Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Men 5-6 år heh... Bilene er jo erstattet innen det..

Det har vært og er massiv kritikk mot Xenonlysene i Tyskland. Det er et faktum at de blender (enten direkte eller indirekte) og at pærene har relativt kort levetid (dog holder de lengre enn tidligere) og ikke minst er lampene stadig svindyre. Mange betrakter folk med Xenonlys som egoistiske... det holder ikke at man ser litt bedre på bekostning av at andre ser dårligere.

Har mange ganger lurt på hvorfor det er lovlig med Xenon siden de til tider blender så mye..

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Xenon kan nok være "irriterende" til tider selv om de er fabrikkmontert.

Kjørte bak en kompis av meg i ferien. Etter noen mil stoppen han og lurte på om det var noe spesielt siden jeg hele tiden blinket med hovedlysene..... og jeg som ikke hadde blinket i hele tatt.

Skrevet
.. og at pærene har relativt kort levetid (dog holder de lengre enn tidligere) og ikke minst er lampene stadig svindyre.

De varer nå mange ganger så lenge som halogenpærer, og typisk pris på et sett xenonpærer er vel ikke mer enn 600,- for tiden... altså går det rimelig opp i opp prismessig.

Men jeg forstår ikke at det skal bli noe bedre med LED-lys - skal man ha den lysmengden xenon gir, så vil man nødvendigvis blende i visse retninger helt til man har klart å få til en meget intellektuell styring av lyktene/reflektorene. Samme om det heter xenon, LED eller halogen. Det er jo ikke teknologien i seg selv som er problemet, det er lysmengden.

Skrevet

De varer nå mange ganger så lenge som halogenpærer, og typisk pris på et sett xenonpærer er vel ikke mer enn 600,- for tiden... altså går det rimelig opp i opp prismessig.

Men jeg forstår ikke at det skal bli noe bedre med LED-lys - skal man ha den lysmengden xenon gir, så vil man nødvendigvis blende i visse retninger helt til man har klart å få til en meget intellektuell styring av lyktene/reflektorene. Samme om det heter xenon, LED eller halogen. Det er jo ikke teknologien i seg selv som er problemet, det er lysmengden.

Avgjort, men kanskje man nettopp har finpusset teknologien innen 5-6 år. Jeg skiftet forøvrig mine halogenpærer rett før vi kjørte til Frankrike i sommer... det var første gang på over fire år og over 100000 Km... :D

Skrevet

Utrolig plagsomt å ligge foran en bil med xenon ja... i hver minste lille dump i veien virker det som man blir blinket på!

Skrevet

Litt annet spørsmål:

Vil reflektorene gulne med tiden og så miste lysstryrken når man ettermonterer xenon? Tenkte på min e34 i nærlysene.

Skrevet
Nei, Xenon utvikler mindre varme en Halogen. Altså det vil de ikke :) tvert imot.

takk, da er det bare å kjøpe :wink: nå har jeg god tid før neste PKK og så!

Skrevet
Utrolig plagsomt å ligge foran en bil med xenon ja... i hver minste lille dump i veien virker det som man blir blinket på!

Det er jo ikke xenon sin skyld....det er pga den utrolig dårlige vegstandarden her i landet.

Skrevet
Hvem kjøper E90 UTEN xenon?!

Jeg gjør vist det, merkelig at en bil til halv mill ikke har xenon eller angel eyes! :?

Hører at det kommer CCFL ringer til E90 i september, må bare kjøpe det da.

Gunnar: (eller andre som måtte vite) Hvor lang leveringstid er det på xenonen? Det er vel ikke noe jalla mekk a la biltema? Bestilles dette fra utlandet så jeg må vente til mange nok har bestilt før de sender det?

Skrevet

JJ_Cool, jeg aner ikke hva slags xenonsett det er Biltema selger, men jeg har ærlig talt ikke hørt noe dårlig om de heller. Skal du ha Rolls-utgaven koster det deretter (10-12 lapper). Sett i denne klassen er av de billige, men jeg har som sagt hatt utrolig lite reklamasjoner, og ingen problemer med mine egne.

Det er ikke noe gruppekjøp fra utlandet, alt er på lager og sendes når pengene er på konto. :)

Ellers; Pen bil! Sprøtt at noen (du?) har stasja den opp slik uten å spandere på seg xenon.

Skrevet

Det vil sansynligvis gå langt mer enn fem år før led-lyktene begynner å ta over. Dioder er ekstremt lite lyseffektive, altså ikke at de ikke lyser lite i forhold til tilført effekt (W), men at det er vanskelig å få de til å lyse sterkt. Utviklingen går heller ikke rask lenger da mye av potensialet er oppnådd. Dette er det jeg ble fortalt av en kar fra osram på et seminar som handlet om lys og effekter, spesielt dioder. (jeg er elektriker)

Men jeg har også lest i bladet motor (naf) at bla a MB eksprimenterer for å få det til ganske snart, men han osram-karen tror jeg visste hva han snakka om, av interesse.

Skrevet
JJ_Cool, jeg aner ikke hva slags xenonsett det er Biltema selger, men jeg har ærlig talt ikke hørt noe dårlig om de heller. Skal du ha Rolls-utgaven koster det deretter (10-12 lapper). Sett i denne klassen er av de billige, men jeg har som sagt hatt utrolig lite reklamasjoner, og ingen problemer med mine egne.

Det er ikke noe gruppekjøp fra utlandet, alt er på lager og sendes når pengene er på konto. :)

Ellers; Pen bil! Sprøtt at noen (du?) har stasja den opp slik uten å spandere på seg xenon.

Takker! Det er en meget orginal AC Schnitzer rett fra Bavaria :D så det er ikke jeg, men ac schnitzer fabrikken som har stæsja opp bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...