Haug530D Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 Ikke akkurat lavprofil der i gården nei, men F1 dekkene er oppbygd på en helt annen måte enn gatedekkene, så det blir ikke helt reelt å sammenligne. Nei det er nok flere lag med corder og diverse forsterkninger der ja, disse bilene er jo gode for 300++ så vanlige dekk hadde nok revnet i første sving. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 Ser at mange skal ha så lav profil som mulig på dekkene. Jeg tenker her på 50 profil og under dette. Hva er fordelen med dette oppsettet? Jeg kan ikke se en fordel med dette med mindre bilen skal brukes til racing på bane. Lav profil fører etter min mening kun til mer slitasje på både dekk og komponenter i understellet. For meg er det bare estetiske fordeler med lavprofil. Jeg har kjørt min E34 med 185/65-15, 225/55-16 og 245/35(?)-17. her var 16tommerne (org dimensjon) det greieste valget. 17" felgene jeg har nå er alt for tunge, jeg merker at dekket ikke følger underlaget like godt lenger. http://www.bmwccn.no/rogaland/trilting.html her kan du også lese om hvorfor du får dårligere aks med store hjul. Når man ser bmw utstyrer E30 m3 og andre biler med alu bærearmer som kanskje veier 1 kilo mindre enn stålarmer, så er det lett å forstå at 10 kilo ekstra vekt i form av felg og tungt dekk ikke er ideelt for kjøreegenskapene. Se på motorsykler hvor de snur demperne forran for å spare noen få kilo. Eller i racing hvor bremseskivene er laget av carbon. Min E36 triller på 205/65-15 og føles veldig bra på dette, og jeg ser ingen fordeler med å gå nedover i dim. Kanskje vil bilen føles litt kjappere i responsen på styringen, det er fordi dekket har høyere sidevegger som gir seg mer. Jeg ser Ove Kvam har skrevet litt om 14" vs. 16" på E30 her: http://www.bmwccn.no/rogaland/hjul1614.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 Nei det er nok flere lag med corder og diverse forsterkninger der ja, disse bilene er jo gode for 300++ så vanlige dekk hadde nok revnet i første sving. Hverken dekkstørrelsen eller dekkprofilen er avgjørende for hvor høy hastighet et dekk tåler... dekkonline.com selger f.eks dekk som er ZR(Y) merket (300+ Km/t) i dimensjonen 225/55-16. Det er derfor en misforståelse at dekk med en lav profil er mer hardcore... de ser mer hardcore ut, men er det ikke. Det er som det nevnes i diskusjonen dekkenes oppbygning som er avgjørende for hvor mye de tåler av varme... som er den avgjørende faktoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-m-power Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 jeg kjører på 245/30-20, 285/25-20 på en e39 touring å syns faktisk at bilen fortsatt er behagelig å kjøre, har ennå ikke vært utsatt for at den sporer mye! så kan få behagelig bil me lav profil også!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 jeg kjører på 245/30-20, 285/25-20 på en e39 touring å syns faktisk at bilen fortsatt er behagelig å kjøre, har ennå ikke vært utsatt for at den sporer mye! så kan få behagelig bil me lav profil også!!! Det er mye mulig, men din filosofi er under alle omstendigheter helt motsatt av BMW´s filosofi... f.eks ble E39 525i så sent som i 2002 levert med 15" felger. Jeg må imidlertid innrømme at jeg blir veldig skeptisk når noen skriver at dekkdimensjoner over 19" er behagelige. At de føles sportslige og gir et kontant veigrep skal jeg være med på, men jeg tviler på om begrepet behagelig er det riktige å bruke om slike dekkdimensjoner som de du har... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 Jeg må imidlertid innrømme at jeg blir veldig skeptisk når noen skriver at dekkdimensjoner over 19" er behagelige. At de føles sportslige og gir et kontant veigrep skal jeg være med på, men jeg tviler på om begrepet behagelig er det riktige å bruke om slike dekkdimensjoner som de du har... Hva betyr kontant veigrep? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 Hva betyr kontant veigrep? OBS... der snek det seg inn en dansk formulering... direkte veigrep/styrefølelse heter det på norsk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ropa Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 45 er lavt nok det Fredrik, om tallene rundt er 195 og 17. Jeg tenkte mest på at 225/45-17 felger/dekk er en nogenlunde fornuftig dimensjon på f.eks E46... Innertier der fredrik Har akkurat den dimmen på min E36 med 40-40senk, vet at du nevnte at dette var fornuftig på E46, men syns denne dimensjonen er midt i blink på E36"en å(Tross senken da). Hadde sikkert mista et hakk komfor av 245/40-18 f.eks eller? Men jeg vurderer kjøp av E46 snart, så da hadde jeg faktisk lyst på 18" med 40 profil, men er usikker på om det er noe lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 Men jeg vurderer kjøp av E46 snart, så da hadde jeg faktisk lyst på 18" med 40 profil, men er usikker på om det er noe lurt. Jeg vil iallefall men at E46 har bedre forutsetninger for å få fornuftige kjøreegenskaper med 18" felger enn E36 har. E36 M3 med 321 HK ble originalt levert med 17" felger og E36 328i ble originalt levert med kun 15" felger. E46 M3 kom originalt med 18" felger, CSL med 19" felger og E46 330i med 17" felger... som nok er den mest fornuftige dimensjonen på en alminnelig E46. Personlig holder jeg meg imidlertid til 16" felger på min E46... og jeg hadde også kun 16" felger på min tidligere 1997 E36 323i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frossi Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 Jeg tenkte mest på at 225/45-17 felger/dekk er en nogenlunde fornuftig dimensjon på f.eks E46... Hva vil være nogenlunde fornuftig på en E60 ? Det står nå 245/45-17 på bilen, men jeg vurderer å øke til 18". Flere på forumet her mener at 19" er riktig så greit. Utseende er selvfølgelig viktig, men vel så viktig er støy og egenskaper på ulikt underlag. Er uheldigvis svært sjelden i nærheten av hastigheter over 130 km/t (Bor litt for langt unna Tyskland ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 Hva vil være nogenlunde fornuftig på en E60 ? Det står nå 245/45-17 på bilen, men jeg vurderer å øke til 18". Flere på forumet her mener at 19" er riktig så greit. Utseende er selvfølgelig viktig, men vel så viktig er støy og egenskaper på ulikt underlag. Er uheldigvis svært sjelden i nærheten av hastigheter over 130 km/t (Bor litt for langt unna Tyskland ) De nye modellene fra BMW har enorme hjulhus og de standardmonterte felgene virker derfor direkte pinglete. Visuelt er jeg derfor enig i at en E60/61 bør ha 19" felger, men på den annen side leveres både 540i og 550i med 17" felger originalt (225/50-17). E60 M5 leveres med 19" felger, men den modellen er i en helt annen liga en de alminnelige modellene... kanskje 18" felger derfor er et godt kompromis ?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 Store felger (med dertil brede lavprofildekk) kan gi bedre kjøreegenskaper i form av veigrep. Men husk også at vekten har mye å si. Jo tyngre hjulet er, desto større blir vel gyroeffekten(?). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 Hva er det som tilsier at en E46 skal takkle store felger bedre enn E36? er ikke hjulopphenget rimelig identisk? Delene passer vel nesten om hverandre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 Store felger (med dertil brede lavprofildekk) kan gi bedre kjøreegenskaper i form av veigrep. Men husk også at vekten har mye å si. Jo tyngre hjulet er, desto større blir vel gyroeffekten(?). Det er korrekt... momentet av massen som påvirker deler av understelet blir større... den såkalte ufjærede vekten bør holdes lavest mulig for bl.a best mulig styrefølelse. Personlig trives jeg bedre med biler som er lette og agile på styringen fremfor biler som er tunge og "satte" på styringen... iallefall så lenge hastighetene er på skandinavisk nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 Nei det er nok flere lag med corder og diverse forsterkninger der ja, disse bilene er jo gode for 300++ så vanlige dekk hadde nok revnet i første sving. Hverken dekkstørrelsen eller dekkprofilen er avgjørende for hvor høy hastighet et dekk tåler... dekkonline.com selger f.eks dekk som er ZR(Y) merket (300+ Km/t) i dimensjonen 225/55-16. Det er derfor en misforståelse at dekk med en lav profil er mer hardcore... de ser mer hardcore ut, men er det ikke. Det er som det nevnes i diskusjonen dekkenes oppbygning som er avgjørende for hvor mye de tåler av varme... som er den avgjørende faktoren. Ja jeg er klar over dette med varme ja, men jeg tviler på at du kunne brukt de ZR dekkene like brutalt som de gjør i F1. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå