Fredrik Skrevet August 6, 2007 Share Skrevet August 6, 2007 Men for å gå litt ontopic igjen. Jeg innbiller meg (i mitt lille hode) at en 4- og en 6-sylindret motor med samme effekt og moment, så vil sekseren være "seigere", pga at den har flere stempler, og da vil ha et jevnere trykk. Dårlig forklart, men. For å sette det på spissen: dersom du sykler, og trør med en fot, kontra to, så vil du slite veldig når du har få omdreininger. Nei... slik er det ikke, men en V6 motor (60 og 90 grader) vil være litt mer momentsterk enn en tilsvarende stor rekkesekser på lavere turtall (dog knapt så harmonisk) og en tilsvarende stor boxersekser vil være enda litt mer momentsterk. Det er imidlertid snakk om marginale forskjeller og andre mer fremtredende karakteristikker er mer avgjørende for hvilken motorkonfigurasjon bilprodusentene velger. En rekkefirer har tradisjonelt hatt en mer lineær effektutvikling enn en tilsvarende stor rekkesekser... som typisk kan virke litt svak frem tom. 3500-4000 rpm for så å ta igjen det forsømte. Derfor virker ofte en rekkefirer mer agil og lettkjørt på lavere turtall enn en rekkesekser som typisk skal ha litt turtall for å yte sitt beste. Edit: I tillegg kommer BMW´s lidenskap for tunge svinghjul på rekkesekserne. Disse svinghjulene reduserer ytterligere vibrasjoner og sørger for enda litt mer harmonisk motorgange og komfort, men større masse krever også mer energi for endre bevegelse og det gjør at rekkesekserne ofte virker litt tunge i avsatsen... iallfall i forhold til de små rekkefirerne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 6, 2007 Share Skrevet August 6, 2007 Fredrik, hva er egentlig fordelene til M52B28 bortsett fra lyd? En to-liters turbomotor når jo greit samme effekt - også den med dårlig respons og manglende vilje på turtall. Komfort, harmonisk gangkultur, status, effekt... og bensinøkonomi i relasjon til effekt og motorvolum... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet August 6, 2007 Share Skrevet August 6, 2007 Jeg sa fordeler, ikke ulemper! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet August 6, 2007 Share Skrevet August 6, 2007 Ok, så det er M54B22 som er i vår bil? Og i E39 525 sitter det en M54B25 Er du hånlig, eller?! Jeg har prøvd å forstå meg på desse motorkodene, men ser ingen logikk i M betegnelsen, annet enn at tallet bare blir høyere med årene (er vel det samme som med karosserikodene).. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 Jeg har prøvd å forstå meg på desse motorkodene, men ser ingen logikk i M betegnelsen, annet enn at tallet bare blir høyere med årene (er vel det samme som med karosserikodene).. Det er korrekt... poenget er at det handler om motorfamilier... f.eks nettopp motorfamilien M52 som består av M52B20, M52B25 og M52B28. B20 forteller at det handler om en bensinmotor med et sylindervolum på 2,0 liter (avrundet). Tilsvarende forteller f.eks D20 at det handler om en dieselmotor på 2,0 liter. Noen ganger blir en motor oppgradert (Technical Update) og det spesifiseres med f.eks beskrivelsen M52TUB25... eller f.eks M47TU2D20 hvis det handler om flere oppgraderinger. Nyere motorer fra BMW med Valvetronic har familienavn som begynner med en "N" (formodentlig kort for "Neu" eller "New") istedenfor "M" (formodentlig kort for "Motor")... f.eks N42B20 motoren i dagens E90/91 318i og 320i. I tillegg har BMW motorene i M-modellene... de har motorer der familienavnet begynner med en "S" (formodentlig kort for "Sport")... f.eks S54B32 i E46 M3. Konkret når og hvorfor BMW velger å endre motorfamilienavnet i tilfeller der motorfamiliene er nært beslektet er litt uklart (f.eks fra M52 til M54), men trolig handler det om flere signifikante tekniske endringer som tilsammen gjør det praktisk med et nytt navn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Anders Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 Men vi er så godt i gang med M52 diskusjonen. Testet for morroskyld ista 750 omdreininger 35km/t 5 gir Der kunne jeg da altså ligge å cruise, og få "ok" framgang ved gassbruk. Som jeg har nevnt tidligere, sivilisert motor. Og igjen, den passer ikke i Z3 Coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 hagenisse, jeg klarer ikke ta det seriøst når du hevder at M42 motoren var bedre enn M52! M52B28 er jo en deilig motor, eller er din syk? Men testet en B30 her om dagen, da var det som å kjøre 318is når jeg satte meg i 328'n igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 hagenisse, jeg klarer ikke ta det seriøst når du hevder at M42 motoren var bedre enn M52! M52B28 er jo en deilig motor, eller er din syk? Men testet en B30 her om dagen, da var det som å kjøre 318is når jeg satte meg i 328'n igjen... Du gir vel egentlig svaret selv... " M52B28 er jo en deilig motor..."... hagenisse har flere ganger poengtert at han prioriterer gassrespons og agilitet fremfor komfort og moment... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 Jeg har for det meste trasket rundt med diverse M40 maskinister (4 syl 1,6 og 1,8L ) under panseret på min E30. Litt over 110 000km for å være mer presis. Tenk det, leve med BMW's "verste"motor noensinne...Grøsser egentlig ved å tenke på alt jeg pint meg igjennom... HVER gang jeg setter meg i en E30/E36/E39 med 6'er skjønner jeg hva jeg går glipp av, hver eneste gang! For min del handler det ikke om hvem som klarer å varve 7000rpm hurtigst eller med hvilken motor/oppsett jeg kan ligge i XX antall km/t gjennom ei rundkjøring med minst understyring (!). For min del handler alt om kjøreopplevelse, LYD og drag. Forbruk kommer i annen rekke da man er såpass entusiast (No offence..). Er det forbruket det står på kjører vi i utgangspunktet feil merke.. (Ja, det finnes selvsagt unntak..) Det var som en eller annen sa her over; Lyden er halve opplevelsen! De som har kjørt M20 med eksoslekasje skjønner hva jeg mener. Det kan jo hende at denne trangen til noen tre overnevnte tingene kommer til å avta mens årene går, hvem vet.. For min del blir det ihvertfall 6 sylindre med bensinsprut fra dysene for en god stund framover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 Jeg har for det meste trasket rundt med diverse M40 maskinister (4 syl 1,6 og 1,8L ) under panseret på min E30. Litt over 110 000km for å være mer presis. Tenk det, leve med BMW's "verste"motor noensinne...Grøsser egentlig ved å tenke på alt jeg pint meg igjennom... HVER gang jeg setter meg i en E30/E36/E39 med 6'er skjønner jeg hva jeg går glipp av, hver eneste gang! For min del handler det ikke om hvem som klarer å varve 7000rpm hurtigst eller med hvilken motor/oppsett jeg kan ligge i XX antall km/t gjennom ei rundkjøring med minst understyring (!). For min del handler alt om kjøreopplevelse, LYD og drag. Forbruk kommer i annen rekke da man er såpass entusiast (No offence..). Er det forbruket det står på kjører vi i utgangspunktet feil merke.. (Ja, det finnes selvsagt unntak..) Det var som en eller annen sa her over; Lyden er halve opplevelsen! De som har kjørt M20 med eksoslekasje skjønner hva jeg mener. Det kan jo hende at denne trangen til noen tre overnevnte tingene kommer til å avta mens årene går, hvem vet.. For min del blir det ihvertfall 6 sylindre med bensinsprut fra dysene for en god stund framover Har du tenkt på at det nå er en god stund siden man kunne kjøpe nye biler med M20 og M30 motorer... nyere motorer som f.eks M52 og M54 er ikke like karismatiske selvom de utvikler mer effekt... Forøvrig blir motorenes drivstofforbruk mer og mer viktig... også for BMW. ... og det finnes ingen gode grunner til ikke å ta hensyn til miljøet selvom man kjører BMW... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 hagenisse, jeg klarer ikke ta det seriøst når du hevder at M42 motoren var bedre enn M52! M52B28 er jo en deilig motor, eller er din syk? Men testet en B30 her om dagen, da var det som å kjøre 318is når jeg satte meg i 328'n igjen... Du gir vel egentlig svaret selv... " M52B28 er jo en deilig motor..."... hagenisse har flere ganger poengtert at han prioriterer gassrespons og agilitet fremfor komfort og moment... Gassrespons? I en 1,8l ? =)) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 Vet du hva gassrespons er Dr_S? Det har null og niks med motoreffekt å gjøre. Og M42 er overlegen M52 når det kommer til respons! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 Gassrespons? I en 1,8l ? =)) Ja... i forbindelse med E30/E36 318is er nettopp M42 og M44 motorene kjent for relativt bra gassrespons. Du tenker sikkert på M40 motoren i f.eks E36 318i... den er relativt kjedelig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 Det er temmelig greit med respons i 4 syl, et stort pluss. Ikke det at min M40 er så mye å hoppe i været av dog. Men en S50B30 er da et greit eksempel på at en 6 syl kan være nettopp det også. Ja Fredrik, det er en stund siden man kunne handle biler med de gamle 12v sekserne, en gylden tid i min bok M50 og dens etterfølgere har fått kritikk for å være mer momentmaskin og "late" enn dens forgjengere.Den har mistet litt av sin aggressive karakter. Og har du nettopp kjørt en E36 325i så er det nesten skremmende å sette seg bak rattet i en Audi V6 2,8, man får en dejavu følelse. Men det er nok som du sier, man vil utvikle noe som skal kunne være litt mer avslappende og økonomisk å kjøre med enn "av og på" M20ene som sammenlikning. Venter spent på om BMW kommer tilbake til en ny S 6er, men jeg har mine tvil. Imidlertidig er ikke S85 noe å kimse av ..og der settes det jo fokus på litt av det jeg er glad i; LYD og effektregister. Det at den har turtallsperre på tall som er sugetrimmete 4 syl verdige gjør meg ikke mindre imponert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 Dere som søker gassrespons får gjøre det eneste riktige og handle M-bil.. Kunne tenkt meg å ha S38B36en min under hodeputa hver eneste natt. Til og med madammen ble litt forelska etter å ha kjørt den litt selv. Da hun kom hjem fra jobb i dag morges var det masse syting om hvor treg Land Roveren er .. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå