Gå til innhold

DIY - Skifte av sluttrinn/viftemotstand (E39)


Deep Dish
 Share

Anbefalte innlegg

Takker for flott DIY!

Har nå byttet på min nåværende e39 -03. Denne gangen var symptomene at viften bare fungerte normalt opp til 50% på klimapanelet.

På den gamle -98'n så gikk viften på full rulle uansett hva jeg stillte klima'n på. Til og med når jeg skrudde av tenningen.

Begge funket fint etter bytte av sluttrinn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...
  • 3 months later...

Takk for kjempefin bruksanvisning med bilder!

Jeg har ett forslag til punkt 3 og 4:

La ledningen sitte på til du har fått motstanden forbi plastikklåsen. Da er det mulig å klemme ned låsen og samtidig dra ut motstanden med den andre hånden din. Var håpløst på min gamle traver (1996 520i) inntil jeg kom på det. Venter på ny motstand fra Koed nå og er spent på om det hjelper.

Mvh. Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 5 months later...
  • 1 year later...

Nei det er vifta til innetemp føleren.Normalt at den gir litt lyd fra seg og kan med fordel rengjøres når det blir plagsomt,vipp ut klimapanel (stikk fingrene inn der koppholder skal sitte og klem den ut)Vifta sitter inni panelet du har tatt ut,blås den ren med trykkluft.

Men hvor lenge skal den snurre etter at man har slått av tenning? Min snurrer og går lenge og jeg mistenker at det kansje er denne som er min strømtyv. Den tappes for strøm fra et fullt oppladet batteri på ca 14 dager..

 

Løst

Byttet motstand og nå varer batteriet som normalt, verdt å nevne er at viften tilsynelatende oppførte seg som normalt. Så om noen har en strømtyv de ikke finner ut av og selv om viften virker ok så kan det være denne motstanden som er synderen. Kjøpte på ebay for 170.- inkl frakt. 

Endret av vronn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hadde et problem med at vifta i min 520ia 2002 modell til tider ikke virket og tilslutt stoppet.

Kjøpte ny motstand på BMW (jeg hadde hastverk) og skiftet den på en bensinstasjon like ved. La merke til at den som sto i var relativt ny, men skiftet uansett.

Det gikk 1 uke før at viften sluttet igjen..

Tok en nermere titt på kontakten å det viste seg at den hadde smeltet på siden. Ingen kortsluttning, men rett og slett dårlig kontakt.

 

Kjøpte en ny kontakt hos BMW til 68kr, og etter den var skiftet fungerte alt som det skulle. virker også som det er mere "futt" i viften igjen nå :)

 

Dette er sikkert gammelt nytt men kan være vert å sjekke denne før du skifter motstand. Sparer litt penger i hvert fall.

post-87621-0-51443000-1452066062_thumb.j

post-87621-0-12966500-1452066144_thumb.j

post-87621-0-02582400-1452066274_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
På 6.1.2016 den 8.45, lano skrev:

Hadde et problem med at vifta i min 520ia 2002 modell til tider ikke virket og tilslutt stoppet.

Kjøpte ny motstand på BMW (jeg hadde hastverk) og skiftet den på en bensinstasjon like ved. La merke til at den som sto i var relativt ny, men skiftet uansett.

Det gikk 1 uke før at viften sluttet igjen..

Tok en nermere titt på kontakten å det viste seg at den hadde smeltet på siden. Ingen kortsluttning, men rett og slett dårlig kontakt.

 

Kjøpte en ny kontakt hos BMW til 68kr, og etter den var skiftet fungerte alt som det skulle. virker også som det er mere "futt" i viften igjen nå :)

 

Dette er sikkert gammelt nytt men kan være vert å sjekke denne før du skifter motstand. Sparer litt penger i hvert fall.

post-87621-0-51443000-1452066062_thumb.j

post-87621-0-12966500-1452066144_thumb.j

post-87621-0-02582400-1452066274_thumb.j

Gammelt innlegg, men prøver allikevel:

Hvordan fikk du av kontakten? Holder på å bytte samme kontakt, men får den ikke av 😔 har du noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...