Gå til innhold

Overgang fra 4 syl til 6 syl! Min fortelling!

ReWrite-
 Share

Anbefalte innlegg

Fredrik:

At de er økonomisk merket jeg godt, spesielt 97 323i'n jeg hadde tidligere. Klarte fint å kjøre på 0.61-0.63 på fin langkjøring med den. 93 320'n var mer kravstor på suppe.

bmwelsker:

å dra en henger med bil så er det vel kun vekt på bil/henger, hk i bil og NM i bil som teller. Tviler på at om bilen har 4syl eller 6syl skal ha så stor betydning. Mye går på lyd og en 320i har et lydbilde hvor man tror bilen er mye raskere enn f.eks en 318iS. Hvertfall slik jeg føler det med alle de e36 jeg har hatt og prøvd.

Bare man setter på effektanlegg på en BMW med 6er tror man at bilen blir mye raskere..:)

Jeg klarte fint å dra en henger med 316i hvor henger hadde en totalvekt på nesten 1.8 tonn(spørs om det er helt lovlig?), men det var ikke mye problem egentlig.

uansett..gleder meg til dieselpurke nå..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er vi blitt gamle og grinete? Det burde ikke være vanskelig å forstå at dette var humorsitisk ment fra "trippel-x".

Jeg tviler på om alder er et avgjørende poeng i denne diskusjonen, men hvis jeg misforsto "xxx"... beklager jeg naturligvis det. Jeg er forøvrig enig med ham i at S14B23 motoren er et godt eksempel på hva BMW kan få til med en rekkefirer... når de altså vil... :roll:

Helt ok den! :)

Jeg har ennå mer sans for S14B25 da. Lurer veldig på når BMW skal komme med noe tilsvarende E30. Jeg tror det er et marked for en enkel og lett entusiastbil med heftig understell, f.eks med toliters firer på 200 hk som bør være overkommelig teknologisk sett.

Det nærmeste akkurat nå er vel Z4, som jeg forøvrig ikke kan kjøre grunnet plassmangel til min godt dimensjonerte kropp... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er 320Si som er det nærmeste nå om dagen. Eneste er at du kun får den i 4dørs, men ellers er det en småtrimmet N56 4syl på 173hk og en turtallsperre som trer inn på 7300omdr..Det er jo også mye bruk av carbondeler for å spare vekt.

Prestandamessig så når den vel ikke akkurat helt opp til en E30 M3 da vekten er mye mer og mindre effekt.

Mins denne motoren også skulle komme i Z4, men vet ikke om den har det enda..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

At de er økonomisk merket jeg godt, spesielt 97 323i'n jeg hadde tidligere. Klarte fint å kjøre på 0.61-0.63 på fin langkjøring med den. 93 320'n var mer kravstor på suppe.

Håper du forstår meg rett nå, men jeg har reagert flere ganger på forbrukstallene du opererer med. Ikke bare her, men med E34 530, E38 740 o.a. Ved konstant kjøring i 90 er det kanskje mulig, men utenfor motorveiene sentralt på Østlandet tror jeg det blir litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

Håper du forstår meg rett nå, men jeg har reagert flere ganger på forbrukstallene du opererer med. Ikke bare her, men med E34 530, E38 740 o.a. Ved konstant kjøring i 90 er det kanskje mulig, men utenfor motorveiene sentralt på Østlandet tror jeg det blir litt annerledes.

Det er fin kjøring på motorvei jeg henviser til ja. Det er der jeg kjører mest. Blir fort 37-45.000km i året så jeg er litt nøye på forbruket..:)

Tømmer du gira så spretter klart forbruket opp mye!:)

I boka på E36 M3 3.0 var den oppgitt med 0.65 ved 90/kmt og 0.79 ved 120kmt. Selv lå jeg på rundt 0.75-0.85 ved langkjøring og 1-1.1 på blandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er 320Si som er det nærmeste nå om dagen. Eneste er at du kun får den i 4dørs, men ellers er det en småtrimmet N56 4syl på 173hk og en turtallsperre som trer inn på 7300omdr..Det er jo også mye bruk av carbondeler for å spare vekt.

Prestandamessig så når den vel ikke akkurat helt opp til en E30 M3 da vekten er mye mer og mindre effekt.

Mins denne motoren også skulle komme i Z4, men vet ikke om den har det enda..?

For stort og tungt chassi slik jeg ser det. Ribbet ned 300 kg i vekt så hadde det kanskje blitt noe annet, men fremdeles er ikke vekt/effekt-forholdet gunstig kontra 80-tallets biler. Kravet til sikkerhet har vel økt endel siden den gang, men når japsene klarer å spy ut blikkbokser med lav vekt burde vel tyskerene også klare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også viktig å ivareta komfort da mange ønsker dette også :? Da er jo vekt ofte en sterk side.

Japsebiler veier vel lite siden de ikke har alle de duppedingense en ny BMW skal ha.. Kabler veier mye!

En 320Si veier 1425kg. En E30 m3 veide vel 1200?

Men det hadde vært artig og prøvd en 1100kg E90 320Si.. Det blir vel nesten som en 320Si touring car (bortsett fra effekten)

Men ellers kan man jo lage sin egen bil..:P F.eks en S14B25 med en 300-350 sugehest i en Z3 coupe hadde vært litt morsomt..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere tror jeg det er et marked for en lett entusiastbil ribbet for alle komfortdetaljer dagens biler er tynget ned av. Bort med AC, el. vindu/speil/stoler, mindre lydisolering, ingen anti-ditt eller datt og annet "ubrukelig" tjafs... :)

Kanskje ikke noen volumselger av samme type de andre modellene, men det kan jo ikke koste mange kronene å bygge en slik med basis i 1-serie plattform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere tror jeg det er et marked for en lett entusiastbil ribbet for alle komfortdetaljer dagens biler er tynget ned av. Bort med AC, el. vindu/speil/stoler, mindre lydisolering, ingen anti-ditt eller datt og annet "ubrukelig" tjafs... :)

Kanskje ikke noen volumselger av samme type de andre modellene, men det kan jo ikke koste mange kronene å bygge en slik med basis i 1-serie plattform.

Spørs hvor lenge man orker å ratte rundt i den doningen hvis man også må bruke det som bruksbil, men er helt enig at det skulle vært en slik en på bmw-tilbudet..:)

Men man har jo seff CSL..men da er vi oppe på 6er og kanskje en litt annen prisklasse, men prinsippet er det samme..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte bare, på hvilken måte er 6er oppskryt?

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt at "det er ikke bmw uten rekke6" osv - og bare i denne tråden er det jo flere som prater om hvor fantastiske de er.

Men hva er egentlig fordelen med sekser? Finere lyd og behagelig gange ja, men der stopper det også. De tar større plass, veier mer, bruker mer bensin, og i min M52B28 sitt tilfelle - så mangler den også det kule med gode sugemotorer - turtallsvillighet og respons. Motorene i E36 og E46 M3 (f.eks) er sikkert fantastiske - men det er ikke fordi det er seksere.

Så ja.. oppskrytt.

Synes du 318is'n gikk bedre enn m52b28'n din???

Eller for å si det sånn, var du mer fornøyd med 318is motorvalget?

Jeg har en 328 og har nettopp solgt en 318is. De bilene kunne ikke sammenlignes engang for min del!

Så sykt mye bedre drag i 328'n

318is'n var rett og slett kjedelig i forhold!

(Klart bensinforbruket var bedre på 318is'n men det var det eneste, og jeg betaler lett litt ekstra penger i bensin for så mye mer kjøreglede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca samme effekten. Men 6ern er mer villig til og dra TUNG. Selv om de går ca like bra. Men det er sikkert noe med motorvolum og gjøre.

Det eneste som teller er hvor mye effekt man har! Men det er jo effekten på det turtallet du ligger på som må være høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du 318is'n gikk bedre enn m52b28'n din???

Nei, 318is'en gikk mye dårligere. Men er det fordi M52'en har 50hk høyere toppeffekt, samt langt mer krefter i bunn, samt at Z3'en veier mindre enn isbilen gjorde.. eller er det kun fordi det nå er en sekser...?

Eller for å si det sånn, var du mer fornøyd med 318is motorvalget?

Ja, jeg synes M42 er en langt tøffere motor enn m52b28. Selvsagt går en bil med sistenevnte motor langt bedre, men det gjør det ikke mer gøy å kjøre i min verden. Det føles ut som M52'en pines av å bruke turtall, mens M42 bare vil mer og mer når man nærmer seg turtallsperra. I tillegg reagerer M42 med engang på pådragsendringer, mens M52 henger igjen når man slipper gassen.

Dessverre er motorutvalget i z3 coupe noe begrenset. Motoren i M-coupe er sikkert flott, men de koster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder nok M52b28 ja. Motoren din har en mye tøffere karakteristikk.

Alle M52 variantene "jokker" når man slipper gassen hurtig og alle M52 variantene har større eller mindre problemer med å kjøre jevnt i hastigheter der motoren kort struper tilførselen av bensin... typisk hvis man mer eller mindre triller med køen for deretter å gi moderat med gass for å holde hastigheten. Det er et eller annet med motorstyringen på M52 motorene som ikke er helt patent på dette området... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...