Gå til innhold

Vurderer kjøp av E39


nohr
 Share

Anbefalte innlegg

Ja,som topic sier vurderer jeg å kjøpe meg ny bil..Begynner å bli lei skodaen.. :lol:

Så det jeg har sett for meg er E39 stasjonsvogn 2.5td..5seter og automat

Har sett på ett par stk som virker appellerende

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10294999&sid=xz13abcBJDwp499658

eller

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10160656&sid=xz13abcBJDwp499658

Så mitt spørsmål er da,,noen som har erfaring med disse modellene..

Pluss og minus

Evt ting jeg bør være oppmerksom..

Skal selvsagt ta NAF-test på evt bil som skal handles..

Hvilket pris nivå kontra kmstand

Alle tips og råd tas imot med takk... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

525 tds mener jeg fremstår ganske umoderne så seint på 90-tallet. Dvs gammel og treg dieselkonstruksjon som stammer fra tidlig 90-talls E34. De nyere modellene (530 fra 99 og 520 fra 01) har betraktelig friskere motorer med i utgangspunktet bedre specs og prestanda. Ulempen er selvsagt at de koster endel mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har hatt E39 525 tds, det var riktignok en sedan med manuell kasse, så det eneste jeg kan uttale meg om som er av "interesse" for deg blir motoren. Og den kan vel oppsummeres på følende måte:

Langbeint, smidig, relativt økonomisk og slitesterk. :)

Med normal pleie og normal bruk så er vel disse motorene tilnærmet uslitelige. Samme motoren satt forøvrig også i Opel Omega. (Ummm... Det trekker kanskje inntrykket ned det? ;) )

Som nevnt her så er den 2,5 l tds motoren en "gammel" konstruksjon, noe som trekker effekt og forbruk opp i forhold til nyere motorer. På den annen side så er det en "enklere" design (færre ting som kan gå i stykker), og det faktum at den trives svært godt også på lave turtall hjelper jo også litt med tanke på slitasje. Vel, det er nå iallefall min mening da. Er mulig noen med mer kunnskap om motor enn meg er av en annen oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 525 tdsa. Helt ålreit bil/motor kombinasjon, men oppleves gjerne som litt nervøs med hyppige girskift.

Denne motoren som står i annonsen kom forresten ikke med 173hk originalt.

Savner forøvrig multiratt og en større stereo enn den mini-modellen...

Har du noe limit eller spesielle ønsker?

Hvis du er på utkikk etter 525 får du en helt annen motor hvis du kan på den nyere og litt dyrere 2,5literen som kom i 2001 (163hk originalt).

Denne kan jo også være verdt å ta en kikk på:

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... -qGZ805932

18_43111569.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 525 tdsa. Helt ålreit bil/motor kombinasjon, men oppleves gjerne som litt nervøs med hyppige girskift.

Denne motoren som står i annonsen kom forresten ikke med 173hk originalt.

Savner forøvrig multiratt og en større stereo enn den mini-modellen...

Har du noe limit eller spesielle ønsker?

Hvis du er på utkikk etter 525 får du en helt annen motor hvis du kan på den nyere og litt dyrere 2,5literen som kom i 2001 (163hk originalt).

Denne kan jo også være verdt å ta en kikk på:

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... -qGZ805932

18_43111569.jpg

Har sett på denne,men litt skeptisk til annonensen..ikke allverden med informasjon...

Er intresert i en god lang kjøringsbil/tur-bil..har firmabil etterhvert så blir kun kjøring i helgene og evt turer,,

Har forsåvidt inegn limit eller ønsker,men øsnker jo ikke svi av altfor mye penger på bilen..tross alt..Derfor virker den i total tredje bilen jeg tok opp som en okei,bil..men så kommer jeg over denne da

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10340615&sid=xz14abcMMvCo054258&pos=null&tot=null

Denne skal da være etter faceliften..koster da såklart litt mer,men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsåvidt inegn limit eller ønsker,men øsnker jo ikke svi av altfor mye penger på bilen..tross alt..Derfor virker den i total tredje bilen jeg tok opp som en okei,bil..men så kommer jeg over denne da

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10340615&sid=xz14abcMMvCo054258&pos=null&tot=null

Denne skal da være etter faceliften..koster da såklart litt mer,men..

Faceliften skjedde først på 2001 modellene så denne 530d'en er nok fra før faceliften.

Ser ut til å være ålreit utstyrt, men ELENDIGE bilder gjør det helt umulig å se detaljene både utvendig og innvendig :? .

Spør selgeren om å han kan sende deg noen ordentlige bilder.

530d er en flott landeveiscruiser og Webasto er kjempebehagelig og gull verdt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale 530d etter 2000, med 193HK motoren. Har hatt min snart 1 år og er meget fornøyd. Ikke hatt store problemer i det hele tatt.

Men skal du gå for en slik modell bør du kanskje være litt kresen på utstyr. Få med sport seter(for det trenger du i en 530d :wink: ) telefon?

PDC, navi ikke minst etc. På en så dyr bil som 530d er så bør det være et krav syns nå jeg.

Til og med testa den på Rudskogen :D Og det gikk greit unna der også.

Er ganske dyr da forhold til dem du har pekt ut. Tipper du må opp 100K til skal du få en 530d facelift utgave, selv da med relativt mye km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...