Hakon Skrevet September 4, 2007 Skrevet September 4, 2007 Interessant at du tror Cayennen er bedre enn X5'en fredrik. Har du testet noen av de og kan underbygge din påstand med personlig erfaring? Jeg er bare nysgjerrig... Jeg har testet div X5'er og Cayenner (ikke facelift Cayennen though) Jeg sitter med intrykket av at Cayennen er for stiv og komforten lider litt pga dette. E70 X5 er i min bok (med adaptive drive) en mer komplett maskin med bedre komfort. Det blir selvfølgelig vanskelig for deg å svare på dette (om du ikke har bred erfaring med bilene) men hadde likevel vært interessant å høre hvorfor du tenker det? La oss lande litt ned på jorden og ta utgangspunkt i den vanlige cayennen (ikke Turbo og Turbo S som åpenbart er i et litt annet segment, spesielt pris tatt i betraktning.)
Fredrik Skrevet September 4, 2007 Skrevet September 4, 2007 Interessant at du tror Cayennen er bedre enn X5'en fredrik. Har du testet noen av de og kan underbygge din påstand med personlig erfaring?Jeg er bare nysgjerrig... Jeg har testet div X5'er og Cayenner (ikke facelift Cayennen though) Jeg sitter med intrykket av at Cayennen er for stiv og komforten lider litt pga dette. E70 X5 er i min bok (med adaptive drive) en mer komplett maskin med bedre komfort. Det blir selvfølgelig vanskelig for deg å svare på dette (om du ikke har bred erfaring med bilene) men hadde likevel vært interessant å høre hvorfor du tenker det? La oss lande litt ned på jorden og ta utgangspunkt i den vanlige cayennen (ikke Turbo og Turbo S som åpenbart er i et litt annet segment, spesielt pris tatt i betraktning.) *Gjesp*... joda jeg har kjørt E53 X5 3,0d i bl.a Syd-Frankrike og jeg har kjørt en tidlig Cayenne S her i Danmark. Porsche Cayenne er mye mer enn en VW Touareg som danner utgangspunktet for begge modellene, men akkurat standardmodellen er og har vært for mye av et kompromis i forhold til de to toppmodellene S og Turbo. Den er bygget til en pris og mangler effekt i forhold til bilens knapt 2200 Kg. Den er da heller ikke spesielt hurtig når den kun klarer 0-100 Km/t på 8,1 sekunder og har en topphastighet på 227 Km/t. Poenget i denne sammenhengen... iallefall når det gjelder en Porsche... er at bilen har nok effekt. Både Boxster og Cayman har fått kritikk for å være Porsche-light modeller fordi de ikke har like mye effekt som 911 modellene... og mange lurer dermed på hva som egentlig er poenget med både Boxster og Cayman. Det handler om hva folk forventer og det handler i aller høyeste grad om image. Ergo mener jeg at det kun er Cayenne S og Turbo som er interessante, men de koster da også hhv. ca. 25% og 100% mer enn standard Cayenne. BMW har ikke helt Porsches problem med hva folk forventer og at de dermed må levere varen i den grad i forhold til hva man forventer av en Porsche. Porsche har f.eks ikke et dieselalternativ (og det er ikke tilfeldig) og selv deres minste modell er hurtigere enn en E90 330i. Hva betyr alt dette i relasjon til at en Cayenne er bedre enn en X5 ? Er man ute etter SUV´en som er mest hardcore (iallefall levert originalt fra en bilprodusent) kjøper man en Cayenne S eller en Turbo. For å sette det hele litt på spissen er det noe helt annet å temme en bil som har 500 HK, veier 2400 Kg og har en topphastighet på 275 Km/t enn det er å temme en bil som har 355 HK, veier 2250 Kg og har en topphastighet på 240 Km/t. Teknisk er det derfor liten tvil om hvilken modell som er mest imponerende. Hvilken modell man personlig foretrekker er imidlertid et annet spørsmål. Jeg klarer meg helt fint med en E46 318d Touring... for andre vil en slik bil fortone seg som en vond drøm. Har jeg dermed en BMW som er mindre BMW enn f.eks en E46 M3 ? Det er imidlertid liten tvil om hvilken modell som er den mest imponerende rent teknisk.
Chriso Skrevet September 4, 2007 Skrevet September 4, 2007 Jeg har også den oppfatning av at Cayenne er best. Selv har jeg kun kjørt X5. Den opplevdes som fryktelig stiv, og ga således et inntrykk av å være velkjørende. Grunnen til at jeg tror at Cayenne er kongen, er fordi Tommy Rustad ble så imponert over den. "Da må den jo være bra!" liksom...
ErikS Skrevet September 5, 2007 Skrevet September 5, 2007 Legger ut denne filmen her. Den inneholder et intervju med Chris Bangle bla. Og litt om BMW Concept X6. http://www.youtube.com/watch?v=4t3mlzzfTKo
Fredrik Skrevet September 5, 2007 Skrevet September 5, 2007 Legger ut denne filmen her. Den inneholder et intervju med Chris Bangle bla. Og litt om BMW Concept X6.http://www.youtube.com/watch?v=4t3mlzzfTKo Chris Bangle er uten tvil god til å selge et konsept... han klarte til og med å få drevet det umulige E65 prosjektet igjennom. Jeg fester imidlertid ikke mye lit til hans påstander om at X6 ikke påvirkes av et høyt tyngdepunkt. I min bok er X6 en bastard mellom en 5-serie og en X5... en nisjemodell som svarer på spørsmål ingen har spurt om. Jeg tror ikke BMW har kalkulert med et stort salg av X6... trolig er den kun ment som et blikkfang for å fortelle unge mennesker at BMW er sexy og trendy. Med tanke på bilens grunnleggende design vil jeg imidlertid tro at den først og fremst er tiltenkt markedene i div. araberstater og Kina.
Fredrik Skrevet September 5, 2007 Skrevet September 5, 2007 På vegne av ThinkPink legger jeg ut en tråd om X6 i dagens VG. http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=161542
soft-ice Skrevet September 5, 2007 Skrevet September 5, 2007 Legger ut denne filmen her. Den inneholder et intervju med Chris Bangle bla. Og litt om BMW Concept X6.http://www.youtube.com/watch?v=4t3mlzzfTKo Chris Bangle er uten tvil god til å selge et konsept... han klarte til og med å få drevet det umulige E65 prosjektet igjennom. Jeg fester imidlertid ikke mye lit til hans påstander om at X6 ikke påvirkes av et høyt tyngdepunkt. I min bok er X6 en bastard mellom en 5-serie og en X5... en nisjemodell som svarer på spørsmål ingen har spurt om. Jeg tror ikke BMW har kalkulert med et stort salg av X6... trolig er den kun ment som et blikkfang for å fortelle unge mennesker at BMW er sexy og trendy. Med tanke på bilens grunnleggende design vil jeg imidlertid tro at den først og fremst er tiltenkt markedene i div. araberstater og Kina. Ser ikke bort ifra at BMW faktisk har kalkulert med høyt volum denne gangen, noe de faktisk ikke gjorde med X5, årsrapporten(2006) til BMW viser at X5 og X3 faktisk sto for 19% av totalsalget.
Fredrik Skrevet September 5, 2007 Skrevet September 5, 2007 Ser ikke bort ifra at BMW faktisk har kalkulert med høyt volum denne gangen, noe de faktisk ikke gjorde med X5, årsrapporten(2006) til BMW viser at X5 og X3 faktisk sto for 19% av totalsalget. Det forteller egentlig mer om hvor stort salget av X5 var i 2005 iom. at salget av av E53 styrtdykket 25,8% i 2006. BMW har totalt solgt over 600000 stk. X5 og jeg mener å huske at det er noe sånt som tre ganger så mange som estimatene tilsa i 1999 da modellen kom på markedet.
ErikS Skrevet September 6, 2007 Skrevet September 6, 2007 Jeg legger ut en film til. Her et intervju med utvendig designer av BMW Concept X6, Pierre Leclercq. http://www.youtube.com/watch?v=4MlD52uCCjg
Ron Jeremy Skrevet September 6, 2007 Skrevet September 6, 2007 Ser ikke bort ifra at BMW faktisk har kalkulert med høyt volum denne gangen, noe de faktisk ikke gjorde med X5, årsrapporten(2006) til BMW viser at X5 og X3 faktisk sto for 19% av totalsalget. Det forteller egentlig mer om hvor stort salget av X5 var i 2005 iom. at salget av av E53 styrtdykket 25,8% i 2006. BMW har totalt solgt over 600000 stk. X5 og jeg mener å huske at det er noe sånt som tre ganger så mange som estimatene tilsa i 1999 da modellen kom på markedet. Ganske intersante tall og intersant emnet.
Diesel power Skrevet September 6, 2007 Skrevet September 6, 2007 Tror nok BMW vet at denne bilen blir påvirket av tyngepunkt/kraft, men jeg er ganske overbevist om at denne bilen kommer til å bli temmelig heftig å ratte, og at ingeniørene der leverer varene, igjen. Gleder meg som en unge allerede. Må nok inrømme at mine preferanser for bilopplevelse er noe annet en mange her inne, da det nesten virker som det bare E30 som er kjørbart. Eller en meget lav og maks 1100kg`s bil. Synes selv dette er heftig og temmelig sportslig jeg, ikke minst dynamisk:
Fredrik Skrevet September 6, 2007 Skrevet September 6, 2007 Synes selv dette er heftig og temmelig sportslig jeg, ikke minst dynamisk: Bajarally er bare tullball... Paris-Dakar er tingen hvis man først skal kjøre rally i en ørken. Porsche har vunnet løpet to ganger... med en 911 4x4 i 1984 og med en 959 Rally i 1986. Porsche 959 Rally var en enorm milepæl for Porsche (ikke ulik VAG´s milepæl med Bugatti Veyron)... absolut ingen trodde at de ville klare å gjennomføre Paris-Dakar med en supersportsbil... og så klarte de både første og andre plass... http://www.youtube.com/watch?v=nJNlhUWpBFY Porsche 959 Rally i Paris-Dakar anno 1986
Chriso Skrevet September 6, 2007 Skrevet September 6, 2007 Legger ut denne filmen her. Den inneholder et intervju med Chris Bangle bla. Og litt om BMW Concept X6.http://www.youtube.com/watch?v=4t3mlzzfTKo Denne videoen ga meg en spesiell følelse. Den var litt mystisk, og gjorde at jeg plutselig gleder meg til å se denne bilen. Ikke minst til å sette meg i en! Det er jo et spesielt konsept, og det er spennende at BMW tør å satse på noe slikt. Jeg tviler ikke på at denne bilen kan falle i smak hos trendy, høyutdannede mennesker. Den kommer definitivt til å bli et sterkt statusobjekt.
Fredrik Skrevet September 6, 2007 Skrevet September 6, 2007 Det er jo et spesielt konsept, og det er spennende at BMW tør å satse på noe slikt. Jeg tviler ikke på at denne bilen kan falle i smak hos trendy, høyutdannede mennesker. Den kommer definitivt til å bli et sterkt statusobjekt. Det skal bli spennende å se om det er substans i modellen eller om det bare er et fancy byfenomen som de fleste andre SUV´ene. X5 har jo f.eks deltatt i Paris-Dakar flere ganger, men aldri vunnet. BMW har imidlertid vunnet Paris-Dakar med motorsykler 5-6 ganger.
Ron Jeremy Skrevet September 7, 2007 Skrevet September 7, 2007 Har lest hele denne tråden nå, og det virker som enkelte sammenligner X5/6 med personbiler... Det går jo for pokker ikke ann, de må jo sammenliknes med tilsvarende biler, les f.eks Cayenne. Da X5 kom i 99 så gjorde denne bilen sitt til at konseptet SUV, ble noe forandret, ML var først ute, men hadde ikke tilsvarende betydning på SUV markedet som X5 gjorde det. Og X3 og X5 er forbausende velkjørende biler til å være så høye, de av dere som har kjørt disse bør vite det. Om det er et konsept dere liker eller ei, er knakende likegyldig. De ER klasseledende mht kjøreegenskaper og er et reelt alternativ til E61 530XDA f.eks. De nyeste bilene er ofte de beste, at Cayenne er bedre enn E53 skulle da bare mangle, men det er også et ubestridelig faktum at E70 er en betydelig bedre bil en Cayenne igjen. Så hvis man skal sammenlikne her, kan vi sammenlikne tilsvarende konsepter og ikke blande inn E30 med E70, det blir meningsløst. Jeg ser poenget i å sette det på spissen men, det bestrider ikke det faktum at E70 gir betydlig grad av dynamiske kjøreegenskaper. Jeg er faktisk ganske sikker på at en E70 kan klare seg vel så bra på veien som en j***** Toyota avensis på veien f.eks. -flire-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå