Gå til innhold

Privatleasing - en ny måte å finansiere en BMW


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Hovedkonseptet med å lease en bil kontra å kjøpe er vel at en slipper å binde opp gjeld i lån. Dette er jo kjekt, men en må også tenke på at det er selger, som igjen skal kjøpe tilbake bilen etter endt leasing periode som stiller garanti for restverdien, og selgeren vil selvsagt sette en lav nok restverdi til at han er sikker på at bilen er verdt mer når den tas inn igjen. En må også være nøye med vedlikehold av bilen for å slippe å betale høye reparasjoner når bilen igjen skal leveres inn. Allikevel så er leasing veldig forutsigbart og greit å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp den økonomiske forutsigbarheten mange her i Danmark blir tiltrukket av. Nye og standardiserte avtaleskjemaer har redusert uenigheter mellom leaserne og leasingselskapene til et minimum. Folk vet hva leasingavtalen går ut på og man behøver ikke å være redd for det med liten skrift. Jeg tror ikke at det blir solgt mange nye biler som koster over 200000 Kroner her i Danmark... alt dyrere er enten privatleasing eller ulike firmabilavtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo typisk norsk å skal eie alt man har, men det er jo ikke like vanlig i resten av verden. Ta for eks New York, lurer på hvor mange der som faktisk eier egen bolig.

Du behøver ikke å gå lenger enn til Sverige, Tyskland og Nederland. Jeg husker ikke det konkrete tallet, men hvis jeg sier at 60-70% av befolkningen i disse landene leier deres bolig tar jeg trolig ikke helt feil. Her i Danmark leier ca. 40% deres bolig. Med tanke på boligprisene i de store norske byene vil jeg tro at situasjonen i Norge om noen få år er som i Danmark. Folk leier deres bolig og bil, men eier hytta/sommerhuset og bruker pengene på utdannelse til barna, reiser og generelle livsnytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

BMW erklærer Audi priskrig i Danmark og reduserer prisen for en F10 520d med ca. 110000 DKK. Dette er også en konsekvens av omfattende privatleasing og den påfølgende omstruktureringen av privatbilmarkedet i Danmark.

Flere nye F20 modeller skal også ta opp kampen mot bl.a VW og Hyundais minste modeller. Ny innstegsmodell i BMW porteføljen blir derfor 114i.

http://fpn.dk/motor/bil/article2738430.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et nyttig innspill på jobb her forleden.Det er jo snakk om at bilavgiftene etterhvert kan bli redusert. Dette gjør at nåværende bilforhandlere forsøker å begrense leasing noe, da det er vanskelig å sette restverdi på biler som skal inn igjen om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Artig tråd dette, da jeg vurderer sterkt å lease familiebil nr.1 for tiden.

Rett og slett for å ha en forutsigbar utgiftspost på bil de neste 3 årene. Vi er etablert med eget hus og unger og hele pakken :)

Jeg har fordeler via min arbeidsgiver på leasingavtale på privatbil.

Dvs: For det første så har vi litt bedre priser/tilbud, og hvis jeg leaser en bil, og dekorerer denne med litt reklame osv. fra det firmaet jeg jobber for, så får jeg ca. 2000kr pr. mnd i "støtte" fra min arbeidsgiver.

Bak delen er at jeg må velge mellom Audi, Passat eller Mondeo.

Uansett så skal den eventuelle bilen fungerer som en familiebil, så plass o.l blir vektlagt. Det er egentlig Mondeo som frister mest i.o.m at jeg bor like ved den lokale Ford forhandleren. Gjør det enkelt med tanke på når bilen skal inn på service etc.

Regner med mann kan få seg en noe påkostet Mondeo for ca. 4k pr.mnd, og da blir det i realiteten 2 og betale for mitt vedkommende. Kan vel ikke være så ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men; dersom størstedelen av bilparken, f eks i Danmark, er leasingbiler, vil det ikke da etterhvert bygge seg opp et enormt lager av nyere bruktbiler? Disse bilene har vel eiere som sliter med å bli kvitt disse?

Eller får man veldig lave priser på nyere bruktbiler, hvilket gjør det gunstig å kjøpe disse for privatpersoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er dumt er jo at de fleste leaser biler med de minste motorene, og begrensede utstyrspakker.

Tror faktisk det kan bli en liten opphopning av disse, da disse er lite attraktive.

Skal jeg lease, så kommer jeg til å dra til litt på utstyr og motor.

Mondeoen som jeg nevnte har mange muligheter både med utstyr og motoralternativer.

Det begynner å friste med 160hk bensin turbo, da jeg ikke helt vet hvordan det er med dieselbiler om 3 år ;) Mulig det er forbudt da ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Dansker har virkelig rare bilvaner :roll: Men i ett lite land med korte avstander og hvor folk flest bor i storbyer så trenger man vel ikke store SUVer slik som i Norge. Danmark er flatt og er litt større en Telemark fylke, så det er vel et helt annet bruksmønster og behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansker har virkelig rare bilvaner :roll: Men i ett lite land med korte avstander og hvor folk flest bor i storbyer så trenger man vel ikke store SUVer slik som i Norge. Danmark er flatt og er litt større en Telemark fylke, så det er vel et helt annet bruksmønster og behov :)

Downsizing når det gjelder biler er en europeisk trend. VAG selger i bøtter og spann av Polo og Up!. PSA ligger ikke langt bak med 208 og C1/107 (ja selv den gamle 206+ solgte stadig godt tidligere på året før 208 kom på markedet) og Fiat selger bra med 500 og Panda. Det er selvfølgelig finanskrisen som har mye av skylden for fenomenet, men yngre mennesker er faktisk ikke så interessert i biler og dette påvirker hvor mange penger de vil bruke på en bil.

viewtopic.php?f=9&t=243753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...