Gå til innhold

Toyotas muskler: Lexus F skal jage BMW M


Arimanni
 Share

Anbefalte innlegg

Sitat http://www.dinside.no/php/art.php?id=363997

Åtte sylindre, åtte-trinns girkasse og fire enderør - her kommer Lexus IS-F som Toyotas luksus-divisjon nøkternt kaller en "høy-ytelses-sedan". Lexus viser også supersportsbilen LF-A, men nå blir vi lei av å kun få se den som konsept.

Hittil har Toyotas premium-divisjon Lexus først og fremst stått for noe av det ypperste innen komfort, luksus og kvalitet. Merket er imidlertid ikke blitt tatt på alvor når det gjelder sportslighet. Men nå skal det visstnok bli andre boller.

Ikke konkurrent

Det har vært mye snakk om at Lexus skal utfordre BMW M3. Det gjør de ikke med denne bilen - hvis man skal tro den offisielle uttalelsen fra Bob Carter, administrerende direktør i Lexus-divisjonen. Ifølge Carter skal IS-F ikke være en konkurrent til eksisterende sportssedaner, men uttrykke sportslighet og rå kjøreglede på en måte som skal være unik for Lexus. Målet er intet mindre enn å komme med en "helt ny definisjon på anvendelig kraft".

F for Flagship

Bokstaven F skal hos Lexus inneha noe av den samme funksjonen som "M" hos BMW og "S" hos Audi - eller "R" hos Volvo for den saks skyld. Det dreier seg om å identifisere de sportslige modellene på en diskret men lett gjenkjennelig måte. For nesten 20 år siden ble bokstaven brukt som kode for prosjektet "Circle-F", hvor F'en sto for Flagship, som skulle ende opp i kreasjonen av Lexus-divisjonen.

V8 og V10

Det er allikevel naturlig å ha den kommende BMW M3 i tankene når man går gjennom spesifikasjonene på Lexus' nye versting, IS-F. Under panseret finner man en V8-motor med fem liter slagvolum som skal produsere "over 400 hestekrefter" - ifølge norske kilder 425. Dreiemomentet skal nærme seg 500 newtonmeter. I forhold til en standard IS250 er bilen senket 2,5 centimeter og sportsbilen kjennetegnes videre ved spesifikke 19-toms BBS-felger, forstørrede luftinntak, bredere panser og skjermer samt doble enderør bak.

Når det gjelder den rendyrkede sportsbilen LF-A, som nå nærmer seg produksjonsklar stand, så er den utstyrt med en midtmontert V10-motor på over 500 hestekrefter. Om denne foreløpig siste variant av en konseptbil - som vi omtalte første gang for to år siden - noen gang kommer til produksjonsstadiet, vil avhenge av publikums reaksjoner.

Åtte-trinns Direct Shift

Både IS-F (reelt) og LF-A (potensielt), står uansett for ytelser av en annen sort enn det merket har prestert hittil. Sedanen skal klare 0-60 miles på 4,9 sekunder, hvilket vanligvis gir 5,2 på øvelsen 0 til 100 km/t. Verktøyet for overføring av de anselige kreftene til bakken er en ganske spesiell girkasse. Det dreier seg om verdens første åtte-trinns automatgirkasse, kalt Direct sport-shift, noe som innebærer rask akselerasjon fra stillestående ved konstant lock-up-kontroll på momentomformeren fra 2. til 8.trinn. Girskiftene oppover skal være unnagjort på et tiendedels sekund.

Topphastigheten på IS-F er ikke oppgitt men vil sannsynligvis begrenses elektronisk til 250 kilometer i timen. LF-A, derimot vil få frie tøyler og burde greie 320 kilometer i timen.

Bilder av Lexus IS-F

bilde1qj8.jpg

bilde2xr3.jpg

bilde3af8.jpg

bilde4vc4.jpg

Er det berre meg, men eg ser ikkje for meg Toyota med ein "sportsleg" bil som skal konkurere med BMW M.

Ser ut som ein krysning mellom Nissan 350 Z og BMW 3-serien.

Er dette i det heile ein konkurent til BMW M?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra siden ligner fronten mest på en z3.

fra siden bak er det helt klart e60 som har vært mal.

Det var det første som slo meg også! Er tydelig hva de har brukt som "mal" her... :wink:

Ang de enderørene så likte jeg ikke disse! Så rett og slett rart ut spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frontfanger kan ligne en audi rs fanger...lyktene og grillen kan ligne en mazda 6...bak frremre hjulbue kan den ligne en porsche....felgene ligner på de en kompis hadde på cosworthen sin....grøftlysene er runde som gamle audi s4 sine....fremenden fra siden kan ligne z3 oh hjulbue bak kan ligne e60...no flere de har hermet etter???

faen er dere helt idioter her på forumet eller???? tror dere virkelig lexus bruker bmw som mal!??!?!?!? så naive...herreguuud....tror bare de har råd til egne designere....er trosalt inget bilmerke som har mer å rutte med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke an å tenke kopiert på dagens biler for alle har likheter. Da har isåfall alle de japanske bilene kopiert hverandre og bmw, audi og vw kopiert fra hverandre osv osv osv. Bilene er generelt mere like nå enn de var før i tiden. Syns bilen var tøff jeg, men har heller ville hatt en m3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frontfanger kan ligne en audi rs fanger...lyktene og grillen kan ligne en mazda 6...bak frremre hjulbue kan den ligne en porsche....felgene ligner på de en kompis hadde på cosworthen sin....grøftlysene er runde som gamle audi s4 sine....fremenden fra siden kan ligne z3 oh hjulbue bak kan ligne e60...no flere de har hermet etter???

faen er dere helt idioter her på forumet eller???? tror dere virkelig lexus bruker bmw som mal!??!?!?!? så naive...herreguuud....tror bare de har råd til egne designere....er trosalt inget bilmerke som har mer å rutte med....

Jeg synes hele konseptet ser ut til å være en ripof av automobilen T-ford.

Late_model_Ford_Model_T.jpg

Begge har 4 hjul, flere seter, forbrenningsmotor etc. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...