G-A Skrevet Mai 15, 2007 Share Skrevet Mai 15, 2007 virker som det var hell i uhell.. var du over i motgående kjøre felt eller var det 2 felt i samme retning? Må si meg enig at bussjfører ikke kan å kjøre.. har møtt på en del ganger hvor jeg kommer på 70-sone og må bremse fordi bussen kaster seg utpå.. dette er i tillegg rett etter en bakke, så det er en del som har over 80 der også.. Synes det er rart at det ikke har skjedd noe på den plassen.. Håper det ordner seg for deg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kuanov Skrevet Mai 15, 2007 Share Skrevet Mai 15, 2007 Bussjåføren hadde uansett vikeplikt ved feltskifte, uansett hvilken retning du kom i...enten motgående eller forbikjøring. Er nok manglende bruk av speilbruk dette... Når det gjelder busser som står på busslommer, rett før jeg passerer bussen, så bruker jeg å se i speilet til bussen for å se om sjåføren ser meg. Ser egentlig ganske godt om sjåføren er opptatt med å ekspedere kundene sine...og da er det bare å gi gass... Men det er vel en del bussjåfører som bare setter på blinklyset og gir gass, uten å bruke speil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 16, 2007 Share Skrevet Mai 16, 2007 Har selv en ekkel opplevelse med en buss. Kom kjørende bak en rekke på 4 biler og en buss fremst. Bussen kjører ut og blinket faktiskt, og alle bilene kjørte borbi, men siden dette var i en 30 sone og jeg var bil nr 5 tok jeg det veldig piano å så ann situasjonen og finner ut at dette rekker jeg. Akkurat i det jeg passerer hekken på bussen ser jeg blinkelyset og bussen bare svinger rett ut uten å se så mye i speilet. Jeg må vrenge meg i grøfta på andre siden av veien for å gå klar av fronten på bussen. Ikke nok med det, 30 meter lenger framme står snuten å har kontroll... Tror aldri jeg har vært så svett i hele mitt liv eller så sjelven for den saks skyld. Men så heldigvis ikke noe til snuten når jeg svinge av rett før kontrollen der jeg faktisk bor Så konklusjonen er enkel. Jeg stoler aldri på en buss, hvertfall ikke så lenge jeg kjører BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Mai 16, 2007 Share Skrevet Mai 16, 2007 Arghh. Det er utrolig kjipt og mange bussjåfører kjører som de eier veien. I Norge skal man vike for busser på busslommen til 60km/t. Over 60km/t skal bussen vike for andre medtrafikanter. Jeg ser stadig hvor hensynsløse bussjåførene er. Selv om man er på siden av bussen bare vrenger de seg ut uten å se i speilene. Var på vei til Skjetten for en stund siden hvor jeg lå på siden av bussen i det han vrenger seg ut. For å unngå kollisjon vrenger jeg meg over i motsatt kjørefelt hvor det kommer biler. Bussjåføren kjører bare videre... Mer hensynsløse sjåfører skal man virkelig lete lenge etter.. trenger vel ikke leter lenger enn til din egen bransje,eller titte på taxi folket,budbilene,folk i 1million kroners bmw på vei hjem fra aker brygge til bærum i ettermiddagsrushet,mopedister eller syklisten som jeg måtte bråbremse for da han syklet ut i veien på rødt med ipoden plugga i øra... er ikke lenge siden jeg var milimetern fra å bli kvesta av et vogntog (norske skilter) som ikke gadd å stoppe på rødt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zHk Skrevet Mai 16, 2007 Share Skrevet Mai 16, 2007 I nannestad faktisk..? Like ved meg jo.. Da vet jeg sikkert hvem det er.. Alle her driter i bilister.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dykkefaen Skrevet Mai 17, 2007 Share Skrevet Mai 17, 2007 Det er greit at bussjævlene har forkjørsrett...men de har F.. ikke PÅKJØRSRETT. Neste gang jeg ser en buss som setter på blinklysene og legger seg ut når jeg er på siden av han... Ja da tror jeg han blir litt lettere forsinket. (Tar tid å fylle ut skademelding) Må jo selvsagt ta arbeidsbilen da. Kan ikke ripe opp bimmer min sånn helt uten widerøe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Juni 4, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 4, 2007 Jippi da er bilen snart ferdig for oppretting og lakkering. Tok med panser samtidig så det blir det moro å få den tilbake . Eneste er at forsikrings saken er ikke avgjort enda da Kom på 36000,- den skaden. Blææhh. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Juni 4, 2007 Share Skrevet Juni 4, 2007 Arghh. Det er utrolig kjipt og mange bussjåfører kjører som de eier veien. I Norge skal man vike for busser på busslommen til 60km/t. Over 60km/t skal bussen vike for andre medtrafikanter. Jeg ser stadig hvor hensynsløse bussjåførene er. Selv om man er på siden av bussen bare vrenger de seg ut uten å se i speilene. Var på vei til Skjetten for en stund siden hvor jeg lå på siden av bussen i det han vrenger seg ut. For å unngå kollisjon vrenger jeg meg over i motsatt kjørefelt hvor det kommer biler. Bussjåføren kjører bare videre... Mer hensynsløse sjåfører skal man virkelig lete lenge etter.. trenger vel ikke leter lenger enn til din egen bransje,eller titte på taxi folket,budbilene,folk i 1million kroners bmw på vei hjem fra aker brygge til bærum i ettermiddagsrushet,mopedister eller syklisten som jeg måtte bråbremse for da han syklet ut i veien på rødt med ipoden plugga i øra... er ikke lenge siden jeg var milimetern fra å bli kvesta av et vogntog (norske skilter) som ikke gadd å stoppe på rødt. Det finns selvsagt hensynsløse sjåfører i alle bransjer, men jeg personlig bussjåførene er verstingene - man skal selvsagt IKKE ta alle under en kam.. Opplever stort sett hele tiden at bussjåførene vrenger bussen ut av busslomma uten å se i speilene og når biler ligger på siden av dem. Selv om bussene ikke er deres egne går det vel an å vise litt hensyn til både utstyret og andres biler/eiendeler.. Har også opplevd hyggelige bussjåfører som slipper meg fram selv om jeg har vikeplikt osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2mMy Skrevet Juni 4, 2007 Share Skrevet Juni 4, 2007 36 laken for den "lille" skaden der.. det syns jeg hørtes mye ut men! men resultatet blir vel bra tilslutt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Juni 4, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 4, 2007 Vet ikke hva dem har regna på jeg, men måtte bytte fanger osv. Får den på torsdag tror jeg. Blir digg det, freser rundt i en 116i. Er ikke akkurat det samme hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juni 4, 2007 Share Skrevet Juni 4, 2007 Arghh. Det er utrolig kjipt og mange bussjåfører kjører som de eier veien. I Norge skal man vike for busser på busslommen til 60km/t. Over 60km/t skal bussen vike for andre medtrafikanter. Jeg ser stadig hvor hensynsløse bussjåførene er. Selv om man er på siden av bussen bare vrenger de seg ut uten å se i speilene. Var på vei til Skjetten for en stund siden hvor jeg lå på siden av bussen i det han vrenger seg ut. For å unngå kollisjon vrenger jeg meg over i motsatt kjørefelt hvor det kommer biler. Bussjåføren kjører bare videre... Mer hensynsløse sjåfører skal man virkelig lete lenge etter.. trenger vel ikke leter lenger enn til din egen bransje,eller titte på taxi folket,budbilene,folk i 1million kroners bmw på vei hjem fra aker brygge til bærum i ettermiddagsrushet,mopedister eller syklisten som jeg måtte bråbremse for da han syklet ut i veien på rødt med ipoden plugga i øra... er ikke lenge siden jeg var milimetern fra å bli kvesta av et vogntog (norske skilter) som ikke gadd å stoppe på rødt. Det finns selvsagt hensynsløse sjåfører i alle bransjer, men jeg personlig bussjåførene er verstingene - man skal selvsagt IKKE ta alle under en kam.. Opplever stort sett hele tiden at bussjåførene vrenger bussen ut av busslomma uten å se i speilene og når biler ligger på siden av dem. Selv om bussene ikke er deres egne går det vel an å vise litt hensyn til både utstyret og andres biler/eiendeler.. Har også opplevd hyggelige bussjåfører som slipper meg fram selv om jeg har vikeplikt osv. rett etter dette skjedde så jeg en av disse grønne bussene skape kaos på østre aker vei ved siemensbygget. selv kjører jeg inn på avkjørselen rett etter innkjøringen til siemens (på vei mot økern) da det kommer en busslomme under brua som ikke er mulig å komme inn på hvis noen skulle stå der når man holder høyre felt. litt logisk tenking det ikke sant? min kollega i den grønne bussen bak meg (jeg kjører rød og blå buss) kjører en annen taktikk- han ligger i venstre felt og må da krysse ett felt og da jeg er der ikke kan komme intill alikevel... og selvfølgelig bare vrengte han inn og bråbremsa med følge at det ble full bråstopp i høyre felt. bare flaks at det ikke lå en betongbil der. etterpå tok han meg igjen på økern som han faktisk ikke gadd å stoppe på i det hele tatt til fortvilelse for damen som stod der. de grønne bussene kjøres i stor grad av norgesbuss og connex som jeg etter noen klager via mail og telefon har skjønnt at ikke har noen kundebehandling overhodet. hos oss følges klager fra passasjerer og medtrafikkanter nøye opp og vi må inn på teppet for hver enkelt klage. selv kjører jeg med fokus på at passasjerene mine ikke har belter og ofte står under kjøring uten å holde seg fast. i august begynner jeg på lastebillappen så får vi håpe jeg tar med meg mykkjøringa over dit. og som noen her alt har sagt så har bussen forkjørsrett,men ingen påkjørselsrett. det forutsettes at buss og personbilsjåfør kjører hensynsfullt og aktsomt. så er det desverre noen som ikke vet hva speil brukes til eller som ikke greier å oppdage situasjoner før de skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Juni 4, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 4, 2007 haakon: bra sagt. Vet at buss har forkjørsrett, men det er vel kun i rute? denne bussen jeg fikk i siden var ikke i rute. Kan heller ikke ha brukt speil i det hele tatt, for da ville han garantert ha sett meg. Er ikke ofte jeg over prøver busser i traffiken da jeg vet de har forskjørs rett, men i mitt tilfelle så leste jeg traffiken slik at han skulle videre på veien. Kom jo tross alt ut fra buss terminalen på motsatt side av veien. Men dengang ei. Har tenkt litt på den situasjonen som oppstod og jeg hadde vel en "unødig" forbi kjøring. Men det gir ikke bussen rett til å krysse veien foran meg uansett. Slik jeg leser vegtrafikk loven hvertfall. Man er vel pliktig til å sjekke speil før man svinger over veien når det ikke er et kryss? Hadde det vært et kryss jeg kjørte forbi så hadde jeg ikke kjørt forbi, har vel ikke lov å ta forbi kjøringer i kryss heller etter det jeg vet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Juni 5, 2007 Share Skrevet Juni 5, 2007 Busser har forkjørsrett ut av busslommer, ja. Men som jeg har forstått har de ikke forkjørsrett ved filskifte. Straks de er kommet inn i kjørebanen gjelder vanlige trafikkregler for busser også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Juni 5, 2007 Share Skrevet Juni 5, 2007 Du har lov til å kjøre forbi i kryss så lenge noe annet ikke er skiltet, vel? Ihvertfall på forkjørsvei. (Lite sidespor) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juni 5, 2007 Share Skrevet Juni 5, 2007 ment det var forbikjøring forbudt rett før,i og rett etter kryss. finner ikke gamle kjøreboka så det er bare noe jeg tror Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå