Gå til innhold

Er 328 en god bil?


D.C.V
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer kjøp av ny bil hvis det går mot fast jobb :) Og har sett ut en 328ic 96 mod, er det noe man bør være obs på når man ser på sånne biler? Og holder M52 motoren godt?

Takker for alle svar :)

Skal forøvrig også reparere min kjære 316i 92 mod ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i alle fall sikkert: Jeg skal ALDRI mer ha bil med M52 motor! Motoren på min tidligere 320 tok kvelden etter 140`km. Da røk både vanos og reg.kjede. Vanosen er spesielt utasatt på M52 motoren, og dette fikk jeg også erfare på 328en etter 90`km. I tillegg er det et mareritt å kjøre manuelt giret bil med M52 motor i kø. M52 motoren har en tendens til å nykke og skape seg i hastigheter under 20km/h. Utrolig irriterende sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52 motoren har en tendens til å nykke og skape seg i hastigheter under 20km/h. Utrolig irriterende sådan.

Dette er faktisk et større problem i isbilen min enn i den 328'en jeg har kjørt. Synes M52 er en grei motor, men sløv respons når man slipper gassen, samt litt kjedelig karakteristikk trekker ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to stk M52 motorer, den første M52B20 og nå M52B25. Begge motorene var/er jeg fornøyd med. Måtte reparere vanos på B20'en, men den hadde nermere 200' km bak seg. Ser ingen grunn til å ikke kjøpe bil med M52.

M52 320i/323i/328i (Rak 6:a - 24 ventiler) 1996 - 2000 M52 motorn gjorde sin debut i samtidigt som E39, och ersätter M50 motorn. M52 är precis som sin föregångare en mycket hållbar konstruktion utan några direkta svagheter. Precis som föregångaren finns såväl VANOS som kamkedja, skillnaden är att motorn är helt byggd i aluminium. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas även här allt oftast av slarv med oljebyten. Vibrationer på tomgång kan förekomma och orsakas bland annat av trasig luftmassemätare eller kamaxelgivare. 1999 fick M52 en teknisk uppdatering bl.a. i form av dubbel-VANOS, dvs. att man även fick VANOS på utblåssidan. Vilket resulterade i bättre vridmoment på låga varv samt lägre förbrukning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52B28 motoren er i likhet med M52B25 motoren til en viss grad en enestående bensinmotor for BMW (ETA og M102/106 motorene er en annen historie) iom at den er tunet for moment/bensinøkonomi og ikke maksimal effekt. M52B28 yter maksimalt 193 HK ved lave 5300 rpm og 280 Nm ved 3950 rpm (M52B28TU 193 HK ved 5500 rpm og 280 Nm ved 3500 rpm). Dagens N54B30 motor (f.eks E90 330i) yter til sammenligning 258 HK ved relativt høye 6600 rpm og 300 Nm ved 2500 rpm. Det er med andre ord hele 1300 omdreininger pr. minutt forskjell på når motorene yter maksimal effekt... nesten like mye som forskjellen er mellom en moderne dieselmotor og M52B28 motoren. Ergo er ikke M52B28 motoren en turtallsmaskin. Når det er nevnt er den absolut et behagelig bekjentskap... til og med med automatgear. Motoren er litt "laid back", men den gjør etter min mening en meget god figur i spesielt E36 der den som 328i er de andre alminnelige modellene overlegen. Dog er forskjellen mellom E36 320i og E36 323i større enn forskjellen mellom E36 323i og E36 328i (og ditto tilsvarende vedr. E46)... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå hatt min 323i coupe med m52b25 siden mai i fjor.

Jeg har skiftet motor, men siden det har jeg ikke hatt problemer. Gammel motor hadde da gått usle 130K. Men der var d noe galt allerede fra jeg kjøpte den antar jeg, så veldig mye av utgiftene gikk til forrige eier. Ble da satt inn en motor som kun var gått 70K. Så vi får se hvor lenge morroa varer :) Men alt i alt virker det som en god motor. Går jo godt også, så 328 tror jeg ikke er noe dumt valg hvis det er det du velger å gå for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå min tredje BMW med M52 motor. Syns de alle har vært veldig fine og har aldri hatt noe galt med de. Kun byttet olje og filter. Thats it. Syns også karakterestikken er fin. Hadde M50 før og den måtte jo jages hele tiden på turtall. SLITSOMT.

328 så har du fint moment på lave turtall noe som er deilig til vanlig kjøring. Jeg vil hvertfall anbefale deg en 96 328i :) Fine biler det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...