hagenisse Skrevet November 26, 2007 Skrevet November 26, 2007 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=186793 - Fordelene med firefelts motorveier er sterkt overdrevet. Motorveiene er en lite effektiv måte å redusere ulykker på fordi de er veldig dyre og tar lang tid å bygge. En del av de gode effektene blir spist opp på grunn av høy fartsgrense, sier nestleder Lene Liebe i NU til Dagsavisen. Høy fartsgrense spiser ikke opp noen god effekt - det er den gode effekten! Hvorfor ønsker alle natur og idiot-folka å bruke så helsikes lang tid på å komme seg noe sted? - Midtrekkverk er en bedre løsning enn firefeltsveier. De hindrer møteulykker like effektivt, og reduserer risikoen for ulykker ved at fartsgrensen senkes, sier Liebe. Du verden! Hva med å rett og slett kun ha et felt i hver retning? Så kan vi kjøre mot oslo på mandager og hjem igjen på tirsdag. Da halverer vi antall ulykker! I tillegg er det trolig like effektivt å forby folk å pusse opp hjemme, det er jo der de fleste ulykker skjer.. Dette fokuset på antall ulykker (som er lavt i Norge allerede) begynner bli helt tåpelig.
Fredrik Skrevet November 26, 2007 Skrevet November 26, 2007 Et viktig poeng i denne saken er at Natur og Ungdom egentlig ønsker privatbilen vekk fra trafikkbildet og all vesentlig transport over på tog... og i det perspektivet trenger vi neppe motorveier. At så resultatet etter noen år ganske sikkert til forveksling vil minne om situasjonen på Cuba er en annen sak, men mange av de samme menneskene fremhever jo nettopp Cuba som et vellykket kommunistisk/sosialistisk prosjekt. De mener at det ikke er Castro´s skyld at Cuba er fattig, men derimot USA´s handelsblokade av landet. Du snakker om å rette baker for smed... som om Cuba skal bestemme hvem som skal kjøpe deres varer....
Betakaroten Skrevet November 26, 2007 Skrevet November 26, 2007 Hvorfor ønsker alle natur og idiot-folka å bruke så helsikes lang tid på å komme seg noe sted? Det er fordi de ikke har ordentlige jobber å komme seg til, og fordi de for det meste sitter hjemme og røyker hasj Et viktig poeng i denne saken er at Natur og Ungdom egentlig ønsker privatbilen vekk fra trafikkbildet og all vesentlig transport over på tog Kan ikke kjøre bil når du er høy hele tia. Tog kan du derimot kjøre samtidig som du røyker hasj.
Hawkon88 Skrevet November 26, 2007 Skrevet November 26, 2007 at 4feltsveier ikke fungerer er vel kanskje den dummeste påstanden en kan komme med.. ser nedover i europa at dette ikke fungerer..
morteym Skrevet November 26, 2007 Skrevet November 26, 2007 Det som kan være litt skummelt med firefeltsvei som er konstruert for 130km/t og har fartsgrense 100 er at en del av oss kjører mye fortere enn de som ligger i høyrefila som ligger i 100. Når det i tillegg går så sakte i 90-100 at folk blir trøtte og uoppmerksomme så utgjør fartsdifferansen en enda større risiko når man skal bytte fil etc.
Hawkon88 Skrevet November 26, 2007 Skrevet November 26, 2007 Det som kan være litt skummelt med firefeltsvei som er konstruert for 130km/t og har fartsgrense 100 er at en del av oss kjører mye fortere enn de som ligger i høyrefila som ligger i 100. Når det i tillegg går så sakte i 90-100 at folk blir trøtte og uoppmerksomme så utgjør fartsdifferansen en enda større risiko når man skal bytte fil etc. slik er det pr dags dato fra oslo mot sverige ja.. men husk at det er nå snakk om 4felts vei. så forsjellen tror jeg vil arte seg omtrent med 10kmt forsjell på hver fil fra 90-100 dersom 100sone i høyre fil, 10kmt mer i filen en til venstre, 10til i neste til venstre, og 120-130 i venstre fil.. denne farts differansen er ikke noe noe større enn den er på norske 2feltsveier.. hvor folk i venstre fil bremser ned og tilpasser farten i høyre, og legger seg over.. slik vil det nok også foregå i norge- som i utlandet. i tyskland må du huske at der er differansen på feltet til høyre i forhold til feltet i venstre kanskje 80-100kmt.. å ha 4feltsveier er ikke noen ny oppfinnelse- selvom det ikke finnes i norge og ola nordmann ikke har sett det..
morteym Skrevet November 26, 2007 Skrevet November 26, 2007 Er ikke firefeltsvei bare to filer i hver retning?
Fredrik Skrevet November 26, 2007 Skrevet November 26, 2007 Er ikke firefeltsvei bare to filer i hver retning? Joda... i alminnelig tale er det den definisjonen som er mest brukt...
Mexos Skrevet November 26, 2007 Skrevet November 26, 2007 Natur og Ungdom består av en gjeng radisser som hverken har førerkort eller kjører bil. De er mer opptatt av å spille kassegitar, gå i syke klær og samle på buttons. Jeg driter i hva de mener om motorveier.
Oxyopia Skrevet November 27, 2007 Skrevet November 27, 2007 Hvorfor ikke satset mer på det samme som Sverige? 3-felts vei, med vekselvis 1-2 km forbikjøringsfelt. Der er det midtrekkverk som reduserer sjansen for møteulykker (til en viss grad, ettersom midtrekkverket ikke er solid betong o.l)
TommyL Skrevet November 27, 2007 Skrevet November 27, 2007 Natur og Ungdom består av en gjeng radisser som hverken har førerkort eller kjører bil. De er mer opptatt av å spille kassegitar, gå i syke klær og samle på buttons. Jeg driter i hva de mener om motorveier. Hahaha Det er helt sant. Var vel de samme som uttalte at det var flott at veiene ikke ble vedlikeholdt i Norge, for da ble det mindre bilkjøring. Skal ikke si hva jeg får lyst til å gjøre med sånne.... MVH Tommy
benger Skrevet November 27, 2007 Skrevet November 27, 2007 Uff! Skal det være 2-felts med mitdrabatt 500 km i steden for 4-feltsmotorvei. Hva skjer da om det er en turist med campingvogn som ligger 15km under fartsgrensa. Blir jo lange køer og irriterte billister. Blir fort påkjørsel bakfra vil jeg tro om man ikke er oppmerksom nok. Og når det først kommer forbikjøringsfelt, skal alle forbi samtidig, som skaper farlige situasjoner i enden av forbikjøringsfeltet. E6 gjennom Moss og nye 4-felten på E18 er vell noe av det fineste jeg har kjørt på av veier i Norge. "- Erfaringene fra E18 i Vestfold og E6 i Østfold beviser at utbyggingen av motorveier har redusert dødsulykker kraftig. Det har nesten ikke vært noen dødsfall der siden motorveien ble bygd. Dette er fakta, sier Johansen. "
Hansh Skrevet November 27, 2007 Skrevet November 27, 2007 Har inntrykk av at de fleste i Bergen som støtter slike ting som dette, og ikke minst bybanen er først og fremst studenter som bor på hybel midt i sentrum og kan gå alle steder de skal, og en del pensjonister som også bor sentralt. Merkelig nok blir ganske mange av disse studente mye mindre mot biler med en gang de har behov for å komme seg noe sted for å gå på jobb, hente barn osv. Det er veldig lett å kritisere noe som man ikke har behov for selv!
Hawkon88 Skrevet November 27, 2007 Skrevet November 27, 2007 Det er veldig lett å kritisere noe som man ikke har behov for selv! word!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå