Gå til innhold

Top Gear reviews M3 vs. C63 AMG vs. RS4

andhess
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg mener at BMW i en større grad burde diversifisere M-filosofien (og mye tyder på at de nettopp gjør dette nå)... forenklet burde de kunne tilby både "hardcore" M-modeller, "Softcore" M-modeller og "Erotica" M-modeller. Dette kunne illustreres med modeller a la M3 CSL, M3 og f.eks 320is... der fokuset med 320is nettopp er rettet mot tekniske endringer i dynamisk forstand (det lille ekstra som gjør en M3 til en M3 i relasjon til en Mercedes-Benz C63 AMG). BMW har gjort dette før med E30 318is og det er derfor egentlig ingen gode grunner til ikke å gjøre det igjen... :wink:

Morsom tanke, og noe man absolutt ikke bør se bort ifra, vi vet jo allerede at M3 sedan kommer og M5 har Touring.

Hardcore M3 Csl eller GTR for de som har råd til/prioriterer en "ego" bil, og en M3 touring/X-drive i RS4 klassen for de som tross alt må ta en del praktiske hensyn.

De aller aller fleste tror jo faktisk at RS4 Avant er en like dynamisk bil som M3 og også Csl. Markedsføringen til Audi har vært klasseledende i mange mange år, og her har de skutt gullfugelen.

Jeg har aldri prøvd RS4, men RS2 har jeg fått kjørt noe. En meget morsom bil (trimmet versjon), men det var en senket A4 avant med røde kalippere som bar navnet Porsche :roll: . Den fant grep i aks, men det skyldtes ikke oppsettet av bilen, men kun det faktum at de måtte slenge på 4WD for i det hele tatt å få dette til komme avgårde 8)

Inn i svinger torde jeg derimot ikke stort, da den understyrte noe så inn i natten, og jeg kjente ikke bilen nok til å dra dette ytterligere. Nervøst.

Uansett, den er for de aller fleste oppfattet som like "kompromisløs" som Csl, og jeg tror faktisk en lansering av X-drive og en smart kampanje på dette området ville spist voldsomt av dette tross alt begrensede markedet. Jeg tror ikke det står på styrken til X-drive, da dette allerede takler diesel lokomotivene, og deres moment. Mulig deet bare er en svær kamel å få ned :wink:

Noe jeg derimot ikke tror BMW hoster opp er en M3 på mercevis. Det blir for enkelt, og strider for mye mot deres intensjoner ville jeg tro. Tipper heller da at de gjør som Fredrik sier, og det ville vært en gavepakke i avgiftsnorge, og dermed slengt ut f.eks 320is i Csl ånden. En ekstremt lettet og "agressivt" oppsatt Coupe.

Vi har vel kanskje allerede sett en liten forsmak i 1serie Coupe,Tii :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om denne er lagt ut før, men verdt å sjekke ut!

http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=103367

Å teste slike biler opp i mot hverandre for å finne 'den beste' er jo egentlig ganske meningsløst, og det har jo TopGear-gjengen for lengst skjønt også. Derfor er det viktig å spise dette som ren underholdning, hvilket TopGear jo har utviklet seg til å bli. Personlig ville jeg valgt Merca selv om Audien er den peneste.

skuffet :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for M3 uten å tenke meg om 8) BMW står for kjøre glede og spenning og da er jeg med 8)

Hehe, du har kjøpt markedsføringen i hvert fall :) Helt klart at BMW bevisst lager biler som skal være noe mer enn rene transportmidler, men det betyr ikke at andre biler kan tilby minst like mye kjøreglede. Begrepet kjøreglede er uansett et ganske abstrakt og subjektivt begrep som ikke er så lett å definere.

blir det ikke litt feil å sammen ligne en Audi RS4,M3 og AMG?

RS4 er jo audi som lager og M3 er jo bmw som lager men AMG er jo AMG?

Er ikke AMG samma som Hartge og Alpina?

eller tar jeg heilt feil no?

AMG og Mercedes-Benz giftet seg vel i 1999 og fungerer i dag akkurat som BMW og BMW M. Det vil si at AMG og M-modeller selges gjennom alle de offisielle salgskanalene med original fabrikkgaranti osv. Alpina og Hartge opererer imidlertid frittstående som på samme måte som f.eks Kleemann, Carlsson og Brabus modifiserer Mercedes-Benz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina og Hartge opererer imidlertid frittstående som på samme måte som f.eks Kleemann, Carlsson og Brabus modifiserer Mercedes-Benz.

Relasjonene mellom BMW og Alpina er tettere enn folk flest er klar over... ofte blir nye modeller fra Alpina utviklet i samarbeide med BMW´s ingeniører... for først og være en Alpina... og siden i større eller mindre grad bli en BMW. Et av de bedre eksemplene er Alpina E39 D10 som ble produsert fom. 04/00 tom. 10/03.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende fra Top gear gutta, morsomt, underholdene og veldig likt hvordan jeg ser disse bilene her.

Til de av dere som nevner Quattro som en fordel, tenk alternativet... Grevlingdrift... :roll:

Lexus valgte standardrift når de skulle velge fremdrift på sitt luksusmerke, og her har Auda et kjempeproblem i mine øyne...

De har ikke lenger det beste 4 hjulssystemet der ute heller, X-drive har tatt kvantesprang og fremstår som det raskeste og beste systemet pr idag.

Tror ikke X-drive vil komme i M modellene, hvertfall ikke ennå.

AMG fremstår som de gamle muskelbilene, raskt rett frem.

MB imponerer meg svært lite i disse dager, og jeg spår at de vil slite med BMW og Auda i lang tid fremover, bare se på den latterlige reklamen de kjører for C klasse...

Vi vil nok se E91 M3 også, og garantert en CSL versjon, blir spennende å se fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMG fremstår som de gamle muskelbilene, raskt rett frem.

MB imponerer meg svært lite i disse dager, og jeg spår at de vil slite med BMW og Auda i lang tid fremover, bare se på den latterlige reklamen de kjører for C klasse...

Enig i at reklamen er litt tullete, men når det gjelder sammenligningen mellom MB og klassiske muskelbiler så føler jeg det er litt urettferdig. BMW har markedsført merkenavnet med kjøreglede som et nøkkelord i mange år, men det betyr slett ikke at BMW lager de eneste bilene som kan ta en sving. Noen biler er selvfølgelig bedre enn andre, men de siste årene har forskjellene blitt stadig mindre. Og ettersom de aller fleste ikke akkurat har noe stort grunnlag for å uttale seg om forskjellene mellom RS, M og AMG-modeller anno 2008 så føler jeg det blir mange meninger basert på gamle myter. Å holde de store AMG-motorene mot MB føler jeg derfor blir litt feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...