flobben Skrevet Januar 25, 2011 Share Skrevet Januar 25, 2011 i hele 5år... verdensmester du da, og jo jeg kan ta utganspunkt i at jeg kjører mest i Oslo om vinteren når jeg velger hva som er best for meg, noe annet ville være dumt. hvis du tar en titt f.eks her http://www.dinside.no/825365/smale-eller-brede-dekk-paa-vinteren så vil du se at flere er uenig med deg. Hvis du i tillegg tenker deg litt om.... hvor ofte kjører du på løssnø kontra hardpakkede snøveier? Hvor ofte er det ikke bart der du kjører? Hvorfor i all verden skal du anbefale dekk som er tilpasset 5% av kjøringen man gjør på østlandet? Da er det bedre å tilpasse farten i de 5% tilfellene og heller kjører trygger med bedre grep resten av 95 prosenten? Så før du uttaler deg med dumme kommentarer om at man rikiskerer livet til andre fordi man kjører på litt bredere vinterdekk så bør du sette deg inn i litt fakta, og høre litt på erfaringene til folk som faktisk har prøvd og kan uttale seg. Jeg har absolutt ingen negativ erfaringer med mine 225 som jeg heller ikke ser på som ekstremt bredt, og jeg har heller ikke noen problemer med å anbefale den størrelsen. Det jeg har problemer med å anbefale er billig dekk. 110% sikker på at bra vinterdekk i størrelse 225 kjører rundt billig dekk i 165 størrelse uansett føre og sted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasBr Skrevet Januar 25, 2011 Share Skrevet Januar 25, 2011 Hmm, mulig jeg har tatt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3cabriolet Skrevet Januar 25, 2011 Share Skrevet Januar 25, 2011 Hmm, mulig jeg har tatt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Januar 25, 2011 Share Skrevet Januar 25, 2011 235x40x18 her! for å si det sånn, man får en grei smakebit på hva 285x25x20 og 245x25x20 gjør med bilen når sommeren kommer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Januar 25, 2011 Share Skrevet Januar 25, 2011 Så du mener altså at du har MER grep med breie dekk, enn smale dekk på vintervei? Tror nok du tar rimelig feil der..Slutt å risiker andres liv bare fordi du vil ha "fete" dekk til bilen din! FAKTUM er at bredere dekk gir mindre grep på snø/is/snødekket vei.. Også kjent som NORSK VINTER! Tja, det er jo en grunn til at Artic Truck bruker opptil 16" bredde på sine dekk, når de er over 38" store Store dekk flyter bedre på snøen, gir mer grip og stødigere kjøring. Men jo bredere dekk du har, jo høyere må det også være, ellers mister den mye av kontaktflaten til bakken. Dvs. at har du 245/35/16, vil det ha dårligere grip (sett at det er akkurat samme type dekk) enn et 245/40/18. Nå skal jeg ikke si at alt Artic Trucks bruker kan overføres til vanligere biler, men det er helt uproblematisk å kjøre brede vinterdekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dufniall Skrevet Januar 25, 2011 Share Skrevet Januar 25, 2011 Tja, det er jo en grunn til at Artic Truck bruker opptil 16" bredde på sine dekk, når de er over 38" store Store dekk flyter bedre på snøen, gir mer grip og stødigere kjøring. Men jo bredere dekk du har, jo høyere må det også være, ellers mister den mye av kontaktflaten til bakken. Dvs. at har du 245/35/16, vil det ha dårligere grip (sett at det er akkurat samme type dekk) enn et 245/40/18. Nå skal jeg ikke si at alt Artic Trucks bruker kan overføres til vanligere biler, men det er helt uproblematisk å kjøre brede vinterdekk. Samme kan da kanskje sies om rallybiler. De kjører med streksmale dekk og lange pigger - ergo MÅ det være det beste... Nei, det er nok underlagets varierende beskaffenhet som er viktigst, og det varierer, og da er kanskje ingen ytterpunkter særlig egnet. Det beste vil jeg tror er et kompromiss mht. bredde, og kompromissløs kvalitet på gummi. Og 4x4. Og, jeg lar dere fortsette... Men kjør forsiktig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andyskog Skrevet Januar 27, 2011 Share Skrevet Januar 27, 2011 Kjører 3. vinteren på 235/45-17 på min e34. Skal sies at bilen er lite brukt vinterstid, men det er definitivt beste vinterbilen eg har hatt. Men for all del, det er mange faktorer som spiller inn her, dekk-kvalitet er nok viktig, men vil også være stor forskjell fra bil til bil, og ikkje minst kem som sitter bak rattet. Uansett føre eller dekk bør "fornuften" til sjåføren være det viktigste her!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå