Gå til innhold

BMW aux heating/vent


Kjennern
 Share

Anbefalte innlegg

Har nettopp handla en E39. men siden bruks anvsining er på tysk så har jeg ikke helt skjønnt den aux-heating/vent saken.

Går den på batteri? evt hvor lenge kan den gå i 10 minus før batteri er flatt? noen med erfaring på det? (tar høyde for at batteri er helt ok)

eller er dette en egen liten motor som går på diesel/bensin, ettersom åssen motor man har? Leste et sted at den avga avgasser så i en garasje var det ikke anbefalt å bruke denne funksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aux heater betyr vel tilleggs-varmer,er vel enten en Webasto eller Eberspacher. Desse kan fungere enten som en køyrevarmer,alså kan kun brukes med motor i drift,eller som en motor- og kupevarmer.

Da blir den kobla opp mot bilens orginale kupevifte og gir deg både varm motor og kupe.

Desse varmerene har ingen bevegelige deler foruten ei vifte og ei sirkulasjonspumpe. En glødeplugg varmer opp brennkammeret,og diesel og luft blir pumpa inn. Viss du høyrer etter når den går vil du høyre at den begynner forsiktig for deretter å øke i lyd/hastighet. Tikkinga du høyrer er innsprøytningspulsen.

Denne gir sjølsagt da ifra seg diesel-eksos,og skal derfor ikkje brukes i garasjer o.l

Den går på diesel eller bensin,men krever strøm fra batteriet til både viftemotoren i sjølve varmeren,innsprøytninga,sirkulasjonspumpe(viss montert),kupevifte(viss tilkoblet).

Å gi noken nøyaktig tid på kor lenge en kan bruke dette i så og så mangen minusgrader osv er litt vanskelig,dette er vel noe du kan prøve ut ved å starte motoren ved ulike tidsintervaller når du bruker varmeren.

Da ser du hvordan en ligger an.

:beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Dieselvarmer (siden du har 530d) som gir 5kw med herlig varme. Lukk opp panser og les skilt på venstre forskjerm. Der står det hvilken varmer du har.

Varmeren startes ved at du programerer klokkeslett eller noen har og fjernkontroll. Den starter også automatisk ved utetemp under 8gr. ved start av bilen. En får hurtigere varm motor. Den trekker en del strøm ved start pga. gløding. Men når den er i gang,er det kun vifta som trekker strøm. Varmer opp både motor og kupe. Varmeren er beregnet og gå en halv time, og skal kun brukes en gang uten at du starter bilen. Den går litt strøm men det ligger en spenningsføler og kutter varmeren hvis det begynner og minke, slik at du alltid vil ha nok til og starte bilen. Dieselvarmeren avgir eksos så det er dumt og la den gå hvis bilen står i tett garasje ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke fjernstyring eller timer på min varmer, og den starter da kun når jeg starter motor. Ikke sikkert det er bra å starte og deretter stoppe motor etter bare ett par km kjøring!? For da rekker vel varmeren så vidt å starte opp før den stopper igjen.

Har jo ingen mulighet til å slå av varmeren manuelt før oppstart.

(Har ikke navigasjon/skjerm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 320d er det fjernkontroll. En liten sak med antenne som aktiverer varmeren når du måtte ønske. Praktisk og nyttig nå om vinteren! Har du stor navi (16/9) så kan en vel prorammere denne til å starte varmeren når en måtte ønske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Aux vent starter kun vifta på det tidspunkt du har stilt inn. Tror det kun fungerer hvis temperaturen er over 15 grader. Dette har ingenting med aux heat å gjøre.

Orginalt er det montert en webasto (Webasto Termo top Z) som starter samtidig med motoren når temperaturen er under en viss temperatur. Denne kan imidlertid modifiseres (til en Webasto Termo top C) slik at den kan innstilles til å starte på forhånd. Ifølge BMW koster det ca 10000,-, så jeg synes ikke det er verdt pengene. Se forøvrig http://www.webasto.com/press/en/3023_5374.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har kun "aux vent" og ikke "aux heat" i tilegg har ikke mulighet til å fjernstyre webastoen orginalt, men hos feks webasto forhandlere kan dere få bygget inn klokke eventuelt fjernkontroll og/eller telefon styring fra ca 5000 og oppover. Dette inkluderer også et ombyggings sett som gjør det slik at webastoen også varmer motoren. Da jeg bygget inn klokke i min 530d så fikk jeg også justert kupe viften ned til minimum. På den måten trakk webastoen minimalt med strøm, motoren ble gjenomvarm på 15-40 min alt etter ute temp. Greit nok at jeg satte meg inn i en relativ kald bil ,men varmen kom i det sekundet jeg startet bilen, og jeg hadde aldri problemer med batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed fra en bekjent i Tyskland at e-39 525/530 diesel med 16:9 skjerm er de eneste som ved kun en oppdatering av softwaren skal kunne varme innvendig i tillegg til motor - jeg fikk oppgradert softwaren på min gratis i Tyskland. Det som er viktig er når man etter å ha brukt varmeren for kupeen kjører minst like lenge som den har stått på (den går i maks 30 min.) for ikke sakte og sikkert ta livet av batteriet - opplevde selv å ta livet av batteriet etter lite kjøring og mye bruk av varmeren på nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...