Gå til innhold

320D - bilen blir dau da jeg kommer opp i turtall!

BmMm3
 Share

Anbefalte innlegg

Sitat - Fredrik:

Her var det mye interssant informasjon... dog er delen som har delenr. 11127799224 (cylinder head cover) ikke aktuelt på M47 motorer uten common-rail (E46 320d/E39 520d med 136 HK og første generasjon E46 318d). Rover´s variant av M47 motoren er jo nettopp en M47 motor uten common-rail.... og hva er dermed sammenhengen utover at M47 og M47N motoren bl.a ikke har den samme turbo´en ?...

Jeg er ellers åpen for alle mulige forklaringer på hvorfor noen kan kjøre disse modellene 300000 Km uten problemer, mens andre opplever alvorlige motorproblemer allerede før bilen har rundet 80000 Km. Det er store variasjoner... mystisk store variasjoner på ellers identiske modeller.

------

Svar:

Det er riktig at Rover bruker M47 motoren, MEN deres variant er MED common-rail. Den vanligste diesel-motoren til Rover 75 er M47R som er utviklet av BMW i Stern, Østerrike men bremset til 116hk.

Men sammenhengen var det vanlige temaet rundt turboproblemet til M47 og M47N motorene og at det nå hevdes at å bytte ut vifteenheten er fornuftig (breather-del 8 , link: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=15). Har også lest at Garrett ikke vil gi garanti på deres turbo om den blir montert i en 320d uten at også denne viftesaken også byttes.

Det er jo ganske kostbare kostbare reperasjoner når turboen ryker så det kan være en rimelig investering å bytte denne jevnlig. Selv bytter jeg olje/filter relativt ofte som en ekstra forsikring.

BnMm3: fant du utav hva som var feil på din bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaro: Vifteenheten du skriver om... hvilket nummer har den i Online ETK eksempelet du henviser til ?... :?

Den kalles på tysk "entlüfungfilter", på engelsk "breather" og på kvittering fra Bavaria, Stavanger kalles den vifteenhet.

Se delen jeg har merket: 122qt6.th.png.

Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror at opprinnelig var det et slags filter i hovedendheten og at den i nyeste utgave er byttet ut med en plastventil. Den jeg nettopp byttet selv hadde ikke filter men ventilinnsats.

Bilde av den med filter: http://i75.imagethrust.com/images/1WWv/ ... -7574.html

Søker en på internett etter turboproblem og/eller katalysatorproblem nevnes denne delen ofte. Finner ikke linkene nå, men jeg har lest på bl.a. bmw-syndikat.de at tyskerne anbefaler bytte av denne hvert tredje oljeskift for å forebygge eventuelle problemer med turboen.

Forøvrig ser jeg også at mange er opptatt av å rense egr-ventilen da den ofte tettes av avleiringer. Det er endel jobb på M47'en å komme til der, men kan kanskje være verdt jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en informativ tilbakemelding... :D ... Informasjonen du kommer med passer rimelig godt med hva jeg tidligere har lest om M47 motoren og turbo-dieselmotorer i alminnelighet. De soter igjen på den ene eller den andre måten... og det blir bestemt ikke bedre av å chippe motoren. Jeg trodde forøvrig at Rover´s variant av M47 motoren var en redusert utgave av M47 med 136 HK (altså uten common-rail)... og ikke en variant av M47 med 115 HK med/uten common-rail. Overgangen til common-rail ble gjennomført i perioden 08/2002 tom. 03/2003. Min E46 318d Touring er forøvrig produsert 11/2002 og har ikke common-rail. Jeg skal nevne teorien med entlüfungfilteret for min sjefmekaniker hos BMW her i Århus. Jeg vender tilbake i tråden når jeg forhåpentlig vet litt mer og kan supplere din informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor relevant det er, men da jeg kjøpte mine servicedeler hos Bavaria i Stavanger (bytter olje/filter selv og ofte!) og ba om "viftefilteret" sa ekspeditøren at det ble solgt flere og flere av disse.... Kanskje andre også er hintet om dette?

Som du selv sier soter noen biler mer enn andre, særlig de som chipper bilen. Selv har jeg ingen betenkeligheter med å chippe og dette har jeg gjort på alle turbobiler jeg har hatt. Imidlertid er det viktig å ta hensyn til dette, dvs. serve bilen oftere. Bruker heller ikke oljeinnsatt filter (type KN), og bytter ofte. Som nevnt renser jeg egr-ventilen også, særlig da jeg opplevde på en tidligere bil at ventilen bare hadde 2/3 åpning igjen... Merket god forkjell etterpå. Med hensyn til den problematiske luftmassemåleren har jeg funnet en løsning på dette og. En digital enhet som manipulerer helt eller delvis defekte luftmassemålere og dermed sender riktige signaler til hjernen. Gir en merkbar effektøking særlig med Pierburg-målere. Dette er en del av et prosjekt jeg gjør for et velrennomert tuning-firma for Rover i England. Prosjektet og testingen er snart ferdig med spennende og positivt resultat!

mvh

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW 320D

Når jeg kjører helt vanlig på turtall mellom 1000 og 3000 omdregninger virker bilen som den skal.. men så fort jeg beveger meg opp til 4000 omdregninger så er det akkurat som den begynner å sperre, og bilen blir dau.. og for at den ikke skal være dau lenger må jeg skru av tenninga og starte bilen på nytt.

Har byttet luft filter uten at dette hjalp..

Kan det være rusk i diesel filteret, eller kan det være turboen som er defekt ?? Vil selv ikke tippe det sisste da turbo lyden høres helt fin ut..

Problemet er netopp kommet.. har vært i 2-3 uker..

Vil gjerne høre andres meninger så jeg vet hva jeg kan prøve å gjøre..

takk =)

Har samme problem i min 320DAT 03.

Du må komme med info vist du får fikset det.

Er det noen som vett om noen sider hvor jeg kan se på effekt kurven til denne motoren.

Padi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken modell 320d er det? Om det er E46 kan det gjerne være luftmengdemåler i hvertfall. Mener dette koster ca en 1000,-

1000kr for en luftmengdemåler? :shock:

spist fluesopp du eller?

Kan da godt stemme det:) til en mercedes 200cdi koster luftmassemåleren 860,- inklusiv moms så tror den prisen stemmer jeg

For det første er det ikke noe som heter luftmassemåler til 200CDI, det er over 56 ulike luftmassemålere til de motorene vi snakker om ganske mange motorer med denne betegnelsen. Tilsvarende er det faktisk nestne like mange ulike utgaver av 220CDI så å si at det er samme måler og annet tull er bare oksebæsj.

Mercedes er i motsettning til BMW HELT spesifike på hvilke deler som passer hvor, og det er så spesifikt at man noen gang kan lure på om hver enkelt bil er konstruert forskjellig, på LMM er det mer enn 1000 forskjellige artikler totalt i DCAG.

En luftmassemåler feks 000 094 12 48 koster 2465,- og jeg er LANGT fra den dyreste på deler til MB og BMW.

For å komme litt tilbake til temaet, så..

Det er ikke ukjent at dieselbiler i Norge går med så lite pådrag at de soter igjen katalysatoren. Tett katalysator har ofte de egenskapen at det begrenser gjennomstrømningen av eksos dette medfører ofte at når det begynner å bli mengder av eksos så går det tregt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av problemet.. byttelånte først turboen fra en annen bil, og da ble bilen bra, men når jeg satte tilbake turboen min var problemet løst.. det viste seg at det var slangen på oversiden av turboen som var litt for løs. Turboen ble byttet rett før jeg kjøpte bilen for 6 mnd'er siden, så dette var gøy at det ikke kostet noe å fikse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...