Gå til innhold

BMW og villedende modellbetegnelser


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Når det kommer til det og ha riktig modelbetegnelse synes jeg også at det er greit at 745 heter 745 fordet om det er en 3,2 el 3,5, men at det ville blitt teit og kalle 318d for 322d (bare eks) men 320d kunne jeg gått med på siden det er en 2litersmotor, men da hadde man hatt problem med den "ordentelige" 320d? Men kunne det ikke gått ant og kalt den 320tds (el 320ds) ala slik som de gjorde det før?

BMW har jo selv funnet en alternativ løsning når det gjelder nettopp de forskjellige variantene av M47D20 motoren og f.eks modellene E90/91... sånn bare for å skape enda flere frustrasjoner for folk flest. Den samme motoren kommer i modellene 318d, 320d LE og 320d... :roll:

Mercedes-Benz hadde i sin tid med modellen W114 og W115 (modellen før W123) betegnelsene 230.4 og 230.6 som markerte forskjellen på fire og seks sylindre der begge motorene var på 2,3 liter. Kanskje BMW burde gå tilbake til en variant a la 2002, 2002 ti og 2002 tii. Hva med 320d, 320ds og 320dss ?... der "s" står for "super"... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde vært litt artig og kjørt rundt i en 320dss ja, eller hvorfor ikke 330iss, så kunne den første "s" stått for super og den andre "s" for sport slik at man hadde en 330iSuperSport :lol:

Men ang 318d, 320d LE, og 320d så er jeg ikke så veldig inne på de modelene, , er det bare motorstyringen som er forskjellig?

Mener og huske at på E39 fikk man 525d og 525td men hadde ikke begge de to modele turbo?

Men er sikkert ikke enkelt for Bmw heller og finne modelnr til alle motorene, og snart kommer det jo nye motorer igjen :roll: skal trur det blir rot da en stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er innpå Mercedes. I C-klasse har de en 1,8 med kompressor som heter både C180, C200 og C230.

Nei... det er ikke helt korrekt. C230 har en V6 motor på 2496 cm3 som yter 204 HK ved 6100 rpm og 245 Nm ved 2900 rpm. C180 og C200 har som du skriver en rekkefirer på 1796 cm3 med kompressor. C180 yter 156 HK ved 5200 rpm og 230 Nm ved 2600 rpm. C200 yter 184 HK ved 5500 rpm og 250 Nm ved 2800 rpm.

Okei...ser nå etter en liten sjekk at det jeg sa ikke stemmer for øyeblikket, men før var det ihvertfall sånn.

Har seg sånn at jeg ikke gidder å oppdatere meg på et bilmerke som putter automatkasser i nesten alt de ser. Faktisk så har alle modeller fra MB automat som standard bortsett fra A-klasse, B-klasse, SLK 200K, 280 og 350, C180, C200, C230, C200CDI og C220CDI samt E200K, E200CDI og E220CDI(gjelder ikke Norge). Absolutt ALLE kan leveres med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har seg sånn at jeg ikke gidder å oppdatere meg på et bilmerke som putter automatkasser i nesten alt de ser. Faktisk så har alle modeller fra MB automat som standard bortsett fra A-klasse, B-klasse, SLK 200K, 280 og 350, C180, C200, C230, C200CDI og C220CDI samt E200K, E200CDI og E220CDI(gjelder ikke Norge). Absolutt ALLE kan leveres med automat.

De fleste ønsker i dag en bil med et automatgear... bare se på E46 320d... den modellen faller i verdi hurtigere uten et automatgear enn med et automatgear. Forklaringen er nok at et moderne automatgear er noe helt annet enn tidligere... selv et hangarskip som Mercedes-Benz W210 E220 CDI stasjonsvogn flytter seg rimelig brukbart med et automatgear. De fleste av BMW´s modeller kan derfor også leveres med Steptronic. Personlig trives jeg imidlertid best med et manuelt gear... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har vel alltid "lurt" oss med at modellbetegnelsen ikke "stemmer" med slagvolumet (eks E21 315 = 1.6 liter, E21 316 = 1.8...), men jeg tror jo at intensjonen er å indikere "effektnivået" - dvs en 325 har mindre eeffekt enn en 330 (selv om de f.eks i USA har 3-liters motor begge to (gjelder E90)).

For den vanlige mann funker det sikkert greit, og for oss som er "litt over gjennomsnittlig" interessert, så har vi nogenlunde oversikt over hva som er "hot or not", og vi rynker ikke på nesa når naboen har kjøpt seg 320si 8)

Hvis man virkelig vil bli forvirra, så kan vi jo ta en en debatt om Alpina B7, B9 og B10 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje de skulle byttet ut Volumbetegnelsen med dreiemoment, er jo det som betyr noe. Tallverdien stemmer jo sånn delvis overens mellom volum og Nm på bensinmodellene, E-46 330i har feks dreiemoment på 300, så da hadde fortsatt betegnelsen blitt 330 hvis dere skjønner (deler Nm på 10). Den nye har vel 320 Nm(har ikke slått opp og sett, tilgi meg hvis det er feil), da kunne betegnelsen blitt 332i etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil at det er dreiemoment som betyr noe, for de som er litt sportslig anlagt er det hk som betyr noe. En 6.5 liters diesel med 160 hk er ikke morsom selv om dreiemomentet er enormt. Det er en kombinasjon som er viktig. Har en bil f eks 100 hk yter den ikke mer på topp uansett dreiemoment i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor blir det også lite relevant hva slags dreiemoment man har hvis man ikke også oppgir turtallet der det maksimale dreiemomentet er. Derfor er det mest naturlig å i første rekke oppgi maksimal effekt. For å komme til rette med "problemet" med "døde" motorer som oppgis med høy effekt ville det beste være å oppgi effektkurven der man kan se effekten på alle mulige turtall.

Dette blir jo selvfølgelig umulig på bakluka :):P. Det er derfor bedre å oppgi modellbetegnelsene slik de er nå mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...