Gå til innhold

Kjøp av E39 520


Andy_boy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei , jeg vurderer å kjøpe meg en 1997mod e39 520. Skal å se på bilen i dag og lurte derfor på om noen som har noe tips til ting jeg burde se etter på bilen? Andre tips om typiske feil osv på den typen bil kunne også ha kommet godt med :wink:

På forhånd takk :D

Mvh Andres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er gode biler, men jeg ville nok gått for enten 523 eller 528 :)

Enig, men legg til 520d eller 530d hvis du har økonomiske muligheter for det. Tolitersbensineren føles maktesløs og liten i dette tunge chassiet. Prøvekjørte alle motorvariantene før jeg kjøpte bilen jeg har i dag. 523 og 530d mener jeg er de beste valgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du hatt en IS skal du ikke se bort ifra at din hadde gått bedre :)

Bare for og få det på stell så kan vi jo ta med de forskjellige motorene i bensinklassen.

520: 150hk ved 5900 rpm og 190Nm ved 4200 rpm

523: 170hk ved 5500 rpm og 245Nm ved 3950 rpm

528: 193hk ved 5300 rpm og 280Nm ved 3950 rpm

Så fra 520 til 523 er det jo en veldig merkbar forkjell på dreiemomentet :)

Endret pga Fredrik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du hatt en IS skal du ikke se bort ifra at din hadde gått bedre :)

Bare for og få det på stell så kan vi jo ta med de forskjellige motorene i bensinklassen.

520-150hk og 190Nm

523-170hk og 245Nm

528-193hk og 280Nm

Så fra 520 til 523 er det jo en veldig merkbar forkjell på dreiemomentet :)

Hvis du også skrivr ved hvilket turtall motorene har maksimalt ant. hestekrefter og dreiemoment blir dette veldig bra. Spesielt når man skal sammenligne modeller på tvers av modellgenerasjonene er det viktig å få med ved hvilket turtall motorene yter mest... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er gode biler, men jeg ville nok gått for enten 523 eller 528 :)

Enig, men legg til 520d eller 530d hvis du har økonomiske muligheter for det. Tolitersbensineren føles maktesløs og liten i dette tunge chassiet. Prøvekjørte alle motorvariantene før jeg kjøpte bilen jeg har i dag. 523 og 530d mener jeg er de beste valgene.

Så er spørsmålet da om det faktisk lønner seg å betale såpass mye mer for en dieselbil i forhold til en bensinskyss.. De ligger ganske mye høyere i pris. Diesel prisene er jo heller ikke så mye lavere enn bensin.. Og i tillegg kan det jo også hende at diesel prisene kommer til å komme opp i 14-15-16kr pr liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og tips :) Fikk ikke sett på bilen i dag , så får håpe jeg får tatt en titt på den i løp av helgen , sku gjærne ha kjøpt meg 523,525,525d men har ikke økonomi til det siden jeg skal gå skole til høsten :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er gode biler, men jeg ville nok gått for enten 523 eller 528 :)

Helt enig, har en 520i selv, og skulle ønske litt mer kraft i den noen ganger!

Hehe, jeg kjører en 523 og skulle ønske jeg hadde ennda mer kraft jeg også, men det hadde jeg vel gjort om jeg hadde hatt en M5 også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er gode biler, men jeg ville nok gått for enten 523 eller 528 :)

Enig, men legg til 520d eller 530d hvis du har økonomiske muligheter for det. Tolitersbensineren føles maktesløs og liten i dette tunge chassiet. Prøvekjørte alle motorvariantene før jeg kjøpte bilen jeg har i dag. 523 og 530d mener jeg er de beste valgene.

Så er spørsmålet da om det faktisk lønner seg å betale såpass mye mer for en dieselbil i forhold til en bensinskyss.. De ligger ganske mye høyere i pris. Diesel prisene er jo heller ikke så mye lavere enn bensin.. Og i tillegg kan det jo også hende at diesel prisene kommer til å komme opp i 14-15-16kr pr liter.

Når jeg anbefaler en større motor enn toliters bensiner har det e HELT annen begrunnelse enn økonomi. Motorkarrakter, draevne osv. 520 er helt klart det rimeligeste alternativet, men f.eks 523 ligger bare noen få tusinger høyere i pris og føles så utrolig mye bedre.

Du kjører ikke akkurat en liten rød RV-racer selv. Hvorfor har du M3 da? Du kunne jo heller hatt en 316, evt en enliters Nissan Micra slik staten egentlig vil at vi skal kjøre rundt i. Tenk så billig det hadde vært da! 0,5 liter på mila og samme pris for en helt ny som en 20 år gammel M3. Man må jo være komplett idiot for å kjøre M3 da.. Satt litt på spissen selvsagt! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...