Diesel power Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 En arbeidskamerat av meg hadde Nokian Hakka Q(forrige modell) i dim 255bak og 235 fram på sin Porsche 911. Det fungerte meget bra, og dette er faktisk en bil som er veldig kjørbar på vinteren. Hekkmotor og vinter er gode greier tydeligvis. De var utrolig gode spesielt på tørr snø, noe som kanskje termen friksjonsdekk kan forklare. Større kontaktflate? Artig bil, sommer og vinter Jeg kjørte min 1984 911 Carrera på 215/60-15 vinterdekk med pigger deler av vinteren 1985-86... bra fremkommelighet var det, men den understyrte voldsomt selv på relativt bare veier. Jeg hadde ikke store nok baller til denne bilen på vinterføre (ikke etter en snurring på Ullernchauseen ved Smestad i Oslo) og solgte den til fordel for en Porsche 928S. Dette var også en 84 911, Hvit med turbokarrosstasj, men ikke carrera Rett over 200hk(204?) mener jeg å huske. Kikkelig gøy bil. Var selvfølgelig stor forskjell på disse dekkene og sommerhjula på bar asfalt, men på vinterføre var de knutegod. Forholda tatt i betraktning. Slik en: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TJ Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 Har kjørt med 235/40-17 flere vintere, og det har aldri vært noen problemer. Har heller ingen megadyre dekk, bruker Falken piggfrie vinterdekk og har vært veldig fornøyd med dem. Man må bare være litt ekstra oppvakt på sørpe og slaps, siden det føret ikke akkurat favoriserer brede dekk. Men så lenge man anpasser kjørestilen deretter, så er det helt uproblematisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caaatooo Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 Jeg har kjørt med Nokian Hakka 4 m/ pigg i dim. 225/40-18" i to vintre på min E39. Har funket helt fint, selv i Nord-Norge med det vinterværet som er her... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 Dette var også en 84 911, Hvit med turbokarrosstasj, men ikke carrera Rett over 200hk(204?) mener jeg å huske. Kikkelig gøy bil. Var selvfølgelig stor forskjell på disse dekkene og sommerhjula på bar asfalt, men på vinterføre var de knutegod. Forholda tatt i betraktning. Det skal nok stemme... 1984 911 SC hadde 204 HK og 1984 911 Carrera hadde 231 HK... i praksis kun marginale forskjeller. Dette er min originale 911 Carrera en gang i november 1985 parkert rett ved siden av Øvresetertjern ved Tryvannshøyden/Holmenkollen i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 Kjører med Yokohama piggfri 225/45-17 foran og bak. Ingen problemer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole@Automote Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 Dette var også en 84 911, Hvit med turbokarrosstasj, men ikke carrera Rett over 200hk(204?) mener jeg å huske. Kikkelig gøy bil. Var selvfølgelig stor forskjell på disse dekkene og sommerhjula på bar asfalt, men på vinterføre var de knutegod. Forholda tatt i betraktning. Det skal nok stemme... 1984 911 SC hadde 204 HK og 1984 911 Carrera hadde 231 HK... i praksis kun marginale forskjeller. Dette er min originale 911 Carrera en gang i november 1985 parkert rett ved siden av Øvresetertjern ved Tryvannshøyden/Holmenkollen i Oslo. Den er fortsatt i live ser jeg Skal inn til EU ok 31.01.09 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TommyL Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 Jeg kjører med Yokohama IG20 piggfrie, 225/45/18 foran og 245/45/18 bak. (Vet at jeg skulle heller hatt 40 profil bak, men dem hadde ikke disse ifjor...) Fungerer fint, men må være litt obs ved mye slaps og snø. På hardt og glatt underlag er de skikkelig bra! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 Den er fortsatt i live ser jeg Skal inn til EU ok 31.01.09 Dette er litt merkelig for bilen ble kondemnert allerede i 1986 etter et totalhavari i Brynstunellen i Oslo (eieren etter meg overlevde ulykken med et skrik). Jeg var i sakens annledning i kontakt med både politiet og Storebrand forsikring pga. mistanke om maskinelle endringer. Et annet poeng er at min 911 var en 1984 modell og som allerede nevnt en 911 Carrera. Dette lukter av en eller annen form for identifikasjonstyveri... noe som dessverre ikke var helt uvanlig på 80-tallet. Jeg opplevde forøvrig en litt merkelig sak med min neste Porsche også... som var en 1980 928S. Etter at bilen var solgt en gang høsten 1986 med noe sånt som 160000 Km på telleren... ble den omlakkert til å være blå og satt til salgs med knapt 80000 Km på telleren. Jeg kontaktet politiet og Statens Vegvesen/Biltilsynet... dog uten å få noen garantier for at de ville gjøre noe med saken. Denne bilen lever imidlertid den dag i dag og skal til kontroll 31.10.2008. For å bringe tråden litt inn på sporet igjen... 928S´en hadde også vinterdekk (pigger) i dimensjonen 215/60-15. Min tidligere 1980 Porsche 928S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
plumbo79 Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 Kjøp noen skikkelige pizza kniver for eks 185. eneste som duger, hvis ikke du bare kjører på salta veier i byen da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 Of topic, men det som jeg føler skilte denne bilen fra de fleste andre biler er hvordan kreftene på en måte kom. Det liksom bare eltet på jo mere turtall bilen fikk, og man skulle ha langt mer oppgitte hester i en f.eks Japs for å kunne få samme følelsen av rå kraft. Til "kun" å ha 204hk så virket denne meget sprek. Også litt merkelig oppførsel i sving, det var en lett bil å føle at å gå av gassen i sving var ett dårlig valg. I store hastigheter tror jeg den vil være meget nådeløs mot sjåføren rett og slett. På de fleste biler har jeg hatt en sterk følelse av understyring når man gjør dette, men denne begynte å vingle med baken. Har også en "litt" råere versjon på denne lille øyen. RUF steg 3 tror jeg de kalte den. Ca.650hk og bilen står på teppe i en garasje hvor man må bruke tøffler Kjenner`n ikke, men skal være ett utrolig pettimeter og har stående invitasjoner hos Porsche (RUF). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 Of topic, men det som jeg føler skilte denne bilen fra de fleste andre biler er hvordan kreftene på en måte kom. Det liksom bare eltet på jo mere turtall bilen fikk, og man skulle ha langt mer oppgitte hester i en f.eks Japs for å kunne få samme følelsen av rå kraft. Til "kun" å ha 204hk så virket denne meget sprek. Også litt merkelig oppførsel i sving, det var en lett bil å føle at å gå av gassen i sving var ett dårlig valg. I store hastigheter tror jeg den vil være meget nådeløs mot sjåføren rett og slett. På de fleste biler har jeg hatt en sterk følelse av understyring når man gjør dette, men denne begynte å vingle med baken. Apropos RUF Porscher... dette er "Yellowbird" på Nürburgring med 469 HK og en topphastighet på 342 Km/t... vi snakker 1987... videoen er virkelig spektakulær... For oss med mindre baller enn Stefan "Sideways" Roser er det en kjent regel som gjelder for den klassiske 911... langsomt inn i en sving og hurtig ut... alt annet er ufrivillig ut av veien... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Magnus Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 Har kjørt flere sesonger på 225/40-18 med 320Ci, null problem. Skal ha 225/45-18 og 255/40-18 på M3'n i vinter regner jeg med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 Apropos RUF Porscher... dette er "Yellowbird" på Nürburgring med 469 HK og en topphastighet på 342 Km/t... vi snakker 1987... videoen er virkelig spektakulær... Tror ikke det er for enhver å kjøre på den måten, lever han der enda da Var ikke mye om å gjøre der, virket nesten som motet var høyere en kvalifikasjonene uten å vite hvem han er. Men det blir vel gjerne litt nervøst for når man kjører så til de grader på kanten. Når det gjelder RUF`en som triller her så er den langt nyere da. Vet ikke eksakt årstall, men rundt 2000 tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius paulsen Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 jeg kjører på 225/45-17 bridgestone noraza piggdekk og er vel rimelig fornøyd med det! men det er ingen tvil om at det hadde vært bedre å kjørt på smalere dekk med mere gummi! men det var jo det med utsendet da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 HZ registrert Porsche jo:) Ikke hverdagskost i Gudbrandsdalen det. Hvorfor var den registrert på Otta? Dette var også en 84 911, Hvit med turbokarrosstasj, men ikke carrera Rett over 200hk(204?) mener jeg å huske. Kikkelig gøy bil. Var selvfølgelig stor forskjell på disse dekkene og sommerhjula på bar asfalt, men på vinterføre var de knutegod. Forholda tatt i betraktning. Det skal nok stemme... 1984 911 SC hadde 204 HK og 1984 911 Carrera hadde 231 HK... i praksis kun marginale forskjeller. Dette er min originale 911 Carrera en gang i november 1985 parkert rett ved siden av Øvresetertjern ved Tryvannshøyden/Holmenkollen i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå