Gå til innhold

Vogntog-ulykker: Objektivt?

E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lastebilen går 90km, og det gjør den nesten alltid.

Så sant det ikke ligger en personbil foran og sinker...

Er du på vei mot ei fergekai, og får en trailer trykt opp i ræva kommer dette sansynligvis av to ting..

For det første vet trailersjåføren at han rekker ferga om han holder farta oppe.. han har menlig FERGERUTE...

For det andre er speedometeret i en lastebil NØYAKTIG, dette blir kallibrert hvert 2. år..

Speedometeret i din personbil viser nesten alltid 5-10 km for lite..

Nå skjønner dere kansje hvorfor dere får lastebilen opp i ræva i 50-60 og 70 sonene???

En annen ting er at den eneste måten å få en personbil som kjører sakte til å slippe forbi på, er å legge seg opp i ræva og presse.

Dette er meget effektivt, personbilen vingler i 5-10 minutter før den geniale ideen :idea: om å slippe forbi den syken mannen i lastebilen som prøver å holde fartsgrensa dukker opp.

Noe som er typisk for norske traffikanter er at om de skal inn på veien og det kommer en lastebil, så må de komme innpå veien foran den..

Dette ender hele tiden i situasjoner der lastebilen må bråbremse, og når den igjenn har fått opp farten så må den stoppe på ny, for da skal selvsagt den samme personbilen svinge av veien igjenn...

Som trailersjåfør tenker jeg igjenn, har de det virkelig så travelt?

Er alle andre idioter, bør en kansje se på seg selv???

Vi opplever derfor mye tidspress, og er avhengig av å holde farta oppe langs veien...

Er ikke dette noe å tenke på for alle som ferdes langs veien? :wink:

Makan til sprøyt.

Hvis du i det hele tatt som lastebilsjåfør mener at det å kline seg opp bak en personbil er den eneste måten å komme seg forbi på, viser at du ikke har lært noenting de siste 6 årene.

I en slik situasjon er det du som risikerer noens liv og helse for at du skal komme 10 sekunder før frem.

Du skriver at lastebilen stort sett gå i 90, ja da kjører du altså stort sett for fort. Det er ikke så mange veier i norge som har fartsgrense på 90kmt.

Hvis du ikke kan planlegge bedre enn at du har så liten margin til ferga at det å komme seg forbi en bil utgjør en forskjell, så bør du lære deg å stå opp tidligere om morgenen.

Når det gjelder tidspresset i bransjen så skyldes det en ting, og bare en ting, og det er at dere sjåfører er korttenkte og ikke gir beskjed til arbeidsgiverne om hva dere kan, og ikke kan gjøre på den tilmålte tiden.

Og ikke kom med noe om at dere får sparken for at dere ikke kjører fort nok, det er sprøyt. Med det arbeidsmarkedet som er idag, har dere som sjåfører all makt til å nekte å gjøre ulovlige ting.

Ingen medfølelse fra meg !

semi_crunch.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebilen går 90km, og det gjør den nesten alltid.

Så sant det ikke ligger en personbil foran og sinker...

Er du på vei mot ei fergekai, og får en trailer trykt opp i ræva kommer dette sansynligvis av to ting..

For det første vet trailersjåføren at han rekker ferga om han holder farta oppe.. han har menlig FERGERUTE...

For det andre er speedometeret i en lastebil NØYAKTIG, dette blir kallibrert hvert 2. år..

Speedometeret i din personbil viser nesten alltid 5-10 km for lite..

Nå skjønner dere kansje hvorfor dere får lastebilen opp i ræva i 50-60 og 70 sonene???

En annen ting er at den eneste måten å få en personbil som kjører sakte til å slippe forbi på, er å legge seg opp i ræva og presse.

Dette er meget effektivt, personbilen vingler i 5-10 minutter før den geniale ideen :idea: om å slippe forbi den syken mannen i lastebilen som prøver å holde fartsgrensa dukker opp.

Noe som er typisk for norske traffikanter er at om de skal inn på veien og det kommer en lastebil, så må de komme innpå veien foran den..

Dette ender hele tiden i situasjoner der lastebilen må bråbremse, og når den igjenn har fått opp farten så må den stoppe på ny, for da skal selvsagt den samme personbilen svinge av veien igjenn...

Som trailersjåfør tenker jeg igjenn, har de det virkelig så travelt?

Er alle andre idioter, bør en kansje se på seg selv???

Vi opplever derfor mye tidspress, og er avhengig av å holde farta oppe langs veien...

Er ikke dette noe å tenke på for alle som ferdes langs veien? :wink:

Makan til sprøyt.

Hvis du i det hele tatt som lastebilsjåfør mener at det å kline seg opp bak en personbil er den eneste måten å komme seg forbi på, viser at du ikke har lært noenting de siste 6 årene.

I en slik situasjon er det du som risikerer noens liv og helse for at du skal komme 10 sekunder før frem.

Du skriver at lastebilen stort sett gå i 90, ja da kjører du altså stort sett for fort. Det er ikke så mange veier i norge som har fartsgrense på 90kmt.

Hvis du ikke kan planlegge bedre enn at du har så liten margin til ferga at det å komme seg forbi en bil utgjør en forskjell, så bør du lære deg å stå opp tidligere om morgenen.

Når det gjelder tidspresset i bransjen så skyldes det en ting, og bare en ting, og det er at dere sjåfører er korttenkte og ikke gir beskjed til arbeidsgiverne om hva dere kan, og ikke kan gjøre på den tilmålte tiden.

Og ikke kom med noe om at dere får sparken for at dere ikke kjører fort nok, det er sprøyt. Med det arbeidsmarkedet som er idag, har dere som sjåfører all makt til å nekte å gjøre ulovlige ting.

Ingen medfølelse fra meg !

semi_crunch.jpg

Sier ikke at jeg bruker kline meg opp i ræva på alle personbiler jeg når igjenn, men jeg prøver bare å forklare tankegangen til trailersjåføren som gjør det..

Dere har helt rett i at en bør holde 5 sekunders avstand til bilen foran, og at det er uaktsomt å gjøre noe annet.

Poenget mitt med å skrive noe her er at jeg skulle ønske alle kunne tenke over sin adferd i trafikken, ikke bare lete etter feil hos andre...

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom....

Dersom vi hjelper hverandre isteden for å alltid stå på vår rett, blir veien hvertfall et tryggere sted å være.

Så Øyvind Berg, du sier tidspresset kommer fordi vi er korttenkte...

Det får stå for din egen regning, du er velkommen til å bli med meg på tur i lastebilen min, så kansje du endrer mening..

Setter selvsagt ting på spissen her, men synes bare det er viktig å belyse saken fra flere sider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøre fra gadermoen til oslo, gjør det daglig da. men denne gangen gikk det tregt i høyre file! 30-40km/t å DHL vogntoget haddebrukt hundre år på øke farten igjen. eller ALDRI kome forbi pga utålmodige biler.

Så jeg svingte pent ut i venstra fila å blokka bilene bak. Fløytene peip å lysene haglet i speilet! men lastebilen tapte lite fart å suste forbi han som lå i 40. Det var en fornøyd sjåfør som smilte brett da jeg vinket til han! Tenk deg så MYE trøbbel han ble spart for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Øyvind Berg, du sier tidspresset kommer fordi vi er korttenkte...

Det får stå for din egen regning, du er velkommen til å bli med meg på tur i lastebilen min, så kansje du endrer mening..

Setter selvsagt ting på spissen her, men synes bare det er viktig å belyse saken fra flere sider...

Hvordan ser du for deg at en tur i lastebilen med deg vil endre min mening? Jeg snakker med sjåfører daglig, jeg tror ikke jeg vil få vite så mye mer spennede av å sitte på med deg.

Jeg har hørt hundre ganger at fristene er korte, og at sjåførene må kjøre alt for hardt for å nå over.

Jeg pleier skjelden irritere meg over folk i trafikken som kjører sakte, om ikke de gjør det fordi de er ukonsentrerte eller beruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

transport av gods på jernbane er faktisk ganske utbredt, men det kan ikke brukes i alle tilfeller, hvor for eks det skal hentes/leveres varer på vei til bestemmelsestedet.

en annen ting som begrenser bruken av jernbane er at det kun går jernbane til kr.sand, stavanger, bergen, åndalsnes og bodø (kun endestasjoner) og traller/containere blir tatt av under transitt også, så det er utnyttet til maks sånn sett, tatt i betraktning hvor begrenset jernbane nettet faktisk er.

problemet med å få laget nye veier, ifølge staten er at det koster for mye penger, og de er allerede i bakevja med vedlikehold av eksisterende veier.

skulle noen på tinget få raptus og mot all formodning sette igang tiltak som utbedring og utbygging av eksisterende veier, evt lage nye traseer, så kan du banne på at natur og ungdom, bellona og andre miljøvernere kommer til å gråte og banne fordi at det kommer til å true miljøet til ekorn, elg, ulv og alle andre dyr i skogen.

det de ikke tenker på er at så lenge veiene er som de er, så koster det mer pga skade/slitasje på bil biler og utstyr, økte drivstoffkostnader, tidsmessige tap osv.

som et eksempel. der jeg kjører nå, så kjører jeg oslo - haugesund.

jeg drar fra oslo kl 15 etter å ha lastet. jeg står i kø igjennom oslo, og det går smått over fjellet. total kjøretid over er 8 timer og 45 minutter i snitt.

dieselforbruket ligger på ca 4-500l per tur (oslo-hgsund-oslo)

total lengde er 960km

tar vi for eksempel ruta jeg hadde mellom oslo - stockholm, så til sammenligning var total kjøretid 7 timer i snitt.

dieselforbruk lå på et sted mellom 250-350l pr tur >(oslo-stockholm-oslo)

total lengde var 1100km

for de som er litt raske i matte, så viser det at det er utrolig mye forurensning som kan bli unngått dersom vi ikke hadde så mye hastighetsendringer i løpet av en tur.

men for å slippe å måtte svare for sånt, så sier de som er ansvarlige for det at det er ikke nok penger til å kunne starte et sånt prosjekt.

heia norge... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for gale at det er så mangen plasser på E39 der eg køyrer at t.o.m personbiler sliter med å passere kvarandre :roll:

Kort oppsummert over ting som irriterer meg i trafikken:

Veistandaren er forferdelig dårlig!

Bilister som bruker tåkelys/grøftelys i den tro at det er til hjelp :roll:

Bilister som ikkje klarer å holde siden sin(har tydeligvis ikkje oppfatta at det er speil på høgre siden av bilen også...)

Farlige forbikøyringer og generell uvettig køyring.

Veit at mangen irriterer seg over oss lastebilsjåfører også. De fleste tilfeller er vel at det går tregt,mangen som aldri blinker bilene forbi eller kjører til siden når køa er lang og har vært det en stund og at vi kan virke skremmende å møte langs veien.

Har hatt med enkelte haikere som har blitt overraska over ulike ting når de satt på. Det var bl.a kor god oversikt vi hadde i forhold til en personbil,kor tregt det går å få bilen i fart samt bremsing. De fikk også oppdage kor mykje plass vi treng for å få hengeren igjennom knappe svinger og at blindsonene er mange..

Derfor syns eg at alle burde hatt noken timer som passasjer i stor bil samt praktisk opplæring av blindsonene som en kan bli "fanget" i.

Veistandaren blir neppe bedre med det første,men noke som de kunne ha begynt med er skoghogst! Ved f.eks ta alle som går arb ledige,få de til å sage ned skauen langs veien slik at en kan sjå langt framover og planlegge køyringa. Deretter kappa den til ved og solgt den. Hadde vel ikkje kosta så allverden,samt fått sysselsatt befolkningen som ellers bare heva trygd.Langs fjordane på vestlandet er det smal vei og tett skog,hadde den vært borte kunne en sluppet mangen ryggeturer og harde nedbremsinger osv... :roll:

En av 3 ulykker eg havna oppi på samme dagen,trangt om plassen.....

8kmuvxvz4phu9z9nb98k.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med lovlig toppfart på vogntog? Pendler Gardermoen - Oslo hver dag til jobben og må si jeg syns noen av de vogntoga kjører ganske "hissig" i trafikken. Gjerne 110-120kmt i 100 sona.

Samma med bussene sånn sett. Trodde de hadde ca 10kmt lavere eller noe sånt jeg? Tenker da på fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle lastbiler nyere en 1991 skal ha sperre på 85-90. men er det nedoverbakke triller de fortere spessielt visst de er tungt lasstet.

ang. bremselengde så er vel rundt 50 meter mer riktig for fullastet vogntog på bar flat vei.var det en som skrev om at kravet er 45 meter? er samme krav om det er lastebil eller vogntog. mener jeg målte med stoppeklokke 2,9 sek 80-0 med 50 tonn. en som er flink i matte kan sikkert regne ut.et tomt vogntog på ca 20 tonn stopper fortere.de flest vogntog som ruller på veien ligger på 30-40 tonn tipper jeg.

er enig i at mange som kjører vogntog aldri skulle hatt lappen,nett som mange persobilister aldri skulle hatt det. syns det er blitt verre de siste årene. men de fleste kjører skikkelig.

blir ofte forbannet når jeg ser andre vogntog ligge helt oppi hekken på en bil, men blir enda mer forbannet når jeg blir forbikjørt av personbil med hele familien i bilen på vei til hytten i yttersving, så jeg må stå på bremsen for å hindre kollisjon med møtende trafikk. utrolig det ikke er flere ulykker egentlig.

syns alle bør vise mer respekt for hverandre. jeg prøver jevnlig å prøve å hjelpe forbi biler visst det er kø bak meg.hadde en del personbiler gjort det samme hadde det blitt bedre flyt i trafikken, og mindre støtfangnagere.

planlegging av arbeidsdagen er ikke altid så enkelt. mye ufoutsigbart kan skje. lasting, lossing, kø, veiarbeid,osv. visst en skal laste og losse flere plasser og kjøre 40-50 mil rekke ferger for å komme seg hjem på lovlig vis. så blir det automatisk litt stress når ting som sinker deg skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette her for en tråd?!

dissing av lastebil sjåfører på høyt grad!! dette er vanlige mennesker sånn som alle andre.. de jobber og sliter ræva av seg på veiene døgnet rundt! å hadde det ikke vert for sjåførene så hadde vi verken fått mat eller deler =) om enkelte sjåfører kjører som svin so fuckin what?! akkurat som ungdomer bak rattet på en bmw kjører pent??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette her for en tråd?!

dissing av lastebil sjåfører på høyt grad!! dette er vanlige mennesker sånn som alle andre.. de jobber og sliter ræva av seg på veiene døgnet rundt! å hadde det ikke vert for sjåførene så hadde vi verken fått mat eller deler =) om enkelte sjåfører kjører som svin so fuckin what?! akkurat som ungdomer bak rattet på en bmw kjører pent??

Vi diskuterer litt bare Reedline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...