Gå til innhold

Hvem har den sprekeste bilen på bimmers.no?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

vel, jeg har jobbet som bilmekaniker, biltekniker og nå verksmester..

Hvor jobber du? Der skal ikke jeg sette bilen min iallefall... :roll:

fra det øyeblikket man trår inn gassen så får man hjulslipp ja, altså da har bilen i underkant av 1000 rpm og antall hk tilsvarer en sliten fiat panda.. men momentet er på ca 450 nm ....

Med nok turtall, så ville motoren fra panda'en gitt like mye hjulslipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 622
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til dere som diskuterer NM vs HK, ta dere litt tid å se her! Prøvd å forklara så enkelt så mulig.

En bil med mye moment vil akselere bra fra bonn på turtallsregisteret og oppover.

En bil med lite moment, stikk motsatt. Logisk nok.

En bil med mye hk og lite dreiemoment vs en bil med like mye hk og vesentlig mer dreiemoment har med girvalg å gjøre.

De vil ha omtrent samme 0-100 tid begge to.

det at en bil kan få hjulspinn på 1500 omdr har med høyt dreiemoment å gjøre.

For at min M3 skal slippe tørrasfalten må jeg opp til ca 4000 omdreininger i 1 gir.

I en 850 må man kansje ikke så høyt i turtall pga av den øser ut med tidlig effekt og høyt dreiemoment. Men det tilsier IKKE at en 850 skal gå bedre enn min M3 i aks.

Dette kan jeg begrunne med:

Dreiemoment handler om den kraften motoren klarer å få ut på èn hjulomdreining.

Hk handler om den kraften motoren kan produsere maksimalt uansett hvor lite kraft det måtte være per omdreining.

100nm = en kraft som tilsier at man kan trekke 100n med vekt 1 meter. Eller 1n 100 meter.

Min fars civic produserer 108nm. Det betyr rent pratisk at motoren kan dra 108n 1 meter per omdreining PÅ ET VISST TURTALL! Dette går ikke alltid helt inn.

Ved et høyere turtall yter den flere hk, men på dette turtallet snurrer motoren så fort at den får ikke ut 108 på bare en omdreining. Altså den yter mer effekt, men klarer ikke flere nm pga at omdreinigene går så fort.

NM = Effekt per omdreining

HK = Total effekt - motorens maksimale ytelse uavhengig av hvilket turtall og hvilken kraft per omdreining.

Håper dette var litt enklere forklart.

Så når bilkupps 850 får hjulspinn tidlig på turtallet er det fordi den øser ut med effekt per omdreining. Jeg må litt lenger opp for å nå det som skal til av dreiemoment for å få hjulene til å slippe.

Men når vi skal ut sammen på dragstripa endrer historien seg.

Da ligger jeg på 5000 omdr og slipper clucthen slik at jeg akkurat unngår hjulspinn. Mens jeg slurer med clutchen har jeg masse tigjengelig kraft per omdreining for da går motoren med masse turtall mens hjulene går treigt. Mens vi slurer går vi likt fremover. Vi må¨begge passe på at hjulene har full asfaltkontakt.

Når den er ute er 1 giret sterkt og ingen av oss kan gi full gass enda. 2 giret og vi kan begynne å gi gass. 850 øser ut med sine 300 hk og 450nm jeg putter i asfalten mine 300 hk og 320nm. De neste girene har samme historie. Jeg drar greit i fra med M3'n pga vekta. Hadde bilene hatt samme vekt ville de gått nesten helt likt hele tiden. Begge motorene klarer bare de 300 hestene, uansett hvilket turtall dette måtte være på! 850's høye dreiemoment gjør at han når 300hk tidligere på turtelleren enn det jeg gjør. 850'n må da øse mye mer effekt per omdreining enn min M3 fordi jeg har et mye høyere turtall.

Si min m3 klarer 200nm på det turtallet jeg har 300hk på. 850'n har 300nm. Men bilene går like fort, hvorfor? Jo, for min produserer også de 300nm, men ikke per omdreining i min motor. Per omdreining i 850'ns motor. jeg har kjørt 1,4 omdreininger mens han har kjørt 1. Så det betyr at jeg har mer tid på meg til å produsere samme antall nm som 850'n.

M3 = 300 hk og 300nm (per 1.4 omdr)

850 = 300hk og 300nm (per 1 omdr)

Nå går bilene like fort, og med samme kraft!

Ser dere poenget?

Så kommer vi til solbergs 350hk 800nm subaru. Poenget med hans bil et at han skal nå full effekt fort. Han når ganske tidlig makseffekt på turtelleren. Mye nm har en sammenheng med kort effektkurve. Slik som i en diesel motor.

Se på rx8 fra mazda. Yter 240 hp... men null å niks dreiemoment. Den når full effekt på ca 9000 omdr.

Ble mye å lese, men kansje noen ble litt klokere? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som diskuterer NM vs HK, ta dere litt tid å se her! Prøvd å forklara så enkelt så mulig.

En bil med mye moment vil akselere bra fra bonn på turtallsregisteret og oppover.

En bil med lite moment, stikk motsatt. Logisk nok.

En bil med mye hk og lite dreiemoment vs en bil med like mye hk og vesentlig mer dreiemoment har med girvalg å gjøre.

De vil ha omtrent samme 0-100 tid begge to.

det at en bil kan få hjulspinn på 1500 omdr har med høyt dreiemoment å gjøre.

For at min M3 skal slippe tørrasfalten må jeg opp til ca 4000 omdreininger i 1 gir.

I en 850 må man kansje ikke så høyt i turtall pga av den øser ut med tidlig effekt og høyt dreiemoment. Men det tilsier IKKE at en 850 skal gå bedre enn min M3 i aks.

Dette kan jeg begrunne med:

Dreiemoment handler om den kraften motoren klarer å få ut på èn hjulomdreining.

Hk handler om den kraften motoren kan produsere maksimalt uansett hvor lite kraft det måtte være per omdreining.

100nm = en kraft som tilsier at man kan trekke 100n med vekt 1 meter. Eller 1n 100 meter.

Min fars civic produserer 108nm. Det betyr rent pratisk at motoren kan dra 108n 1 meter per omdreining PÅ ET VISST TURTALL! Dette går ikke alltid helt inn.

Ved et høyere turtall yter den flere hk, men på dette turtallet snurrer motoren så fort at den får ikke ut 108 på bare en omdreining. Altså den yter mer effekt, men klarer ikke flere nm pga at omdreinigene går så fort.

NM = Effekt per omdreining

HK = Total effekt - motorens maksimale ytelse uavhengig av hvilket turtall og hvilken kraft per omdreining.

Håper dette var litt enklere forklart.

Så når bilkupps 850 får hjulspinn tidlig på turtallet er det fordi den øser ut med effekt per omdreining. Jeg må litt lenger opp for å nå det som skal til av dreiemoment for å få hjulene til å slippe.

Men når vi skal ut sammen på dragstripa endrer historien seg.

Da ligger jeg på 5000 omdr og slipper clucthen slik at jeg akkurat unngår hjulspinn. Mens jeg slurer med clutchen har jeg masse tigjengelig kraft per omdreining for da går motoren med masse turtall mens hjulene går treigt. Mens vi slurer går vi likt fremover. Vi må¨begge passe på at hjulene har full asfaltkontakt.

Når den er ute er 1 giret sterkt og ingen av oss kan gi full gass enda. 2 giret og vi kan begynne å gi gass. 850 øser ut med sine 300 hk og 450nm jeg putter i asfalten mine 300 hk og 320nm. De neste girene har samme historie. Jeg drar greit i fra med M3'n pga vekta. Hadde bilene hatt samme vekt ville de gått nesten helt likt hele tiden. Begge motorene klarer bare de 300 hestene, uansett hvilket turtall dette måtte være på! 850's høye dreiemoment gjør at han når 300hk tidligere på turtelleren enn det jeg gjør. 850'n må da øse mye mer effekt per omdreining enn min M3 fordi jeg har et mye høyere turtall.

Si min m3 klarer 200nm på det turtallet jeg har 300hk på. 850'n har 300nm. Men bilene går like fort, hvorfor? Jo, for min produserer også de 300nm, men ikke per omdreining i min motor. Per omdreining i 850'ns motor. jeg har kjørt 1,4 omdreininger mens han har kjørt 1. Så det betyr at jeg har mer tid på meg til å produsere samme antall nm som 850'n.

M3 = 300 hk og 300nm (per 1.4 omdr)

850 = 300hk og 300nm (per 1 omdr)

Nå går bilene like fort, og med samme kraft!

Ser dere poenget?

Så kommer vi til solbergs 350hk 800nm subaru. Poenget med hans bil et at han skal nå full effekt fort. Han når ganske tidlig makseffekt på turtelleren. Mye nm har en sammenheng med kort effektkurve. Slik som i en diesel motor.

Se på rx8 fra mazda. Yter 240 hp... men null å niks dreiemoment. Den når full effekt på ca 9000 omdr.

Ble mye å lese, men kansje noen ble litt klokere? =)

Dette er dessverre for det meste bare rot... du sammenligner pærer og bananer. Et forhold som tydeligvis går igjen er at man ikke bare glemmer at biler har forskjellig utveksling... både i gearet og i differensialen, men også glemmer hva slags betydning motorens effektutvikling mhp. turtall har. Dette betyr at to mer eller mindre identiske biler kan ha forskjellige ytelser tiltross for nesten identisk effekt. Et godt eksempel er E31 850i og E31 840Ci. 840Ci ble bl.a levert med M62B44 motoren... en V8 på 4398 cm3 som yter 286 HK ved 5700 rpm og 420 Nm ved 3900 rpm. Altså en motor som er marginalt svakere enn M70B50 motoren i 850i. Begge modellene veier forøvrig rundt 1800 Kg (+/- ca. 25 Kg) og begge bilene har den samme manuelle gearkassen med den samme utvekslingen. Allikevel er 840Ci iht. BMW 0,2 sekunder hurtigere 0-100 Km/t ... hvorfor ?

840Ci har 14 HK og 30 Nm mindre en 850i, men 840Ci har en maksimal effekt ved 5700 rpm (rødmerket 6200 rpm) i motsetning til en maksimal effekt ved 5200 rpm (rødmerket 6000 rpm) for 850i. Den eneste forskjellen er altså at 840Ci kan strekke gearene 500 rpm lenger mot full effekt (+ 500 rpm mot rødmerkingen) og således treffe neste gear på et høyere turtall der motoren yter marginalt mer effekt (les: minner om eksempelet med F1 motorens maksimale effekt ved 19000 rpm) og således få en hurtigere akselerasjon. Dette fenomenet ser man også i praksis i et geardiagram for 850i og 840Ci.

Jeg vet forøvrig ikke helt hva jeg skal mene om bilkupp.com, men ikke la hans private hets mot meg (det må jo være det som er hans problem) stå i veien for litt ryddig fakta vedr. dreiemoment og hestekrefter. Forøvrig... hvis man kiker litt på dagens moderne dieselbiler (som sannelig kan sies å ha et høyt dreiemoment) har de også en høy effekt. Det er en høy effekt som primært er nytt når det gjelder dieselmotorer og det er også det som gjør at dieselbiler i dag nesten akselerer som tilsvarende bensinbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vil ikke jeg kværrulere så kjempemasse her, men akkurat det der med 100n en meter er jeg litt uenig i. Dreimomentet er jo et produkt av middeltrykket i sylinder ganget med stempelets areal ganget med slaglengde (kraft x arm). slaglenge representerer da "lengden" på veiva, altså fra senter på veiv til senter på veivtapp.

det er jo dette som gir et vrimoment.

effekt er jo da et produkt av dette momentet, forholdet er allerede beskrevet.

skal man finne akselerasjonspotensialet i en bil må man jo kunne se effektkurven, hvor arealet under denne kurven i en viss del av registeret vil gi et ca. inntrykk av akselerasjonspotensialet.

Rx8 har bare 215nm, men kompanserer som sagt med en rødstrek som begynner på 9000rpm.

en F1 motor har jo normalt moment om den hadde stoppet på et normalt turtall, men de trenger jo ikke å gå 500 000km. ;)

jeg for min del skulle helst hatt masse av både det ene og det andre, ;) så slipper man en slik "motorsykkeleffekt" som man har i f.eks honda S2000 (verdens kraftigste originale 2l sugemotor)

tviler egentlig på at noen ble så mye klokere av den dårlige forklaringen min, men man gjør så godt man kan! :)

Edit: ja, nå kom fredrik meg i forkjøpet.

glemte forresten å nevne det med utveksling ja, rx8'n som leveres med automatkasse med færre trinn har mere moment og mindre hk. det burde vel si sitt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100nm = en kraft som tilsier at man kan trekke 100n med vekt 1 meter. Eller 1n 100 meter.

Det blir litt feil, moment er ikke kraft ganger strekning, men kraft ganger arm. En statisk verdi. Du kan ha 100 Nm uten å bevege deg en millimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100nm = en kraft som tilsier at man kan trekke 100n med vekt 1 meter. Eller 1n 100 meter.

Det blir litt feil, moment er ikke kraft ganger strekning, men kraft ganger arm. En statisk verdi. Du kan ha 100 Nm uten å bevege deg en millimeter.

Du er inne på noe veldig vesentlig nå, og som jeg tror mange blander kortene med. Som nevnt tidligere, 100Nm er 100Nm åkke som, selv over tid. Nm er ikke arbeid men en betegnelse for kraft x arm. Her er sikkert fortsatt alle med. I forbindelse med bil så benytter man derimot ikke "arm" direkte overført, men vi må benytte andre faktorer, som i formelen under.

For å få utført ett arbeid(effekt) så må tid og distanse inn i bildet og summen av dette er Hk eller Kw i bilverdenen. Mao, så er moment kun en faktor i effekten, ikke motsatt og heller ikke to forskjellige "dyr" i motoren om dere skjønner hva jeg mener. Man trenger ikke være ekspert i fysikk for å skjønne dette, litt mattekunnskap eller logikk sier oss at M, Pi og n er faktorer for å skape P, effekten. Fjerner man ett av disse, så kan man ikke få bilen til å rulle, effekten uteblir :wink:

Viversa selvølgelig, en bil som står i ro i en garrasje gjør ikke særlig arbeid :roll:

For Moment:

M= P / (2 * Pi * n)

for effekt:

P=M * 2 * Pi * n

P= effekt

M=dreiemoment

Pi=3,14

n= omdreininger per sek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF.....Jeg må ha gjort noe feil over, noen som husker den riktige formelen??? Får ikke denne til å gå opp jeg :oops:

Vi leverer forøvrig masse av disse worldwide, og for de som har vært offshore så er sjansen for å ha sett en av de ganske stor, de er da rødmalt og står i forbindelse med nødgeneratorer, som egen generator for brannvann eller koblet med direkte drift og vinkelgir til en brannvannspumpe. Denne moddellen leverer ikke stort mere en hhv 3520 og 6250Kw, 20syl og 4l pr sylinder, eller 8500hk om du vil :wink:

Denne brummmmmer, og hadde vel strengt tatt ikke hatt så store problemer med å rive løs hjula, ikke spinne, men rive av hjula :roll:

p_cont_de_proddies956_04.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:stupid: Vinkelhastigheten, eller Omega om du vil (2 x Pi x n) er selvfølgelig i sekunder ikke minutt som bilen måler. Sorry :oops:

Blir som følgende oppsinn eksempel, men det er bare å legge inn egne tall.

M= P*60000/(2*3,14*(rpm))

Eksempel, bil med 150Kw maks ved 5100rpm:

M= 150*60000/(2*3,14*5100)=281Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye intressant og rart her :D men dere har ikke spora av litt?? ble det noe fastatt hvem som har den sprekeste bilen? kan jo evt ha noen kategorier. En med motoreffekt, en med 0-100 og en med 0-200 og en med toppfart??? hadde jo vært litt gøy og vite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skulle laget en liste som var sticky som tok for seg 1/8 mile og 1/4 mile, bevist med filmklipp eller tidsslipp fra street legal treff, en dag på strippen etc.

Da blir listen nogenlunde korrekt og offisiell, istedet for at mange slenger flotte tall rundt seg uten å verifisere om det er korrekt.

Ja, god idè! Gjør det Gunnar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skulle laget en liste som var sticky som tok for seg 1/8 mile og 1/4 mile, bevist med filmklipp eller tidsslipp fra street legal treff, en dag på strippen etc.

Kanskje man kan lage en slik liste med best rundetid på div. baner også? Rudskogen, Våler, Mo i Rana og Nürburgring f.eks. Da får man sett hvem som har en god totalpakke dvs motor, understell og sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idè. En liste for dragrace, og en for rundetider.

Man bør ha en eller annen form for verifisering av tidene som tidligere nevnt.

Hvis ikke er det jo enkelt for meg å si at jeg har kjørt rundt Rudskogen på 1.05! :D

(Når sannheten er at man kan plusse på et tosifret antall sekunder på den tiden...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...