TB328i Skrevet August 10, 2007 Forfatter Skrevet August 10, 2007 har hørt at det øker til ca 210hk med 2,5 innsug, som er ganske mye større. noen som vet hvordan det påvirker nm?
hagenisse Skrevet August 10, 2007 Skrevet August 10, 2007 Den mister bunndrag, eksakte tall er det vel få som har.
Sir Hofstad Skrevet August 11, 2007 Skrevet August 11, 2007 Hvis du tar en titt på en slik motor ser du at innsugsmanifold er underdimensjonert, delenr på m52b20 og m52b28 er identisk. Tror dette er uheldig for motoren og dens utnyttelsesgrad, og at en slik struping vil gjenspeile seg i drivstofforbruk. At å montere større passasje for luft på en slik motor vil minke Nm mener jeg er ukorrekt, og tror det motsatte er tilfelle
Haug530D Skrevet August 11, 2007 Skrevet August 11, 2007 Hvis du tar en titt på en slik motor ser du at innsugsmanifold er underdimensjonert, delenr på m52b20 og m52b28 er identisk.Tror dette er uheldig for motoren og dens utnyttelsesgrad, og at en slik struping vil gjenspeile seg i drivstofforbruk. At å montere større passasje for luft på en slik motor vil minke Nm mener jeg er ukorrekt, og tror det motsatte er tilfelle Det tror ikke jeg heller helt, men du mister nokk lit toppdrag ja, selv har jeg en M50 manifold med Eurosport kit påmontert, men har ikke hatt tid å montere ennda så jeg kan ikke uttale meg om hvor mye bunndrag du mister, men jeg har tenkt å montere ett større gasspjeld også, nå kan jeg kjøre i Bømlafjord tunnelen i 5 gir hele veien og 2000Rpm, men det spørs når jeg setter på Manifolden.
Sir Hofstad Skrevet August 11, 2007 Skrevet August 11, 2007 Kan noen av dere forklare meg hvorfor det blir borte noe drag,enten det er topp eller bunn, ved å åpne for passasje av luft?
Haug530D Skrevet August 11, 2007 Skrevet August 11, 2007 Kan noen av dere forklare meg hvorfor det blir borte noe drag,enten det er topp eller bunn, ved å åpne for passasje av luft? joa, du åpner opp litt, men gasspjeldet er ikke dimensjonert for å kunne levere så mye luft som manifolden krever, derfor lager alpina527 bigbore throttle bodies til disse motorene.
Sir Hofstad Skrevet August 11, 2007 Skrevet August 11, 2007 Mulig jeg formulerte meg dårlig, men mente at passasjen hele veien måtte åpnes. Altså montere større spjeldhus osv...
Odd-M Skrevet August 12, 2007 Skrevet August 12, 2007 Kan noen av dere forklare meg hvorfor det blir borte noe drag,enten det er topp eller bunn, ved å åpne for passasje av luft? Vel, som jeg har skrevet tidligere: Trangere innsugskanaler gi høyere fart på luften, øker spylegraden i sylinderen og gi bedre forbrenning. Fenomenet er godt beskrevet hos Honda med VTEC hvor noen modeller der ventilene har redusert løftehøyde frem til et vist turtall før de gir full åpning. Dette for å gi bedre bunndrag på lave turtall. Det andre alternativet de har brukt er at det kun er en ventil som åpner frem til et gitt turtall før den andre også åpner. Jeg vet at på MC er det faktisk slik at når man porter toppen på enkelte modeller så støper man igjen litt av innsugsportene for å gi økt hastighet på luften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå