Gjest Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 jeg synes nå 850csi er en ganske kjapp bil jeg nå da Kanskje hva man er vant til? Men klart den ikke er av de raskeste fra 0-100 grunnet mye vekt. Men som nevnt her så er den jo veldig kjapp når du har fått bilen orntli i gang. Får ta 1/8 mile på rudskogen på BMW treff!!! Da hadde vi fått bra inntrykk om hva som gikk hva Det er ingen i denne diskusjonen som har argumentert for at en original E31 850i er en treg bil... det skulle bare mangle at den ikke er det med hele 300 HK. Alt er imidlertid relativt... Porsche 928S som kom på markedet allerede i 1979 hadde en V8 på 4664 cm3 som ytet 300 HK ved 5900 rpm og 380 Nm ved 4500 rpm. Modellen veide 1450 Kg og klarte med en tretrinns automatkasse 0-100 Km/t på 6,2 sekunder og en topphastighet på 250 Km/t. Her er min tidligere 1980 Porsche 928S fotografert i 1986 ok Fredrik, finn frem stoppeklokka di har skiftet ut noen få deler, nå går den litt bedre trykk her 6,2 sec hehe... med ASC (som slower litt ned i starten)..
RR Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 jeg veit du har peiling på dette, enig med deg foresten!! NM = akselerasjon !!turbomega: er en ting du glemmer her, med vanelig bensin så er det ikke mulig å få en motor med stigende dreiemoment over et gitt turtall (avhengig av oktanvalg) !! det har noe med hvor optimal forbrenning det er mulig å få med den typen drivstoff du bruker ok ... Man trenger ikke å kjøre på rtc102 sunoco får å få et slikt resultat ,dette gjorde jeg for holdbarhetens skyld også .Men at man kan kjøre tøffere tenning mm det er jo også riktig .Men det er mange her til lands som kjører ganske hardt på handelsbensin også
turbomega Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 turbomega:er en ting du glemmer her, med vanelig bensin så er det ikke mulig å få en motor med stigende dreiemoment over et gitt turtall (avhengig av oktanvalg) !! det har noe med hvor optimal forbrenning det er mulig å få med den typen drivstoff du bruker ok ... Takk, endelig en overkommelig mengde med tull. Med vanlig bensin er ikke det mulig med stigende moment over et gitt turtall? Du sier ikke hva det bestemte turtallet er, bare en generell påstand som faller på sin egen urimelighet, fordi til og med din egen motor har stigende moment innenfor et bestemt turtallsområde. Ok, så kan vi utvide turtallsområdet litt da. Og ikke bare se på hva du skrev, men også muligheter for hva du tenkte på når du skrev det. Man kan lage en motor med stigende moment helt fra tomgang til topp. I dette eksempelet har vi litt for mye moment rundt 1700omin, men bare for å gjøre deg til lags, så kunne vi bakket opp tenningen litt her baare for å vise at kurven er mulig. Her er optimal tenning brukt, for maks effekt i hele turtallsregisteret. Ja, jeg skrev maks effekt. Å mappe for maks moment i hele turtallsområdet er det samme. har noe med optimal forbrenning å gjøre, blablabla, moment, svadasvada, bullshit. Utsagn halvveis sammensatt med hverken noen forklaring, begrunnelse, regnestykke, graf, absolutt kun løse tråder. Ingen problem med å få vanlig 98 til å holde følge opp til minst 8000omin. og lengre. Begrensingen til en motor er som regel luft og eksos, ikke bensinens egenskaper. Bensinen egenskaper KAN være problem, men ikke noe generelt hinder for å la momentet øke med turtallet. Avstemming av runners, portdesign, kamprofil, grenrør, slaglengde, ladetrykk osv osv osv er faktorer som gjør oss i stand til å endre dette innenfor gitte rammer. Det er enten på tide at du kommer med noe som kan begrunnes, så kan vi andre slutte å le av deg, eller så får vi fortsette å le. Skal ikke være problem å tilbakevise tullprat på en god stund ser det ut som. Jaja, det kan jo være at du sitter og skriver tull med viten og vilje, og ler deg skakk av oss andre som blir så fortvilte over uvitenhet. Menmen, da er det jo greit av vi ler høyt alle sammen.
turbomega Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 Ja, glemte en ting. Selvfølgelig er ikke det mulig å lage en motor som øker momentet til uendelig turtall, men det har hverken jeg eller andre påstått. Eksempelet over er også et "dårlig" design med tanke på kjørbarhet, men dog en artig motor som drar og drar og drar til rødmerket. Ulempen er at det blir en stor nedtur å legge inn neste gir (om man har).
Diesel power Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 Er dette da en turboladet motor som først begynner å "lade" ved ca.3100-3200omdr? Derfor den har den "toppen" ved 1700omdr, sugemotorens topp i dette tilfellet, før turbo har nok turtall til å begynne å levere(stor turbo?)? Ser at også effekten stiger markert raskere etter dette turtallet, samme evt. årsak?
turbomega Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 Vel, den har liite ladetrykk. Bare 1psi ved 5000omin, 2psi ved 6000 og 4 psi ved maks. Som sugemotor fikk den bare en loka momenttopp på 1300omin. Den ekte momentoppen fikk den på gode 4000omin, mens effekten er konsekent stigende helt til maks. Momentet vil falle noe mot slutten. Man kan endre mye for å oppnå mer av omtrent alt. Engine simulator, fint program for å leke, teste teori, og få en pekepinn på virkeligheten.
Gjest Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 turbomega skrev: Ingen problem med å få vanlig 98 til å holde følge opp til minst 8000omin. og lengre. Begrensingen til en motor er som regel luft og eksos, ikke bensinens egenskaper. Bensinen egenskaper KAN være problem, men ikke noe generelt hinder for å la momentet øke med turtallet. javel ja luft og eksos du, du sier ikke det .. klart alt er mulig med vanlig 98 om vi bare finner en måte å endre på f.eks atm trykket, og det er vel det vi bruker Turboen til (skape et kunstig øket atm trykk) ... og/eller at vi endrer på Oksygenmengden i lufta med f.eks NOS ... og/eller endrer luftmassen for eksempel med en IC !?? eller eller ... men uansett, når du har nådd grensen til normal bensinen så har du nådd den .. uansett hva du endrer på av de 2 andre faktorene du kommer med like mye bullshit selv, syns innleggene dine var greie til å begynne med men der forsvant glprien .. ps: jeg kan ikke nevne noen bestemt turtall, for den er individuell hva angår motortype, konstruksjon, materialtype som brukes, komp forhold og ikke minst minimums oktan som må til ...
turbomega Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 Ja, nå "mekket" jeg litt, begynner å nærme meg en sugemotor med de "ønskede" ytelser. siste rusket kan finmappes bort om dere er kresne. Boostkurven ser dere ligger på 0 nederst, bare for å vise at det er sugemotor.
Gjest Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 turbomega skrev: Jaja, det kan jo være at du sitter og skriver tull med viten og vilje, og ler deg skakk av oss andre som blir så fortvilte over uvitenhet. Menmen, da er det jo greit av vi ler høyt alle sammen. det fine med å krangle på PC'n er vel å slippe å høre motparten le så han griner, for det må han jo få lov til. det som er ekstra morro er at latterlige innlegg som regel fører til minst 30 sider skrevet av kun proffe folk som deg.. hvorfor du skriver alt det deu skriver er vel neppe fordi du føler deg kallet til å lære meg noe !? hvis det er tilfelle så må jeg jo nesten sende deg en kake som takk for all lærdommen som kommer eller er det andre grunner?
Fredrik Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 hehe, ville heller hatt 850'en jeg da:) Det ville jeg også, men jeg hadde faktisk min Porsche 928S hele 4 år før E31 850i kom på markedet. Mitt poeng er at E31 ikke var spesielt revolusjonerende med tanke på selve bilkonseptet (en stor tung sportscoupé/Grand Tourer) og at bl.a Porsche allerede 10 år før BMW hadde en modell med de samme ytelsene dog med en mer effektiv V8 motor. E31 kom dessverre for sent til å få en stor betydning i bilenes historie og dette er også årsaken til at BMW aldri har erstattet 8-serien (dagens 6-serie er basert på 5-serien/E60).
Boddiz Skrevet November 13, 2007 Forfatter Skrevet November 13, 2007 Så det er derfor du kjører en slapp bil nå Fredrik? Siden du har fått kjørt fra deg i dine yngre år....
Gjest Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 Fredrik: makan til klaging på 8 serien dah.. 8 serien er BMWs absolutt dyreste bil noen sinne, vet ikke om Z8 er den eneste bilen som er i nærheten hva angår pris og penger brukt til å fremstille den sikkert fordi jeg har en sånn hehe .. whatevver.. 850i er kongen på veien du sier 6 serien er basert på 5 serien, hmm det stemmer jo ikke.. i følge det jeg har lest så er den ikke basert på noen andre modeller.. den skulle vidrebringe den forige 6 serien som falt ut noen år før den nye kom.. men men her kan man jo ta feil, Fredrik kom med en link der det står det du sier synes det kommer litt vel mye utsagn fra deg som har blitt motbevist hele tiden
mowz Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 hehe Jaja, det er jo bra folk har forskjellig syn på ting da, men man kan jo ikke alltid lage sprekere og kjappere biler hele tiden. Blir litt begrenset etter tid. Så vil ikke si at 850 var en "skuffelse" fordi det fantes kjappere biler med færre sylindre tidligere. Og den porscha synes jeg ikke er noe fin. Liker 911 karosseriet mye bedre. Men igjen bare min mening
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå