Gå til innhold

E61 - 525d m-pakke eller 530d?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den viktigste forskjellen mellom 525d og 520d ser man på mellom aksen, ikke på 0-100. Selv med den helt nye 520d på 177 hk mot den steingamle og bråkete 525d med 177, så er 525d 0,6 sek (10%) kjappere fra 80-120km/t. Hvorfor det? Jo, 525d har ca 10 mer dreiemoment.

Nå har jeg ikke kjørt/hørt(?) den 177 hk versjonen av 520d, men 163 hk versjonen (som sekges i Norge) derimot. Om man påstår at denne har gangkultur og lydbilde som matcher 6-er dieselene (M57TUD25 / D30) så har vi sikkert veldig ulik oppfatning på hva godlyd er.

Alle dieselmotorer kakler, den viktigste forskjellen er at 6-er dieselene har en vakrere låt i mellomregisteret, men 4-er dieselen fortsatt kakler.

Dessuten er R6 som motorkontruksjon overlegen R4, av den enkle grunn at den er balanseert av natur, noe ikke feks R4 er.

Uansett, finn deg noen biler og prøvekjør. Våre synsinger om lyd etc er nødvendigvis subjektive.

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg kom fra en 2004 E60 520iA over i min helt nye 2008 E61 520dAT og merker stor forskjell både i interiør og ekstriør. Den nye og den gamle girkassen er to forskjellige girkasser. Det er ingen tvil om at den nye er en helt annen. Forskjellen på den nye vs den gamle er jo bare 0,1 sekunder fra 0-100km/t og det er imponerende bra. Dessuten har den et vesentlig lavere forbruk. Faceliften virker også mye mer sammenskrudd. Tar alt sammen myye bedre enn pre-faceliften. Jeg sier ikke at pre-faceliften er dårlig, men bare det at faceliften er så mye bedre.. ;)

Ergo mener jeg det er verdt å oftre 2 sylindre for å få en bedre bil. Du må jo huske på det at 520d 177hk og 350Nm er så og si like rask som 525d 177hk og 400Nm.. Kun 0,2 sek tregere akslerasjon, men 1km/t høyere toppfart.. ;)

Som nevnt over er det i mellomakselerasjonen at du får gleden av 525d sine ekstra krefter. Den ene km/t i toppfart du stadig refererer til, ja den skal jeg like å se omstatt i praksis...

Ellers må jeg tilføye at jeg ikke var imponert over motorlyden i 525d. Den stod å kaklet som en snekke (riktignok ikke så høyt) og var ikke noe bedre enn min 520d..

Det tror jeg er første gang jeg har hørt at noen synes en 4-sylindret diesel har bedre lyd enn en 6-sylindret :o

Skrevet

Jeg sier ikke at R4'n min hadde bedre lyd. Jeg sier bare at jeg ble svært skuffet over lyden i 525d'n.. Når den stod på tomgang hørtes den ut som en snekke (riktignok ikke så høyt og skrikende lydbilde).. Jeg opplevde min 520d som mer jevnere på tomgangen og hadde faktisk et greit lydbilde i forhold. Ikke store forskjellen..

Skrevet
Jeg sier ikke at R4'n min hadde bedre lyd. Jeg sier bare at jeg ble svært skuffet over lyden i 525d'n.. Når den stod på tomgang hørtes den ut som en snekke (riktignok ikke så høyt og skrikende lydbilde).. Jeg opplevde min 520d som mer jevnere på tomgangen og hadde faktisk et greit lydbilde i forhold. Ikke store forskjellen..

Du at du var svært skuffet over R6 lyden. Så sier du at du ikke synes at R4-en din hadde bedre lyd. Dvs at valge en med lyud som du er mer enn svært skuffet over? :?

Uamsett, jeg tror at om trådstarter finner ut at han leve med en firer så bør han prøve en ny 520d. Om ikke så har han to gode alternativ i 525d/530d, og om han ønsker max power bør han se etter en 530d.

Lykke til!!

Skrevet

Jøss - her kommer jeg hjem fra jobb og finner en hel mengde gode innlegg... Takk folkens!!

Vil først si at snekka mi med en god gammel Marna motor ikke høres noe likt ut min nåværende Passat 2,5tdi, og Passaten bråker som et uvær :lol: På grunn av dette tror jeg heller ikke jeg vil ha store problemer med å venne meg til en commonrail Bmw- motor, for den vil uansett være roligere enn den jeg har nå..

I forhold til 520d, så tror jeg bilen din stiller seg litt i en egen klasse, Saltkjelen. En 177 hk bil med komfortseter tror jeg jeg kan lete lenge etter på bruktmarkedet.. Nå var ikke dette motoralternativet tilgjengelig sist jeg "bygget bil" på bmw sine sider, men den må vel fremdeles ligge godt over 500000??

Jeg fant iallfall ingen 520d lci liggende på finn da jeg gjorde søk nå nettopp (vel- ikke helt sant. Det var en, men den hadde stoffseter!!)

Tror rett og slett jeg må prøve disse motoralternativene. Da vi prøvde ble vi ikke veldig imponert av 525d i forhold til det vi allerede har, så jeg gleder meg til å prøve 530 :) - det gjelder bare å få tid... Synes at det er en uting at bilforhandlere stenger kl. 16.00.

M- pakke synes jeg personlig, slik jeg har sagt tidligere, er vanvittig fint på disse bilene. Mange takk for den svenske linken! 17000 svenske høres ikke så altfor avskrekkende ut ferdig montert og lakket. Bare synd at senkingen ikke hører med.. Ettersom jeg har forstått har disse bilene luftfjæringer bak (har alle touringer dette??). Har en bilmekanikerbror som sikkert kan bistå med montering av senkesett fremme, men koster det mye å få reprogrammert fjærene bak?

Skrevet

Noen kunnskapsrike der ute som kan hjelpe en stakkar som endelig skal realisere drømmen?? - skal bli godt å komme ut av VW helvetet....

Godt å høre at det er flere som vil komme ut av akkurat det helvete der, for det gleder jeg meg til også... :wink:

Skrevet

Jeg syns 17000kr er DYRT for M-pakke ferdig montert og lakkert i Sverige. Man får jo M-pakke ferdig lakkert og montert her i Norge for 19500kr.. (schmiedmann).. :roll:

Jeg ser nok det at man ikke får 520d med 177hk og 350Nm nede i den prisklassen. Jeg ser imidertid at man får en for rundt 560-70 000kr, men den er vel kanskje ikke så godt utstyrt.. Uansett vil jeg si at 525d bør være mer enn nok.

Montering av senkesett er ikke så ille dyrt dersom man finner en som vil gjøre det på fritiden og aller helst i en helg. Alle E61 har luftfjæring på bakakselen.

Skrevet

Skal bli godt med ny bil, ja..

Mange takk til Håkon også forresten som kom med litt tips på hva jeg skal se etter på den nye bilen. Det er lett å se seg blind på motor og utstyrsalternativer, og glemme at bilen skal være i god stand også...

Har lest bl.a Saltkjelens innlegg på ting å se på ift kjøp av e60/61. Må f.eks. se på lyktene, bakrute knirk bl.a. Har det dukket opp nye ting som er verdt å se på. Synes det var godt med innspill på komfortsetene også, slik at jeg ikke avskriver bilen helt fordi setene ser slitte ut..

Har det kommet opp andre "garantiinnkallinger" på denne biltypen?

Skrevet

Når det gjelder knirk i bakruten er nok dette kun is som har fryst og som sprekker opp rundt vinduene. Jeg hadde dette problemet kun en gang og da hadde bilen stått i 25- og fryst oppe på fjellet. Derav årsaken til knirket i bakruten. Har snakket med flere E60 eiere som hadde samme problem, men vi fant fort ut av at det var is/snø. Xenonlyktene bør du imidertid se på, BMW Norge bytter ikke ut lykten med mindre det ikke er så så mye dugg osv. Et annet tips er også å se om blandt annet koppholderen foran fungerer som den skal. Det har hendt med flere E60/E61 eiere at disse har hengt seg og at man faktisk ikke kan sette en drikkeflaske der. Det problemet bekymrer imidertid ikke meg da disse aldri brukes for min del..

Skrevet

Da ser det ut som om jeg har kjøpt bil!!

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12235097

Skal hente denne om noen dager! - I forhold til emnet på denne tråden er nok dette innlegget litt ot, men jeg måtte bare fortelle at jeg har ny bil :lol:

Som dere ser har konas press på pris ført til at jeg også har mått svelge en del kameler, først og fremst på motor. Vi prøvde 530d - makan til motor!! Det var faktisk det vanvittige i denne motoren som fikk oss til å innse at vi betaler veldig mye for en egenskap i bilen vi bruker veldig lite.

Dette, samtidig med at nok en liten "avlegger" er på vei, førte til at vi hadde lyst til å bruke litt mindre penger på bil. Har prøvd 523i tidligere i bilen som står til salgs på Bavaria i Stavanger, og syntes at den motoren alt i alt ga oss det vi trengte - lavt støynivå i coupeen, ikke noe latens i forhold til oppstart, og silkemyk gange. Tipper at til og med denne motoren klarer å klatre opp de fleste fjell...

De kamelene jeg derimot ikke trengte å svelge var utstyret! - heldigvis!!

Synes denne bilen ser helt "riktig" ut i forhold til mine ønsker!

Nå gjenstår ett spørsmål-

Jeg har fått med meg at m- pakke går an å få montert og lakkert under 20000.

- Kan jeg ettermontere shadowline på denne bilen? På Bavaria snakket de om at jeg måtte bytte bakruter?? over 10000 kroner for noen lister???

Gleder meg til å hente drømmen!!

Skrevet

Så det er du som kjøper denne altså. Har sett på denne og faktisk siklet litt etter denne. Hadde jeg hatt råd til å ha både den jeg har nå og en bil til til den nevnte prisklasse hadde jeg uten tvil hentet denne på dagen. Utifra bildene fremtrer denne som en svært pen, elegang og riktig utstyrt bil. Den ser også svært velholdt ut. Jeg ble rett og slett solgt etter at jeg så denne ryddige og fine annonsen med de meget flotte bildene i.. 8)

M-pakke får man montert for ca 20.000kr, ja. Shadowline er nok litt pes. På E60'n min kostet det hvertfall 2000kr for listene pluss arbeid. Om listene ikke er så veeldig viktig hadde jeg latt saken ligge. Tror ikke du får så mye glede av dem til den prislappen. Må derfor regne med at det blir dyrt. Bilen er jo allerede nydelig som den er. Hadde det vært min bil hadde jeg kun senket den og smelt på noen nye sommerhjul.. :D

Skrevet

Høres ut som om jeg får støtte for valget mitt altså :D

Tusen takk for all hjelp folkens! Spørs om jeg ikke lager en aldri så liten tråd om bilen min når den kommer i havn. Dukker sikkert opp noen spørsmål etterhvert også :wink:

Skrevet
Da ser det ut som om jeg har kjøpt bil!!

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12235097

Gratulerer med en "ny", kjempepen og svært riktig oppsatt bil både mtp. farger og utstyr :) Denne blir du fornøyd med!

Stylingsmessig passer M-pakken bilen veldig godt. Samtidig finnes det jo mange gode - og mer sjeldne - alternativer hvis man skal legge 20.000,- i "plastikkpynt" til bilen - bl.a. både deler fra AC Schnitzer (www.ac-schnitzer.no), Hartge (www.hartge.no) og Hamann.

Hadde dette vært MIN bil, så ville jeg nok ikke tatt meg bryet med å montert M-pakke. Jeg ville heller lagt pengene i en frontleppe, senkesett og noen skikkelige felger i størrelse 19" eller 20".

For øvrig tror jeg at det ikke lengre er så dumt å kjøpe bil med bensinmotor; selv om en bensinbil bruker en del mer enn en dieselbil, er jo dieselen likevel snart like dyr som bensinen. Og litt må man jo nesten også betale for å få høre rekkesekserens lekre klang... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...