Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og til de som mener at nye X5 ikke er en rå banebil... se denne filmen..

Og husk.. den er helt ekte.. IKKE fortfilm!!!1

Hvordan vet du at det er helt ekte? Så litt vell raskt ut synes jeg da men.. Ihverfall i forhold til hvordan det er når man kjører banen på bilspill.

hehe... det kan umulig være ekte.. var bare ingen som tok spøken :D Morsom reklame though

• Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg snakker om hva som gjør en BMW... en ekte BMW... til en bil utenom det vanlige når det gjelder både kjøereegenskaper og kjøreglede.

Det er jo nettopp dette som er hele greia med BMW. De lager biler med dynamiske egenskaper. Alle her inne har vel hørt termen, men jeg er ikke helt overbevist om at du vet hva dette egentlig innebærer.

Dynamikk er som du sier, noe som handler om masse i bevegelse. ved hjelp av dynamikken kan vi kontrollere massen, så lenge vi vet kreftene som spiller inn, eller/og vi kan kontrollere kreftene om massens bevegelse er kjent, eller noe i den dur. Husker ikke helt ordrett selv lengre.

Pointet er at BMW er viden kjent for sine dynamiske kjøreegenskaper. Dette betyr ikke at X`en er en sportsbil, men de har på en utmerket måte fått eliminert så mye av den uønskede bevegelsesenergien, denne er kjent, at bilen blir regnet for dynamisk å kjøre i forhold til sine fleste direkte konkurenter og litt flere.

5serien er regnet som dynamisk, men det er den ikke sammenlignet med en F50. Man må ta fisk for en fisk. Å ikke like kjøreopplevelsen i en X5 vitner desverre om en meget sterk/blind patriotisme for mindre biler. På lik linje med mange som fortsatt mener Audi/Mercedes ikke er kjørbare maskiner.

Skrevet

Det er jo nettopp dette som er hele greia med BMW. De lager biler med dynamiske egenskaper. Alle her inne har vel hørt termen, men jeg er ikke helt overbevist om at du vet hva dette egentlig innebærer.

Dynamikk er som du sier, noe som handler om masse i bevegelse. ved hjelp av dynamikken kan vi kontrollere massen, så lenge vi vet kreftene som spiller inn, eller/og vi kan kontrollere kreftene om massens bevegelse er kjent, eller noe i den dur. Husker ikke helt ordrett selv lengre.

Pointet er at BMW er viden kjent for sine dynamiske kjøreegenskaper. Dette betyr ikke at X`en er en sportsbil, men de har på en utmerket måte fått eliminert så mye av den uønskede bevegelsesenergien, denne er kjent, at bilen blir regnet for dynamisk å kjøre i forhold til sine fleste direkte konkurenter og litt flere.

5serien er regnet som dynamisk, men det er den ikke sammenlignet med en F50. Man må ta fisk for en fisk. Å ikke like kjøreopplevelsen i en X5 vitner desverre om en meget sterk/blind patriotisme for mindre biler. På lik linje med mange som fortsatt mener Audi/Mercedes ikke er kjørbare maskiner.

Vi har hatt to stk. nogenlunde tilsvarende diskusjoner her inne... der den ene handler om E46 M3 vs. E92 M3 (i relasjon til hva som gjør en M-modell unik)... og den andre handler om McLaren F1 vs. Bugatti Veyron (i relasjon til hvorfor lavest mulig vekt er viktig for gode kjøreegenskaper). Tar du deg tid til å lese disse trådene så vil du finne ut at X5 ikke lever opp til den dynamiske standard som resten av BMW´s modellsortiment har. Til ditt forsvar... du er ikke den eneste som snubler litt når det gjelder hva som er avgjørende for at en bil skal ha gode kjøreegenskaper. Vi er enige om at X5 har brukbare kjøreegenskaper sammenlignet med andre SUV´er, men det faktum er i et større perspektiv rimelig uinteressant når selve SUV konseptet er latterlig. Jeg har forøvrig hatt tre stk. Mercedes-Benz og jeg vet derfor at stjernebilene også er kompetente biler... :wink:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=54264

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=14925 :

Skrevet

He he, ser du har vært ut i diskusjoner før ja. Tipper jo over til å være manisk patriot du :wink:

Jeg kan også framlegge masse "bevis" for hvorfor Audi A4 er en bedre bil en din, det er bare snakk om å hente fra de riktige lektyrer. Hadde også blitt en uendelig diskusjon 8)

BMW er ikke og har aldri vært en ren sportsbilprodusent. De leverer derimot biler i mange klasser hvor de ønsker å være best, på dynamikk, og jeg mener at de leverer varene. Håper jeg ikke glemmer noen her nå, men jeg mener BMW kun lager 2 sportsbiler, M3 og MCoupe. De andre er kompromi av ymse slag, og må vel utgjøre minst 99,9% av salget.

Jeg føler ihvertfall ikke at BMW gjør seg til prostituert ved å legge ut for salg de best dynamiske bilene i hver klasse. Tvert imot, de gir flere kundegrupper muligheten i å få smake det beste fra flere verdener. Ikke alle som kan slå seg til ro med en 2dørs coupe, som du mener. Selv du har strukket deg langt ifra dine egne ytringer og "tatt til takke med" en relativt std bil. Riktignok en meget bra bil og kanskje den beste i sin klasse, men langt ifra en superdynamisk bil om man begynner å legge f.eks M3 opp som sammenligningsgrunnlag. Siden du i tillegg har kjørt løp, og har hatt voldsomt mye bil undrer det meg at du virkelig ikke tror at det er fult mulig å henge på bilen din rundt en sving, selv om bilen skulle veie 2,5tonn.

Skrevet
......undrer det meg at du virkelig ikke tror at det er fult mulig å henge på bilen din rundt en sving, selv om bilen skulle veie 2,5tonn.

Denne uttalelsen er interessant i denne diskusjonen... den bekrefter at du tror at det er mulig å kontrollere 2500 Kg bil på den samme måten som man kan kontrollere f.eks 1400 Kg bil. Det kan man dessverre ikke selvom X5 er en både dyr og elegant BMW. Hvis det var så enkelt... hvorfor tror du at BMW gjør et stort nummer ut av at de bygger motorer som er lettere og understel som består av div. lette metaller ?

Hvorfor blander du stadig min bil inn i diskusjonen ?... Jeg trodde at det nå var rimelig klart at den er en ren bruksbil som hovedsakelig blir brukt i forbindelse med jobben og at den således ikke representerer et personlig kompromis for meg. Den skal starte hver morgen og ellers kjøre billigst mulig... that´s it... i tillegg til å gi litt mer kjøreglede enn andre mer alminnelige bruks/pendlerbiler. Det virker derfor litt søkt at du stadig forsøker å underbygge dine påstander med motiver jeg ikke har i forhold til min bil. Jeg har forøvrig alltid likt Audi og A4 er absolut en mulig kandidat den dagen vår nåværende BMW skal skiftes ut.

BMM X5 er blandt de beste bilene i sin klasse (dog er jeg usikker på om den er bedre enn en Porsche Cayenne), men den har stadig ikke bedre eller like gode kjøreegenskaper som en mer alminnelig BMW... langt derifra... :wink:

Skrevet

Æ tror ikke, men vet at man skal ha over gjennomsnittet bil for å holde følge med de "verste" drogene. Bare å vise til rundene som ble framvist på Autofil med Pick-Up`en. Se også rundetiden til X5 rundt Nurburgring på 7.49. Vet ikke rundetidene til en M3, men om noen hoster opp de tallene tror jeg mange vil bli overrasket. 7.49 er kjapt!!!

Føler at du kanskje snakker litt for mye "feeling" framfor harde tall. Samme som med de råeste Go-Cartene. Tross meget lavt tyngdepunkt og lav vekt holder de ikke følge med en Formel1 bil på kanskje3-4xvekten. Skudd i mørket da jeg hverken vet vekta på Go-Cart og eller Formel1 bilene. Det er teknikken som avgjør. Blir veldig på spissen, men håper du skjønner hvor jeg vil.

hvorfor tror du at BMW gjør et stort nummer ut av at de bygger motorer som er lettere og understel som består av div. lette metaller ?

Grenser er til for å flyttes, og innen fysikk har utviklingen vært formidabel. Sier fortsatt at den på langt nær er like rå som en M3, men ikke vas rundt med teorier som ikke holder stikk. BMW er fortsatt en av de ledende på motor og understell, og de vil videre. Derfor utvikler de nyvinninger for å prøve og perfeksjonere produktet til det uoppnåelig perfekte.

Begynner nesten å tro at din test tur med X5 er oppspinn. Ford Bronco heter vel den du prøvde 8):wae:

Skrevet

Slenger inn noen rundetider jeg da

Marke Modell Hockenheim Nordschleife Ausgabe

Porsche Carrera GT 1.08,6 min 7.32 min 01/04

Pagani Zonda F 1.10,8 min 7.33 min 05/06

Koenigsegg CCR 1.09,8 min 7.34 min 03/06

TechArt Porsche GT Street 1.12,3 min 7.43 min 08/01

Pagani Zonda S 1.11,8 min 7.44 min 07/02

Porsche 911 GT2 (996) 1.12,6 min 7.46 min 06/01

Lamborghini Murcielago LP 640 ** 1.11,8 min 7.47 min 01/07

Porsche 911 GT3 RS (996) ** 1.11,8 min 7.47 min 03/04

Porsche 911 GT3 (997) ** 1.11,7 min 7.48 min 07/06

Porsche 911 GT3 RS (997) ** 1.11,1 min 7.48 min 03/07

Porsche 911 GT3 Cup (996) ** 1.09,1 min 7.49 min 02/99

BMW M3 CSL ** 1.13,5 min 7.50 min 08/03

Lamborghini Murciélago 1.12,0 min 7.50 min 06/02

Ford GT 1.14,1 min 7.52 min 02/06

Mercedes SLR McLaren 1.13,5 min 7.52 min 06/04

Lamborghini Gallardo 1.11,8 min 7.52 min 12/03

Skrevet

7.49 er rundetiden til X5 Le mans. Den har f.eks 700hk, noe som gjør at den tar innpå mye tid på strekkene.

En porsche 956 har kjørt 6.11 (og da blir jo 7.49 tregt!) - rett over 800 kg gjør sitt.

Skrevet
Æ tror ikke, men vet at man skal ha over gjennomsnittet bil for å holde følge med de "verste" drogene. Bare å vise til rundene som ble framvist på Autofil med Pick-Up`en. Se også rundetiden til X5 rundt Nurburgring på 7.49. Vet ikke rundetidene til en M3, men om noen hoster opp de tallene tror jeg mange vil bli overrasket. 7.49 er kjapt!!!

Føler at du kanskje snakker litt for mye "feeling" framfor harde tall. Samme som med de råeste Go-Cartene. Tross meget lavt tyngdepunkt og lav vekt holder de ikke følge med en Formel1 bil på kanskje3-4xvekten. Skudd i mørket da jeg hverken vet vekta på Go-Cart og eller Formel1 bilene. Det er teknikken som avgjør. Blir veldig på spissen, men håper du skjønner hvor jeg vil.

Dette blir for dumt... hva har du røyka ?... X5 LeMans er en konstruksjon som det kun ble bygget én (1) av og den ble bygget for å se hvor den tekniske og praktiske grensen for E53 chassiset var. Bilen er med andre ord en teknisk prototype som har en racingtunet BMW "LeMan" V12 motor på 700 HK hentet fra BMW´s innsats i 24 Hours of Le Mans. Bilen er senket ca. 40 mm og vekten er redusert med godt og vel 200 Kg i forhold til standardmodellene. Det er korrekt at den klarte den nordlige runden rundt Nürburgring på 7,49 sekunder... eller et sekund hurtigere enn E46 M3 CSL som har 340 HK mindre (700 vs. 360 HK). Hva beviser dette ?... ikke annet enn at man med nok hestekrefter kan man få en stor og tung bil til å være hurtig på en hurtig bane. Porsche Carrera GT veier kun 1400 Kg og har nesten 100 HK mindre enn X5 LeMans, men den klarer allikevel runden rundt Nürburgring 17 sekunder hurtigere. Husk at marginene blir mindre og mindre for hvert sekund runden kjøres hurtigere.... 17 sekunder er en evighet på dette nivået.

BMW selv har imidlertid aldri fokusert X5 i retning av å konkurrere direkte mot de mest brutale SUV´ene når det gjelder ytelser.... f.eks Porsche Cayenne. BMW´s mest motorsterke bidrag er X5 4.8is som har 360 HK og som klarer 0-100 Km/t på 6,1 sekunder... og en topphastighet på 246 Km/t. Porsche Cayenne Turbo S har 500 HK, klarer 0-100 Km/t på 5,1 sekunder og har en topphastigheten er 275 Km/t. X5 er primært bygget av amerikanere for amerikanere... og hverken vekt eller ytelser er spesielt viktige parametre på de amerikanske highwayene. I det kontinentale Europa er X5 ikke imageskapende på den samme måten... her er det først og fremst M-modellene som gjelder. Her handler det om substans og kjøreegenskaper og derfor har BMW så langt ikke konstruert en M-modell av X5... rasjonelt kyniske som bare BMW kan være. BMW ser ingen grunn til å flytte noen signifikante grenser med X5... iallefall ikke på den samme måten som Porsche.

En Formel 1 bil veier rundt 600 Kg og har en motor som yter rundt 750 HK... noe som gir et forhold på rundt 0,8 Kg pr. hestekraft. McLaren F1 har rundt 1,8 Kg pr. hestekraft og Bugatti Veyron har rundt 1,9 Kg pr. hestekraft. Selv hurtige motorsykler har ikke er et vesentlig bedre kilo til hestekraft forhold enn en F1 bil. Teknikken er viktig, men selvom Bugatti Veyron har over 250 HK mer enn en Formel 1 bil har den ingen muligheter for å holde følge med den... til det er den for tung når den veier hele 1300 Kg mer eller nesten tre ganger så mye med sine 1900 Kg.

Skrevet

Hele poenget er at personer påstår at høye +2tonn ikke kan kjøre bra. Jeg er meget uenig, og LeMans 5`ern tok ikke dette bare på langstrekkene. Riktignok hadde de en maks hastighet på vel 300-315km/t ett sted, men det regner jeg at andre på den listen, med bedre utgangspunkt for kurvekjøring, også hadde. Men jeg ville bare bevise at det er fult mulig å jobbe mot massen. Det blir aldri like bra, men langt over ok. Det var biler på den listen som må regnes i det øvre sportsbilsegmentet. 700hk eller ei, den bilen imponerer.

4cm ned er en bra bedring, motoren er også lavere plassert samt litt letting her og der, stivet mm. Allikevell, dette er langt, LANGT over det som visse her ville akseptere som mulig. Skjønner tankegangen, og det er klart mye enklere å bygge om en Taunus for heftig kjøring kontra noe slikt. Men igjen, det er mulig å skape morro av dette, og jeg føler at X5 kjører tilfredstillende.

Skrevet
Hele poenget er at personer påstår at høye +2tonn ikke kan kjøre bra. Jeg er meget uenig, og LeMans 5`ern tok ikke dette bare på langstrekkene. Riktignok hadde de en maks hastighet på vel 300-315km/t ett sted, men det regner jeg at andre på den listen, med bedre utgangspunkt for kurvekjøring, også hadde. Men jeg ville bare bevise at det er fult mulig å jobbe mot massen. Det blir aldri like bra, men langt over ok. Det var biler på den listen som må regnes i det øvre sportsbilsegmentet. 700hk eller ei, den bilen imponerer.

4cm ned er en bra bedring, motoren er også lavere plassert samt litt letting her og der, stivet mm. Allikevell, dette er langt, LANGT over det som visse her ville akseptere som mulig. Skjønner tankegangen, og det er klart mye enklere å bygge om en Taunus for heftig kjøring kontra noe slikt. Men igjen, det er mulig å skape morro av dette, og jeg føler at X5 kjører tilfredstillende.

Det er naturligvis mulig å motvirke (ikke overvinne) massens påvirkning når det gjelder en bils kjøreegenskaper, men du er totalt på bærtur når du påstår at det har blitt gjort med en standard X5. En standard X5 4.8is er ikke i nærheten av å ha kjøreegenskaper som kvalifiserer til mye under 9 minutter rundt Nürburgring.... noe de fleste mindre motoriserte BMW modellene også klarer med en litt god sjåfør. Jeg vil tro... i likhet med Hagenisse... at X5 LeMans nettopp hevdet seg på de relativt lange mer eller mindre rette strekningene... husk at Nürburgring er en hurtig bane som favoriserer biler med mye effekt.

Skrevet
Det er naturligvis mulig å motvirke (ikke overvinne) massens påvirkning når det gjelder en bils kjøreegenskaper, men du er totalt på bærtur når du påstår at det har blitt gjort med en standard X5

Jeg er ikke på bærtur vettu. Selv Niva har tatt grep mot massen. Hjulstilling er ett av de :wink: Mercedes måtte hente litt ekstra med sin A klasse etter elgtesten, ingen endring av hverken vekt eller tyngdpunkt på den bilen. Grepene ble gjort i understellet. Man kan gjøre mye bra der under.

Noen tar det "litt" lengre, og å påstå at X5 ikke er bygd for å motvirke masse er vel det i det minste å strekke`n litt langt, ell?

Nå legger jeg på, for imorgen skal reise med ett fartøy folk lo av da DaVinci tegnet den roterende flyvemaskinen. S92`n er også god på forflytting av masse 8)

Chiao :wave:

Skrevet

Jeg er ikke på bærtur vettu. Selv Niva har tatt grep mot massen. Hjulstilling er ett av de :wink: Mercedes måtte hente litt ekstra med sin A klasse etter elgtesten, ingen endring av hverken vekt eller tyngdpunkt på den bilen. Grepene ble gjort i understellet. Man kan gjøre mye bra der under.

Noen tar det "litt" lengre, og å påstå at X5 ikke er bygd for å motvirke masse er vel det i det minste å strekke`n litt langt, ell?

Chiao :wave:

Ha det bra, men du... Mercedes-Benz A-klasse fikk objektivt ikke bedre kjøreegenskaper etter at den fikk ESP... nå velter den bare ikke så lett ved en unnamanøver... :wink:

• 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...