BMW 2002 Fredrik Skrevet Februar 1, 2008 Skrevet Februar 1, 2008 For å forsvare "oss" litt..1. klimaet i nord er mer stabilt med lave temperaturer over lengre tid. Snøføre er ikke noe problem å kjøre på. Problemet her er at middel temperaturen er litt over null, men fortsatt har vi minusgrader i bakken og i perioder i lufta. Dette gjør at slaps som kommer fra over pakker seg og lager is-vaskebrett. Salting i forkant hindrer a)is-vaskebrett fra slaps og b)is-hinner etter brøyting. I tillegg har vi utrolig mange idiot lastebiler fra utlandet som hvis de stopper skaper problemer for utrolig mange fler enn hvis det skjer på f.eks E10.. Støtter denne en god del. Men har fortsatt mine tvil at det kan være SÅ glatt liksom. http://www.tromsofoto.net/troms/SA023-bil-i-2mtr-sny.jpg Vinteren 1997 i Tromsø Da var det snøfall gitt
Ballder Skrevet Februar 1, 2008 Skrevet Februar 1, 2008 Nei.. Skulle flytta nordover vettu. Nåja. Da blir du som den gjengse nordlending og klager på alt og alle, og som gjerne feier for andres dører uten selv og feie for egen dør Neida... Så ille er det ikke Men de finnes det plenty av... Er vel mer det at jeg kunne tenke meg litt større dagligdagse utfordringer enn sludd og køkjøring. Jobber heldigvis slik at snøscoter kjøring litt oppe i dalførene er en dagligdags opplevelse i perioder hver vinter. Starter opp med tredje uken med scoter befaring av kraftlinjer i morgen. Fyresdal-Nissedal-Drangedal som står for tur nå.
Mexos Skrevet Februar 1, 2008 Forfatter Skrevet Februar 1, 2008 Jeg kjører i Oslo og klarer meg fint på vinterføre Synes ikke det er no verre her enn på andre plasser. Snurra 180 grader idag da, men det var framprovosert og min egen feil. "vart litt for brei sjø" Driter vel meg ut skikkelig nå hvis jeg krasher imorra Men er sant det de sier at føret varierer veldig pga. temperaturer svinger veldig rundt null.
Saltkjelen Skrevet Februar 1, 2008 Skrevet Februar 1, 2008 Da syns jeg faktisk du skal ta deg en tur ned hit å oppleve føret vi har nå. Busser som blandt annet skal inn på holdeplasser bruker jo mange meter ekstra å få stoppet på ettersom de bare sklir videre..
bmw-m535 Skrevet Februar 1, 2008 Skrevet Februar 1, 2008 er nok mange krøkker ute på veine ja, men det tror jeg jaggu det er i midt norge også, var og henta bil i levanger i romhjula og når jeg da skulle over fjellet gikk det jevlig treigt med folk. selv er jeg jevlig god på vinterføre, både når det gjelder skrensing og det å komme seg frem på vanskelig føre.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Februar 1, 2008 Skrevet Februar 1, 2008 Det kan jeg så gjærne om du spanderer flybilletten ned
S. Gunstad Skrevet Februar 1, 2008 Skrevet Februar 1, 2008 Nå må vi huske at østlandet er større enn kun Oslo, og at det fins flere veier enn E6 og ring3.
Mexos Skrevet Februar 1, 2008 Forfatter Skrevet Februar 1, 2008 Nå må vi huske at østlandet er større enn kun Oslo, og at det fins flere veier enn E6 og ring3. Jepp. Må ikke glemme ring1 og ring2
oddis Skrevet Februar 1, 2008 Skrevet Februar 1, 2008 Kutt ut saltet helt, så kan folk lære seg å kjøre (det begynner snart å bli en klisje). Klarer de ikke da får de la bilen stå. Det å føre en bil er faktisk ikke en 'lek' og en menneskerett slik som enkelte hevder. Folk kjører altfor fort fordi de er vant til bar bakke. Kommer de til en flekk med litt skikkelig glatt føre er de bambi på isen og koster samfunnet masser av penger i skadeutbetalinger ol. I tillegg til dette blir det anbefalt å kjøre med piggfritt. Det er for meg HELT horribelt i tospann med uerfarne/udyktige sjåfører. Slaps er livsfarlig, enten man heter Petter Solberg eller ei.. Så behagelig det er å komme utpå øde landeveier i "nomansland" og kunne kjøre på SNØ at jeg ofte kjører opptil 1 mils omvei kun for å slippe salt, slaps og andre uønskede situasjoner. Men nå bor vi atter en gang i den største "nannystaten"
Hansh Skrevet Februar 1, 2008 Skrevet Februar 1, 2008 Ikke så mye bedre i Bergen enn i Oslo.. Gikk i klasse med en nordlending som mobbet bergensere like mye hver gang det var litt snø! Saltes altfor mye her og, eneste gangene det er greit er når det faktisk er is, mye pga. at vestlandet ikke akkurat er kjent for å være flatt. Greit å ha en bil på piggdekk og en på piggfritt. Nok av de her som kjører i 30 fordi det ligger litt snø i grøften ved den tørre veien de kjører på. Mye gøyere å kjøre på fjellet på skikkelige usaltede vinterveier, eneste der er alle heltene i SUV som tror at de kjører lyntog på skinner, men i følge forsikringsselskapene så er det jo svært mange av de som plutselig lærer litt om naturens lover..
plumbo79 Skrevet Februar 2, 2008 Skrevet Februar 2, 2008 Jeg bor i utkanten av grenland her blir det ikke saltet dette gjør at man ihvertfall må redusere farten til en tredjedel for ikke å gå ut.
plumbo79 Skrevet Februar 2, 2008 Skrevet Februar 2, 2008 Det eneste som er bra med usalta veier er at bilen ikke ruster!
Werther Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 Nå må vi huske at østlandet er større enn kun Oslo, og at det fins flere veier enn E6 og ring3. Riktig, mange fra nord drar alle under en kam, men østlandet er ikke bare oslo. Er steder på indre østland som er jevnt kaldere enn nordland og troms... Jeg kan være enig i at folk bosatt i oslo/Akershus/Østfold er svakere på snø enn nordlendinger, det har med vane å gjøre. Akkurat som en fra nord ville stresset mer i oslo-gryta o.l Noen av årsakene som bidrar til at problemene blir større er: - Høyere trafikktetthet, med dertil konsekvenser ved ulykker. - MANGE utenlandske trailere - Mange innvandrere fra ikke-vestlige land - Variasjon av temperatur. Forrige uke en dag var det +8 her, dagen etter var det -4. Men så må det nevnes at noen er enda mer ræva på snøkjøring enn østlendinger - sørlendingene. Husker jo E18 mot Kristiansand i fjor. Var latterlig at de ikke klarte å måke vekk den mengden som kom, og det var ikke snakk om mange dagene det var mye nedbør.
Springsteen Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 Her i Bergen virker det i mine øyne som de bare har gitt faen i alt som heter brøyting eller salting de siste dagene.. gjerne har det snødd en del, men hovedveiene skal de vel uansett klare å holde rimelig frie for snø..
maurtin Skrevet Februar 3, 2008 Skrevet Februar 3, 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=515818 nå snør det sørpå igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå