Gå til innhold

Vask av bil i sterk kulde, selvvask eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bruke selv-vask (på f.eks statoil) når det er så kaldt som det har vært i oslo den siste tiden eller vil det være dumt?

Vannet vil jo fryse på bilen i løpet av få sekunder, og det ser ikke spesielt moro ut. Irriterende å betale 180 spenn for vaskemaskin (som jeg i utgangspunktet ikke liker) for så å se at resultatet aldri blir helt bra. Forholdsvis rent blir det, men alltid noen steder det ikke blir rent..

Hva tror dere... mange her som vasker bilen ute (med selv-vask) i -10 grader?

Skrevet

Jeg bruker et selvvaskeanlegg med varmtvann. Det fungerer :) Kaldtvann på bil fungerer dårlig i minusgrader. En kompis prøvde det. Hele bilen ble dekket med såpeis :lol: Hjalp ikke at den sto på henger heller. Skulle ta den av hengeren etterpå og jeg måtte stå med varmepistol på bremsene for å smelte isen for at den skulle røre på seg. Så ut som et stort isslott :lol::P Må jo være en vaskehall med varmtvann i Oslo?

Skrevet

På statoil storo kan man stå inne og ta selv vask, det hjelper jo litt i kulda! Får i hvertfall tørket av det meste med pusseskinn før man skal ut i kulda igjen.

Skrevet
På statoil storo kan man stå inne og ta selv vask, det hjelper jo litt i kulda! Får i hvertfall tørket av det meste med pusseskinn før man skal ut i kulda igjen.

hvis det er minus må man passe på at karosseriet ikke er under 0 grader for da fryser vannet når man spyler på

Skrevet

Jeg vasker min bil for hånd hele året, men ikke når gradestokken er under ca. 10 varmegrader... det får være måte for selvplaging. Jeg må nok derfor sette av noen ekstra kroner på budsjettet til maskinvask når jeg nå beveger meg mot Oslo... :lol:

Skrevet
Vask bilen, så finner du et kjøpesenter el. liknende med oppvarmet garasje å sette bilen i til den har tørket. I mellomtiden kan man gjøre unna litt julehandel :wink:

Ja det er smart, har tenkt på det jeg også. Pusseskinn kan man forresten bare bruke når bilen er HELT ren. Skal man få helt ren bil ved hjelp av selvvask må man ha svamp og bøtte, og det gidder jeg ikke alltid å bruke. Ofte det er adekvat å bare spyle av bilen uten å skrubbe med svamp, men da nytter det ikke å tørke over etterpå.

Skrevet

Her i tønsberg har vi selvvask i det gammle farmansrede,er varmt å bare parkere å gå en tur å titte så er bilen tør når man kommer tilbake :wink: men maskinen tar bare 100-200 lapper å da får du poleter tilbake.

Skrevet
Vask bilen, så finner du et kjøpesenter el. liknende med oppvarmet garasje å sette bilen i til den har tørket. I mellomtiden kan man gjøre unna litt julehandel :wink:

Ja det er smart, har tenkt på det jeg også. Pusseskinn kan man forresten bare bruke når bilen er HELT ren. Skal man få helt ren bil ved hjelp av selvvask må man ha svamp og bøtte, og det gidder jeg ikke alltid å bruke. Ofte det er adekvat å bare spyle av bilen uten å skrubbe med svamp, men da nytter det ikke å tørke over etterpå.

Kjøpesenter, smart..? Da får man jo bare parkeringsbulker av hensynsløse idioter.. :evil:

Skrevet

En forbanna gjøk med en stor Jeep av noe slag hadde seff klart å lage en liten bulk i passasjerdøra mi sist jeg stod i Sentrum p-hus grrrr :( døra hans var så høy at bulken sitter rett ved dørhåndtaket, sikkert fiksbart med sugekopp men bittert fordet!!

Beklager avsporing :)

Skrevet

Vask med varmt (VARMT) og godt vatn, så køyrer du ein liten tur eit par minutt for å blåse av det verste, for så å parkere ein time eller to i eit parkeringshus e.l. :) Tørk gjerne av med ein klut eller papir inni dørkarmane, så slepp du at pakningane frys bom fast!

Og hugs for all del låsolje, evt sett ein tape over før du vaskar :)

Skrevet

Jeg får vondt inni meg selv når jeg ser folk kjører bilene sine inn i vaskehaller og betaler 180 (!!!) kroner og oppover. Børstene som rasper opp den stakkars lakken.

Nei selvvask i en hall er bedre, ta med en svamp :)

Skrevet

jeg kjører børsteløs maskinvask som blåser av vannet til slutt. Helt genialt, men minuset er selvfølgelig at det blir brukt litt sterke kjemikalier og det kan fort gi skjolder om det blir liggende f.eks. i kanten på alufelger... :evil:

Skrevet

Kjøpesenter, smart..? Da får man jo bare parkeringsbulker av hensynsløse idioter.. :evil:

Det var jo derfor man i sin tid kjøpte en Ford Fiesta... som så interessant nok viste seg å være kapabel til mye, mye mer enn kun å være en dedikert bybil og/eller bil nr. 2... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...