Gå til innhold

E30 318iS eller 325i?

JulianS
 Share

Hva ville du valgt?  

194 stemmer

1. 1. Hva ville du valgt?

• 318iS
      35
    • 325i
      162

Anbefalte innlegg

Antakelig fordi IS har R4 i likhet med M3 og at den er bygget for å være en "GTI" versjon for å konkurrere med andre merker med lik spec.

Nja... jeg kjøper ikke helt dette "GTI" argumentet iom at GTI modellene på begynnelsen av 90-tallet allerede hadde begynt å få betydelig flere hestekrefter enn rundt 135 stk. Det er ikke antall hestekrefter som er imponerende med E30 318is, men derimot hele bilens komposisjon... noe den har til felles med E30 M3. E30 M3 hadde en relativt høy trimmingsgrad for tidsepoken, men den hadde ikke mange hestekrefter til å være en sportsbil. Dette er biler med en lav vekt og da trenger man ikke så mange hestekrefter for å få fart på sakene. Jeg forstår at dette kan synes litt merkelig i 2008, men slik var det faktisk for rundt 20 år siden.

Jeg liker å trekke frem eksempelet med Porsche 924 fra 1976 som med sine 125 HK fordelt på 1080 Kg klarte 0-100 Km/t på 9,9 sekunder og en topphastighet på 201 Km/t. Dette var meget bra på denne tiden... BMW E21 320i med tilsvarende 125 HK klarte også 0-100 Km/t på 9,9 sekunder, men hadde en topphastighet på kun 180 Km/t. Merk dere at BMW E36 320i med M52B20 rekkesekser på 150 HK knapt 20 år senere ikke er hurtigere 0-100 Km/t. Årsaken er vektøkningen og det er et viktig poeng når vi snakker om bl.a E30 318is... dyktige sjåfører klarer lett å få denne modellen ned på den lave siden av 8 sekunder 0-100 Km/t. Vel... 0-100 Km/t er naturligvis ikke avgjørende, men årsaken til den lave tiden gir en klar indikasjon på et viktig argument når man snakker om E30 318is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 184
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter min mening litt feil å sammenligne BMW personbiler og porsche (sportsbil).

Alt dette går jo på trimningsgrad, porsche presser naturlig vis en del mer hester av sine motorer fordi det er en sportsbil. F.eks mot en 325i, om BMW hadde hatt lyst hadde de kunne de gitt den mer hester også.

Nå er ikke Porsche kjent for å presse mange hestekrefter ut av deres gatemodeller (deres konstruksjoner er mer effektive enn som så)... 240 HK fordelt på 2990 cm3 (ref. Porsche 968 fra 1992) er ikke mye. Honda S2000 har f.eks også 240 HK, men fra en kun 1997 cm3 stor rekkefirer uten pustehjelp... og da snakker vi om imponerende ingeniørkunst. Et mer moderne eksempel er Porsche Caymans S´3387 cm3 store boxersekser uten pustehjelp som yter 295 HK. Dagens BMW E90/91 330i har faktisk en høyere trimmingsgrad når dens rekkesekser kun er på 2996 cm3 og yter så mye som 272 HK.

Porsche bygger sportsbiler, men de bygger også biler som kan brukes 365 dager i året. Deres modeller har vært helgalvaniserte siden 1975/76 og alle deres modeller har hatt et fornuftig varmeapparat helt siden Porsche 996 (vannkjølt) kom på markedet i 1998 (i motsetning til bl.a Ferrari og Lamborghini).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig fordi IS har R4 i likhet med M3 og at den er bygget for å være en "GTI" versjon for å konkurrere med andre merker med lik spec.

Nja... jeg kjøper ikke helt dette "GTI" argumentet iom at GTI modellene på begynnelsen av 90-tallet allerede hadde begynt å få betydelig flere hestekrefter enn rundt 135 stk. Det er ikke antall hestekrefter som er imponerende med E30 318is, men derimot hele bilens komposisjon... noe den har til felles med E30 M3. E30 M3 hadde en relativt høy trimmingsgrad for tidsepoken, men den hadde ikke mange hestekrefter til å være en sportsbil. Dette er biler med en lav vekt og da trenger man ikke så mange hestekrefter for å få fart på sakene. Jeg forstår at dette kan synes litt merkelig i 2008, men slik var det faktisk for rundt 20 år siden.

Vel sagt ;) Men var IS så lett da? E30 M3 er faktisk tyngre enn 325i så hvor mye veier en IS da? Har den også batteriet flyttet til bagasjerommet i likhet med M3 og 325i for å få bedre vektfordeling?

En kompis viste meg et blad for lenge siden av en test utført av et svensk gubbe-bilblad, i 1986. De testet nye BMW 325i. Eneste minus de hadde på bilen var at den hadde for kraftig motor til å være en familie-bil.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le av diskusjonen her, og hvor innbitt og fanatisk trådstarter er ovenfor 318is.

En kompis av meg har en 318is og det er jo ingen bil som går BRA! Den går som en helt vanlig bil. Nå er heller ikke 325 en racerbil for den saks skyld, men den har da iallfall sekseren.

I mine øyne har ikke en firer noe som helst å gjøre i en BMW... E30 M3 kan være et unntak, men jeg foretrekker sekseren i den også.

Og det med at en 318is holder følge med gud og hvermann i M3'er osv... da er det vel på tide å titte litt på sjåføren.

Er det noe jeg misliker og latterliggjør er det "Jeg-kjørte-fra-han-og-han-diskusjoner", men jeg må da ærlig si her at jeg parkerte 318is'n til kompisen min med M3'en min uten tvil... men en kompis av meg igjen ble parkert av en Opel Corsa* med 5 personer i, da han selv kjørte E30 320i. Så alt er mulig...

*I ettertid fant jeg ut at denne Corsaen hadde montert Calibra Turbo motor, men morro var det jo. :lol:

Men skal man jage rundetider hadde jeg ikke kjøpt meg noen vanlig BMW iallfall (Mye kan gjøres med ombygninger, men lell...). Hadde gått for en FWD kjerre isteden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest dette tror jeg at jeg MÅ kjøpe meg en IS, vis den holder M3 og 325i er det ikke noe å stusse på da.....

Er det noen i denne diskusjonen som har skrevet at en E30 318is er like hurtig som en E30 325i eller en E30 M3 da ?... :?

Mitt poeng er kun at E30 318is kjøredynamisk er mer lik en E30 M3 enn en E30 325i... ikke at den er like hurtig som disse to modellene... iallefall ikke så lenge det ikke handler om en trang bane. Det er ikke uvanlig i BMWCCN sammenheng at E30 318is tukter E30 325i på diverse baner, men det kan jo være en stor tilfeldighet... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tilfeldigheten din fredrik,den bygger på biler av typen ove-kvam-der-understell-betyr-alt.

Han hadde jo en 318is som tuktet overraskende mange(motorsterke) biler på bane.

Dette har vel mer med at bilen er bygd for å gå fort på bane også.

Var å titta på stcc på vålerbanen,og titta på det på tv,og det er vel noe av det raskere man får på bane tatt motor effekt i betraktning(rundt 300hk).

Disse bilene kjørte vel runder på rundt 56 sekunder(gamle banen),og etter hva jeg vet er det ingen biler på feks gatebil som klarer disse tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tilfeldigheten din fredrik,den bygger på biler av typen ove-kvam-der-understell-betyr-alt.

Han hadde jo en 318is som tuktet overraskende mange(motorsterke) biler på bane.

Men Ove Kvam er/var da ikke alene om å kjøre veldig fort på baner med en E30 318is ?... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig i BMWCCN sammenheng at E30 318is tukter E30 325i på diverse baner, men det kan jo være en stor tilfeldighet... :wink:

Det var vel helst to stk som kjørte veldig fort med 318is og også lagde mye lyd rundt det. :) De samme sjåførene kjører nå veldig fort de bilene de har nå.

Jeg har "kjørt fra" diverse i superbil-klassen og jeg er ikke god til å kjøre engang - og det er neppe fordi z3'n er så fantastisk! - - så hva man har "kjørt fra" på bane er ingen god sammenligning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele den tråden som er her er blitt helt på tryne, en 318is går som en bøtte me dritt originalt men det gjør 325(e30) også.

Har ingen problem med og tro at en is(med små modifikasjoner) ikke har problemer med og holde følge med en 325 på både slette og i svingen.

Di som sier noe annet her har garantert ikke prøvd en 318is, noe mange i denne tråden garantert ikke har gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...