Gå til innhold

Bimmers sin offisielle båttråd !


Thomaz
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 303
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å nei da. Vi har enda flere fine turer utpå med god varme. Jeg husker vi hadde hele fjorden for oss selv i midten av Oktober i 2006 med Doral Monticello'en vi hadde, da var det knall sol og sommertemperatur.. Det var riktignok ikke så festlig den dagen båten skulle tas opp med grader ned mot 0 og frost over hele båten i November.. brr.. :x

Hadde vært flott med noen sommerbilder fra sjøen til de av dere som har. Legger ved noen stemningsbilder fra vår sommerferie med 2 fantastiske uker med tropenetter.. 8)

81oaces5d29b4bw83fwn.jpg

(noen fra den lokale kebab-sjappa i Tønsberg som så gjerne ønsket å bli tatt bilde av i båten.. Vel, de fikk jo lov til det..)

xr9mwlzmc7wjl38v42x8.jpg

4l3dlar2fch7x8d0icv5.jpg

m2uqphhyfo2vvecy24f3.jpg

2qvlu0tn5dihhtfla7k4.jpg

kbchi9km4lej297c0o7s.jpg

o9frc156wrh4jjkf3yz7.jpg

dk3sl4qq5ib8bpdt8c7p.jpg

EDIT: Nå går snart båtmessen, båter i sjøen av stabelen og da er det på tide med et messebesøk atter engang.. Flere som har tenkt seg på den flytende messen..? Gleder meg virkelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg spørre om pris på den jolla (doral montecillo) hehe ;)

Er det 50 fot+++ ?

Det heftigste jeg har vært på vannet med er Hydrolift S24R :D

Vokste jo opp 50m borti gata fra der Hydrolift har sine lokaler nå. Men da jeg fylte 6år flyttet vi vekk fra vannet og ut på landet, og der var det sykkel osv som var tingen, ikke egen båt. Hadde akkurat begynt og se etter båt til meg rett før vi flyttet :( men men...

De sier at dagen ikke er den samme uten VG, jeg sier sommern er ikke den samme uten båttur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg er litt usikker på hva du spør om, Doral Monticello var den første "store" båten jeg kjøpte. Jeg kjøpte den faktisk på "sjøen for alle" i Lillestrøm i 2006. Båten var den gang på store 28 fot! Dersom det er den "store" båten på bildet du snakker om så er det en Meridian 341 på 36fot som ble bestilt på "sjøen for alle" i år.. Det samme med mini'en som står i davitere.. :lol:

Prisen avhenger alt ettersom hvordan den er utstyrt, men båten starter på 2.956.250kr da med to stk Cummins 5,9QSB 330 (660) Common Rail med faste akslinger.. Du kan jo gå inn på www.meridianyachts.no og skreddersy din egen båt.. :)

Denne koster idag ny fra 989.000kr og da er båten utrystet med en Cummins Merc.QSD 230 Duo prop, som altså yter 230hk. Jeg hadde denne i min, men jeg må si den ble litt undermotorisert ved grov sjø og tungt lastet båt. Båten bør egentlig derfor ha Cummins Merc.QSD 320 Duo prop, 320hk eller så bør QSD 230 motoren chippes..

9215zj5.jpg

Hydrolift er noen fantastiske båter. Satt på med en Hydrolift F29 her i sommer og det var enorme saker. Båten gjorde i overkant av 48 knop (GPS målt) og da var båten grodd. Båten skulle i utgangspunktet gjøre ca 10knop mer. Satt også på med en vannscooter i Sverige med 215hk og 0-100km/t på ca 3 sek. Det var enorme greier! :twisted::shock:

De sier at dagen ikke er den samme uten VG, jeg sier sommern er ikke den samme uten båttur! :D

Dette er jeg forøvrig helt enig i. Bil er morsomt, men sommeren er virkelig ikke den samme uten sjøen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker som kjent best gamle tresnekker, men i sommer inviterte en gammel venn meg ut i en relativt stor RIB (av et eller annet italiensk merke) som har 2x225 HK (totaktere) og det gikk noe grasat... knapt 60 Knop på full hastighet. Makan... skikkelig cowboy... og for noen hissige utenbordsmotorer. Jeg kan ikke leve med en slik båt, men morsomt var det... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så absolutt enig med deg, Fredrik. Trebåt er fantastiske båter - dersom de er tatt godt vare på og vedlikeholdt. Jeg har en treskøyta liggende på bryggen hvor eieren har holdt på med båten i 20 (!!) år. I år er den ferdig og jeg er sikker på at dette er Norges, om ikke en av Europas lekreste treskøyter. Alt av deler har 20-30 lag med lakk, inkludert motor. Varmekabler i skrogsider og jøtul peisovn er noen av godsakene. Det er en så fantastisk nydelig båt at du ikke vil tro det.. :shock::D

(Jeg har desverre ikke bildet av herligheten, men satser på å få tilsendt noen i kveld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig mottat noen bilder av treskøyta jeg snakket om i går, Fredrik. De er desverre ikke av beste kvalitet, men jeg skal se å få tatt et par bedre bilder ved senere anledning. Du vil ikke tro hvor fantastisk denne båten er! Et smykke..

u0zebyw25w9u700bq06g.jpg

sass9xjndbncw2zui3t2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott båt gitt!

Skulle godt hatt en sånn, men tror vi starter litt lavere på skalaen. ;)

Vi har begynt å tenke på noe a la Bayliner 175/185, men det blir nok først om et år eller to. Må kvitte oss med huslånet først.

jeg ville ikke kjøpt en bayliner.. det er "sjøens toyota" :S har vel kjørt 100 baylinere og har "åpna" ett par av de og sett åssen arbeid som er gjort på de og er ikke akuratt imponert

har jobba i en bayliner butikk i 3 eller 4 sommere på rad og hos importøren en liten stund www.tlf.as

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja, da er det ikke lenge igjen av sesongen (for min del hvertfall), så de fleste har vel begynt å tenke på å ta den opp. Jeg tar opp min om 2 uker, noe som kommer til å bli utrolig trist. Får håpe at de to siste helgene blir gode og varme med masse sol. Husker at jeg hadde min første store båt (Doral Monticello) ute til November i 2006. Jeg gikk i shorts i slutten av Oktober. Synd det er så kaldt som det er nå, en slik høst som i 2006 får vi neppe i år..

Noen som vet om en liten winch som kan trekke 200-250kg som egner seg på innsiden av ekterspeilet? Kunne tenkt meg en slik en, men har pr. dags dato ikke funnet noen. Har sett at en del har det på finn.no, men er dette bare ankerwicher som det er satt en krok på eller hvordan er det..? Eika? Vet du noe om dette kanskje..? :)

Flere som også tok turen til Båter i Sjøen i Sandvika i forrige uke? Må si det var en knallflott messe, gleder meg virkelig til Lillestrøm messa. Det fins nesten ikke noe som er morsomere enn å trave rundt på div. båtmesser.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker vi monterte noen på de lagunaene vi laga men husker ikke hvor bra/dårlige de var.. men du er jo medlem på baatplassen så spør der du så får du nok noen gode og dårlige erfaringer med de forskjellige modellene

kjøp på ebay, pappa kjøpte den støste garmin kartplottern der nå for 9000kr og den koster 23000 her i landet :D sparte 14000kr på og vente 9dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fler enn meg som er lei uerfarne båtførere som absolutt ikke har noe på fjorden å gjøre? Og er det rart det kommer til å bli innføring av obligatorisk båtførerbevis..?

Vel, etter en fantastisk uke i både Tønsberg og verdens ende har jeg en liten båtrapport. Lå fortøyd inne i havnen på Verdens ende inntill en fjellside i et smalt sund på styrbord side ved innseilingen til havnen ettersom gjestebryggene var stapp fulle. Forbi den lille, idylliske holmen vi (og mange andre) lå fortøyd er det grundt og det er selvfølgelig satt opp en stake som peker mot babord side. Man skal med andre ord holde til babord rett etter innseilingen pga. groms og skjær på styrbord side.. Vel, nå kommer noen sjokkerende opplevelser på kun 3 dager...

Fredag:

1 stk daycruiser holder til SB og kjører rett på skjæret. Fikk tiltet opp motoren og ble tauet av to stk. gummijoller. Vedkommende kunne dra fra stedet uten en eneste skade på drev og personer. Flaks.

Lørdag:

2 stk skjærgårdsjeeper holder til SB, men bakker ut i siste liten etter at vi fyrte opp med både plystring og roping.

1 stk skjærgårdsjeep holder til SB, men ser dumt på vi som vinker fra land og roper. Tar opp pilsen og skåler. Er heldig og ikke treffer noe.

2 stk daycruisere holder til SB, men bakker ut i siste liten etter at vi fyrte opp med både plystring og roping til vedkommende.

Søndag:

1 stk skjærdgårdsjeep holder til SB, men klarer også å bakke ut i siste liten etter å ha gjort vedkommende kraftig oppmerksomme på skjæret..

Så til dette, hvordan er det virkelig mulig at totalt 7 (!!!) stk på kun 3 (!) dager klarer å prestere å kjøre mot og PÅ skjæret? Er det rart det blir innføring av obligatorisk båtførerbevis? Nei! Vet ikke disse menneskene hva staken som peker mot BB side med [color=green]GRØNN farge betyr? Vi kan takke alle disse båtførerne (som absolutt ikke har noe på sjøen å gjøre) for at det blir som det blir! :evil::evil:

Etter å ha vært frivillig manskap på en redningskøyte i noen år for en tid tilbake, vært med på sjøen siden jeg ble født og hatt egen båt siden jeg var 13 synes jeg det er på høy tid at det innføres strengere krav til båtførere. Har vært en eksplosiv utvikling i antall idioter på sjøen de siste årene!

Fant faktisk en film på youtube av akkurat den skøyten jeg var på, filmet uti fjorden her:

Har sittet til rors på den i ca. 2 meter høye krappe bølger, motvind og totalt mørke i 30 knop på vei ut mot havet. Det er en ganske sinnsyk følelse! Spesielt det å nesten ikke kunne se ut. Sitter fastspent med firepunktsele i en luftdempet stol og navigerer etter instrumenter. Den gjør normalt ikke mer enn ca. 30 knop pga mye bunkers (skal klare nærmere 40 med lite last), men til gjengjeld gjør den det omtrent uansett værforhold, i tillegg til at den kan stoppe på en båtlengde og manøvreres i alle retninger pga. 2 stk. vannjet koblet til hver sin Yanmar diesel med 350 hk og 1000 nm hver. Kan anbefales for de som har tid å bli med som manskap. Man får mange flotte opplevelser på sjøen og diverse kurs gratis. Selv har jeg ikke hatt tid de siste årene...

På slutten av filmen er de på vei gjennom et sund der jeg flere ganger siste årene nesten har blitt nedkjørt av idioter som ikke vet hvilke side de skal plassere seg til en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker vi monterte noen på de lagunaene vi laga men husker ikke hvor bra/dårlige de var.. men du er jo medlem på baatplassen så spør der du så får du nok noen gode og dårlige erfaringer med de forskjellige modellene..

Hva slags merke var denne winchen og hva kostet den? Har så vidt det er snakket om det på båtplassen, men ingen vet hva slags merke den ene winchen jeg har i tankene er. Det vi kom fram til var hvertfall at den hadde et lokk fra ILAS marine, men de har ingen winch til å trekke opp gummibåter med. Ergo må det jo være en ankerwinch og det er jo en svært kostbar oppgradering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...