sett bare tull. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RWDF Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Automat i BMW er silkemykt og behagelig, men noen rask gearskift vil du aldri få. Steptronic er stort sett bare tull. Jeg lurer på hvilken kvalifikasjon du har for å kunne påstå noe slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Automat i BMW er silkemykt og behagelig, men noen rask gearskift vil du aldri få. Steptronic er stort sett bare tull. Jeg lurer på hvilken kvalifikasjon du har for å kunne påstå noe slikt? hehe.. først og fremst fordi jeg har testet litt forskjellig, og merker at BMW sin (ZF) gearkasser er jævlig treige til å geare. Det tar rett og slett så lang tid at det bare blir frustrerende og lite brukbart. Eneste bruksområde det kan være nyttig må være dersom man har et voldsomt ønske om å låse bilen i ett gear i for en eller annen grunn... det kan man i større grad enn med en helt vanlig automat. Uten at jeg har teste en enda, så vet jeg at de nye automatkassene skal være mye bedre på dette. om det var 60% raskere eller 40% raskere husker jeg ikke, men radikalt mye raskere gearshifts er det i alle fall, og det trengs. Skal man leke litt på svingete veier syns jeg egentlig det passer mye bedre å bruke sportsprogrammet som er mer velfungerende enn den manuelle funksjonen. Det kombinert med en tung høyrefot gir en relativt frisk opplevelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Tiptronic er Audi (ja?)Steptronic er Bmw Tiptronic er også Porsche og VW... Audi har både Tiptronic og Multitronic. Hyundai har Shiftronic, Jaguar har Mechatronic, Mitsubishi har Sportronic, Opel har Easytronic, Peugeot har 2Tronic, Saab har Sentronic, Volvo har Geartronic... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Steptronic er det samme som automat bare at steptronic kassen overstyrer dine ønsker enda mere enn vanlig automat. Ser noen skriver at man med steptronic kan låse kassa i et ønsket gir.. Det kan man gjøre på samme måten med vanlig automat, er bare å dra spaken bakover å sette den i 2, 3 eller 4.. Steptronic har tvungen oppgiring før turtallsperren, det har ikke vanlig automat. Med vanlig automat kan man starte i 4 gir hvis man vil, det får man ikke lov til med steptronic. Steptronic er et salgs triks. Det høres bare så fint ut på papiret, men i virkelighetn så virker/er den helt likt som vanlig automat. Automat og steptronic girer velidig tregt ja og derfor er det også veldig behagelig å kjøre med.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Tiptronic er Audi (ja?)Steptronic er Bmw Tiptronic er også Porsche og VW... Audi har både Tiptronic og Multitronic. Hyundai har Shiftronic, Jaguar har Mechatronic, Mitsubishi har Sportronic, Opel har Easytronic, Peugeot har 2Tronic, Saab har Sentronic, Volvo har Geartronic... Hvor er du du får all den info fra. Du svarer jo på alle sånne spm!! Har du en spesiell side der man kan sjekke 0-100 på diverse biler, antall hester osv? Sorry OT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Tiptronic er Audi (ja?)Steptronic er Bmw Tiptronic er også Porsche og VW... Audi har både Tiptronic og Multitronic. Hyundai har Shiftronic, Jaguar har Mechatronic, Mitsubishi har Sportronic, Opel har Easytronic, Peugeot har 2Tronic, Saab har Sentronic, Volvo har Geartronic... Hvor er du du får all den info fra. Du svarer jo på alle sånne spm!! Har du en spesiell side der man kan sjekke 0-100 på diverse biler, antall hester osv? Sorry OT Skal ikke så mye for og vite slike ting.. Bare følge med litt i media og lese litt bil blader der de tester biler. Da står som regel det meste. Eller søke litt på intenett.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Tiptronic er Audi (ja?)Steptronic er Bmw Tiptronic er også Porsche og VW... Audi har både Tiptronic og Multitronic. Hyundai har Shiftronic, Jaguar har Mechatronic, Mitsubishi har Sportronic, Opel har Easytronic, Peugeot har 2Tronic, Saab har Sentronic, Volvo har Geartronic... Hvor er du du får all den info fra. Du svarer jo på alle sånne spm!! Har du en spesiell side der man kan sjekke 0-100 på diverse biler, antall hester osv? Sorry OT Skal ikke så mye for og vite slike ting.. Bare følge med litt i media og lese litt bil blader der de tester biler. Da står som regel det meste. Eller søke litt på intenett.. Eller ha over 6000 innlegg på ett forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Tiptronic er Audi (ja?)Steptronic er Bmw Tiptronic er også Porsche og VW... Audi har både Tiptronic og Multitronic. Hyundai har Shiftronic, Jaguar har Mechatronic, Mitsubishi har Sportronic, Opel har Easytronic, Peugeot har 2Tronic, Saab har Sentronic, Volvo har Geartronic... Hvor er du du får all den info fra. Du svarer jo på alle sånne spm!! Har du en spesiell side der man kan sjekke 0-100 på diverse biler, antall hester osv? Sorry OT Jeg har nevnt det før også! Jeg er MEKTIG imponert over alle fakta han Fredrik kommer med! Det er MAAANGE her på dette forumet som har lært mye av han! Jeg har hvertfall det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå