Gå til innhold

Flere som plages med tomt batteri?

Anbefalte innlegg

Skrevet
mål tapping..

1: ta av minus polen på batteriet.

2: ta et multimeter mellom batteri pol og minuskabel. sett multimeter på amp

3: ta multimeter utførbilen og lukk igjen koffert luka

4: la bilen gå i sleep modus at alle moduler sovner.

4: les av amp etter en 15 min ca. ok er ca 10-20amp minst mulig! er mange e60-e61 som har dette problemet! at bilen går i sleep så er det en modul som ikke sovner som tapper batteriet

10-20A betyr at et 100Ah batteri vil være tomt etter 10 eller 5 timer.

Skrevet

Har hatt akkurat samme problemet selv... 2003 320d. Var helt tom for strøm en morgen jeg skulle ta eksamen. Ble nytt batteri samme dagen. Tre dager etter var dette tomt. Blir alltid tomt når det nærmer seg 10-15 minus. Har fått sjekka at det ikke er noe som står og tapper strøm, men denne testen varte bare 30 min. Vet fortsatt ikke hva problemet er.

Skrevet

Jeg ville ha stilt spørsmål omkring seriøsiteten til dette verkstedet!

Vi har noe som heter Kjøpsloven som gir oss 5år reklamasjon på ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 1år. Dvs en airbag-modul er laget for å vare vesentlig lenger enn 1år og da er det 5år reklamasjon!

Det verkstedet prater om Goodwill, er egentlig ikke Goodwill!

RS

JEg har vært utrolig plaget med utladding, min står det org. 110 amp batteri nytt i fjor. Bilen jeg har er en E60 BMW 525 DA.

Bilen har stått på verksted i over 1 uke nå. Dem har konkludert med at airbagmodulen er gåen, det er den som ladder ut. Utladdingsspenningen ligger mellom 0-8 amp. ca. 10 timer er batteriet flatt. Utrolig surt på en å ny og dyr bil (Km. 49.000). Denne enheten er ikke billig.

Flere som har hatt utladdings problem med E60?

får en ikke slike ting på garanti/reklamasjon? :?

er liksom ikke noe slitedel? :P

Hei!

Nei du, sersjant!

BMW virker knallharde på dette!

Denne delen koster 7300,- Dem dekker 50 % pga. bilen er over 3 år.dette kaller dem Good will! I tillegg til dette kommer jo arbeid og leiebil. Pluss all frustrasjon.

Hadde det ikke vært for at jeg er utrolig gla i BMW som bil hadde jeg nok vurdert andre merker. Slike feil kan vel oppstå.

MEn jeg mener at norsk lov burde tre kraft. Det er tross alt ment og vare.

Skrevet

Det virker som om at en 320dA er følsom for lav kapasitet på bateriet. Det er ikke tegn til lite strøm når jeg vrir om tenningen, men med en gang jeg skal turne motoren, så faller alt ut. Diesel er vist tung å dra rundt. Samtidig er det gløding og at jeg har en elektrisk kjøleveskevarmer som sikkert også drar strøm.

Jeg prøvde først å koble på starthjelp framme, men fikk ikke god nok kontakt på jordingspunktet. Koblet til bak og da var det en helt annen verden. Motoren startet på sekundet.

Kjørte så i 15min og inn på verkstedet på jobben. Målte hvilespenningen og den var på 12,6V. Brukte en strlømtang, men den fikk ikke utslag når tenningen var av.

Når jeg starter bilen så får jeg utslag på strømtangen. Da ligger strømmen på mellom 16-18Ah. Dette er netto ladestrøm mot batteriet.

Altså så forsvinner over 100Ah i selve bilens elektronikk under drift. Det er jo en 150Ah dynamo.

Jeg ringte BMW i Tromsø og mannen tok meg på sengen med å si; Ja du har vel kort vei på jobb! Ja jeg har 7-8min kjøring til jobb, eller rettere sagt at kona har 7-8min til jobb. Jeg går på jobb :-)

Da anbefalte han på BMW å vedlikeholde batteriet noen ganger iløpet av vinteren.

Hen mener at en kaldstart krever opp mot 30min kjøring for å kompensere for strømforbruket. Dessuten når batteriet over lengre tid ikke er toppladet, så mister den egenskapen å ta imot lading så dette er en ond sirkel. Jeg skal nå begynne å koble til lading om natten en gangi uken.

Takker for all tilbakemelding!

RS

hmm.. kan høres ut som du kan ha noe kryp strøm, eller att det er dårlig kontakt på ledningene på bilen din! at den lader 14v er ikke dårlig hvis batteriet er utladet! men så lenge det ikke hjelper med start kabler, kan det være dårlig jording, eller dårlig kontakt på inn på starteren!

hvor mye er hvile spenninga på bateriet ditt etter bilen din har stått en dag? ett batteri som ere fult oppladet måler 12,7v.. du kan også måle med ei ampere tang på minuskabelen når bilen er stoppet og alt er slått av, får å se om bilen drar noe kryp strøm.. og måle når bilen går får å se om den lader noe ampere.. en bil kan faktisk lade 14v uten att dynamoen lader noe ampere!

ser du er ifra nord norge, og er det riktig kaldt kan batteriet holde ned til 30% av det som det er merket på batteriet! husk ah har ikke noe med start amperen å gjøre :wink:

håper noe av dette kan hjelpe deg!

Skrevet

Hei!

Det er ikke airbag modulen! Fjerner sikring nr. 20 Standeizung/Webasto. da entrer den sleep modus som den skal, helt ned i 0,02 mah etter en time, setter man i sikringen blir bilen(spenningen bananas hopper fra 7-15 amp utladding, bilen sovner men spenningen hopper opp og ned fordi. Så problemet ligger i forbindelse med Webasto Hva kan det være? Det var dagen etter sikringen røyk (20 amp sikring!!) problemet med utladdingen begynte!

Noen som har ideer?

Skrevet

ser ut som det bare var en ordentlig lading som skulle til på bilen min hvertfall! =)

så da kan det se ut som bimmers har fikset saken enn så lenge hvertfall! =)

Skrevet

Spenning måles i Volt. Strøm møles i Ampere :-)

En Webasto kan gjøre mye rart med bilen da den styrer mange ting. Matepumpe, sirulasjonspumpe, varmeapparat osv osv osv.

Hvis det er noen svikt i noen komponenter, så kan dette medføre til ukontollert strømutladding. Du skriver om noe som heter Sleep-modus. Jeg regner med at dette gjelder min egent 2003mod 320dA. Kan det være en forklaring at hvis man ikke låser bilen med Alarm/Sentrallås(Har ettermontert DEFA-Alarm koblet til sentrallås og bruker BMW orginale nøkkel for låsing/aktivering og motsatt), så går ikke bilen i Spleep-modus?

Så kan mitt problem være at man glemmer å låse bilen og derfor går ikke bilen i sleep-modus? Flere ganger har jeg kommet i garasjen og oppdaget at bilen ikke var låst.

RS

Hei!

Det er ikke airbag modulen! Fjerner sikring nr. 20 Standeizung/Webasto. da entrer den sleep modus som den skal, helt ned i 0,02 mah etter en time, setter man i sikringen blir bilen(spenningen bananas hopper fra 7-15 amp utladding, bilen sovner men spenningen hopper opp og ned fordi. Så problemet ligger i forbindelse med Webasto Hva kan det være? Det var dagen etter sikringen røyk (20 amp sikring!!) problemet med utladdingen begynte!

Noen som har ideer?

Skrevet

Jeg har lagt merke til at lyset "P" på automatkassen fortsetter å lyse i lang tid etter at bilen er stanset og låst.

Noen nevnte at når dette lyset slukkes, så er bilen i Sleep-modus.

Jeg sjekket en time etter og det lyser fortsatt.

Jeg har ettermontert orgianal DEFA-alarm samt Nokia Håndsfri-sett med en gammel Nokai 6310. Nå har jeg tatt telefonen ut av bilen for å sjekke om den er årsaken, så jeg skal sjekke i morgen tidlig.

Hvis "P" lyset ikke slukkes, så betyr vel at jeg har et strøm-problem?

• 1 month later...
Skrevet
Jeg prøvde først å koble på starthjelp framme, men fikk ikke god nok kontakt på jordingspunktet. Koblet til bak og da var det en helt annen verden. Motoren startet på sekundet.

Kjørte så i 15min og inn på verkstedet på jobben. Målte hvilespenningen og den var på 12,6V. Brukte en strlømtang, men den fikk ikke utslag når tenningen var av.

Når jeg starter bilen så får jeg utslag på strømtangen. Da ligger strømmen på mellom 16-18Ah. Dette er netto ladestrøm mot batteriet.

Altså så forsvinner over 100Ah i selve bilens elektronikk under drift. Det er jo en 150Ah dynamo.

Jeg ringte BMW i Tromsø og mannen tok meg på sengen med å si; Ja du har vel kort vei på jobb! Ja jeg har 7-8min kjøring til jobb, eller rettere sagt at kona har 7-8min til jobb. Jeg går på jobb :-)

Da anbefalte han på BMW å vedlikeholde batteriet noen ganger iløpet av vinteren.

Hen mener at en kaldstart krever opp mot 30min kjøring for å kompensere for strømforbruket. Dessuten når batteriet over lengre tid ikke er toppladet, så mister den egenskapen å ta imot lading så dette er en ond sirkel. Jeg skal nå begynne å koble til lading om natten en gangi uken.

Takker for all tilbakemelding!

RS

Det er riktig som han på verkstedet sier. Jeg har også opplevd tomt batteri ved mye bruk av webasto. Satte bilen på lading over natta og alt var ok. Husk på at ved bruk av starthjelp bør kablene stå på en ca 5 min før man gjør et startforsøk.

Det er absolutt ikke slik at 100 A forsvinner inn i elektronikken. Dynamoen gir det som bilen har som behov, maksimalt 150A.

Du skriver 16-18Ah inn mot batteriet. JEg regner med at du mener Ampere og ikke Amperetimer.

Torfinn

Skrevet

en bil kan faktisk lade 14v uten att dynamoen lader noe ampere!

Dette er feil. Hvis dynamoen ikke lader (avgir strøm) vil spenningen kun være bestemt av batteriet. Et batteri uten lading vil maks holde ca 12,5 Volt.

mvh

Torfinn

Skrevet

... når man måler hvor mye strøm som avgis fra dynamo, så må motoren selvfølgelig være på.

sjekk ladereleer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...