Gjest Skrevet Desember 6, 2007 Skrevet Desember 6, 2007 Skal selge 540n for å gjøre plass til en bil av nyere årgang.. Tenker da på BMW 318d eller 320d 2005/2006 mod av E90 karroseriet.. Begge motorene er 2 liter, men hva er egentlig forskjellen på ytelsen? Andre ting som er annerledes på de modellene?
Ron Jeremy Skrevet Desember 6, 2007 Skrevet Desember 6, 2007 Vel, jeg kommer fra en 06 model E90 318i, fatter kjører E90 320D, så utifra det jeg vet, så hadde en 318D "holdt"... 320D oppleves som sprek, men den kommer jo som 150 hk og som 163 hk, men momentet er vel det samme, så man merker ingen forskjell i praksis. Den eneste som kan svare på dette er vel egentlig deg selv, og du er jo "bortskjemt" med litt motor fra før, kanskje du heller burde satse på en 530/330D 03/04 model? Prøv begge bilene og gjør deg opp din egen mening. Lykke til!
Gjest Skrevet Desember 6, 2007 Skrevet Desember 6, 2007 hehe, vurderer 330d av e46 også.. huff.. dette blir ikke lett å finne ut av!
Fredrik Skrevet Desember 6, 2007 Skrevet Desember 6, 2007 På papiret virker E90/91 318d med 143 HK som et fornuftig alternativ, men jeg ble faktisk ganske skuffet etter en prøvetur. Motoren virker sterk nok, men den er totalt uten karakter og mangler punch slik man forventer av en moderne dieselmotor fra BMW. På mange måter virker faktisk min gamle E46 318d Touring med 115 HK mer overbevisende... iallefall så lenge vi snakker om lovlige skandinaviske hastigheter. Bilen jeg prøvde hadde imidlertid kun kjørt ca. 160 Km, men med det forbeholdet skal jeg ikke ha en E91 318d. Et annet poeng er at 6. gearet er totalt ubrukelig i Norge iom. at motoren har noe sånt som 1600 rpm i 100 Km/t... og det er for lite i forhold til motorens momentutvikling. I tillegg klarer jeg ikke å venne meg til det primitive dashboardet i E90/91, men det er mitt problem. Jeg har tidligere kjørt en E91 320d med 163 HK og det var en helt annen og mye mer positiv opplevelse... litt merkelig egentlig... Ellers er jeg helt enig i at en E46 330d Touring kan være et alternativ, men man må i så fall være forberedt på et kraftig verdifall og et ca. 25% høyere drivstofforbruk. Det skal ikke være enkelt...
Lars89 Skrevet Desember 6, 2007 Skrevet Desember 6, 2007 Har kjørt endel 318d og vil si den er sterk nok for Norge, men jeg savner det lille ekstra som får fram godfølelsen.
milhouse Skrevet Desember 6, 2007 Skrevet Desember 6, 2007 nå har vel 318D 06/05 modeller 122 hester, men for all del det er en meget bra motor og fungere meget bra i den bilen. Hadde den selv i 118d og der er den jo nesten sprek!!!
Ad|oS Skrevet Desember 6, 2007 Skrevet Desember 6, 2007 Går du for en 318d kan du jo putte i en chip, noe som øker moment/hk med rundt 30%. Burde være en markant forskjell på en slik bil. Selvfølgelig kan man gjøre det med en 320d også, og da få enda mer effekt... Mulig du bryter garantien om du gjør, så hvis du da skal ha så ny bil er det kanskje lurt igjen å gå for en 320d om du har pengene... Som du sier, E46 330d er jo heller ikke dumt. Her får du moment og hk i massevis. Men det er vel ikke en like "fornuftig" bil som E90 318d eller 320d igjen...
mhane Skrevet Desember 6, 2007 Skrevet Desember 6, 2007 Er du ukritisk til chipping vil jeg gjort som foreslått over her, kjøpt 318d og chippet den. Hvis chipping er uaktuelt hadde jeg gått for 320d. På E46 så er jo 318d og 320d så og si samme motoren bortsett fra styringen.
Gjest Skrevet Desember 6, 2007 Skrevet Desember 6, 2007 Hmm.. skal ikke bli lett dette.. men 320 + Chip høres moro ut:)
Diesel power Skrevet Desember 6, 2007 Skrevet Desember 6, 2007 320d + HartgeChip skulle gi irundt 200hk +/- litt. Momentet er jeg ikke sikker på, men den har tilstrekkelig i utgangspunktet Hartge leverer med garranti etter hva jeg har forstått også. Personlig ville jeg tro at 318d holder for de aller fleste, men igjen, som noen nevner over, morrofaktoren er nok noe høyere med 320d. Du merker den ekstra effekten. Det skiller tross alt over 2sek i øvelsen 0-100 på disse to(hhv 8,6 og 10,9sek)
Fredrik Skrevet Desember 7, 2007 Skrevet Desember 7, 2007 Du merker den ekstra effekten. Det skiller tross alt over 2sek i øvelsen 0-100 på disse to(hhv 8,6 og 10,9sek) Der har vi merkverdigheten... 28 ekstra hestekrefter og 35 ekstra Newtonmeter klarer kun å flytte en E90 318d (143 HK og 300 Nm) 0,3 sekunder hurtigere 0-100 Km/t i forhold til en E46 318d med 115 HK og 265 Nm. Jeg hadde forventet en god del bedre ytelser med tanke på at den nyere motoren er relativt mye kraftigere. På en eller annen måte sitter jeg igjen med inntrykket av at det er gearkassens utveksling som er problemet... bilen er alt for tungt gearet...
hagenisse Skrevet Desember 7, 2007 Skrevet Desember 7, 2007 10,9 sek på 318d? Det er jo merkelig tregt..
Fredrik Skrevet Desember 7, 2007 Skrevet Desember 7, 2007 10,9 sek på 318d? Det er jo merkelig tregt.. Det er merkelig tregt fordi det ikke er korrekt... nå har jeg sjekket og iht. BMW skal E90 318d med 143 HK klare 0-100 Km/t på 9,3 sekunder. Jeg har problemer med å tro på denne tiden, men som nevnt tidligere var bilen jeg kjørte langt fra innkjørt. Allikevel er jeg så langt ikke imponert over denne modellen... jeg bør nok prøve den en gang til...
hagenisse Skrevet Desember 7, 2007 Skrevet Desember 7, 2007 Det må vært fordi du ikke girer riktig. Husk å ligge rundt maks dreiemoment. Større felger slik at krengingen ble mindre ville nok også gitt deg et bedre inntrykk.
Fredrik Skrevet Desember 7, 2007 Skrevet Desember 7, 2007 Det må vært fordi du ikke girer riktig. Husk å ligge rundt maks dreiemoment. Større felger slik at krengingen ble mindre ville nok også gitt deg et bedre inntrykk. Hehehe... du snakker... ved 90 Km/t har motoren i 6. gear ca. 1500 rpm. Det er rett under momenttoppen på 1750 rpm... og bilen er treg som bare fy i akselerasjonen... En oppsetning med 20" felger gjør den sikkert hurtigere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå