Gå til innhold

E90 318d - Tregere enn tregest eller ok bruksbil?


*MrB*
 Share

Anbefalte innlegg

Fant få tråder om de forskjellige motorene i E90 så derfor lager jeg en ny en:

Spøsmålet er om E90 318d med sine 122hk/280nm er en grei bil som fungerer bra til vanlig bruk (dvs pendling samt en og annen langtur), eller om det blir for spinkelt i seige motbakker og raske forbikjøringer. Burde jeg svelgt et par kameler og lagt de nødvendige kronene på bordet for en 320d i stedet? Jeg trenger på ingen måte noe lyn. Har vokst av meg den tyngste delen av gassfoten, men jeg vil uansett ikke ha noe som er latere i daglig bruk enn min E46 320i M52. Dessuten er det deilig med noe som akselrerer uanstrengt uten pisking.

Noen med erfaringer? Evt. noen synsere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som hadde chip i 318d (150hk/340nm), og den fungerte omtrent som en utrimmet 320d (163hk/340nm). Tror du vil bli fornøyd hvis du klarer deg med de tallene. Men husk at en tunet 320d med 410nm er endel mer moro da.. Og det er jo ikke til å komme bort ifra at vi alle er glade i å tråkke litt ekstra på gassen en gang i blandt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90 318d går i praksis mer eller mindre som en E46 320i med 150 HK... relativt uanstrengt uten pisking. Det er iallefall min erfaring etter fire år med en 2003 E46 318d Touring (som ytelsesmessig er identisk med E90 318d). Jeg hadde tidligere en 1997 E36 323i (170 HK) og har aldri angret på valget av vår nåværende bil. Den er tilstrekkelig hurtig i 99% av tiden og den manglende prosenten gjelder kun i enkelte situasjoner på Autobahn... på skandinaviske veier er en 318d et glimrende kompromis. Det er en lett bil å leve med og den kan kjøres utrolig økonomisk uten at man behøver å anstrenge seg i utide. Jeg har også vokst fra meg racingambisjonene og har funnet ut at jeg tidligere betalte surt opptjente kroner for hestekrefter jeg egentlig ikke hadde bruk for ved alminnelig kjøring. Vår 318d er ikke chippet - lykke til med bilvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må prøve å komme meg inn bak rattet på en 318d. Er dessverre få av disse til salgs i mitt nærområde. 320d har jeg prøvd før og det var en flott maskin. Støysvak for å være diesel og skikkelig dravillig over et bredt register. Er ikke i tvil om at 320d er en bedre bil enn 318d. Spørsmålet er bare om den forsvarer merprisen.

Og chip er jo helt klart en mulighet ja. Er drivverket likt i 318d og 320d? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må prøve å komme meg inn bak rattet på en 318d. Er dessverre få av disse til salgs i mitt nærområde. 320d har jeg prøvd før og det var en flott maskin. Støysvak for å være diesel og skikkelig dravillig over et bredt register. Er ikke i tvil om at 320d er en bedre bil enn 318d. Spørsmålet er bare om den forsvarer merprisen.

Og chip er jo helt klart en mulighet ja. Er drivverket likt i 318d og 320d? Noen som vet?

Mener det er samme motor som sitter i 320D (altså 2 liter), men om den har annen turbo eller om det er "kun"motorstyring vil ikke jeg si noe om.

har prøvd denne motoren i E87, og det var den svært frisk.

Eneste rette måten å gjøre dette på er å prøve en selv.

P.S. Har en lekker 318i E90 til salgs.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig like greit å kjøpe en 318d over en 320d. Ingen voldsom stor forskjell. Skal man først ha en rask bil kan man like gjerne gjære det skikkelig og gå for en rekke6 diesel med større volum og effekt. Tror du vil bli minst like fornøyd med en 318d rett og slett fordi den er neten like rask, og 3 ganger mer fornuftig.

Husk at det vil bli ekstra moro når du senere i livet tillater deg å ha en bil med skikkelig stor motor. At du kjøper deg en 318d nå behøver ikke bety at du ikke kan ha en 335d senere :D

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig like greit å kjøpe en 318d over en 320d. Ingen voldsom stor forskjell. Skal man først ha en rask bil kan man like gjerne gjære det skikkelig og gå for en rekke6 diesel med større volum og effekt.

Denne uttalelsen er jeg egentlig helt enig i... bare man også er forberedt på at en 330d minst bruker 20-25% mer diesel enn en 318d/320d... er poenget helt klart fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...