Gå til innhold

Hvem har den sprekeste bilen på bimmers.no?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

Diesel Power: sikker på at det kanskje ikke er du som helt har forstått "samspillet" mellom effekt og moment??

ja på den videoen så henger nåla til turtellern seg, så den må jeg skifte ut ..

men videoen viser klart og tydelig at dreiemoment på 400 + nm fra 1500 rpm og oppover gjør susen på en bil som veier 1750 kg pluss meg .. den viser også at bilen skyter fart fra de nevnte 1500 rpm pga av dreiemomentet og ikke på grunn av "effekten" .. for ser du på effekttabellen så er effekten på ca 80 hk ved 1500 rpm ..

80 hk !!! wow det må jo være derfor bilen skyter seg opp i fart og når nesten 100 km.t i første gir kort tid senere .. uansett, jeg brukte bare den videoen som et eksempel..

om jeg monterte inn en S50B32 motor og brukte samme utveksling og lot den nå 100 km.t i første gir så ville bilen brukt nesten dobbelt så lang tid på å nå de 100 km.t tross flere hk (321) på grunn av at momentkurven ikke er flat nok og får svak for sånn giring ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 622
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

i løpet av denne diskusjonen her så har vi konkludert med at om en motor har topp dreiemoment fra 0 rpm (elektromotor) så vil akslerasjonen være maksimalt helt til dreiemomentet stuper. effekten på en slik motor øker proposjonalt med turtallet pga at jo mere turtall jo mere energi krever den ..

selv etter å ha presentert dette så er absolutt ingen overbevist om at dreiemomentet er alt innen en akselerasjon ???

et spørsmål: er dette forumet linket til en annen planet ??? :D hehe

edit:

tar kvelden nå, så natta folkens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i løpet av denne diskusjonen her så har vi konkludert med at om en motor har topp dreiemoment fra 0 rpm (elektromotor) så vil akslerasjonen være maksimalt helt til dreiemomentet stuper. effekten på en slik motor øker proposjonalt med turtallet pga at jo mere turtall jo mere energi krever den ..

selv etter å ha presentert dette så er absolutt ingen overbevist om at dreiemomentet er alt innen en akselerasjon ???

et spørsmål: er dette forumet linket til en annen planet ??? :D hehe

edit:

tar kvelden nå, så natta folkens..

Nei er jo klart at ingen blir overbevist over noe som ikke stemmer! Har gitt opp å diskutere med deg, fordi du er rett og slett for dum til å skjønne dette. så du kan jo bare leve i din ønske verden, å gire på 5000rpm i god tro.

dreiemomentet sier bare noe om hvor sterk motoren er på ett fast turtall, for å kunne øke turtall\utføre arbeid er det effekt som må til.

å alt dette henger sammen matematisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rettet en del

du får tro på hva og hvem du vil. jeg har ytet min mening om den saken, og jeg har bevist det med video at bilen faktisk akselererer raskere om man gjør en smart giring underveis ;) hehe .. om jeg tok så jævlig feil så burde jeg ikke kunne klare 0 til 100 km.t på 6,2 sec med en bil som i følge boka skal gjøre dette unna på 7,4 sec ...

Den videoen beviser ikke noe som helst. Jeg kunne filmet mitt eget speedometer på samme måte... Men det er bare det at de fleste speedometer viser gjerne 5-6% feil. Hva ditt gjør vet ikke vi, tipper jeg ca 105 er 100 i real life, så kom eg til ca 6,9s.

vi snakker varmt om momentøkning når vi prater om utvekslinger og sånt, men mange skjønner vist ikke at det vrimomentet kommer fra motoren, ganges opp igjennom girkassa og diffen og ender med å VRI hjulene rundt !!

uansett åssen gir du bruker så må den ganges opp ut i fra hva dreiemomentet den får fra motoren uansett turtall (rpm)!! det burde egentlig alle forstå mmen nei!!

Det er jo her du ikke skjønner hva du selv sier... Momentet ganges ja..

La oss si at du har 40Nm opp til 4000omin. Derfra ramler vi ned til 30Nm opp til 6000omin. FØRST kjører vi i 1. gir med en utveksling på 4:1. Da har vi 160Nm opp til 4000omin(ca 40kmt), og her ramler momentet og DU girer. Du hamrer inn 2. giret som er 2:1 Da ramler du ned på 2000omin og du har dine store flotte 40Nm igjen.. UT av girkassen har du da fantastiske 80Nm opp til 4000omin.(40 til 80 kmt)

Så får se på hva vi andre gjør.. Vi beholder 1. giret opp til 6000omin der vi har ussle 30Nm ut av motoren. MEN, vi beholder fremdeles utvekslingen på 4:1, så vi har 120Nm UT av girkassen helt opp til 60kmt der vi girer. Mon tro hvem som først kommer over målstreken? :roll:

Det er hverken feil å betrakte moment eller effekt, såfremt man betrakter det SAMMEN med turtall og giringsforholdet i girkassen.

her skal dere (sier ikke alle men noen) regne ut og komme med en million utregninger for at det er effekttoppen som teller mest.. dumt lesestoff spør du meg.. effekttoppen sier deg en krystallklar ting: når den er nådd så har egentlig dreiemomentet sagt takk og farvel et stykke før.. altså så (eller egentlig så) kreves det enormt mye mere effekt for å øke turtallet ytterligere på den motoren ikke sant !?? tog du han? :lol:

Kreves ikke noe enormt mye effekt for dette.. Joda, vi andre forbruker mer effekt enn deg, men det er fordi vi har mer moment ut av girkassen og lar bilen akse fra deg...

selv om motoren krever mere effekt så betyr ikke det at den er sterkest på dette punktet, for krefter måles jo ut i fra hvor hardt den vrir !? enig ??

det betyr bare at motoren på effekttoppen krever mest energi for å kunne opprettholde dreiemomentet (som stadig synker) der oppe (max effekt)...

Drit i hva motoren KREVER. Effekt fra en motor er hva den LEVERER ut på akselen, ikke hva den krever fra tanken. Når man ber noen om å gjøre en jobb raskere og raskere og raskere.. Så må man gjøre mer arbeid på kortere tid, altså er det effekt. Effekt er et uttrykk for energi per sekund, og energien er den vi skal samle opp i bilen ved å gi den fart.

Motoren er "sterkest" på momenttoppen.. Men det hjelper lite å kunne dra et tungt lass om man bruker laaaang tid på det. Om man kan vri 2/3 av "makskraften"(feil ord), men likevel gjøre det dobbelt så fort... så er det bedre.

Om du kan løfte 100kg opp på et bord på 1 minutt.

Så kan jeg løfte 70kg opp på et bord på 30 sekunder. Hvem har da først løftet 1000kg opp på bordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja på den videoen så henger nåla til turtellern seg, så den må jeg skifte ut ..

men videoen viser klart og tydelig at dreiemoment på 400 + nm fra 1500 rpm og oppover gjør susen på en bil som veier 1750 kg pluss meg .. den viser også at bilen skyter fart fra de nevnte 1500 rpm pga av dreiemomentet og ikke på grunn av "effekten" .. for ser du på effekttabellen så er effekten på ca 80 hk ved 1500 rpm ..

80 hk !!! wow det må jo være derfor bilen skyter seg opp i fart og når nesten 100 km.t i første gir kort tid senere .. uansett, jeg brukte bare den videoen som et eksempel..

Så hvorfor i all verden lar ikke BMW da turtallet falle ned til 1500omdr igjen, om dette iflg deg gir best aks. Du ville aldri havnet under 4000omdr om du hadde fortsatt å dra videre opp i girene....? Om momentet er alt, skulle jo du ha dratt helt ned i kjellern igjen(for det er det du ville ha gjort), hadde spart deg ekstra giring også :wink::?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å gi opp folkens! Bilkupp skjønner ikke sammenhengen mellom effekt og moment, selv om det har blitt vist matematisk flere ganger.

Forslag til duell:

Du har en 850, jeg har en 328. Disse skal gå sånn nogenlunde likt.

Vi kan gjøre en test på følgende måte:

Du kan låse bilen i 5. gir, så kan jeg samtidig ligge i 3. gir og så akser vi f.eks. fra 80 km/t og oppover. Da vil du ligge i et område med bra moment, og jeg vil ligge i et område med bra effekt.

Vedder 3 bugg på at jeg vinner! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits med to forskjellige biler, da må vi jo tenke på forbrenningsegenskapene til bensinen i forhold til vekta på momentet til øh... :roll:

Ta heller to 328'er, og ellers som du sa... Noe sier meg at du kan tygge i vei her også.. :)

La oss gjøre dette enkelt.... en original E31 850i er mer eller mindre like hurtig som en E32 750i... som igjen er like hurtig som en E39 528i eller en E36 328i... dog ikke når det gjelder topphastighet. Som jeg har skrevet tidligere... det ble ikke skikkelig fart på E31 før Alpina kom med deres B12 Coupé 5.7 som har 416 HK og 570 Nm. Dette er prisen man for over 10 år siden måtte betale for 3-400 Kg overvekt. Dagens E65 760i veier 2-300 Kg mer enn en Alpina E31 B12 Coupé 5.7... allikevel klarer den f.eks 0-100 Km/t 0,3 sekunder hurtigere. Den har kun 29 HK og 30 Nm mer, men en effektiv automatgearkasse gjør utslaget. Utviklingen går fremover... E31 er en gammel bilmodell nå og nettopp det tror jeg vi bør respektere på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at 7'ern er kjappere er at BMW endelig skjønte at de må la den ligge nærme momenttoppen når du gir på for fullt... :wink:

Oj... akkurat det er jo et interessant spørsmål iom. at Alpina B12 Coupé 5.7 yter 416 HK ved lave 5400 rpm og 570 Nm ved 4000 rpm... og E65 760i yter 450 HK ved 6000 rpm og 600 Nm ved 3950 rpm... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...