Gå til innhold

Duell: E92 M3 vs Audi RS4

Chriso
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror du misforsto meg litt. Jeg mener selvsagt at Audi, Mercedes og BMW hører inn under luxusbilsegmentet, men det jeg mente, og kanskje du også må være enig i er at BMW tar større sjanser.

Hmmm... jeg er enig i at Chris Bangle´s designfilosofi er omdiskutert, men jeg tror helt ærlig ikke at hverken han eller BMW´s ledelse på forhånd hadde regnet med formatet av kritikken mot filosofien slik den fremsto da E65 kom på markedet. Noe av kritikken er imidlertid stilnet av med årene, men en tiltrengt facelift kom allikevel hurtigere enn normalt på E65. Jeg er ikke enig i at BMW grunnleggende tar større sjanser enn Audi og Mercedes-Benz. Spesielt Mercedes-Benz har utviklet mange nye modeller som er ganske nyskapende... A-klassen, B-klassen, R-klassen (som den nye X6 burde ha vært et svar på), CLS og ikke minst SLR. Tilsvarende presenterte Audi modellen TT allerede i 1999... som var et glimrende eksempel på tysk industridesign i beste Bauhaus tradisjon. Dagens Audimodeller har nok et mer konservativt designspråk enn BMW´s modeller, men samtidig prøver de ut nytt design vedr. interiøret og ny teknikk i form av LED lys og lykter. I relativ forstand kan imidlertid mye tyde på at Audi på mange måter nå er der BMW var før Chris Bangle´s design slo igjennom for alvor... altså da BMW primært hadde modellene E46, E39 og E38. Hvorvidt dette er bra eller dårlig for Audi må tiden vise, men jeg tror helt klart at BMW ville sko seg på å vende tilbake til core business... betydelig lavere vekt, enklere teknikk/design og enda mer fokus på sjåføren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere klippet om 335ien og? Der han mener at bilen er for perfekt og kjedelig?

Æ e ikke enig i det, men legg gjerne merke til komentaren på slutten vedr. design og BMW. Det er der jeg er enig. BMW har alltid skilt seg ut, positivt mener jeg, og de skal være forsiktig med å bli for forsiktige :-k De er og bør fortsatt være trendsettere på design.

Glem heller ikke at nettopp 3 serien var den bilen de var mest forsiktig med, og det blir komentert igjen og igjen i media. Problemet nå er at mange mener de ble litt vel forsiktige. Når en seriøs biljournalist begynner å sammenligne en BMW med Honda på design er det fare på ferde :?

Nå fikk æ den store glede av å prøve både 335i og 335d for 2-3uker siden, og jeg må bare si at den diesel`n faktisk gjorde at petrol bilen ble tam sammenlignet. Tross flere hester så virket diesel`n langt langt råere, og må være noe av det heftigste jeg har rattet i denne klassen(Coupe). Rett og slett hysterisk morsom og rå bil. Gliste fra første kryss, og kjevene var ømme etter å ha smilt så bredt over så lang tid. Nå må jeg også da få sagt at bensin utgaven var cab, og trolig hadde vesentlig handicap der, men allikevel......

Det er akkurat dette vi har diskutert i flere tråder også nå, og se gjerne klippet med S5. Det er ikke tvil om at bilen er elegant, og som de sier trolig den peneste Audi noensinne. Men det er fortsatt ingen revolusjon innen design.

Så også gjennom mange andre klipp, og legg merke til humøret på sjåførene som ratter M3 og spesielt M5. Det er ikke mange biler som gjør dette med testere som er så "mette" på bilopplevelser.

Må bare gjenta meg selv, BMW er gøy. Rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ e ikke enig i det, men legg gjerne merke til komentaren på slutten vedr. design og BMW. Det er der jeg er enig. BMW har alltid skilt seg ut, positivt mener jeg, og de skal være forsiktig med å bli for forsiktige :-k De er og bør fortsatt være trendsettere på design.

Glem heller ikke at nettopp 3 serien var den bilen de var mest forsiktig med, og det blir komentert igjen og igjen i media. Problemet nå er at mange mener de ble litt vel forsiktige. Når en seriøs biljournalist begynner å sammenligne en BMW med Honda på design er det fare på ferde :?

Nå fikk æ den store glede av å prøve både 335i og 335d for 2-3uker siden, og jeg må bare si at den diesel`n faktisk gjorde at petrol bilen ble tam sammenlignet. Tross flere hester så virket diesel`n langt langt råere, og må være noe av det heftigste jeg har rattet i denne klassen(Coupe). Rett og slett hysterisk morsom og rå bil. Gliste fra første kryss, og kjevene var ømme etter å ha smilt så bredt over så lang tid. Nå må jeg også da få sagt at bensin utgaven var cab, og trolig hadde vesentlig handicap der, men allikevel......

Det er akkurat dette vi har diskutert i flere tråder også nå, og se gjerne klippet med S5. Det er ikke tvil om at bilen er elegant, og som de sier trolig den peneste Audi noensinne. Men det er fortsatt ingen revolusjon innen design.

Så også gjennom mange andre klipp, og legg merke til humøret på sjåførene som ratter M3 og spesielt M5. Det er ikke mange biler som gjør dette med testere som er så "mette" på bilopplevelser.

Må bare gjenta meg selv, BMW er gøy. Rett og slett!

La oss skille teknikk og design et lite øyeblikk... det er ingen tvil om at BMW konstruerer fantastisk fine biler og at de jevnt over har meget gode kjøreegenskaper. Det er imidlertid ikke det samme som at BMW i dag har et fantastisk sofistikert design på deres modeller og jeg tror at du nettopp er inne på hva som er problemet i ditt innlegg.

Ingen klaget over BMW´s design før Chris Bangle kom med sine kaotiske linjer på kryss og tvers... BMW bygget ganske enkelt elegante biler som hadde bedre kjøreegenskaper enn de fleste andre sammenlignbare bilprodusenter. Dette er mer eller mindre hva Audi nå er i ferd med å få til med deres nyeste modeller. Av de nye modellene jeg har sett så langt passer bemerkelsesmessig mange inn i denne formelen.

Ikke all forandring er godt... det må også gjøres på den riktige måten. BMW´s hensikter med Chris Bangle streker har vært de beste, men designet virker ikke som det skal når man skal få folk interessert i en bil. En bil skal være elegant på den riktige måten slik at folk stopper opp og nikker tilfreds når de ser den kjøre forbi eller ser bilder av den (ikke til å forveksle med at man tenker på hvor bra ytelser den har eller hvor mange hestekrefter den har). Chris Bangle´s linjer er noe rot som få finner harmoniske og stimulerende. Man må bruke energi for å forstå designet eller finne unnskyldninger som fargekontraster eller felger.

Audi (og langt på vei Mercedes-Benz) har ikke dette problemet med deres nyeste modeller. De sitter som de skal designmessig iom. at "alle" mener at de er elegante. Slik var det også da E31, E34, E36, E38, E39 og E46 kom på markedet. Spesielt E36 og E39 ble enormt godt mottatt da de ble presentert... de var ganske enkelt elegante i forhold til konkurrentene... også selvom det kun var snakk om en 520d eller en 316i... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke all forandring er godt... det må også gjøres på den riktige måten. BMW´s hensikter med Chris Bangle streker har vært de beste, men designet virker ikke som det skal når man skal få folk interessert i en bil. En bil skal være elegant på den riktige måten slik at folk stopper opp og nikker tilfreds når de ser den kjøre forbi eller ser bilder av den (ikke til å forveksle med at man tenker på hvor bra ytelser den har eller hvor mange hestekrefter den har). Chris Bangle´s linjer er noe rot som få finner harmoniske og stimulerende. Man må bruke energi for å forstå designet eller finne unnskyldninger som fargekontraster eller felger.

Her trur æ ikke vi kan bli enige, rett og slett fordi det handler om smak. Med meget få unntak(Om noen) så har BMW hatt en bra vekst i bilsalget etter mr.Bangle kom inn i bildet. Det må bety at en meget stor gruppe mennesker trosser sine følelser, og kjøper BMW for at det er BMW. Den kjøper ikke jeg ihvertfall. Som æ har nevnt tidligere også, så opplever jeg en så mye høyere andel som snur seg etter en BMW kontra Audi, og jeg kan derfor ikke skjønne hvor du ser det mislykkede designet henn. Det er jo nettopp det at BMW har en større andel av

folk som stopper opp og nikker tilfreds når de ser den kjøre forbi eller ser bilder av den
som bekrefter riktig design. Ikke bare holder de på sine kunder, men de henter også en mengde nye meget trofaste eiere som fra bl.a Mercedes. De har hatt en tøff periode, og tiden får vise om deres Bangle light design vil hjelpe dem opp igjen.

Alle må jo se at BMW har vært model for mange bilmerker i de senere årene!!? Mercedes, Audi, Ford m.fl har virkelig tatt innover seg den nye trenden på design, og jeg må innrømme at jeg liker deres respektive nye modeller langt bedre enn utgående. At da å påstå at BMW har feilet kan jeg bare ikke være med på, og når jeg i tillegg synes BMW i de fleste klasser leverer de peneste bilene, og du stikk motsatt så kan dette ikke ende i annet en forlik, du får kjøpe deg en Audi, så får æ holde meg til BMW inntill jeg finner Audi eller en annen bil mere interessant :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trur æ ikke vi kan bli enige, rett og slett fordi det handler om smak. Med meget få unntak(Om noen) så har BMW hatt en bra vekst i bilsalget etter mr.Bangle kom inn i bildet. Det må bety at en meget stor gruppe mennesker trosser sine følelser, og kjøper BMW for at det er BMW. Den kjøper ikke jeg ihvertfall. Som æ har nevnt tidligere også, så opplever jeg en så mye høyere andel som snur seg etter en BMW kontra Audi, og jeg kan derfor ikke skjønne hvor du ser det mislykkede designet henn. Det er jo nettopp det at BMW har en større andel av

folk som stopper opp og nikker tilfreds når de ser den kjøre forbi eller ser bilder av den
som bekrefter riktig design. Ikke bare holder de på sine kunder, men de henter også en mengde nye meget trofaste eiere som fra bl.a Mercedes. De har hatt en tøff periode, og tiden får vise om deres Bangle light design vil hjelpe dem opp igjen.

Alle må jo se at BMW har vært model for mange bilmerker i de senere årene!!? Mercedes, Audi, Ford m.fl har virkelig tatt innover seg den nye trenden på design, og jeg må innrømme at jeg liker deres respektive nye modeller langt bedre enn utgående. At da å påstå at BMW har feilet kan jeg bare ikke være med på, og når jeg i tillegg synes BMW i de fleste klasser leverer de peneste bilene, og du stikk motsatt så kan dette ikke ende i annet en forlik, du får kjøpe deg en Audi, så får æ holde meg til BMW inntill jeg finner Audi eller en annen bil mere interessant :wink:

Selvfølgelig handler det om smak og behag (din mening er derfor like god som min mening), men kritikken mot Chris Bangle´s streker har vært og er ganske massiv og omfattende. Allikevel har BMW... som du påpeker... hatt en en bra vekst i bilsalget, men det har alle de andre produsentene av premiumbiler også. I relativ forstand er derfor ikke BMW´s salg så imponerende og spesielt ikke hvis vi tar Mini ut av regnskapet. BMW har heller ikke budsjettert med en øket produksjon i år.

Vedr. Audi så er det først nå med den nye A4 og A5 at vi ser resultatet av deres nye designtema. Jeg har forøvrig aldri hatt en Audi, men jeg har kjørt forskjellige BMW´er siden 1988 og jeg har absolut planer om å fortsette med det med mindre noe annet interessant dukker opp. Husk at vi bare snakker her inne og jeg har ikke lyst til å bli uvenner med deg bare fordi vi er litt uenige om hvorvidt Chris Bangle bør geniforklares eller ikke... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant og tilsynelatende evig diskusjon dere (Fredrik og Diesel power) har påbegynt.

Et par ting jeg har lyst til å nevne, det var en liten revolusjon når E65 kom, selveste Bangles våte drøm, som visste seg å være litt over toppen, men allikevel når det ble tonet ned noe (E60) visste seg å dra med seg en hel haug andre produsenter i sitt design språk.

Idrive er en annen ting som andre har gjort etter (og bedre, kanskje)

Og jeg syns det er positivt at BMW har et spennende design språk, Audi er nok her mer konservativt, selv om de prøver å bruke LED lys her og der, så imponerer de meg overhodet ikke når det kommer til det tekniske.

F.eks forrige generasjon A6 kunne ikke leveres med regnsensor...

:roll:

Smaken er som baken, så at dere har uliky syn på ting er helt ok, men at Bangles designspråk ble hudflettet i begynnelsen, har nå gått over til en anerkjennelse over et betydelig mer moderne designspråk.

At BMW ligger i forkant her, syns jeg er nettopp der BMW skal være, utfordre det vanlige og pushe design og teknikk fremover.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant og tilsynelatende evig diskusjon dere (Fredrik og Diesel power) har påbegynt.

He he, ja, men det er jo greit med forskjellige syn på ting og tang. Lite utvikling her i verden om alle hadde vært enige :wink:

Tror også som du sier at vi nok ikke kan bli enige, og jeg har heller aldri blitt uvenn med noen over bildiskusjon, så er det sagt også, skal litt mere til. Har fått meg en og annen knytneve som dørvakt uten at den har gjort meg til uvenn med noen også, ihvetfall fra min side 8)

Det er egentlig ikke så ille som det høres ut som, men det er vel visse preferanser innen bil som vi holder forskjellig. Om det er 99% som er enig med Fredrik eller motsatt er for meg likegyldig, da jeg vet hva jeg liker. Det som kanskje har blitt litt feil er at vi nesten diskuterer hva andre bør/måtte like, og det er jeg ikke så veldig glad i. Har forsøkt å forsvare det individuelle valg, og der må jeg si at det er lett å bli hengt ut også her inne. Det er ofte ikke mye som skal til før man blir henvist til gapestokken, jeg er så absolutt ikke imot meninger, det er bare måten disse ofte blir framført på. Dette gjør ikke Fredrik, m.fl selvfølgelig, og mange har tydeligvis meget god kunnskap om bil, Da blir det plutselig litt gøy å diskutere med noen som har så forskjellig smak, for jeg er ingen supermann på bil, jeg har bare dannet meg mine egne synspunkter på diverse ting. Mye av min lille kunnskap om bil har jeg også selvfølgelig snappet opp fra medlemers erfaringer på fora som dette, og har slik dannet meg en mening. Slik er vel livet egentlig.

Det er vel egentlig i hovedsak 2 case`er jeg kommer på i farten somvi ikke blir einge om og det er hvor grensen til hva man skal kunne kalle en dynamisk bil bør ligge og mr.Bangle

Men igjen, dette må være noe av de mest diskuterte bilrelaterte emne noensinne. Det går igjen overalt, og trekkes nesten fram i hver enda biltest. Ikke noe unikt over det :wink:

Bil er gøy og BMW er morsomst, MENER JEG :!:8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...