Gå til innhold

BMW med dobbelclutsj


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Nå er det kommet dobbeltkløtsj kasse til M3 ser jeg, med bedre ytelse og forbruk enn manuelt!

Får håpe det kommer en versjon for "vanlige" Bimmers også, på folkevogna har jeg dsg kasse og den er ikke komfortabel - steptronic kassa på 5-ern er mye mer behagelig. Så jeg håper at BMW sin DKG ikke er like "stressende" og slitsom som VW sin.

Her er artikkelen på MinSide: http://www.dinside.no/php/art.php?id=504038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har noe med at Dobbeltclutching er en gireteknikk elns.

Dobbeltcltching i den termen kjenner jeg til, men kassen har vel 2stk clutch hvor den ene sørger for 1,3 og 5 gir, mens den andre sørger for at 2,4 og 6 gir er klart til "hugg"? Synes derfor dette blir riktig navn jeg, men mulig noen har ett bedre alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne settingen er det vel sånn at girkassen er bygd slik at det egentlig er 2 girkasser, en for 1, 3 og 5 gir og en annen som har 2, 4, 6 + R* og at de knyttes sammen med med bl. a. to clutsjer slik at det alltid er et gir som er klar til å ta over når det ene er "oppbrukt". Dette er ihvertfall slik det fungerer hos VAG.

Om det er riktig å kalle det for dobbelclutsj girkasse kan vel diskuteres, men det er det pressen ofte beskriver det som. BMW kaller det for dobbelkupplungsgetriebe (DKG) som for meg ligner på dobbelclutsjgirkasse...

*Hvor R er husker jeg ikke i farten.

Edit: Diesel power, du kom meg i forkjøpet... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på folkevogna har jeg dsg kasse og den er ikke komfortabel - steptronic kassa på 5-ern er mye mer behagelig. Så jeg håper at BMW sin DKG ikke er like "stressende" og slitsom som VW sin.

id=504038

hmm.. da har vi forsjellig mening på vag. jeg har nemlig ikke vært borti mer samstemt og trekkvillig (til tross for noe svak motor) enn pappas 05 a4 1.8t.

vil forresten tro at revers er på samme girkasse som 1,3 og 5 gir. stopper en fort og "hiver" bilen i r, så nykker det litt (klutsj?) hvis en gir litt gass samtidig som bilen skal gli i gang..

videre diskusjon: pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel nevnt her, men disse girkasse består jo da i utganspunktet av 2 girkasser og ikke bare to klutsjer. I utganspunktet så har termen blitt brukt til å referer til teknikker dobbeltklutsjing som var nødvendig på gamle girkasser eller en dobbelt klutsj som er 2 klutsjplater styrt av samme utløserarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på folkevogna har jeg dsg kasse og den er ikke komfortabel - steptronic kassa på 5-ern er mye mer behagelig. Så jeg håper at BMW sin DKG ikke er like "stressende" og slitsom som VW sin.

id=504038

hmm.. da har vi forsjellig mening på vag. jeg har nemlig ikke vært borti mer samstemt og trekkvillig (til tross for noe svak motor) enn pappas 05 a4 1.8t.

Jeg tør ganske sikkert påstå at du ikke får den bilen med DSG, som det her snakkes om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltklutsjing som girteknikk er bedre forklart som å "mellom-gasse", Ble brukt på mange biler bl.a. 2cv.. Det dreier seg om å slippe klutsjen i fri, og gi gass for å få opp hastigheten på klutsjen igjen før du girer over til andre gir..

har ALDRI skjønt hvorfor Vin Diesel i Filmen "The Fast and the Furious" sier: "Never doble-clutching as you should."

Må da vel ikke være nødvendig å dobbeltklutsje den bilen som blir brukt der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doppelkupplungsgetriebe (DKG) står for dual clutch transmission... eller "dobbelclutchdrivlinje" på dårlig norsk. Poenget er iallefall at systemet... forøvrig i likhet med VW´s DSG system... har to clutcher (begge oljekjølte) som hhv. håndterer 1-3-5-7 gear og 2-4-6 gear. Når bilen står i gear er en av clutchene alltid i bruk... dvs. "aktiv" i forhold til at den holder på gearet som er i bruk. Den andre clutchen er kun "halvt aktiv" ved at den i alminnelig terminologi er trykket ned, men ikke løst ut. På denne måten vil gearkassen; hvis bilen f.eks kjører i tredje gear, allerede ha clutchen inne for enten 2 eller 4 gear. Når gearkassen skifter til 2 eller 4 gear vil den samtidig ha clutchet for enten 1 og 3 gear eller 3 og 5 gear. Gearkassen sparer med andre ord hele tiden minst én sekvens av en gearing... og det medfører at den er hurtig. Jeg er skikkelig imponert over VW´s DSG gearkasse og mye kan tyde på at BMW´s system minst er like bra om ikke bedre... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal nå nevnes at vag har vært på banen med dsg kassen i 3år nå om ikke mer.. skulle bare mangle at nye "patenter" som spiller en så stor rolle på kjøringen med en god automatkasse utvikler seg hurtig.

jeg syns det er mer enn nok imponerende med å ikke tape mer enn 0.1 sek fra manuell til automat gir..

skulle jeg hatt nybil i dag- så hadde ikke faktoren på så små marginer gjort forsjellen på hvilken bil jeg valgte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltklutsjing som girteknikk er bedre forklart som å "mellom-gasse", Ble brukt på mange biler bl.a. 2cv.. Det dreier seg om å slippe klutsjen i fri, og gi gass for å få opp hastigheten på klutsjen igjen før du girer over til andre gir..

har ALDRI skjønt hvorfor Vin Diesel i Filmen "The Fast and the Furious" sier: "Never doble-clutching as you should."

Må da vel ikke være nødvendig å dobbeltklutsje den bilen som blir brukt der..

Du sier noe der Teddysen. Googla litt ang det og fant dette:

When Brian looses the race against Dom, Dom states that Brian didn't know how to drive and was 'granny shifting' instead of 'double clutching like you're supposed to'. Double clutching is NEVER done in drag racing as it requires twice as much time to shift and is ONLY done when down-shifting. It is used to synch the engine RPM with the speed of the wheels but new cars have syncros that do it for the driver. [You are absolutely correct about double clutching, however I think you misunderstood the way Dom said it. When he said this to Brian he was referring to when Brian was coming back to the start after the drag. You'll notice that when Brian's coming to a stop, he is not double clutching when he's down-shifting.]

Resten av "feilene" i filmen er her:

http://www.moviemistakes.com/film459/corrections

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...