Gå til innhold

325i eller 330d  

64 stemmer

1. 1. 325i eller 330d

• 325i
      21
    • 330d
      43

Anbefalte innlegg

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
En annen ting er forsikring, noe som er veldig vanskelig på 325. Hadde en veldig pen 325Ci på hånd før jul, men måtte slå den i fra meg da forsikring på meg var umenneskelig dyrt. De nektet å forsikre den på faren min, så lenge andre enn han skulle bruke den.

Ja 325i er t belastet model navn, tror det er billigre å forsikre 328i f.eks.

For ordens skyld, hvor mye snakker vi om her, min 530Dat koster meg 9 i året.

Skrevet

Jeg er snart 23, og har dessverre ingen bonus på meg. På 318Ci, 320Ci (både 2.0 og 2.2), 320D og 323Ci var forsikringen på rundt 12-13000,-. Dette var med rabatt for tre forsikringer, 12000km og 8000.- i egenandel hos gjensidige.

325Ci skulle de ha 23000,- for med samme kriterier, bortsett fra at egenandel måtte være 20000,-.

Gjensidige var billigst for meg på alle modellene.

Skrevet
Jeg er snart 23, og har dessverre ingen bonus på meg. På 318Ci, 320Ci (både 2.0 og 2.2), 320D og 323Ci var forsikringen på rundt 12-13000,-. Dette var med rabatt for tre forsikringer, 12000km og 8000.- i egenandel hos gjensidige.

325Ci skulle de ha 23000,- for med samme kriterier, bortsett fra at egenandel måtte være 20000,-.

Gjensidige var billigst for meg på alle modellene.

Sitter på samme problem.. Har ikke bygget meg opp bonus jeg heller, og er snart 24, så og ha min e30 325 ble uaktuellt.

får se nå når jeg har hatt lappen over 5 år og blir 24 om jeg setter den over på meg om prisen blir grei.

Skrevet

Takk for alle innspill :-)

Jeg tror THE WOLF tenker på det praktiske. Og jeg er helt enig med ham i at automat i kombinasjon med diesel fungerer bedre enn manuell. Delvis på grunn av det korte registeret, men også pga komforten det gir.

Jeg har alltid tenkt manuell gir på 3-serien, men jeg er jo vant med bensin så kanskje jeg bør revurdere dette litt hvis det blir en diesel som jeg tror det blir ja.

Andre innspill rundt dette?

Hva med: høyere pris, mer vedlikehold, mindre "sportslig", høyere forbruk?

Skrevet
Hvis prisen er den samme for begge modellene (er du helt sikker på dette ?) velger du naturligvis 330d, men hvis det i praksis er en prisforskjell må du vurdere årlig kjørelengde og hvor lenge du skal ha bilen opp mot det du sparer på å kjøre diesel. Husk at 330d hadde 184 HK frem tom. 2003, men fikk 204 HK i 2004... det gjør en stor forskjell på ytelsen. E46 325i går som et uvær med manuelt gear, men med automatgear er den ganske slapp (0-100 Km/t på 7,3 sekunder vs. 8,4 sekunder)... dette er ikke et tilsvarende problem når det gjelder E46 330d med 204 HK.

Kontantprisen til forhandler i Tyskland er nok noe lavere for en 325i, men grunnet mindre Co2 utslipp på 330d'n blir det jeg må betale ferdig på vei her i Norge ca. den samme.

Ingen tvil om at det blir manuell på 325i'n. Hadde også tenkt det på 330d'n, men ble litt i stuss nå.

Det er 2004/2005 sedan det er snakk om her med 204 herlige gamper.

Skrevet
En annen ting er forsikring, noe som er veldig vanskelig på 325. Hadde en veldig pen 325Ci på hånd før jul, men måtte slå den i fra meg da forsikring på meg var umenneskelig dyrt. De nektet å forsikre den på faren min, så lenge andre enn han skulle bruke den.

Dette er vel en av de få gangene jeg er glad jeg er litt opp i årene :-)

Men har selv hatt bil siden jeg var 17, så svindlerne har nok tatt sin del av mine penger også.

Skrevet
hvis du er innom haugesund skal du få sitte på en tur i 330d'en min =) Da tror jeg valget ditt blir enkelt.. en kamerat av meg har E46 330i, han ble også imponert da han satt på.. og det var før jeg chippa =)

Jeg skal en tur til Haugesund i vinterferien, har leid en hytte i Ølen ;-)

Er ikke i tvil at den går som et olja lyn, men det hadde jo vært artig å høre lyden av en 330 dieselmotor. Syntes du den er helt OK, ikke typisk R-4 diesellyd?

Har du gjort noe med eksosen?

Skrevet

jeg må si at det er merkelig at ikke bruksområdet er nevnt i denne sammenheng... mye bykjøring,diesel og automat. mye lang pendling,diesel og man. automat er helt unødvendig på en 330 i denne sammenheng.

dersom du ønsker å få littegrann glede ut av bilen så kjøper du bensin.

diesel er bare for transport.

trenger du 500nm i en personbil?neppe.

lyden av en raklete diesel er jo bare tragisk.

dersom du ser på forbruket på nyere biler så skal du kjøre litt før det lønner seg nevneverdig å kjøpe diesel.hvertfall om dieselprisen fortsetter i samme retning litt til :wink:

feite biler går ikke på pommes frites fett,punktum 8)

de som synest en 330d går som et uvær må prøve litt andre ting før de uttaler seg tror eg.

Skrevet

Såfremt det er økonomisk forsvarlig for ditt vedkommende bør du etter min mening velge 325. Ingen ting kan slå en sterk og fin BMW rekke 6 bensin i kombinasjon med manuell gir.

Prøvekjør begge modellene og se hva du liker..

Skrevet

Som bruksbil ville jeg valgt 330d. 325i med manuel er en godgod bil, deilig motor. Men som 4dørs tilogfra jobb bil er 330d med tomatgir det beste valget, selvom det ikke er like gøy når du skal kjøre litt "sportslig".

Vil tro at man tar flere omveier hjem med 325i manuell enn 330d automat.....

Skrevet

Tror du må prøve begge utgavene før du bestemmer deg.

E46 har jo i utgangspunktet slitt litt med hurtig slitasje av foringer i forstillinga og det blir jo ikke bedre av at man stapper en 3 liter støpejernsblokk under panseret kontra en 2,5 liter alumotor. Dette vill nokk også gi litt utslag ved aktiv/sportslig kjøring.

Men det er opp til deg og dine behov :)

Skrevet

Jeg har selv en 330D 184HK med manuell kasse. En herlig bil og motor som passer yppelig til manuell kasse. Bilen blir også billigere å ta inn med manuell siden den har en del lavere utslipp enn automat. 3 literen har ikke like kort register som mange andre dieselbiler. Maks dreiemoment ligger faktisk flatt over et stort turtallsområde. Jeg ville helt klart valgt 330D. Når det gjelder motorlyd er denne meget bra til diesel å være. Kan ikke sammenlignes med 4er. kan høre noe knakking på tomgang, men ved pådrag er den helt rå.

Er også deilig når det kommer til drivstoffutgifter. disse har sunket drastisk etter at jeg solgte 320en. Kjørte til Hemsedal med snitt på 0,58 og da kjørte jeg ikke spesielt forsiktig.

• 1 month later...
Skrevet

Driver og ser etter bil enda, ser det er kommet en på finn.no som er gått ca. 100.000. Er det for mye på en 2004 330d?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...