Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, her kommer et litt dumt spørsmål, men. Hvorfor heter bmw 523 for det den heter, når det er 2,5 ltr motor. Alle andre bimmere har jo oppgitt antall ltr i nummeret.. Feks 525 = 2,5 520 = 2,0 318 = 1,8 osv osv.

Noen som vet?

Skrevet

Har ikke noe eksakt svar på dette, bortsett fra at 523i er nedstrupet i innsugsdelen for å yte noe mindre hk. Oppgitt tall på en 523i er 170hk

Skrevet
Ja, har hørt rykter om det der. Hvis jeg bytter innsug til 525 innsug, får jeg rundt 190 hk da?

Jepp, men det er ikke bare å flytte over, det må modifiseres, får kjøpt ferdige kit.

Skrevet

Det er også feil og si at 523 er den eneste modellen som har større motor en oppgitt. e-46 coupe 320 har i de nyeste modellene en 2.2l, e-46 316 har i utgavene rundt 99 en 1.9l motor osv. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke.

Skrevet

Trur BMW har valgt benevningene på bilene sine ut ifra effekten på motorene. ikke lengre volum slik som før.

Siden 528 tokk over samme effekt som e34 525 måtte de ha en bil mellom 520 og 528. siden 523 hadde 170 hester (og var en 2,5) kalte de den 523 pga at den ikke skulle forveksles med e34 252.

Eller nå sånt :)

Skrevet
Trur BMW har valgt benevningene på bilene sine ut ifra effekten på motorene. ikke lengre volum slik som før.

Siden 528 tokk over samme effekt som e34 525 måtte de ha en bil mellom 520 og 528. siden 523 hadde 170 hester (og var en 2,5) kalte de den 523 pga at den ikke skulle forveksles med e34 252.

Eller nå sånt :)

Det finnes jo også en 525 basert på E39 karosseriet, denne er beregnet på det amerikanske markedet med en M54B25 motor som yter ca 192hk, motoren som sitter i E39 523 er en M52B25.

ser det ligger ett par E39 525'er på Finn:

http://finn.no/finn/car/object?finnkode ... cMy0659454

http://finn.no/finn/car/object?finnkode ... cMy0659454

Skrevet

Nok av eksempler på at MBW ikke følger filosofien om at de to siste tallene i navnet tilsvarer sylindervolumet lengre, ja.

Forøvrig har jo også Mercedes gjort dette med f. eks. 1,8 kompressormotoren som kommer i diverse trimmingsgrader.

Alt var enklere før i tiden..

Skrevet
Er flere biler som er sånn ja..

318is 97mod M44B18 er jo 1,9l selv om den heter 318..

Blir vel for dumt å kalle den 319? :wink: hehe

Og den har vel for lite hester til å bli kallt 320, hehe :D

Skrevet

bmw har altid hatt ca 20hk mellom vær model med rekke 6.

Eks.

E30

320i 130hk

323i 150hk

325i 170hk

E36

320i 150hk

323i 170hk

325i 190hk

Skrevet
Ok, her kommer et litt dumt spørsmål, men. Hvorfor heter bmw 523 for det den heter, når det er 2,5 ltr motor. Alle andre bimmere har jo oppgitt antall ltr i nummeret.. Feks 525 = 2,5 520 = 2,0 318 = 1,8 osv osv.

Noen som vet?

At "alle" andre BMW´er har en sammenheng mellom modellbetegnelsen og motorvolum er absolut relativt... E23 745i (3430 cm3), E36 318tds (1665 cm3), E36 323i/E39 523i/E46 323i (2494 cm3), E36 318i fom. 1999 (1895 cm3), E46 316i (1895 cm3), E46 320i/E39 520i fom. 2001 (2171 cm3), E39 540i (4398 cm3)... + mange flere... :roll:

Skrevet
Nok av eksempler på at MBW ikke følger filosofien om at de to siste tallene i navnet tilsvarer sylindervolumet lengre, ja.

Forøvrig har jo også Mercedes gjort dette med f. eks. 1,8 kompressormotoren som kommer i diverse trimmingsgrader.

Alt var enklere før i tiden..

Og Mercedes E240 er en 2.6 liters V6.

Grunnen er vel at man stadig gjør forandringer på motorene, ingen vits i å kalle f.eks 540 for 544. Det blir også et problem når man har så mange motorvarianter som BMW, og som i tillegg er i konstant utvikling. Da har det lett for at betegnelsene kræsjer med hverandre om man ikke bruker benevnelser utenom volumet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...