Gå til innhold

E46 Airbag sensor i setet ??


BmMm3
 Share

Anbefalte innlegg

Bmw E46 320D

Har hatt bilen inne hos Bmw, og fått feil på selve sensoren som sitter i setet.. det er ikke bare pluggen, men selve sensoren.. hvor ligger den hvis jeg kommer over en på en opphugger f.eks som jeg kan plukke ut selv ??

Snakker nå om sensoren som er i pasasjersetet forann..

Er et helvete, fikk feil på eukontrollen og dette var ENESTE feil jeg fikk.. så vil ikke gå på et nytt verksted for en ny eukontroll siden jeg har tatt ut lampa som lyser så finner di gjerne andre feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken feilkode er det du får opp da??

jeg fikk opp ukjent feil 17 på min å der bytta eg ut orginale kontakten under setet med ein sukkerbit. litt kabler å holde styr på men viss du vet hva det er du holder på med går det greit!

etterpå koblet jeg til carsoften og slettet feilkoden... bare velstand..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk E46 feil det der. Skjedde 2 ganger min siste E46.

Sensoren er under passasjer setet, inni sete trekket, så du må ta av hele setet trekket for å komme til. Autozentrum Oslo tok 3500,- for jobb ink del.Grise dyrt for et sensor-bytte, men det er arbeidet som tar mye av den summer der. Delen i seg selv er ganske billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk E46 feil det der. Skjedde 2 ganger min siste E46.

Sensoren er under passasjer setet, inni sete trekket, så du må ta av hele setet trekket for å komme til. Autozentrum Oslo tok 3500,- for jobb ink del.Grise dyrt for et sensor-bytte, men det er arbeidet som tar mye av den summer der. Delen i seg selv er ganske billig.

Jepp, har gjort samme jobben selv..betalte vel ca 3000kr, tror selve sensorputa koster 700kr..elendig patent..nok at en setter kneet ned i setet viss en lener seg inn i bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor og vanskelig jobb å ta av setetrekke. Er også fort gjort å knekke sunt div deksel. Du må først ut med sete, så av med all plasten på den nedre delen, så deler du seteputa frå sjølve sete, så må du ta av trekket frå seteputa. Trekket er festa i seteputa med ein masse klips, ligner på kramper. Desse er litt køddete å få både av og på.

Det er mulig å gjere dette selv, men som sagt ein stor og ganske vanskelig jobb. Kanskje lurt å la proffene ta seg av denne jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en relativ enkel jobb.

Sette trekke er jo ikke noe sak å få av.

Og på er jo enda lettere.

Har byttes masse sete trekk og sensorer på verkste der jeg jobbet i helgene og etter skolen.

Når jeg får det til så får sikkert andre det og til.

Bare bruk lit god tid og vær forsiktig så går det bra skal du se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har hatt det samme problemet med def. sensor i setet på en E36, og jeg forsto det slik at begge airbagene blir løst ut, når airbag-lyset lyser.

Altså airbagen for passasjer smeller, selv om ingen sitter der...og det var visst ikke så populært hos forskringsbransjen, sa de på BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det samme problemet med def. sensor i setet på en E36, og jeg forsto det slik at begge airbagene blir løst ut, når airbag-lyset lyser.

Altså airbagen for passasjer smeller, selv om ingen sitter der...og det var visst ikke så populært hos forskringsbransjen, sa de på BMW.

Har samme problemet i en E39 523ia Touring. Airbaglampa lyser og har fått beskjed om at det er sonsor i setet som var dyr å bytte.

Er det slik som kuanov sier, at begge løser ut, eller at ingen løser ut? Hadde vært greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det er sant at det er dyrt å få et verksted til å bytte da de beregner 3 eller 4 timers arbeid på dette. Selve sensoren koster ca 700,-

Det er en plastfilm med kretser inni som registrerer at det sitter noen der slik at systemet vet at passasjer airbagen skal løses ut. Denne filmen tåler ikke at man setter kneet ned i settet o.l. da ryker disse kretsene og lyset kommer på. Når sensoren ryker så vil airbagen på begge sider alltid løses ut. Men jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre dette selv basert på erfaring. Når sensoren er byttet så forsvinner ikke lyset av seg selv, man må inn til et verksted og få resatt feilloggen.

Det krever litt tolmodighet å bytte sensor, men er egentlig ikke vanskelig. Man starter med å skru ut settet, 4 skruer o løser så litt plastdeksel for å få puta av selve setet. Deretter trenger man en nebbtang for å åpne de krampene som holdet setetrekket sammen med spilene i puta. Det kan bli litt fikling å få disse krampene på igjen men langt fra umulig. Når de nødvendige krampene er tatt vekk så er det bare å ta ut den gamle sensormatta og inn med den nye. Det og er litt fikling fordi skummet i puten er litt herkete og man svetter gjerne litt på hendene når man stresser med å få inn matta. Det løste jeg lett ved å dynke hendene i potetmel og litt potetmel det puta er smalest og svupp så var sensormatta på plass og det var bare å hekte sammen krampene og knipe de sammen og motere pute og setet igjen.

Lykke til for de som vil spare bortimot 3000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Det er sant at det er dyrt å få et verksted til å bytte da de beregner 3 eller 4 timers arbeid på dette. Selve sensoren koster ca 700,-

Det er en plastfilm med kretser inni som registrerer at det sitter noen der slik at systemet vet at passasjer airbagen skal løses ut. Denne filmen tåler ikke at man setter kneet ned i settet o.l. da ryker disse kretsene og lyset kommer på. Når sensoren ryker så vil airbagen på begge sider alltid løses ut. Men jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre dette selv basert på erfaring. Når sensoren er byttet så forsvinner ikke lyset av seg selv, man må inn til et verksted og få resatt feilloggen.

Det krever litt tolmodighet å bytte sensor, men er egentlig ikke vanskelig. Man starter med å skru ut settet, 4 skruer o løser så litt plastdeksel for å få puta av selve setet. Deretter trenger man en nebbtang for å åpne de krampene som holdet setetrekket sammen med spilene i puta. Det kan bli litt fikling å få disse krampene på igjen men langt fra umulig. Når de nødvendige krampene er tatt vekk så er det bare å ta ut den gamle sensormatta og inn med den nye. Det og er litt fikling fordi skummet i puten er litt herkete og man svetter gjerne litt på hendene når man stresser med å få inn matta. Det løste jeg lett ved å dynke hendene i potetmel og litt potetmel det puta er smalest og svupp så var sensormatta på plass og det var bare å hekte sammen krampene og knipe de sammen og motere pute og setet igjen.

Lykke til for de som vil spare bortimot 3000,-

Byttes den lille boksen som sitter under setet også,der sensormattekabelen blir koplet på?

Må den nye matta programmeres med orignal tester etter bytte,eller blir det med å slette feilkoder?

Vet at Mercedes sin sensormatte må innprogrammeres,men så koster den da 3-4000 også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...