Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.bt.no/trafikk/article437144.ece

Hvor mange har ikke vært vitne til et eldre ektepar i en liten Suzuki, hun stram i masken mens hun tviholder på håndvesken i fanget, han stiv i blikket med hatt på hodet, midt i veien, i "forsvarlig" fart godt under fartsgrensen mens de bryter alt av vikeplikter og lignende?

Synes dette er en viktig diskusjon! Min far har skrevet mange inlegg som har kommet på trykk i VG, om akkurat dette der det har kommet mange interessante reaksjoner.

Er egentlig selv av den meningen at alle, uansett alder, f. eks. hvert femte år burde bevise at de fortsatt fortjener å ha lov til å kjøre bil.

• Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nei, det synes ikke jeg. Det ville jo vært helt latterlig hvis alle skulle ta en prøve hvert 5. år. Og hvem skulle betale dette? Nei, vi har betalt førerkortet en gang og det holder.

Men, derimot burde det settes en risikoalder for en liten trafikkprøve. Feks at ved fylte 65 år må man ta en liten prøve.

Skrevet

EU arbeider på et nytt direktiv der et bilsertifikat kun skal ha en gyldighet i 10 år før det evt. må fornyes med en ny oppkjøring. I tillegg vurderer man å innføre en modenhetstest etter mønster fra politiet/forsvaret... samt en mulig heving av minstealderen for bilsertifikatet til 20 år (lastebil 22 år). Folk over 65 år skal til en årlig legekontroll for å få fornyet førerkortet (dette skal man bl.a i Danmark i dag). Jeg støtter disse tiltakene for å få sikrere veier.

Skrevet

Kunne ikke vært mer enige. Politiet burde være mer obs på denne typen sjåfører, og ikke bare på ungdom som "svinekjører" hele tiden :wink:

Når kommunelegene Helge Bell i Førde sier at det å ha førerkort også handler om å ha et sosialt liv, skal vi da gå inn for at 10-åringer også skal få førerkortet? Har ikke du også krav på et sosialt liv? Hehehe...

Blir selvfølgelig å sette saken litt på spissen da...

Forresten, det med at det er mange eldre som omkommer i trafikken har vel ikke bare med at de krasjer mer, men også at de faktisk tåler mindre hvis de havner i en ulykke. Et ungt menneske vil overleve med mer skader enn et gammelt menneske. Er bare slik vi er lagd...

Skrevet

Synes at alle burde fordi det er så utrolig mange som ikke kan kjøre i rundkjøringer, på motorvei, ikke kan regler for vikeplikt osv. og dette gjelder alle aldre og kjønn!

På to dager har jeg blitt forsøkt presset av veien to ganger av folk som ikke gidder å se seg for før feltskifte og dette føyer seg inn i en lang rekke av skumle situasjoner som skjer nesten daglig, i tillegg til alle de irriterende situasjonene.

EDIT: Et lite tillegg:

For alle som har lyst å se et glimrende eksempel på eldre i aksjon bør ta seg en tur til Sletten Senter i Bergen en formiddag. Har får man oppleve en salig miks av enorme mengder pensjonister i små biler som kun kjører den ene kilometeren mellom hjemmet og dette senteret, altfor trange plasser (byens trangeste?), clutchlukt i massevis og sikkert minst 10 bulk og skrap i timen. Ganske fasinerende hvor vanskelig det er mulig å gjøre det for seg selv under en enkel parkeing.

Skrevet
EU arbeider på et nytt direktiv der et bilsertifikat kun skal ha en gyldighet i 10 år før det evt. må fornyes med en ny oppkjøring. I tillegg vurderer man å innføre en modenhetstest etter mønster fra politiet/forsvaret... samt en mulig heving av minstealderen for bilsertifikatet til 20 år (lastebil 22 år). Folk over 65 år skal til en årlig legekontroll for å få fornyet førerkortet (dette skal man bl.a i Danmark i dag). Jeg støtter disse tiltakene for å få sikrere veier.

Syntes det blir helt på trynet om førerkortet skal kun gjelde i 10 år der ny oppkjøring kreves. En kjøre test der imot enn får bedømt sine kjøreferdigheter og komentarer kunne jeg akseptert. Uansett blir vel dette trykket på enn, om eu bestemmer seg.

Det er vel slik idag at de med bl.a klasse C1 må forny førekortet hvert 10år. Da med legeattest men uten kjøretest. Da kan de som er usikker på f,eks rundkjøringer få en oppdatering i hvordan de skal kjøre imellom.

Skrevet

Syntes det blir helt på trynet om førerkortet skal kun gjelde i 10 år der ny oppkjøring kreves. En kjøre test der imot enn får bedømt sine kjøreferdigheter og komentarer kunne jeg akseptert. Uansett blir vel dette trykket på enn, om eu bestemmer seg.

Tanken bak forslaget er at det totale trafikkbildet i dag endrer seg så hurtig at sjåførene bør fornye deres kunnskaper med jevne mellomrom (og her er 10 år valgt som et kompromis). Det er i tillegg mange undersøkelser som viser at sjåfører både glemmer elementære teoretiske kunnskaper med årene og legger til seg uvaner som av både politiet og sjåførskoler blir betraktet som direkte farlige (f.eks overse bilens blindsoner ved et feltskifte). Jeg tror vi med rimelig sikkerhet kan si at dette forslaget blir vedtatt i hele EU om et par år og dermed ganske sikkert i Norge også.

Skrevet
EU arbeider på et nytt direktiv der et bilsertifikat kun skal ha en gyldighet i 10 år før det evt. må fornyes med en ny oppkjøring.

ikke bare ny oppkjøring, men også ny teoriprøve burde kreves! Utrolig hva man glemmer på noen år... :roll:

EDIT: Ser nå at du rakk å nevne det i ditt siste innlegg mens jeg skrev...

Skrevet

Om oppkjøringen er like streng som den er i dag vil mange mennesker stryke. Gammle mennesker har en lei tendens til å bli stive i ledd og følgelig kan de ikke snu på hodet slik unge mennesker kan. Da min bestefar fremdeles kjørte bil kunne han rett og slett ikke sjekke blindsonen pga dette.

Skrevet
Om oppkjøringen er like streng som den er i dag vil mange mennesker stryke. Gammle mennesker har en lei tendens til å bli stive i ledd og følgelig kan de ikke snu på hodet slik unge mennesker kan. Da min bestefar fremdeles kjørte bil kunne han rett og slett ikke sjekke blindsonen pga dette.

Og dette er jo hele poenget! - Luke ut en del av de som er ekstra farlige i trafikken.

Skrevet

Det første punktet som er tenkt her, er selvsagt å melke bilistene. Det er ingen dårlig unnskyldning, men fakta.

Hva med heller å tilby frivilig\gratis oppfrisknings kurs på trafikkstasjonene?

Men det er liten vits, fordi det ikke gir kling i kassa. Dog er det av og til oppfrisknings kurs for 65+.

Det er utrolig enkelt å bestemme hvor mange prosent som skal stå på oppkjøring\teori eksamen ved trafikkstasjonene.

En sesong var stryk prosenten alarmerende høy, men det var kanskje på grunn av alle lure spørsmålene? Kryss av i felt for riktig, merk at flere felt kan være riktig.

Dvs krysser man ett riktig, men det er flere som er riktig er det feil. Krysser man 2 riktige, men mangler det 3 som også er riktig blir det feil.

Dette ble justert, og prosenten nærmet seg normalen igjen.

Veien for bedre trafikksikkerhet er bedre, bredre og høyere vegstandard.

Bedre opplysning, bedre skilt jungel.

Hvor mange ulykker skjer det der det er midtdeler? Jeg bare spør!

Skrevet
Det første punktet som er tenkt her, er selvsagt å melke bilistene. Det er ingen dårlig unnskyldning, men fakta.

Hva med heller å tilby frivilig\gratis oppfrisknings kurs på trafikkstasjonene?

Men det er liten vits, fordi det ikke gir kling i kassa. Dog er det av og til oppfrisknings kurs for 65+.

Det er utrolig enkelt å bestemme hvor mange prosent som skal stå på oppkjøring\teori eksamen ved trafikkstasjonene.

En sesong var stryk prosenten alarmerende høy, men det var kanskje på grunn av alle lure spørsmålene? Kryss av i felt for riktig, merk at flere felt kan være riktig.

Dvs krysser man ett riktig, men det er flere som er riktig er det feil. Krysser man 2 riktige, men mangler det 3 som også er riktig blir det feil.

Dette ble justert, og prosenten nærmet seg normalen igjen.

Veien for bedre trafikksikkerhet er bedre, bredre og høyere vegstandard.

Bedre opplysning, bedre skilt jungel.

Hvor mange ulykker skjer det der det er midtdeler? Jeg bare spør!

Er også redd for at noe slikt vil bli irriterende dyrt, men det blir for meg en annen diskusjon.

Tidligere denne uken var motorveien jeg kjører til jobb stengt fordi en dame skiftet felt rett foran et vogntog som da måtte nødbremse og fikk sleng på hengeren, som igjen førte til at vogntoget rev med seg en bråte andre biler. På motorveier er det midtdeler! Vil tippe at det er en ulykke i uken ca. bare på denne ene milen med motorvei og midtdeler.

Noe jeg synes er et glimrende eksempel på manglende trafikkforståelse er alle som enten stopper eller nesten stopper når de kommer til f. eks. Danmarksplass (sted med flere store avkjørsler og norges nest største kryss) fordi de er livredde for ikke å få skiftet felt, uten å tenke på at hvis de holder samme fart som resten av trafikken er sjansen mye større for at dette skal gå bra siden de tross alt har mange hundre meter å gjøre det på. Alle som gjør dette hadde hatt godt av å lære å tilpasse seg trafikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...