Deep Dish Skrevet Februar 9, 2008 Skrevet Februar 9, 2008 Jeg donerer lett en hundrelapp eller to... Er ikke rett at en mann(Gunnar) skal bruke masse tid og betale for hele morroa for 9000 personer.!! Gunnar, gå i banken på mandag og få opprettet en "Bimmers" konto, så legger du ut kontonr her, så kan da folk betale inn det beløpet de ønsker å bidra med....
PIIIPower Skrevet Februar 9, 2008 Skrevet Februar 9, 2008 ..snip..Spør bare hva din nærmeste snekker eller merkeverksted tar pr. time Merkevekstedet tar bare ca 650+mva, men det at vi som kunder betaler for kaffepauser, lunch, driting, mer kaffe og en god del retting av feil de gjør mens de skrur og røyker... og da blir det dyrt totalt + at det er minst 2 som gjør dette samtidig på samme bilen..
Gunnar Skrevet Februar 9, 2008 Skrevet Februar 9, 2008 Har du oppgradert til siste v. av phpbb gunnar?Regner med det skulle renske opp en god del av SQL-koden her uten at jeg er noen guru på MySQL selv Mulig - hvis det ikke bare innfører masse ekstrafunksjoner som stjeler enda mer prosessorkraft. Har mao. ikke oppgradert til v3 hvis det er den du tenker på. Er redd det blir en enormt stor tilpasningsjobb, på grunn av mods som er i bruk her. F.eks. gallery og news-integreringen. Jeg har desverre ikke tid til mer enn en time og to en sjelden gang i blant slik ting er nå. Det som overrasker meg mest her er egentlig at det ikke er en eneste sjel som har en grei burk stående et sted som man kunne forsøkt å kjøre siten på. Da jeg jobbet med IT for 5-8 år siden hadde "alle" i miljøet et boks stående på en grom linje et sted, mens nå som alle har gromme linjer er det plutselig ingen som har noe slikt?
-Sammy Skrevet Februar 9, 2008 Skrevet Februar 9, 2008 Det som overrasker meg mest her er egentlig at det ikke er en eneste sjel som har en grei burk stående et sted som man kunne forsøkt å kjøre siten på. Da jeg jobbet med IT for 5-8 år siden hadde "alle" i miljøet et boks stående på en grom linje et sted, mens nå som alle har gromme linjer er det plutselig ingen som har noe slikt? Finner dette litt rart jeg også.. ...må da ver -noen- ?
ehrnst Skrevet Februar 9, 2008 Skrevet Februar 9, 2008 Har du oppgradert til siste v. av phpbb gunnar?Regner med det skulle renske opp en god del av SQL-koden her uten at jeg er noen guru på MySQL selv Mulig - hvis det ikke bare innfører masse ekstrafunksjoner som stjeler enda mer prosessorkraft. Har mao. ikke oppgradert til v3 hvis det er den du tenker på. Er redd det blir en enormt stor tilpasningsjobb, på grunn av mods som er i bruk her. F.eks. gallery og news-integreringen. Jeg har desverre ikke tid til mer enn en time og to en sjelden gang i blant slik ting er nå. Det som overrasker meg mest her er egentlig at det ikke er en eneste sjel som har en grei burk stående et sted som man kunne forsøkt å kjøre siten på. Da jeg jobbet med IT for 5-8 år siden hadde "alle" i miljøet et boks stående på en grom linje et sted, mens nå som alle har gromme linjer er det plutselig ingen som har noe slikt? etter hva jeg kan se inneholder ikke V.3 noe mer fuksjonalitet som kan være av så mye betydning om det ikke er i bruk. Så kjapt at det er mye som går på bruker, rettigheter osv. Nyeste gallery fra menalto (ser ut som det er det som brukes her) integreres hvertfall med phpbb3 Jeg regner med det er siste versjon av PHPbb2 installert? Etter jeg byttet jobb har jeg dessverre ingen boks, men har helt sikkert muligheten til å sette en boks på driftsenter i Oslo med litt smøring av driftssjefen At det er noen på det forumet her som har muligheten til å sette en boks i serverhallen på jobben er jeg overbevist om.
-Anders- Skrevet Februar 9, 2008 Skrevet Februar 9, 2008 Rart ingen kan hjelpe ja! Jeg støtter selvfølgelig siden med noen kroner! Burde jo ikke være noe problem det, for de som er aktive her inne. Man kommer uansett langt med litt cash.
Gunnar Skrevet Februar 10, 2008 Skrevet Februar 10, 2008 Gunnar, hva slags linje står boksen på nå? Står på gigabit, men er begrensa til 10Mbit full duplex (begge retninger) i switchen den står på. Den linja holder lenge, og det ville nok gått greit med en tregere også, så lenge opplastingen og responsen er bra. Den gjennomsnittlige linjebruken er ikke særlig høy, men det er en fordel at det går an å peake høyere for at ikke surfingen skal oppleves som treg. Bildehostingen for forumet ligger forøvrig på en annen boks som også står på 10Mbit fiberlinje.
Haug530D Skrevet Februar 10, 2008 Skrevet Februar 10, 2008 Gunnar, hva slags linje står boksen på nå? Står på gigabit, men er begrensa til 10Mbit full duplex (begge retninger) i switchen den står på. Den linja holder lenge, og det ville nok gått greit med en tregere også, så lenge opplastingen og responsen er bra. Den gjennomsnittlige linjebruken er ikke særlig høy, men det er en fordel at det går an å peake høyere for at ikke surfingen skal oppleves som treg. Bildehostingen for forumet ligger forøvrig på en annen boks som også står på 10Mbit fiberlinje. Nei det er nok ikke i linjehastigheten begrensningen ligger i, mer hardwaren ja, har selv mange bokser som kunne stått som server jeg, men desverre så bor vi bare i en liten leilighet for øyeblikket og ikke så mange plasser å sette ting, blir nok bedre når vi får bygget oss hus.
Gunnar Skrevet Februar 10, 2008 Skrevet Februar 10, 2008 ehrnst, Tror nok uansett at det er selve databasen som er problemet. Trolig søkefunksjonen. Når et nytt innlegg legges inn blir alle ordene lagt i en tabell som igjen blir søketabellen, med referanser til innleggene de tilhører. Trenger vel ikke si at den er stor... snakker hundrevis av MB her. Det går an å ekskludere ord der, men det var relativt begrenset ekskludering i starten. Har lagt til mange flere i senere tid, men det tar allikevel flere uker (!!) å rebuilde databasen til å droppe alle ordene som nå står på ignore-listen. En med et lite forum hadde hatt den stående og gå i flere dager.. En tilleggsfunksjon de også har kommet med er jo bildeopplasting/filopplasting, og da vil den belastningen også komme på serveren sidene ligger på. Nå ligger alle bildene på en annen boks (som klarer seg veldig fint). Men det er ikke sikkert det er så ille som jeg tror. News-funksjonen må det nok gjøres om på, menmen..
vetu03 Skrevet Februar 10, 2008 Skrevet Februar 10, 2008 Er gledelig med å betale jeg hvis det blir noe av dette...
plumbo79 Skrevet Februar 11, 2008 Skrevet Februar 11, 2008 Betaler gledelig selv, har spart mye penger på å være medlem her.
[space] Skrevet Februar 11, 2008 Skrevet Februar 11, 2008 Før var det vel alltid entusiaster som hadde maskiner på gode linjer nettopp fordi tilbudet til hjemmebrukere var så dårlig. Nå som "alle" har adsl hjemme, klarer entusiastene seg gjerne også med dette, og dermed har færre folk bokser stående på egnede linjer for forumhosting osv. Fredrik har hintet litt frempå om muligheter for å ta bimmers "to the next level", ("off forum"), ideer som jeg personlig syntes var gode, og som jeg kunne hjulpet til å backe opp. Har også forståelse for Gunnar, og hvor mye tid han kan legge i dette. Ellers kan jeg jo si at databasetuning kan være utrolig effektivt. Ting som block-size, plasseringen av data på disk osv. Regner med indexer i basen er greie ettersom vi her bruker en "ferdigløsning". Dessverre, i denne sammenheng kan jeg ikke si jeg er noen racer i sql...
[space] Skrevet Februar 11, 2008 Skrevet Februar 11, 2008 hehe, som Off Topic på en måte var tanken min Vi har altså snakket sammen (i levende live!) utenfor forumets "vegger"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå