Diesel power Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 Klare ikke mere, må si noe: Sitter med en følelse av at de fleste(med unntak self.), som rakker ned på BMW-suvene i gjentatte tråder aldri har rattet dem. X3 og spesielt X5 er utrolig hærlige biler med kjøreegenskaper som overgår en veldig stor andel av personbiler som er på markedet. På kjøpet får man en konge førerposisjon som ihvertfall overskrider sikkerheten med liggende ungdom som man knapt ser hårtustene på over rattet. Denne høye/oversiktlige førerposisjonen må betraktes som aktiv sikkerhet, og jeg er overbevist om at denne preventive effekten gir utslag i færre ulykker. Når man legger til gode ytelser, god plass, deilig BMW luxus og framkomelighet så ser jeg ingen betenkeligheter med kjøp av slik bil, med mindre man skal bli veldig miljøbevist. Men da faller uansett en høy andel av BMW`s modeller igjennom. Senest både i går og på søndag hadde jeg virkelig kunnet trengt en slik bil da jeg dro på sene fisketurer. 530`en måtte parkeres straks veien begynte å få antydning til mage på midten. Også hytteturer på vinteren hadde blitt vesentlig enklere med en slik bil(små barn= masse pikk-pakk). Da hadde jeg kunnet kjørt de drøye 5km opp seterveien og sluppet unna med 1-1.5t tur innover fjellet. X5 har vært og er fortsatt drømmen, men kan kanskje måtte bytte tronplass med X6. Litt lei av folk som ytrer sterke meninger de tror er sine egne, men i realiteten bare er ett rent speilbilde av samfunnet(særdeles utpreget fenomen i Norge), de alt for enkelt blir preget av. Skap egne erfaringer og del disse, ikke sleng ut meninger på andres erfaring med din egen "signatur".
Fredrik Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 Klare ikke mere, må si noe:Sitter med en følelse av at de fleste(med unntak self.), som rakker ned på BMW-suvene i gjentatte tråder aldri har rattet dem. X3 og spesielt X5 er utrolig hærlige biler med kjøreegenskaper som overgår en veldig stor andel av personbiler som er på markedet. På kjøpet får man en konge førerposisjon som ihvertfall overskrider sikkerheten med liggende ungdom som man knapt ser hårtustene på over rattet. Denne høye/oversiktlige førerposisjonen må betraktes som aktiv sikkerhet, og jeg er overbevist om at denne preventive effekten gir utslag i færre ulykker. Når man legger til gode ytelser, god plass, deilig BMW luxus og framkomelighet så ser jeg ingen betenkeligheter med kjøp av slik bil, med mindre man skal bli veldig miljøbevist. Men da faller uansett en høy andel av BMW`s modeller igjennom. Senest både i går og på søndag hadde jeg virkelig kunnet trengt en slik bil da jeg dro på sene fisketurer. 530`en måtte parkeres straks veien begynte å få antydning til mage på midten. Også hytteturer på vinteren hadde blitt vesentlig enklere med en slik bil(små barn= masse pikk-pakk). Da hadde jeg kunnet kjørt de drøye 5km opp seterveien og sluppet unna med 1-1.5t tur innover fjellet. X5 har vært og er fortsatt drømmen, men kan kanskje måtte bytte tronplass med X6. Litt lei av folk som ytrer sterke meninger de tror er sine egne, men i realiteten bare er ett rent speilbilde av samfunnet(særdeles utpreget fenomen i Norge), de alt for enkelt blir preget av. Skap egne erfaringer og del disse, ikke sleng ut meninger på andres erfaring med din egen "signatur". Jeg vet ikke hvem du sikter til som rakker ned på BMW´s traktorer uten å selv ha testet X3 og/eller X5, men for min egen del er det selve konseptet bak disse modellene som er galt. Hvis jeg har bruk for en skikkelig 4x4 kjøper jeg en Land Rover Discovery 3 2.7 TDV6 og hvis jeg har bruk for en stor stasjonsvogn kjøper jeg en E61 530d... både X3 og X5 faller mellom to stoler for min del. Jeg har naturligvis kjørt både X3 og X5 (dog ikke E70)... og jeg har til og med kjørt en X5 3.0d på krevende, men morsomme landeveier i Provence i Frankrike. Det er fine biler, men de svarer på en måte på spørsmål jeg aldri har stillet... de gjør intet bedre enn hva en annen BMW modell ikke kan gjøre bedre. At man sitter høyt og har en god oversigt er knapt et sakelig argument for å kjøpe en X5... tyngdepunktet er også høyt og det merkes i svingene... og da er det knapt så interessant å sitte høyt. En X5 veier minst 2,2 tonn og bruker i teorien minst 0,87 liter/mil... i praksis sikkert over en liter pr. mil. Det er etter min mening en alt for høy pris å betale for den tvilsomme fordelen det er å sitte høyt. At du har kjøpt en bil som ikke passer til ditt bruk er overfor andre heller ikke et objektivt argument for å anbefale en X5... de fleste andre har ikke ditt problem. De fleste som eier en X5 bruker faktisk ikke bilen utenfor farbare veier... ikke at X5 er spesielt godt egnet for off-road kjøring heller, men selv BMW innrømmer at modellen først og fremst er en bil folk kjøper for å skape seg et image og fordi mange mener det gir en god følelse å vite at bilen... iallfall i teorien kan klare å forsere en mindre snefonn. Jeg er ikke spesielt imponert over hverken X3 eller X5... og det har jeg sakelige grunner for å mene. Når dette er nevnt er det viktig for meg å poengtere at disse to modellene ikke er dårlige biler, men de er ikke bedre enn BMW´s mer alminnelige modeller... tvert imot så har de i kraft av det kompromis de representerer tildels betydelig dårligere kjøreegenskaper enn BMW´s mer alminnelige modeller. Ergo velger jeg meg heller en skikkelig 4x4 eller en mer alminnelig E61 530d.
Diesel power Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 For det første så sikter jeg ikke til enkeltpersoner, men jeg har irra meg lenge over diverse utspill, ikke bare her inne, og det var denne tråden som fikk det Når det er sagt, X5 og X3 faller ikke mellom to stoler som du nevner. Alle skjønner at X5 ikke oppfører seg som en traktor(Landcruiser) i terrenget, ikke er det lov hell, ei heller kjører den som en sportsbil(M3), men hele entusiasmen rundt disse bilene skyldes jo at man får en kjøremaskin, godt over gjennomsnittet, som trygt og enkelt holder følge på de fleste veier. For å snu det litt på hodet: Jeg og den absolutte hovedvekt av befolkningen trenger ikke de gode gateegenskapene til f.eks en 320d for vår kjøring, men den dagen man føler for å trø litt til så angrer man ikke for at den rimligere Avensis`en ble igjen hos forhandleren. Hvem smiler ikke når man føler det lille ekstra "vårt" merke gir i form av kjøreglede rundt svingete veier? Det er det man betaler for. Det lille ekstra. Det samme gjelder for X5. Det er for de aller fleste ikke nødvendig med slik bil, med det praktiske med disse bilene i form av tidligere nevnte framkommelighet, bekymringsfrihet og oversikt, bakt inn i velkjent BMW klasse er en vinner for meg. Hadde jeg derimot bodd sydligere hadde dette self ikke vært noe alternativ, men æ e nå engang grodd fast her oppe og liker å kjøre bil med og uten asfaltdekke.
Fredrik Skrevet August 14, 2007 Skrevet August 14, 2007 Hmmm... jeg leser hva du skriver, men helt ærlig har jeg store problemer med å forstå hva du helt konkret mener. Vi er naturligvis enige om at det er det lille ekstra som er avgjørende når det gjelder BMW og kjøreegenskaper, men i min bok har det fint lite å gjøre med hva en X5 tilbyr av dette. Det fleste ser sikkert poenget lettere hvis man ser relasjonene til en Porsche Cayenne i kontrast til en Porsche 911. Ingen er i tvil om at en Cayenne er tildels betydelig mer brutal enn en X5, men den når aldri opp på nivå med en 911 Carrera S når det gjelder kjøreglede. Tilsvarende er det med X5 i forhold til f.eks en E90 330i også... eller en E60 530i... eller for den saks skyld en E65 745i. Jeg er enig i at de fleste sjåfører hverken har evner eller mot til å utnytte hva f.eks en E46 320d tilbyr av veigrep og hastighetspotensiale, men med en bil som kun veier 1400 Kg og ikke 2200 Kg med et høyt tyngdepunkt... har man i det minste en fair sjanse til å utnytte nok til å merke modellens fine kjøreegenskaper og balanse. Jeg kan se poenget med firehjulstrekk i Norge, men som et kompromis som gir mer av den genuine BMW følelsen i den varme årstiden burde f.eks en E61 530xd være et mer fornuftig alternativ enn en X5...
T.R.Melum Skrevet August 15, 2007 Skrevet August 15, 2007 Det fleste ser sikkert poenget lettere hvis man ser relasjonene til en Porsche Cayenne i kontrast til en Porsche 911. Ingen er i tvil om at en Cayenne er tildels betydelig mer brutal enn en X5, men den når aldri opp på nivå med en 911 Carrera S når det gjelder kjøreglede. Tilsvarende er det med X5 i forhold til f.eks en E90 330i også... eller en E60 530i... eller for den saks skyld en E65 745i. Skjønner ikke helt hva du egentlig vil med denne sammenligningen Fredrik!? Det har da vel aldri vært et primært mål fra BMW's side å gjøre X5's kjøreegenskaper (kjøregleden) så lik E90/91 330i, E60/61 530i, eller E65 745i som mulig?! Dette kan derimot bli et poeng hvis BMW lanserer en M-versjon av X5... Inntil videre må vi la X-serien til BMW bli sammenliknet med biler den SKAL sammenlignes med, nemlig SUVene til de andre bilprodusentene. Da bør det (i allefall for oss her på Bimmers..) være meget forståelig at kunder i denne kundegruppen velger en BMW SUV isteden for en Toyota, Suzuki, eller Nissan. For i forhold til disse konkurrentene er BMW X3/X5 dem totalt overlegen når det gjelder kjøreegenskaper og kjøreglede!
soft-ice Skrevet August 15, 2007 Skrevet August 15, 2007 Ok, kaster meg inn i diskusjonen, det som er sikkert er at undertegnede og Fredrik aldri kan bli enige om dette Men angående det lille ekstra vil jeg si noe. Før X5 kom i hus hadde jeg følgende saker hjemme på prøve. 1. MB Ml 2. Porsche Cayenne 3. Honda Crv 4. Volvo XC90 5. Ford Maverick 6. Range Rover 7. Toyota Rav Og en ting kan jeg si den som ga det lille ekstra var Bmw X5'en, det var i grunn aldri tvil etter jeg hadde prøvd bmw'en. Jeg var nettopp på nippet til å lytte til Fredrik&Co og hadde en E61 530d hjemme på prøve. Nydelig bil og alt det, men noe manglet for oss. VIL ikke ned på bakken Har kort sagt ingenting å utsette på X5'en. Ps : Har også prøvd E70 og den vil jeg ha om ett par år.... Litt dyr ennå. Ellers så synes jeg at X3, X5 og denne nydelige X6 fortjener å bli sammenlignet med biler i deres eget segement.. Til slutt vil jeg si at jeg nettopp har hatt 10 nydelige dager i Fredrik land, med sol og sommer. Og jeg hjalp 3 hjelpeløse tyskere opp fra sanden på Fanø, med X5'en(den med de ubrukelige egenskapene) Forsatt god sommer og god bedring Fredrik
Fredrik Skrevet August 15, 2007 Skrevet August 15, 2007 Skjønner ikke helt hva du egentlig vil med denne sammenligningen Fredrik!? Det har da vel aldri vært et primært mål fra BMW's side å gjøre X5's kjøreegenskaper (kjøregleden) så lik E90/91 330i, E60/61 530i, eller E65 745i som mulig?! Dette kan derimot bli et poeng hvis BMW lanserer en M-versjon av X5... Inntil videre må vi la X-serien til BMW bli sammenliknet med biler den SKAL sammenlignes med, nemlig SUVene til de andre bilprodusentene. Da bør det (i allefall for oss her på Bimmers..) være meget forståelig at kunder i denne kundegruppen velger en BMW SUV isteden for en Toyota, Suzuki, eller Nissan. For i forhold til disse konkurrentene er BMW X3/X5 dem totalt overlegen når det gjelder kjøreegenskaper og kjøreglede! Problemet med X5 slik jeg ser det er at den er en hybrid med alt for mange kompromisser (les: det er selve konseptet bak modellen som er galt/feil). Resultatet er at modellen kan litt av det meste, men er egentlig ikke skikkelig god til noe. Den er ikke en skikkelig 4x4 som f.eks Land Rover Discovery 3 og den har ikke skikkelige kjøreegenskaper som f.eks en E60/61. Hvorvidt den er bedre enn f.eks Porsche Cayenne eller f.eks Range Rover kan vel også diskuteres (disse modellene stiller i den samme prisklassen som X5... den billigste X5 modellen koster nå minst 907000 kroner)... slik jeg ser det er Cayenne en betydelig mer fokusert bil og Range Rover tilbyr en stil og en klasse som X5 bare kan drømme om. Det er viktig å få frem at jeg ikke er alene om denne kritikken av X5... mange mener at BMW prostituerer seg med denne modellen iom. at den fra naturens side ikke kan leve opp til BMW´s slogan "The Ultimate Driving Machine"... den er for stort et kompromiss i forhold til de andre modellene fra BMW. Forsatt god sommer og god bedring Fredrik Takk og i like måde...
T.R.Melum Skrevet August 15, 2007 Skrevet August 15, 2007 ... mange mener at BMW prostituerer seg med denne modellen iom. at den fra naturens side ikke kan leve opp til BMW´s slogan "The Ultimate Driving Machine"... den er for stort et kompromiss i forhold til de andre modellene fra BMW. Dette stemmer nok. Men uansett så er fortsatt en BMW X5 "The Ultimate Driving Machine" ifht Toyota, Suzuki, Nissan, Mitsubishi osv...
Hakon Skrevet August 15, 2007 Skrevet August 15, 2007 Fredrik: Jeg tror du bør gå og prøve en E70 med Adaptive Drive, for det er helt åpenbart at du ikke helt vet hva du prater om. Det er STOR forskjell på gammle og nye X5. Det er nok litt vanskelig å forstå det unten å ha testet bilene, men den nye X5'en sitter faktisk ganske greit i svingene. Adaptive drive kombinerer det aktive chassisreguleringssystemet Dynamic Drive med elektronisk støtdemperkontroll (EDC)
Diesel power Skrevet August 15, 2007 Skrevet August 15, 2007 Kan dra den litt lengre da: Ser du kjører en 318d touring. Hvorfor i all verden falt valget på en slik bil når du får, riktig nok eldre, men en langt friskere bil til samme pris? Mulig du kun tenker miljø, men det har jeg vanskelig for å tro. Regner med at plass var en viktig faktor i valget av touring, som hos meg, men det råder vel ingen tvil om hva som gir mest kjøreglede pr.km? Bilene under antar jeg ligger i samme prisleie som din? +200-250.000.-? Jeg tror du har ingått ett kompromi. Liten tvil om at f.eks den M3`en er langt heftigere å kjøre enn din bil. Jeg er meget fornøyd med min 530 som har vært ett delmål/drøm hele veien, men jeg traver ikke rundt og tror at jeg kjører en sportsbil av den grunn. Jeg vet at en X5 har tilfredstillende kjøreegenskaper. Nå vet jeg ikke hvor god du er til å ratte bil, men jeg vet hvor min grense går og til det formål klarer X`en seg utmerket, selv ved litt aktiv kjøring på norske veier. Jeg er 100% sikker på at reisene min ikke ville tatt lengre tid i den kontra 530`en. Når det gjelder 530xd, så er det selvfølgelig ett kjekt alternativ, men det hjelper meg lite, da bilen ikke blir høyere. Jeg har eid en Rav4, kjørt de aller fleste Suvene og masse annet 4wd(bl.a Artic Truck Landcruiser), og kan forstå en del av skepsisen rundt mange av disse bilene, men X`en er noe helt helt annet, og jeg tror de evt sekundene raskere 530`en er på bane, aldri vil komme meg til nytte på landeveien. Egenskapene til X`en vil derimot være langt mere framtredene i det daglige.
Fredrik Skrevet August 15, 2007 Skrevet August 15, 2007 Fredrik: Jeg tror du bør gå og prøve en E70 med Adaptive Drive, for det er helt åpenbart at du ikke helt vet hva du prater om. Det er STOR forskjell på gammle og nye X5. Det er nok litt vanskelig å forstå det unten å ha testet bilene, men den nye X5'en sitter faktisk ganske greit i svingene.Adaptive drive kombinerer det aktive chassisreguleringssystemet Dynamic Drive med elektronisk støtdemperkontroll (EDC) Hmmm... det er åpenbart litt vanskelig å få frem hva som i realiteten ligger til grunn for skikkelige kjøreegenskaper, men de fleste vil mene at en E87 har betydelige bedre kjøreegenskaper enn en E65... og i dette tilfellet er vektforskjellen ca. 600 Kg. Vektforskjellen mellom en E90 og en E70 er mellom 800 og 900 Kg... og man vet ikke mye om dynamikk og masse/moment hvis man fornekter at alle disse kiloene inkl. et høyt tyngdepunkt påvirker kjøreegenskapene kraftig i negativ retning. Vektforskjellen mellom en original E30 M3 anno 1986 og en X5 er faktisk hele 1000 Kg (!) og jeg har nok erfaring til å vite at en X5 under ingen omstendigheter kan være i nærheten av de kjøreegenskapene en E30 M3 tilbyr... det er fysisk umulig. BMW har allikevel på en imponerende måte klart å bygge inn en imponerende grad av kjøreegenskaper i X5... altså i relasjon til andre SUV´er, men det betyr ikke at X5 er i nærheten av BMW´s andre modeller når det gjelder dynamiske egenskaper og balanse. Med en maksimal totalvekt på 2800 Kg er X5 i pickup klassen (les: liten lastebil på engelsk) og det er også der man finner inspirasjonskilden til dagens SUV´er.... og pickup´er som f.eks Chevrolet Silverado har ikke mye med BMW´s målsetning om å bygge "The Ultimate Driving Machine" å gjøre...
Fredrik Skrevet August 15, 2007 Skrevet August 15, 2007 Kan dra den litt lengre da: Ser du kjører en 318d touring. Hvorfor i all verden falt valget på en slik bil når du får, riktig nok eldre, men en langt friskere bil til samme pris?Mulig du kun tenker miljø, men det har jeg vanskelig for å tro. Regner med at plass var en viktig faktor i valget av touring, som hos meg, men det råder vel ingen tvil om hva som gir mest kjøreglede pr.km? Bilene under antar jeg ligger i samme prisleie som din? +200-250.000.-? Jeg vet ikke helt hva min bil har å gjøre i denne diskusjonen, men det er store forskjeller når det gjelder danske og norske bilpriser. Høye bilpriser i kombinasjon med et behov for å kjøre 30-40000 Km i året gjorde at valget falt på den mest driftsøkonomiske BMW´en jeg kunne finne (les: for å gjøre livet litt mer interessant enn om jeg f.eks hadde valgt en Toyota Avensis). Mitt valg har vært en innertier i så måte og samlet (inkl. verditap og diesel) har vår 2003 E46 318d Touring kostet oss under 1,5 kroner pr. kilometer i de fire årene vi har hatt bilen. Da vi bodde i Norge var det imidlertid litt mer fart over sakene... bare for å vise noen eksempler...
Diesel power Skrevet August 15, 2007 Skrevet August 15, 2007 Tror de fleste her inne ihvertfall vet hva kjøredynamikk er, men utviklingen på bilfronten har gitt bilprodusenter evne til å flytte grensene temmelig langt. Jeg har ikke prøvd hverken Cheyenne eller den Viper pick-up`en, men jeg er overbevist om at dette er biler som også gleder ved aktiv kjøring. På lik linje med X5. Ser du har hatt noen morsomme biler, og jeg vil tro at du ihvertfall må savne gleden ved minst en av dem. Hensikten med dette var å vise at alle driver kompromi, hele dagen, hele livet. Også når det gjelder bil. Den Lotusen på under 700kg med 120hk tror jeg ikke ville kostet mer å drifte enn din bil, for å si det slik, uten å ha kjennskap til driftssikerheten da. Var selv ute for kort tid siden og prøvde en 318cab. Ikke akkurat verdens beste kjøremaskin, men bilen ga meg en meget god følelse på mange andre områder. Prøvde også en 163hk 320d tildligere som "fortalte" meg at min 530 ikke er noen banebil akkurat, selv om bilen i det daglige gir ett meget godt intrykk(Resulterte i innkjøp av komplett Hartge understell til 5`ern). Har sett på truckene som kjører på bane også, og de har ihvertfall alle moment imot seg. Det er fult mulig å skape kjøreglede uten at man skal kunne takle 2g i svingene. Hadde stor glede i en Niva for 13-14år siden også. X5 gir større frihet, og jeg føler at den takler de fleste elementene på en meget tilfredstillende måte. Det jeg prøver å si er at jeg hadde personlig STOR glede av å trille rundt med en slik bil, ikke misforstå, for jeg har ikke prøvd å si at den kan kjøres like rått som en 330xd f.eks. Men at den kan kjøres så aktivt at stor smilet kommer fram, det mener jeg så absolutt om det skulle være nødvendig. Jeg var på nippet til å kjøpe en 330d istedet for 530`en, men personlig så gikk valget i favør mye bedre komfort, plass og kvalitetsfølelse. 3 serien kjører noe bedre, mens 5`ern er bedre på stort sett alt annet. Det var mine inntrykk. X`en føler jeg beholder det meste fra 5`ern men tilføyer mye ekstra. Tror våre inntrykk, behov og meninger er så vidt forskjellige at diskusjonen ville blitt evig. Det er positivt med sterke meninger
Fredrik Skrevet August 15, 2007 Skrevet August 15, 2007 Tror våre inntrykk, behov og meninger er så vidt forskjellige at diskusjonen ville blitt evig. Det er positivt med sterke meninger Vi snakker nok om forskjellige ting... du snakker om en subjektiv opplevelse av X5... og det er fint nok. Jeg snakker om hva som gjør en BMW... en ekte BMW... til en bil utenom det vanlige når det gjelder både kjøereegenskaper og kjøreglede. Jeg snakker ikke for meg selv, men bruker de samme argumentene som ofte brukes om f.eks E30 M3, E46 M3 CSL... og andre relativt lette og gjennomførte konstruksjoner fra BMW. Jeg vet sannelig ikke hvorfor det er så vanskelig for noen å forstå at 2,2 tonn bil er minst 6-800 Kg for mye hvis bilen skal ha nogenlunde fornuftige kjøreegenskaper på andre veier enn motorveier. Det er en grunn til at folk som Gordon Murray (McLaren F1) har et nesten fanatisk forhold til vekt og ikke minst kilo/hestekraft forholdet. McLaren F1 er en superbil, men de fysiske lovene og prinsippene er de samme for alle biler inkl. X5. Jeg savner ikke mine tidligere biler... hadde jeg gjort det ville jeg ha kjøpt en eller flere nye tilsvarende biler. Jeg var mellom 18 og 23 år gammel da jeg hadde de viste bilene og det var en annen periode av mitt liv uten store økonomiske og praktiske forpliktelser. Jeg er imidlertid stadig fokusert på hva som gjør at en bil har nogenlunde fornuftige kjøreegenskaper og det gjelder også vår nåværende E46 318d Touring. Den er i det minste litt tro mot BMW´s slogan... "The Ultimate Driving Machine"... det er mer enn man objektivt kan si om en bil som minst veier 2,2 tonn...
Chriso Skrevet August 15, 2007 Skrevet August 15, 2007 Og til de som mener at nye X5 ikke er en rå banebil... se denne filmen.. Og husk.. den er helt ekte.. IKKE fortfilm!!!1 Hvordan vet du at det er helt ekte? Så litt vell raskt ut synes jeg da men.. Ihverfall i forhold til hvordan det er når man kjører banen på bilspill.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå